Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår problemet, men jag tycker det är fel att politiker som har så stort ansvar kan ha hur många skelett som helst i garderoben och riskera utpressning.
Den risken tycker jag att vi får leva med, jämfört med alternativen. Det är inget som har vållat särskilt mycket problem hittills.

Jag kan tänka mig att man inför vandelsprövning för tex riksdagsmän som sitter i utrikesutskottet och liknande där de får ta del av känslig information gällande rikets säkerhet. Och även vandelsprövning för vissa på region och kommunalnivå om de tidigare varit inblandad i brottslighet, för att undvika utpressning.

Jag tror inte Federley riktigt håller med om det även om det bara var han personligen som drabbades.
Men alla möjliga sådana skandaler handlar väl andra saker, att man ställer krav på politiker, särskilt de rödgröna.

En persons erfarenhet är inte grund för lagändringar, oftast.

Jag håller helt med @Mia_R angående att vi borde kunna kräva att de som sitter i riksdagen är ostraffade, drogfria och hederliga politiker.

Sen är det förvisso så att vissa brott är mindre "skadliga" än andra i utpressningssynpunkt tex.
Fortkörning är ju lätt hänt. Men med tanke på att det finns olika strafflagor i allt borde de gå att lösa.
Men bedrägliga, ekonomiska brottsligheter är ju inte riktigt vad som ses som "bra".
Att hamna hos kronofogden, ja vem som helst kan missa en räkning, men åter och åter ? Alltså en gång - ingen gång, två gånger en vana. Se till att ha dina räkningar på autogiro eller nåt om du inte kommer ihåg att betala räkningar. Skaffa en personlig assistent som påminner om dem... De tjänar 81 400 kr i MÅNADEN ... De kan lätt ha en anställd (om de inte får det via partiet de representerar) ... Att låta räkningar gå till KFM med den månadslönen är ett slag i ansiktet på "vanliga svenssons"...

Att som nu tex Katja Nyberg åka dit för droger i blodet. Oavsett det beror på medicin (som dessutom inte är utskriven i Sverige) eller andra olagliga medel är INTE förenligt med att vara en folkvald hederlig riksdagsman.
Nu är jag "partisk" då jag är emot alla former av droger/rattfylla mm.

Är en dömd våldsman rätt person att ha i riksdagen ? Kvinnomisshandlare ? NOPE ... OBS det finns våldskvinnor / kvinnor som misshandlar män med. Så ingen könsskillnad mer än att det är mer vedertaget att man säger våldsmän osv...

Tex Samiska kulturen, kyrkobyggnader som behöver renoveras, svenska kulturarvets byggnader och svensk kulturkanon. Vi ska ta hand om och vårda den svenska kulturen och den svenska kulturhistoren.

Inte ett öre ska gå till utlänsk kultur. Den som vill ha utlänsk kultur och bekosta den får bege sig utomlands där den hör hemma.
Denna regering har ju gett väldigt lite pengar till svensk kultur och museer och KD delen angrep precis samerna.

Hur gammal får utländsk kultur vara? Skulle man vilja vårda domkyrkan i Uppsala som ju ursprungligen är byggd av en grupp fransmän? Iofs ombyggt. Men regalskeppet Vasa är ju kört för bidrag i alla fall iom att det hade en holländare som byggmästare :( vi kanske kan skicka det dit iofs. Östasiatiska och världskulturmuseerna får inga pengar? Medelhavsmuseet bort? Börjar kännas lite tomt. Radioprogram om matkultur får skippa pizza och kåldolmar.

Denna regering har ju gett väldigt lite pengar till svensk kultur och museer och KD delen angrep precis samerna.

Hur gammal får utländsk kultur vara? Skulle man vilja vårda domkyrkan i Uppsala som ju ursprungligen är byggd av en grupp fransmän? Iofs ombyggt. Men regalskeppet Vasa är ju kört för bidrag i alla fall iom att det hade en holländare som byggmästare :( vi kanske kan skicka det dit iofs. Östasiatiska och världskulturmuseerna får inga pengar? Medelhavsmuseet bort? Börjar kännas lite tomt. Radioprogram om matkultur får skippa pizza och kåldolmar.

Kyrkan tillhör väl just Kyrkan ? Är inte staten och kyrkan skilda åt sen länge ?

Jag håller helt med @Mia_R angående att vi borde kunna kräva att de som sitter i riksdagen är ostraffade, drogfria och hederliga politiker.

Sen är det förvisso så att vissa brott är mindre "skadliga" än andra i utpressningssynpunkt tex.
Fortkörning är ju lätt hänt. Men med tanke på att det finns olika strafflagor i allt borde de gå att lösa.
Men bedrägliga, ekonomiska brottsligheter är ju inte riktigt vad som ses som "bra".
Att hamna hos kronofogden, ja vem som helst kan missa en räkning, men åter och åter ? Alltså en gång - ingen gång, två gånger en vana. Se till att ha dina räkningar på autogiro eller nåt om du inte kommer ihåg att betala räkningar. Skaffa en personlig assistent som påminner om dem... De tjänar 81 400 kr i MÅNADEN ... De kan lätt ha en anställd (om de inte får det via partiet de representerar) ... Att låta räkningar gå till KFM med den månadslönen är ett slag i ansiktet på "vanliga svenssons"...

Att som nu tex Katja Nyberg åka dit för droger i blodet. Oavsett det beror på medicin (som dessutom inte är utskriven i Sverige) eller andra olagliga medel är INTE förenligt med att vara en folkvald hederlig riksdagsman.
Nu är jag "partisk" då jag är emot alla former av droger/rattfylla mm.

Är en dömd våldsman rätt person att ha i riksdagen ? Kvinnomisshandlare ? NOPE ... OBS det finns våldskvinnor / kvinnor som misshandlar män med. Så ingen könsskillnad mer än att det är mer vedertaget att man säger våldsmän osv...
Jag tycker istället att vi ska representeras av ett urval av riktiga människor. Det här med att brott diskvalificerar för evigt som definition tycker jag måste tightas in till väldigt specifika saker. Sen får valsystemet sköta övrigt urval.

Å andra sidan skulle det kunna lösa den ojämlika representationen eftersom runt 40 procent av männen diskvalificerar sig men bara 10 procent av kvinnorna.

Jag tycker istället att vi ska representeras av ett urval av riktiga människor. Det här med att brott diskvalificerar för evigt som definition tycker jag måste tightas in till väldigt specifika saker. Sen får valsystemet sköta övrigt urval.
Jag håller med. Det är väljarna som avgör vilka de vill ska representera dem, ingen annan. Det låter tvärtom som en väldigt bra start för att inrätta en diktatur= 1. Bestäm att bara ostraffade människor får bli politiker. 2. Inrätta en statlig kommite/sektion/myndighet som bestämmer vilka som får bli politiker och inte 3. Stifta nya lagar som gör alla dina meningsmotståndare till brottslingar 4. Du raderar effektivt oppositionen och meningsmotståndare och kan fortsätta ha makten i alla evighet.

Sen tycker jag att sorteringen mellan "onda och "goda, eller om man hellre vill, "önskade och oönskade" människor har gått alldeles för långt. Så bara för att man dragit det för långt när det gäller vissa grupper av människor, så önskar jag inte att den förskjutningen ska fortsätta. Två fel blir inte ett rätt. Obs. tycker så klart att samma lagar och regler ska gälla alla människor.

Jo. Och kyrkan har pengar. Men vissa kyrkobyggnader är ett viktigt kulturarv - det tycker till och med jag - och om det krävs att staten går in med pengar för att rädda dem är jag helt för det. Men det ska inte ställas i motsats till samtidskonst.
Jag anser och det finns ju hur mycket bevis som helst att samtidskulturen gör att främst ungdomar mår dåligt och blir sjuka.

Jag anser och det finns ju hur mycket bevis som helst att samtidskulturen gör att främst ungdomar mår dåligt och blir sjuka.
Kan du förklara mer?

Jag ser verkligen att det är tvärtom. Kulturskolor, kultursatsningar för ungdomar gör gott. Finns ett punkprojekt här i stan som får ungdomar med frånvaro från skolan att börja gå till skolan igen. Finns massvis med liknande projekt som verkligen fungerar.

Ge exempel. Mycket som försigår på internet gör att folk mår dåligt att bli sjuka - om det är det du menar med "samtidskultur", absolut. Rovkapitalism gör människor sjuka. Sjuka ideal gör människor sjuka. Stress gör människor sjuka.

Samtida litteratur, utställningar, konst, teater, dans, form, not so much.

Kan du förklara mer?

Jag ser verkligen att det är tvärtom. Kulturskolor, kultursatsningar för ungdomar gör gott. Finns ett punkprojekt här i stan som får ungdomar med frånvaro från skolan att börja gå till skolan igen. Finns massvis med liknande projekt som verkligen fungerar.
Hela sociala media kulturen. Tex att skicka nakenbilder. Influencer som påverkar hur barn o ungdomar ska se ut, köpa deras skitprodukter. Det går så långt att samhället måste förbjuda sociala medier för barn och sen måste vården som redan är ansträngd ta hand om dessa individer OCKSÅ.

Hela sociala media kulturen. Tex att skicka nakenbilder. Influencer som påverkar hur barn o ungdomar ska se ut, köpa deras skitprodukter. Det går så långt att samhället måste förbjuda sociala medier för barn och sen måste vården som redan är ansträngd ta hand om dessa individer OCKSÅ.
Dags att göra ett kors i taket, för här håller jag med dig helt. Det är en sjuk "kultur", som bygger på kommers. Men det är ju kultur i en annan betydelse än när vi pratar om kulturyttringar som är värda att bevara.

Jag har bara så himla svårt att se att de värdekonservativa partier som vill bevara "svenskt kulturarv" själva sitter och läser Lagerlöf och Söderberg mellan voteringar i riksdagen (men de borde). Det blir så förljuget med vurmen för allt som var förr, när det är så lätt att läsa mellan raderna att det inte är själva kulturen det handlar om, utan att sälja in en bild av ett Sverige som aldrig har funnits som ett ideal som vi måste tillbaka till.

Jag har bara så himla svårt att se att de värdekonservativa partier som vill bevara "svenskt kulturarv" själva sitter och läser Lagerlöf och Söderberg mellan voteringar i riksdagen (men de borde). Det blir så förljuget med vurmen för allt som var förr, när det är så lätt att läsa mellan raderna att det inte är själva kulturen det handlar om, utan att sälja in en bild av ett Sverige som aldrig har funnits som ett ideal som vi måste tillbaka till.
Men vi var ju på väg mot ett folkutbyte men som man nu verkar stoppa. Vi svenskar ska bevara och framhäva den djupt rotade svenska kulturen.

Men det är ju inte den kulturen vi syftar på. Det där är ju hur människor beter sig, det vi syftar på är kultur i form av musik, dans, konst, konsthantverk, arkitektur osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka