Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många invandrare röstar på SD. Man måste skilja på invandrare och invandrare. Invandringen till Sverige rymmer människor med olika bakgrunder, erfarenheter och värderingar; både de som flyr förtryck och de som sympatiserar med förtryckande idéer, de som söker ett sekulärt och fritt samhälle, och de som bär med sig ideologier som är oförenliga med sådant. Att behandla dessa grupper som en homogen massa, “invandrarna”, har varit analytiskt felaktigt och kontraproduktivt, och har fått konsekvenser som vi nu lever med
Detta skriver Mosa Sebdani och Hanna Tehrani.

Bra artikel och det är väl samma spår som SD förmedlar. Import av olika problem alltså som vi tvingas leva med.

https://bulletin.nu/debatt-sebdani-tehrani-darfor-rostar-invandrare-pa-sd

Tror du missat betydelsen av ordet nationalism?
Det ligger farligt nära åsikten att den egna nationaliteten är överlägsen andra.

Att vara glad och stolt över att vara svensk innebär inte automatiskt att man är nationalist.

Jag skrev nationalist, inte nazist... Skillnad där...

Många invandrare röstar på SD. Man måste skilja på invandrare och invandrare. Invandringen till Sverige rymmer människor med olika bakgrunder, erfarenheter och värderingar; både de som flyr förtryck och de som sympatiserar med förtryckande idéer, de som söker ett sekulärt och fritt samhälle, och de som bär med sig ideologier som är oförenliga med sådant. Att behandla dessa grupper som en homogen massa, “invandrarna”, har varit analytiskt felaktigt och kontraproduktivt, och har fått konsekvenser som vi nu lever med
Detta skriver Mosa Sebdani och Hanna Tehrani.

Bra artikel och det är väl samma spår som SD förmedlar. Import av olika problem alltså som vi tvingas leva med.

https://bulletin.nu/debatt-sebdani-tehrani-darfor-rostar-invandrare-pa-sd

SAMT att den största gruppen av invandrare är återinvandrande SVENSKFÖDDA medborgare.

Som någon föraktfullt uttryckte sej "var svenskar som blir utkastade från USA" så varför är det så fult att flytta tillbaka från just USA till Sverige som Svensk ? Och varför är det då "fult" att tycka att de som bott i Sverige under asyl ska flytta tillbaka till sina hemländer när skälet för asyl inte finns kvar ?

Vart läser de att de vill sänka ? De säger sej stå bakom de som gäller idag.

Vad de sagt tidigare är just det "förut".. Om man inte "får" ändra sej hur länge tillbaka ska gälla som "förut" ? För där ligger fortfarande SD i lä mot S som svängt betydligt mer i betydligt större frågor. Och det återigen i närtid.

Pratar vi "historiskt" så finns det ännu mer saker som ligger partier i fatet. På ALLA partier... Och det innan SD ens fanns med på "kartan"...
De svängde när de tappade röster, jag har hörtr Jimmy sväva på målet flera gånger efter det. Å andra sidan har han ju ändrat sig vad det gäller att familjen håller ihop och inte separerar. Det går bra med moral tills det drabbar en själv, men det är ju inte enbart SD som det blåser om. Stöka tonåringar när man förespråkar god vandel, av andra? Eller någon som verkligen var i blåsväder ett flertal gånger förr är ju Mona Salin som visar att ränderna går aldrig ur.

Jag pratar inte om de som har jobb, betalar skatt och är skötsamma. Jag pratar om att de som är arbetslösa i Sverige och låg eller ingen utbildning ska FÖRST ha de jobben FÖRE de som kommer från andra länder. Ja tänker man att det inte går att ersätta någon på en arbetsplats så går det såklart inte. Men finns ambitionen att de som är arbetslösa och kan arbeta (och det måste det göra bland alla 700 000 arbetslösa alla kan inte vara vit man med psykiska problem som skogaliten menar) då har man ett mål att sträva efter.
Ändå så slängs det ut familjer nu när de har jobb, betalar skatt och är skötsamma men tjänar för lite. Din logik går inte ihop.

Jag skrev nationalist, inte nazist... Skillnad där...
Nej, det där är inte ett kännetecken för nazism. Däremot ingick ju nationalism i den tyska nazismen, och även i de nynazistiska idéer som dyker upp då och då. Men nazism är inte någon särskilt utvecklad teori/ideologi.

Du tänker nog på fascism, nationalism ingår i fascism också, men man kan vara nationalist utan att vara fascist. Men det är svårt att se hur en nationalistisk rörelse INTE skulle tycka att det är något särskilt (bra) med den egna nationen.

Sen när är nationalism negativt ? Jag är en STOLT Svensk, hade jag haft flaggstång hade jag gladeligen haft svensk flagga.

Är du inte nationalist ? Skäms du för Sverige ? Vilken sunkig syn du har på vårt land...

Konservativ syn på könen ? Nu har du nog hamnat inne på religionspåret igen. Och där vet du redan min syn (se tidigare i tråden) ... Hedersförtryck är mej veterligen ett "importerat" problem. Men kanske missat det i den svenska historien ?
Nationalism är alltid något negativt. Finns inget gott det för med sig.

Men vad har vilken kategori på människor att göra med att det finns arbetslösa människor som KAN arbeta och de ska ha jobben först INNAN människor från andra länder kan komma och arbeta i Sverige

Det finns utbildning! Äntligen börjar det ställas krav på att göra sig anställningsbar genom att tex erbjudas utbildning.
Självklart finns det arbetslösa som mycket väl kan vara lämpliga i vården! Du är inne och nosar på "låga förväntningarnas rasism" tycker jag. Det finns förresten många människor som har yrken de absolut inte alls passar för. Många lokalpolitiker tex........ :sneaky:

Jaaa OCH???

Och jag tycker du underskattar väldigt många människor och vad de skulle kunna vara kapabla till att arbeta med. Tycker du att det är en hedervärd människosyn?
JAg gissar att du inte har haft speciellt mycket att göra med verklighetens arbetslösa.

Vill du att en person med psykisk ohälsa, och/eller missbruksproblematik, som dessutom är föga motiverad för ett omvårdnadsjobb ska ta hand om dina åldrande föräldrar?

Ska vi införa tvångsarbete, som spinnhus och liknande tycker du?

SAMT att den största gruppen av invandrare är återinvandrande SVENSKFÖDDA medborgare.

Som någon föraktfullt uttryckte sej "var svenskar som blir utkastade från USA" så varför är det så fult att flytta tillbaka från just USA till Sverige som Svensk ? Och varför är det då "fult" att tycka att de som bott i Sverige under asyl ska flytta tillbaka till sina hemländer när skälet för asyl inte finns kvar ?
Du har få inte någon som helst perspektiv för verkligheten, och tycks tro att den som flyttat, kanske av asylskäl, eller för jobb, är för evigt bunden till det land man kom ifrån.

Det är en i grunden extremt rasistisk och nationalistisk tanke, där man tillhör olika etnicitetet och/eller nationer, inte kan förändras på nåhot sätt, istället för att vara "människa".

Du har få inte någon som helst perspektiv för verkligheten, och tycks tro att den som flyttat, kanske av asylskäl, eller för jobb, är för evigt bunden till det land man kom ifrån.

Det är en i grunden extremt rasistisk och nationalistisk tanke, där man tillhör olika etnicitetet och/eller nationer, inte kan förändras på nåhot sätt, istället för att vara "människa".

Tänk den här kommentaren fick inte den som så föraktfullt gnällde om svenskar som blev "utkastade" ur Sverige.

Varför kan inte människor vara människor även i andra länder ? Att ni anser att ALLA kan vara i Sverige innebär inte att ALLA tycker så. Men som tur är finns det ju val =) Och valmöjligheter =) Ni håller er till V som släpper in vad som helst (utom judar ? ) och så håller vi andra S, M, KD, SD och L oss till den stramare migrationspolitiken. Skulle kunnat lägga till C om man går efter hur de va förr =) när de va "bondepartiet" ..

Tänk den här kommentaren fick inte den som så föraktfullt gnällde om svenskar som blev "utkastade" ur Sverige.

Varför kan inte människor vara människor även i andra länder ? Att ni anser att ALLA kan vara i Sverige innebär inte att ALLA tycker så. Men som tur är finns det ju val =) Och valmöjligheter =) Ni håller er till V som släpper in vad som helst (utom judar ? ) och så håller vi andra S, M, KD, SD och L oss till den stramare migrationspolitiken. Skulle kunnat lägga till C om man går efter hur de va förr =) när de va "bondepartiet" ..
"Vad som helst"?
Trevlig människosyn.

Grejen är att söka asyl är en rättighet, folk flyr för sina liv och söker trygghet här. Självklart ska vi tillåta folk att söka asyl här.
Och jag är inte vänsterpartist.

1774126196115.webp

Rätten att söka asyl är en av FN:s mänskliga rättigheter.

Jag använder inte uttryck som "vad som helst" om människor. Det är människor som söker asyl, och det har de rätt att göra.

Rätten att söka asyl är en av FN:s mänskliga rättigheter.

Jag använder inte uttryck som "vad som helst" om människor. Det är människor som söker asyl, och det har de rätt att göra.

Absolut, men inte nödvändigtvis här. Det finns 192 andra FN medlemsstater att söka asyl i... Lilla Sverige måste inte vara "störst bäst och vackrast". Även Sverige har begränsningar. Även om vissa här inte ser det.

Ja, väljarna kommer att se till att den där ansvarslösa migrationspolitiken förblir historia och aldrig mer uppstår igen. Det kommer Sverige och EU att se till.

Ändå så slängs det ut familjer nu när de har jobb, betalar skatt och är skötsamma men tjänar för lite. Din logik går inte ihop.
En del får lämna landet, det har du rätt i och det är en konsekvens av hur systemet fungerade tidigare med osäkra asylprocesser och möjligheten till spårbyte. Det har satt många människor i en svår situation, vilket är beklagligt.
Regelverket ändras nu det är ett måste för att skapa ett mer tydligt och långsiktigt hållbart system och Sverige är i stort behov av en ordning där vägen in i Sverige är tydlig från början.
Vi har många människor som står utanför arbetsmarknaden och fokus måste ligga på att de får jobb -särskilt i yrken där vägen in inte kräver lång utbildning. Annars riskerar vi ett system där vissa fastnar i arbetslöshet samtidigt som vi fortsätter ta in ny arbetskraft för samma typer av jobb.

Vill du att en person med psykisk ohälsa, och/eller missbruksproblematik, som dessutom är föga motiverad för ett omvårdnadsjobb ska ta hand om dina åldrande föräldrar?
Det jag säger är att alla arbetslösa inte tillhör den gruppen. Varför fortsätter du att tugga om det? Det finns många människor som är fullt kapabla att arbeta, särskilt om de får rätt stöd eller kortare utbildning.
Varför utgår du ifrån att en stor grupp människor är olämpliga för arbete? Det är en nedvärderande syn på människor.

Ska vi införa tvångsarbete, som spinnhus och liknande tycker du?
Att ställa krav i ett välfärdssystem är inte samma sak som tvång. Men vad annat kan man förvänta sig av vänsterfolk.

Så att etniska svenskar som saknar utbildning och är arbetslösa, borde få de arbeten som personer som utbildat sig för dessa arbeten nu har? Och det med födelseland som urvalsgrund?
Alltså din fixering vid etnicitet är verkligen osund.
Det jag pratar om är att många människor står utanför arbetsmarknaden, så bör fokus först ligga på att få dem i arbete – särskilt i yrken där det är möjligt med kortare utbildning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka