Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om Olle har en cykelbana så han kan köra permobil till affären ger det störe frihet för Olle än om han måste tigga skjuts av sin faster Agda eller vänta i 100 timmar på färdtjänst eller på att någon annan handlar.
Visst, men de varor som Olle vill köpa behöver komma till affären på något sätt.
Annars så blir det helt meningslöst för Olle att åka dit.
Oavsett transportmedel.

Satsningen gäller bara året ut, d v s över valet. En permanent satsning hade givetvis varit något helt annat.

Poängen är att regeringen med lånade pengar gör ett antal satsningar som bara gäller till årsskiftet. Blir det en annan regering efter valet kommer de bli kritiserade för att de höjer kostnaderna när tiden för satsningen gått ut. De har dessutom lånat upp så mycket pengar till sina satsningar att nästa regering får ett väldigt litet handlingsutrymme för sina satsningar.

Så du kan inte ta ett "va bra att det gör de här" ?

JAG ser det som att de gör det iom Iran-USA krisen. Dvs de inser OCKSÅ att det kommer bli mindre olja/bensin/diesel att köra för. De har redan sänkt priserna på fossila drivmedel för de som MÅSTE åka fossildrivna bilar SAMT för alla transportsektorer som MÅSTE ha fossila bränslen. Den här åtgärden som kommer nu är då för att de fossila drivmedel som finns KANSKE inte kommer räcka om alla kör som innan, då vill man nu med denna sänkning av kollektivtrafiken få MER att ställa bilen och ta bussen så de kan få de fossila bränslena att räcka längre för de som måste ha dem. Dvs yrkestrafiken (inkl kollektivtrafiken) och de som måste åka bil pga att det inte finns någon kollektivtrafik.

Jag förstår inte hur ni inte kan se den kopplingen ? Och förstår ännu mindre hur ni inte kan gilla det ...
Valfjäsk ? NOPE inte en chans. Det här är för att "överleva" krisen iom Iran-USA

Men det fungerar inte beredskapsmässigt.

Samhällsfunktioner måste fram på bilvägarna.
De kan inte cykla.

Brandspruta på lådcykel är inget som fungerar.
I många fall så är det nog nästan så att det skulle kunna funka, dock, med väldigt stor betoning på nästan.
På Valborg ringde jag 112 för att rapportera markbrand, och i just det fallet hade det troligtvis räckt med den utrustning man får med på en lastcykel, och det hade gått snabbare för dem att komma på plats.

Så du kan inte ta ett "va bra att det gör de här" ?

JAG ser det som att de gör det iom Iran-USA krisen. Dvs de inser OCKSÅ att det kommer bli mindre olja/bensin/diesel att köra för. De har redan sänkt priserna på fossila drivmedel för de som MÅSTE åka fossildrivna bilar SAMT för alla transportsektorer som MÅSTE ha fossila bränslen. Den här åtgärden som kommer nu är då för att de fossila drivmedel som finns KANSKE inte kommer räcka om alla kör som innan, då vill man nu med denna sänkning av kollektivtrafiken få MER att ställa bilen och ta bussen så de kan få de fossila bränslena att räcka längre för de som måste ha dem. Dvs yrkestrafiken (inkl kollektivtrafiken) och de som måste åka bil pga att det inte finns någon kollektivtrafik.

Jag förstår inte hur ni inte kan se den kopplingen ? Och förstår ännu mindre hur ni inte kan gilla det ...
Valfjäsk ? NOPE inte en chans. Det här är för att "överleva" krisen iom Iran-USA
Jag hoppas verkligen att ordet valfjäsk är något du använder för att skoja till det, det heter ju valfläsk. Tänker på dina kommentarer om läsförståelse.

Du ignorerar alltså helt att det är lånade pengar som används och som minskar handlingsutrymmet för nästa regering? Att det blir som att kissa på sig?

Exakt, och eftersom den är relativt billig så skulle man ha råd med en hel del bilvägsrenoveringar om man satte cykel överst, sedan tåg och bussar och sedan bilvägar.

Speciellt som regionerna som ofta har både har kollektivtrafiken och sjukvården i samma budget inom tio år eller så skulle få betydligt minskade kostnader i sjukvård.

Betänk att mer än hälften av olyckor med cykel som kräver sjukhusvård (o kostar pengar för regionen) tydligen sker för att trafikverket eller kommunen placerat farliga dolda föremål på cykelvägen.

Ingen skulle placera en grå stolpe eller en ett antal stenbumlingar mitt i en dåligt upplyst bilväg, eller en grå bom mitt över den så bilen måste köra upp på refugens gräs för att komma förbi. Eller ha en snäv sväng i nedförsbacke, ned i en mörk tunnel och där ha en 4 cm hög osynlig stenkant precis där tunnelns skugga börjar. Flera har skadat sig väldigt allvarligt i just en sådan tunnel i en stad. (om man inte cyklar kan jag behöva berätta att om man med sina smala hjul touchar en sådan kant från sidan faller man obevekligen.). Rent bortsett från potthål och sådant såklart som kan vara så illa att man inte kan cykla där.

Men trots detta är cykling så hälsosamt att sjukvårdskostnader minskar betydligt hos en cyklande befolkning.

Så det är beräknat att staten/kommunen får pengar för varje kilometer cykelväg de bygger så det är rena inkomster egentligen. Och om de byggde ofarliga cykelvägar skulle de vinna ännu mer.

Så om man bygger cykelinfrastrukturen först så får man extra pengar för varje kilometer som man sedan kan lägga på buss och tåg och i förlängningen bil som gynnas av att man reparerat vägarna för buss.
Det mest irriterande kring alla dessa livsfarliga objekt som placeras ut på cykel- och gångbanor, är för att bilister inte klarar av att följa trafikreglerna.

WOW... Så när de VÄL gör sånt som eftersträvats i tråden så är det "valfjäsk" ?

Borde du inte vara ASNÖJD ? Det är ju det här som efterfrågats ... Att man satsar på kollektivtrafiken ? Nä då är det MED fel ?

Om den rödgröna smörjan kommit med det som förslag hade det vart lika hemskt ? Är inte det här det MP velat hela tiden ? Hur kan det då bli så FEL nu helt plötsligt ?

Ahhh det var fel regeringen som gör det ! Got it !
Som @Görel skriver hade det varit en helt annan sak om det var en permanent satsning. Detta är lånade pengar och ett halvår, det betyder ingenting.

Jag tycker inte det är så hemskt när jag kör bil faktiskt. I Uppsala. Lägre hastighet bara så skulle allt gå fint. De är ändå överallt.
Jag cyklade året runt i Uppsala i många år innan jag skaffade bil, så jag är van.
Men att som bilist komma utifrån till Uppsala brukar vara chockartat.

Att köra buss i Stockholms innerstad är väldigt speciellt på många sätt.
Ett är alla cyklister som bryter mot i princip alla trafikregler som finns.
Men det är verkligen inte "alla cyklister" som gör det.
Men vissa begriper jag faktiskt inte att de överlever.

Och i vilka faktiska fall är det sådana problem att butiker inte kan få leveranser för att vägarna inte fungerar? Och då undantaget extremväder förstås.
Om man beslutar att prioritera cykelbanor först.
I ett fiktivt scenario då.

I dagsläget är vi nog överens om att bilvägarna prioriteras.

Det mest irriterande kring alla dessa livsfarliga objekt som placeras ut på cykel- och gångbanor, är för att bilister inte klarar av att följa trafikreglerna.
Men att människor i allmänhet inte klarar av att följa lagar och regler är ett väldigt stort problem på det hela taget.
Och där behövs ett större rättsväsende.

Fler poliser i trafiken minskar bilisters tok-körningar.

Men kommer verkligen människor som idag inte åker kollektivtrafik börja med detta för att månadskorten halveras i ett halvår? Jag tror absolut inte det.
Det har visst visat sig att människor som får ett gratis månadskort kommer över tröskeln för att prova att åka kollektivtrafik.
Och att sedan många, inte alla, fortsätter att åka kollektivt.
Det är ju faktiskt något som man behöver lära sig och träna på om det skall bli enkelt.

Ändå säger alla att det är cyklister som inte följer regler medan bilförare alltid följer dem för de har körkort.

Som om inte flertalet vuxna cyklister också har körkort

(btw kan man inte cykla enligt alla trafikregler iom att bilförare anser att de är för bilar. Även om bilar har väjningsplikt ut på huvudled och hajtänder stannar de inte för cyklister på huvudleden.)
Här i byn skulle jag säga att "vanligt folk" på cykel följer trafikreglerna. Lycra-cyklisterna däremot är en annan femma, de är allra värst att träffa på med häst. Men jag tror inte de bryr sig så mycket om cykelbanor heller... Väjningsplikt gäller heller inte dem har jag fått uppleva

Vi har cykelväg till kommunens huvudort ca 1.5 mil bort och en del cyklar dit, men de flesta tar bilen. Däremot finns ingen fortsättning på den cykelvägen till närmsta stad, ytterligare ca 1.5 mil bort. Även om det hade funnits så hade nog få, eller ingen, i min by cyklat ca 3 mil enkel till jobbet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund