Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker visserligen spontant det är bra att det förbjuds men känner ändå för att påpeka att det verkligen inte är något totalt främmande för svensk eller europeisk kultur med sådana äktenskap, sanningen är att det förekommit och inte minst så gifte sig både Charles Darwin och Albert Einstein med sina kusiner.
Och drottning Viktoria av England.

Jag tycker visserligen spontant det är bra att det förbjuds men känner ändå för att påpeka att det verkligen inte är något totalt främmande för svensk eller europeisk kultur med sådana äktenskap, sanningen är att det förekommit och inte minst så gifte sig både Charles Darwin och Albert Einstein med sina kusiner.

Så att försöka lägga ett betydande kulturellt avstånd över detta fenomen när bland andra några av den västerländska kulturens främsta vetenskapsmän gjort exakt samma sak framstår för mig lite som någon form av hyckleri. Tar upp detta mest eftersom många främlingsfientliga har en tendens till så kallad körsbärsplockning när det kommer till den egna kulturen, då plockar de kanske gärna med sig sådant som evolutionsteorin och relativitetsteorin och glömmer annat av bekvämlighet.
En av mina första tankar när jag läste om det här var typ "är det här verkligen ett problem, eller är det bara menat för att skapa klyftor?". Det har ju varit explicit tillåtet, så alltså måste det ju vara en del av svensk kultur att kunna gifta sig med kusiner, halvsyskon mm.

Men hade det varit tvärtom så hade vänstern jublat, dansat och lajkat, äntligen fick SD på moppo.
Aha, jag börjar förstå. Är det att du inte förstår skillnaden? Du förstår inte skillnaden mellan att ett parti med fascistiska och rasistiska rötter får backa på sina förslag, och politiska beslut som drabbar människors hela liv. Det är samma samma för dig?

En av mina första tankar när jag läste om det här var typ "är det här verkligen ett problem, eller är det bara menat för att skapa klyftor?". Det har ju varit explicit tillåtet, så alltså måste det ju vara en del av svensk kultur att kunna gifta sig med kusiner, halvsyskon mm.
Det går att motivera genetiskt.
Man brukar ta Habsburgska släkten som exempel.
Och jag har sett ett tråkigt exempel på en genetisk defekt som bara ger problem i dubbel uppsättning.

Men i dag så går det att kontrollera med DNA på kända ressesiva sjukdomsanlag, så det problemet är lösbart.
Så just det här förbudet är bara rasistiskt.

Tänker att äktaLycra är skickliga och har koll.

Medan tilljobbetLycra som precis slutade köra SUV, ja de cyklar som om de körde SUV :rofl: men det går förhoppningsvis över med tiden, bra att de bytte ändå, mindre plåt och tyngd i fordonet.

Ja 3 mil är nog lite väl. Supernice en utflyktdag, trist till jobbet. Vissa kollegor iof kör ju varannan dag, dvs cyklar till jobbet, tar buss/bil hem, tar buss/bil till jobbet, cyklar hem osv. Om man vill ha motionen.
De lycra jag träffat på och som struntar i regler och hänsyn är knappast på väg till nåt jobb. Men det kanske är skillnad på lycra och lycra ändå? Har förvisso undrat hur dessa gör bakom ratten i en bil. Eller kanske bäst att inte veta🤔

Motion kan man ju skaffa sig i stor mängd på fritiden utan att behöva cykla miltals till jobbet.

Det har visst visat sig att människor som får ett gratis månadskort kommer över tröskeln för att prova att åka kollektivtrafik.
Och att sedan många, inte alla, fortsätter att åka kollektivt.
Det är ju faktiskt något som man behöver lära sig och träna på om det skall bli enkelt.
Sedan ska det ju också finnas något att åka kollektivt med också.

De lycra jag träffat på och som struntar i regler och hänsyn är knappast på väg till nåt jobb. Men det kanske är skillnad på lycra och lycra ändå? Har förvisso undrat hur dessa gör bakom ratten i en bil. Eller kanske bäst att inte veta🤔

Motion kan man ju skaffa sig i stor mängd på fritiden utan att behöva cykla miltals till jobbet.
Idioter är idioter, oavsett vilket transportmedel de använder för närvarande.

Sedan ska det ju också finnas något att åka kollektivt med också.
Jo.
Och det är ju ett annat problem.
Antingen så finns inget att åka med eller så är det proppfullt.
Halva priset på månadskortet hjälper inte mot det.

Men jag tror att vi även kan få en debatt om det av det här.
*Positiv in absurdum*

Jo absolut.
Men lastbilen som kör ut varor till butiken måste ha en bilväg att åka på.
Annars så blir butiken tom.
Ja självklart, jag förstår inte varför du tror att en inte vill ha vägar bara för att en vill ha cykelvägar eller en vill dela vägen med bilarna utan att bli illa behandlad och hatad.

Jag kör bil, om du undrar, jag gillar att köra bil, jag gillar också att cykla såklart, men bil har sina nackdelar tyvärr. (tex upplever man årstiderna mindre, får mindre dagsljus och allt möjligt :) )

Vilka regler och hänsyn struntar de i?

Cyklister som tränar på landsväg brukar ju mest helt enkelt cykla på landsvägen? Inte vara mitt i stan. Hur många regler kan de hitta att bryta mot?

Cyklister i allmänhet är statistiskt sett tydligen lite vassare bilförare och är uppmärksamma gentemot fler sorters trafikanter. (inte jag såklart men statistiskt sett, tex säkert de där Lycra.)

Ja? så du menar att man inte skulle få det om man ville? Finns ju mängder av olika alternativa motionsformer, vissa gillar att rida, andra att cykla.

När folk o forskare säger att folk "borde cykla till jobbet" så handlar det om upp till 5 km, dvs cykla en kvart i normaltempo för en 50+ tant (7 minuter för en 16 årig pojke). Även om det naturligtvis är nice att cykla en mil också, dvs 30 minuter med hygglig kondis.

Eftersom vi måste sänka utsläppen så kommer han att föreslå vad i stället? Att ingen får köra mer än 1000 mil utan särskilt tillstånd?

Så vi har negativa nettoutsläpp redan i Sverige (ja med hjälp av skogen) och så här ser det ut med utsläppen
VARFÖR är privatbilismen SÅÅÅ JÄVLA viktig att minska ? Jag fattar verkligen inte varför det är sån stress över att man kör bil ... Det kan ju inte ens vara nån jantelag. För på landsbygden är det då inte nån statussymbol att ta bilen till jobbet. Här FINNS INGEN kollektivtrafik ! Och de som nu okynneskör suv i storstäderna kommer ni ALDRIG komma åt, de har pengar. De skiter i hur mkt soppan kostar. Veteranbilsägare struntar nog också i kostnaderna. Det är deras hobby.

1779883201532.webp

Källor enligt bilden är Naturskyddsföreningen och Naturvårdsverket.

Och av den 1/3 som är vägtrfik är statistiken

På de svenska vägarna utgör den direkta yrkestrafiken (tunga lastbilar, lätta lastbilar och bussar) cirka 15–20 % av den totala trafiken mätt i fordonskilometer. Resterande 80–85 % domineras helt av personbilar.

Den exakta fördelningen i trafiken ser ut enligt följande:

• Personbilar: ca 81 %
  • Lätta lastbilar: ca 11 %
  • Tunga lastbilar: ca 6 %
  • Bussar och motorcyklar: ca 1–2 %
Mer information och fördjupning:

Urbana miljöer:
I städer och tätorter uppskattas godstransporter (yrkestrafik) svara för cirka 10–15 % av alla fordonsrörelser.
Transportarbete: Trots en lägre andel fordon på vägarna står den tunga yrkestrafiken (lastbilar) för en mycket stor del av det totala utförda transportarbetet (godsmängd och sträcka).
Öppen data: Detaljerad statistik och aktuella fordonsregister finns att tillgå hos Trafikanalys och Transportstyrelsen.
(alltså källan är Transportstyrelsen)

Så vi har negativa nettoutsläpp redan i Sverige (ja med hjälp av skogen) och så här ser det ut med utsläppen
VARFÖR är privatbilismen SÅÅÅ JÄVLA viktig att minska ? Jag fattar verkligen inte varför det är sån stress över att man kör bil ... Det kan ju inte ens vara nån jantelag. För på landsbygden är det då inte nån statussymbol att ta bilen till jobbet. Här FINNS INGEN kollektivtrafik ! Och de som nu okynneskör suv i storstäderna kommer ni ALDRIG komma åt, de har pengar. De skiter i hur mkt soppan kostar. Veteranbilsägare struntar nog också i kostnaderna. Det är deras hobby.

Visa bifogad fil 185828

På de svenska vägarna utgör den direkta yrkestrafiken (tunga lastbilar, lätta lastbilar och bussar) cirka 15–20 % av den totala trafiken mätt i fordonskilometer. Resterande 80–85 % domineras helt av personbilar.

Urbana miljöer:
I städer och tätorter uppskattas godstransporter (yrkestrafik) svara för cirka 10–15 % av alla fordonsrörelser.
Transportarbete: Trots en lägre andel fordon på vägarna står den tunga yrkestrafiken (lastbilar) för en mycket stor del av det totala utförda transportarbetet (godsmängd och sträcka).
Öppen data: Detaljerad statistik och aktuella fordonsregister finns att tillgå hos Trafikanalys och Transportstyrelsen.

Utöver klimatskäl behöver biltrafiken minska av trafiksäkerhetsskäl och folkhälsoskäl. Du kan läsa mer här hos Trafikverket (om transporter, där privatbilism ingår) och klimatpåverkan från fossila drivmedel och här hos Naturskyddsföreningen, vanliga frågor och svar om bilar, klimat och miljö.

https://bransch.trafikverket.se/for...klimatpaverkan/transporternas-klimatpaverkan/

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-om-bilar-klimat-och-miljo/

Det har väldigt lite med jante att göra. Det har med vårt gemensamma samhälle och klimatet att göra, och att det kostar pengar när alla rör sig mindre och mindre.

Utöver klimatskäl behöver biltrafiken minska av trafiksäkerhetsskäl och folkhälsoskäl. Du kan läsa mer här hos Trafikverket (om transporter, där privatbilism ingår) och klimatpåverkan från fossila drivmedel och här hos Naturskyddsföreningen, vanliga frågor och svar om bilar, klimat och miljö.

https://bransch.trafikverket.se/for...klimatpaverkan/transporternas-klimatpaverkan/

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-om-bilar-klimat-och-miljo/

Det har väldigt lite med jante att göra. Det har med vårt gemensamma samhälle och klimatet att göra, och att det kostar pengar när alla rör sig mindre och mindre.

Så skälen enligt dej är förutom klimatmålen TRAFIKSÄKERHETEN ? Skojjar du med mej ?

Visa bifogad fil 185828

Urbana miljöer:
Om vi ska ta din statistik på allvar kanske du skulle överväga att överge googles ai-svar som källa? AI'n hänvisar visserligen till att den hämtat siffror hos t ex Naturvårdsverket men i övrigt så är AI en funktion som gissar sig till vad som är rimligast svar.

Den som då tar sig tid att besöka t ex Naturvårdsverket webbplats som du hänvisar till i din text kan där läsa att en tredjedel av utsläppet av växthusgaser kommer från transporter och där privatbilismen står för 94%. Så i din egen text hittar du svaret på varför det är "så jävla viktigt" att minska utsläppen från bilar.

Om SD får alla tunga ministerposter + hälften av ministerposterna, vilket är rimligt om SD blir större än M vid en valseger, så lär det inte bli nån lutning alls. Planet vänds 180 grader och blir helt i våg som det ska vara. Det i sin tur kommer att ge Sverige tillbaka till svenskarna så som den en gång var. Redan nu har vi kommit otroligt långt på den resan betydligt längre än vad man hade kunnat förväntat sig. Så jag ser fram emot fortsättningen. Även om S skulle bilda regering så kommer möjligheten att dra tillbaka svenska medborgarskap bli verklighet eftersom S rösta JA till detta nyligen och kommer att göra det igen efter valet.
Hur var Sverige en gång och när var det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund