Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilka är Ni i den här frågan? JAG tycker det är vansinne att slänga ut skötsamma, skattebetalare och skötsamma ungdomar som sköter skolan och jobbar. JAG tycker det är vansinne att höja kravet på inkomst där inte ens svenska arbetstagare når upp i den lönenivån, då får väl NI höja lönerna så alla är över lönekravet? NI slänger ut vårdpersonal, skattebetalare inom en yrkeskategori där det redan är svårt att få personal. NI utvisar minderåriga BARN till länder de både saknar anhöriga, utan att de kan språket eftersom de levt hela eller större delen av sina liv här och det är krig dit NI utvisar dem. NI vill kunna dra in medborgarskap pga "vandel", då borde även de politiker med dålig vandel kunna utvisas, Hej då Jimmy!

JAG tycker den här regeringen består av ett gäng bidragsfifflande ynkryggar som dunkar varandra i ryggen, sänker sina egna skatter, har sina svartarbetare, svartbyggen, falska bostadsadresser, tillåter att rödlistade arter dödas, att rödlistade arters naturliga habitat skövlas för att försvinna för gott, kriminella och dömda för olika brott som borde ge fängelse och inte sitta i riksdagen.

När ska kravet på politikers vandel hålla samma nivå som andras? När ska de tvingas genomgå en säkerhetskontroll där varje kandiderande politiker granska med lupp innan de får passera nålsögat och vidare in i riksdagen? När ska politiker tvingas göra drogkontroller i sitt arbete?
Det ska bli så himla skönt när bristande vandel har röstats igenom. Då vet vi vad som gäller och vilka det gäller. Så blir den diskussionen avgjord och bortglömd som tex visitationszoner och att polisen får kontrollera personer beroende på utseende.

Nej man vet ju inte förrän det hänt onekligen. Men det känns som ett tråkigt -vad var det jag sa. Det är ju så mycket bättre om det inte händer...

Eller vill man att det ska hända? Så klimatskeptikern får någonting att ta på. Dyrköpt trygghet i så fall.

Då blir det ju inte så varmt och gott.

Golfströmmen har ju försvagats och har försvunnit i perioder om tusentals år tidigare.

Om man läser kommentarer under klimatartiklar så stöter man ofta på personer som verkar anse att så länge det är kallare på vintern än på sommaren i Sverige och kallare i Sverige på sommaren än det är i Sahara på sommaren så har klimatforskarna fel.

Typ det var snö en dag när jag gick till bilen och läskigt att köra för det kunde varit halt så då har det varit en fimbulvinter.
Eller det var mulet och 19 grader två veckor på sommaren och kallt i vattnet så då har det varit en kall sommar, inte en normal.

Vilket ger en känsla av att dessa människor absolut inte odlat någonting alls och inte ägnar sig åt vintersport genom livet och egentligen bara är utomhus på väg till bilen eller om de är utomlands på någon av sina eviga solsemestrar och egentligen ogillar Sveriges breddgrad.

Sen kan jag direkt säga... Jag har vid vissa tillfällen för år sedan, kallat SVT/TV4 för vänster. Men de har bättrat sej rejält och är nu så opartiska som jag vill att de ska framstå. Vissa journalisters åsikter lyser fortfarande igenom, men vad gäller nyhetsinslag om som igår (förrgår?) om hur S försöker använda "ungdomsarbetslösheten" som valpropagande och de tog upp de fakta som gäller angående den, den är den näst lägsta i hela EU, och inte nåt som Sverige behöver oroa sej för.
Så nu belyser de problemen som tas upp från BÅDA håll ! Me like...
Jo exakt, det är ju högervridet egentligen iom att regeringen har dragit in deras pengar och hotat dem.

Det där som alla sa inte skulle kunna hända efter att de tog bort TV avgiften och snigelpåögat.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-nu-vet-vi-svt-ar-hogervridet/
https://www.etc.se/inrikes/ny-rapport-svt-s-agenda-domineras-av-hoegern

Som jag skrev tidigare i tråden.

Pojkarna i klassrummet på 80-talet började gråta om de fick "bara" 50% av talutrymmet. De klarade inte att dela lika. De var så vana att ha 75% av talutrymmet... så vid 50% trodde de att "de andra" pratade "hela tiden".

Nu gråter högern mesigt om de får mindre än 75% av talutrymmet och gnäller för fröken att DI, Svd och DN minsann är vänster, bara för att de är liberala inte auktoritära. Så de gnäller på fel del av skalan.

Det borde vara Svd och DN och C är minsann liberala usch och fy! hatar liberalism. Vi gillar auktoritärt.

Det ska bli så himla skönt när bristande vandel har röstats igenom. Då vet vi vad som gäller och vilka det gäller. Så blir den diskussionen avgjord och bortglömd som tex visitationszoner och att polisen får kontrollera personer beroende på utseende.
Ja himla skönt när alla klimataktivister och andra människor som protesterar eller demonstrerar är fängslade eller deporterade ur landet.

Det är riktig yttrandefrihet det, att regeringen får säga sitt och ingen får säga emot.

(för då blir man så snöflingeledsen i ögat om någon kommer med information.)

Då känner man sig trumptrygg, jasägare är mysigast.
Ned med forskare och universitet o bort med journalister.

Senast ändrad:
NI (och ja de som vill /inte vill får väl ta åt er) säger att jag halmgubbar och svamlar i mina inlägg...

Det är era tolkningar, om det inte blir begripligt det ni läser så får jag väl be om ursäkt att det framstår svamligt, men skriver som jag "talar" ibland. Och försöker läsa igenom mina inlägg så de går att läsa ok. Men visst ibland blir det konstiga meningar.

Appropå halmgubbarna så ..... Använd dem i stallet eller what ever, om ni tror jag halmgubbar säger mer om era åsikter om det jag tycker än det jag skriver. Whataboutismen som florerar är ännu roligare i tråden. Ni griper efter era egna halmstrån i försök att få mej att ... Byta synsätt ? Förminska mej ? Dumförklara mej ? Sorry men jag tycker helt enkelt inte som er angående den sittande Tidöregeringen. Och btw ÄN SÅ LÄNGE är det en tidöregering, MEN jag uppskattar att ni säger SD regering hela tiden ... Att ni säger så hela tiden möjliggör en SD regering iom att "alla redan tycker så" har SD enklare om de gör ett bra val ! Ni har ju då redan myntat det så från era ord hoppas vi det blir handling, ni har ju redan krattat för att gemene man anser att det är ett befintligt begrepp. Så keep it up !
Att tillstå att SD är de som styr regeringen redan ger SD mer vind i seglen, då de som röstar på SD anser att de får "valuta" för sina röster. Och de som velar ser att SD minsann gör det de lovar ! Så återigen ... Gnäll gärna ännu mer även UTANFÖR Buke om hur ni anser att SD är de som styr. Då kanske fler inser hur det ser ut när saker går från snack till handling ! Och fortsätter/börjar rösta på SD så vi får ett Sverige i ordning !

Sen kan jag direkt säga... Jag har vid vissa tillfällen för år sedan, kallat SVT/TV4 för vänster. Men de har bättrat sej rejält och är nu så opartiska som jag vill att de ska framstå. Vissa journalisters åsikter lyser fortfarande igenom, men vad gäller nyhetsinslag om som igår (förrgår?) om hur S försöker använda "ungdomsarbetslösheten" som valpropagande och de tog upp de fakta som gäller angående den, den är den näst lägsta i hela EU, och inte nåt som Sverige behöver oroa sej för.
Så nu belyser de problemen som tas upp från BÅDA håll ! Me like...

För diskussionernas skull, och för att din upplevelse av "whataoutism" ska minska, tror jag det underlättar om du slutar klumpa ihop alla andra användare än dig själv som "ni". Alla vi andra tycker inte lika om allt. Jag har till och från haft häftiga diskussioner med ett par, tre stycken av de som gjort inlägg på de senaste sidorna.

RUT och ROT är ett bidrag till de som har pengar. Ett bidrag som bland annat utnyttjas till att renovera bostäder i Spanien.
Nej du för du har fel. Enligt Skatteverket är det en skattereduktion. Hur skulle det se ut om folk fick bidrag och sedan dessutom ha skattereduktion för bidragen :banghead:

SD vill införa tjänstemannaansvar. Du får väl driva att det parti du röstar på också gör det ...

Jag är helt för drogtester i ALLA led. De får gladeligen ha drogtester i riksdagen, och alla kommuner mm. Det är något jag själv tagit upp med det partiet jag röstar på i min kommun. Att jag tycker det drogtestas för lite i offentliga verksamheter. Privata aktörer bestämmer ju inte kommunstyret över.

De ryggdunkande med svartbyggen och falska bostadsadresser är jag också emot. Det förekommer i ALLA partier, om du tror det enbart sker i Tidöregeringsstyrda kommuner är du mer än lovligt naiv.

Angående rödlistade arter (djur och växter) så anser JAG (inte tidöregeringen vad jag vet) att den som äger skog ÄGER skogen. Är det så stora bestånd att de är av naturintresse får man göra naturreservat av området. I sak anser JAG (inte tidöregeringen vad jag vet) att OM nu skog inte ska få avverkas så ska den köpas upp från ägaren som då får igen sina pengar för skog den ändå inte kan använda.. Så enskilda ägare inte går lottlösa dvs inte får bedriva vinstdrivande avverkling på samma skog. Varför ska skogsägare inte kunna livnära sej på sin skog ? Då får staten börja köpa upp marken. Jag misstänker att du inte anser att den skattehöjningen för inköp av natur inte är fel. Du har ju pengar till både el, mat och vad du nu vill köpa ändå. Eller annan icke vinstdrivande företag som Greenpeace mfl får väl köpa loss marken och sen sitta på den som de vill när de äger den.

Ditt (och andras) raljerande om att vandel kommer ge utvisning och att ni då undrar vad som ska ske med svenskar som bedriver vandel är "tröttsamt", om du inte vet vad som händer med svenska medborgare som inte sköter sej, trots att jag svarat på detta i ett tidigare inlägg, (brott i sverige löser man i svenska domstolar !).
Är det utrett nu vad som sker med svenskar som inte sköter sej ? Eller tänker du fortsätta fråga om det ?
Nej, det är långt ifrån utrett vad det gäller svenska politikers vandel, jag har skrivt om det tidigare och du valde att inte svara på det då heller.

Självklart ska en skogsägare inte drabbas av att skyddsvärd skog ska lösas in av staten, men det bottenlaget Tidö gör är att snabba på avverkningarna så allt fler skogar förstör för all framtid! Att DU är för utrotningar förvånar mig inte ett dugg, så länge det inte drabbar dig.

Ryggdunkandet sköter era väljare i Djursholm så bra åt er och DU försvarar utvisningarna av skötsamma skattebetalare och mindreåriga barn till länder där de varken har anhöriga, kan språket eller ens en försörjning. :yuck:

SD vill införa tjänstemannaansvar. Du får väl driva att det parti du röstar på också gör det ...

Jag är helt för drogtester i ALLA led. De får gladeligen ha drogtester i riksdagen, och alla kommuner mm. Det är något jag själv tagit upp med det partiet jag röstar på i min kommun. Att jag tycker det drogtestas för lite i offentliga verksamheter. Privata aktörer bestämmer ju inte kommunstyret över.

De ryggdunkande med svartbyggen och falska bostadsadresser är jag också emot. Det förekommer i ALLA partier, om du tror det enbart sker i Tidöregeringsstyrda kommuner är du mer än lovligt naiv.

Angående rödlistade arter (djur och växter) så anser JAG (inte tidöregeringen vad jag vet) att den som äger skog ÄGER skogen. Är det så stora bestånd att de är av naturintresse får man göra naturreservat av området. I sak anser JAG (inte tidöregeringen vad jag vet) att OM nu skog inte ska få avverkas så ska den köpas upp från ägaren som då får igen sina pengar för skog den ändå inte kan använda.. Så enskilda ägare inte går lottlösa dvs inte får bedriva vinstdrivande avverkling på samma skog. Varför ska skogsägare inte kunna livnära sej på sin skog ? Då får staten börja köpa upp marken. Jag misstänker att du inte anser att den skattehöjningen för inköp av natur inte är fel. Du har ju pengar till både el, mat och vad du nu vill köpa ändå. Eller annan icke vinstdrivande företag som Greenpeace mfl får väl köpa loss marken och sen sitta på den som de vill när de äger den.

Ditt (och andras) raljerande om att vandel kommer ge utvisning och att ni då undrar vad som ska ske med svenskar som bedriver vandel är "tröttsamt", om du inte vet vad som händer med svenska medborgare som inte sköter sej, trots att jag svarat på detta i ett tidigare inlägg, (brott i sverige löser man i svenska domstolar !).
Är det utrett nu vad som sker med svenskar som inte sköter sej ? Eller tänker du fortsätta fråga om det ?
Svara gärna på mitt inlägg #709 som både du och @Smoothi väljer att ducka.

Nej, det är långt ifrån utrett vad det gäller svenska politikers vandel, jag har skrivt om det tidigare och du valde att inte svara på det då heller.

Självklart ska en skogsägare inte drabbas av att skyddsvärd skog ska lösas in av staten, men det bottenlaget Tidö gör är att snabba på avverkningarna så allt fler skogar förstör för all framtid! Att DU är för utrotningar förvånar mig inte ett dugg, så länge det inte drabbar dig.

Ryggdunkandet sköter era väljare i Djursholm så bra åt er och DU försvarar utvisningarna av skötsamma skattebetalare och mindreåriga barn till länder där de varken har anhöriga, kan språket eller ens en försörjning. :yuck:
Då får dom väl lära sig ett nytt språk då och skaffa sig jobb samtidigt som man är med och bygger upp det nya landet med kunskap och demokrati.

Då får dom väl lära sig ett nytt språk då och skaffa sig jobb samtidigt som man är med och bygger upp det nya landet med kunskap och demokrati.
Men kunskap och demokrati ville man ju inte ha.

Dvs tex kunskap om klimatsituationen och att genomföra det demokratiskt beslutade Parisavtalet som alla politiker var överens om.
Eller kunskap om skogen och biologisk mångfald.

Tyskfödda forskare som kan svenska, betalar skatt och är med och bygger det nya landet och engagerar sig politiskt i klimatproblemen blir ju förda inför domstol och riskerar deportation. Engagerade och duktiga vårdarbetare som pratar svenska och som betalar skatt slängs också ut. Liksom helyllesvenska 21 åringar vars utbildning vi har betalat för miljoner, som studerar till undersköterska och pratar klockren svenska, slängs ut till Iran där regeringens bröder bombar, precis när de ska börja betala skatt och ge samhället behövlig arbetskraft i bristyrken (och så säger sd att de inte gillar slöja... här tvingas svenska ungdomar till ett land där de måste bära en eller bli skjutna. Ungdomar som verkligen älskar svensk kultur.).

Varför vill du sitta där och trollar?

Skatteverket skriver ju här att det är en skattereduktion. Vet du mer än Skatteverket?

https://skatteverket.se/privat/fast...hrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html
Nu är ju inte Skatteverket en rättskälla.

Både rot och rut är ju bidrag som betalas ut i form av att man slipper betala lite skatt.
Ett bidrag är ju pengar som kommer från det offentliga och går till enskilda. Ordet måste inte sluta på -bidrag för att vara ett bidrag.

Men kunskap och demokrati ville man ju inte ha.

Dvs tex kunskap om klimatsituationen och att genomföra det demokratiskt beslutade Parisavtalet som alla politiker var överens om.
Eller kunskap om skogen och biologisk mångfald.

Tyskfödda forskare som kan svenska, betalar skatt och är med och bygger det nya landet och engagerar sig politiskt i klimatproblemen blir ju förda inför domstol och riskerar deportation. Engagerade och duktiga vårdarbetare som pratar svenska och som betalar skatt slängs också ut. Liksom helyllesvenska 21 åringar vars utbildning vi har betalat för miljoner, som studerar till undersköterska och pratar klockren svenska, slängs ut till Iran där regeringens bröder bombar, precis när de ska börja betala skatt och ge samhället behövlig arbetskraft i bristyrken (och så säger sd att de inte gillar slöja... här tvingas svenska ungdomar till ett land där de måste bära en eller bli skjutna. Ungdomar som verkligen älskar svensk kultur.).
Varför kan dom då inte flytta till ett land som vill ha klimataktivister och inte riskera att bli fört till domstol. Det måste ju finnas nåt land på klotet där dom får vara ifred och skapa sin miljö som dom vill....och betal skatt där och vårda det landets invånare.

Varför kan dom då inte flytta till ett land som vill ha klimataktivister och inte riskera att bli fört till domstol. Det måste ju finnas nåt land på klotet där dom får vara ifred och skapa sin miljö som dom vill....och betal skatt där och vårda det landets invånare.
Det här gör mig riktigt illa berörd.

Så du tycker inte Århuskonventionen gäller?

Jag tycker det låter som bristande vandel att inte följa rättsligt bindande avtal.

Men just det, bristande vandel gäller ju inte de som sympatiserar med sd och regeringspartierna. Glömde det. Hitler skulle vara stolt över kategoriseringen av människor i önskade och oönskade.

Det här gör mig riktigt illa berörd.

Så du tycker inte Århuskonventionen gäller?

Jag tycker det låter som bristande vandel att inte följa rättsligt bindande avtal.
Å det gör inte andra länder heller, varken inom och utom EU.

Dessutom har vi väljare röstat om billigare diesel o bensin. Det är vad en majoritet svenska väljare ville ha. Bara att finna sig i det resultatet.

Å det gör inte andra länder heller, varken inom och utom EU.

Dessutom har vi väljare röstat om billigare diesel o bensin. Det är vad en majoritet svenska väljare ville ha. Bara att finna sig i det resultatet.
Va? Vad menar du?

Förtydligande: Förklara gärna din tankegång. För jag förstår inte hur du landade i det här svaret och hur det överhuvudtaget är ett svar på mitt inlägg?

Varför vill du sitta där och trollar?

Skatteverket skriver ju här att det är en skattereduktion. Vet du mer än Skatteverket?

https://skatteverket.se/privat/fast...hrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html
Poängen här är väl att både skattereduktioner och bidrag har det gemensamt att de utgör ett riktat ekonomiskt stöd. Båda är en form av ekonomisk omfördelning och en kostnad för staten. RUT och ROT är ekonomisk omfördelning till människor som redan har relativt gott om pengar. Som krasst inte behöver något ekonomiskt stöd egentligen men som får det ändå. För att det antagligen är kul för regeringen att fiska röster och minska skatteintäkter samtidigt som man lånar pengar för att allt detta ska gå ihop.

För det är ju tyvärr så att kostnaderna för staten för alla dessa avdrag, inte enbart ROT och RUT, är stora. Tanken var ursprungligen att de skulle "finansiera sig själva", men det gör de inte. Riksrevisionen konstaterade till exempel när ROT utvärderades att det "inte skapar tillräckligt stora skatteintäkter genom minskat svartjobb och ökat arbetsutbud för att motivera statens kostnader". Så det är i slutändan en ineffektiv åtgärd och en kostnad för staten. Frågan är då om människor som redan har det gott ställt verkligen ska få den där extra räkmackan av staten? Om de som i själva verket är icke-behövande ska tilldelas ett sådant riktat ekonomiskt stöd från staten på övriga medborgares bekostnad?

Avdragen är med andra ord kostsamma, mycket mer än vad man förutsåg när de infördes, och man kan tycka att det är onödigt och ineffektivt att staten omfördelar de gemensamma resurserna så att de som egentligen inte behöver något ekonomiskt stöd alls ändå får det (flera miljarder per år).

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka