Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det funkar inte med sosseriets tvångsblandning. Folk vill inte köpa bostäder där helt enkelt. Det kan man läsa på DN debatt.

https://www.dn.se/debatt/det-gar-inte-att-blanda-bort-segregation-sluta-forsok/
Nej, det är ju uppenbarligen ingen framkomlig väg när ett område redan fått ett sådant rykte. Men jag såg inga exempel på hur det gått när man gjort tvärtom? Bygga hyresrätter i välmående villaområden? Det skulle jag gissa är en bättre idé.

Inte fotboja står det ju i artikeln dock, utan någon form av armbandsklocka. Också detta svårt att se som en bra idé, det är ju inte ens barn som begått brott.
Namnet spelar väl ingen roll och inte heller var på kroppen man sätter dosan. Barnet blir ju elektronisk bojad och rörelsefriheten begränsat. Syftet detsamma

Man kanske kan ha vissa brottsliga barn hemma men då med fotboja som nu föreslås

https://www.dn.se/direkt/2026-05-07/barn-fran-13-ar-kan-overvakas-elektroniskt/
Okej, så det här handlar om ett två olika lagförslag. Dels Lag om insatser inom socialtjänsten till vårdnadshavare, barn och unga när samtycke saknas, dels en lag som ska reglera just den elektroniska övervakningen? Eller?

Jag tror att insatser utan samtycke är värt ett försök. Men det känns också lite läskigt att en socialnämnd får besluta att begränsa människors frihet på det viset. Det tillåts ju inte i några andra fall (eller?).

I övrigt så pratar jag om mer medelbarnet, det vanligaste barnet som kommer sitta i svenska fängelser.
Jag tror inte att några medelbarn kommer att sitta i något svenskt fängelse.

Är det pojken i exemplet du skrev om tidigare i tråden?
Ja och det är verkligen inget medelbarn.

Varför är det bättre att straffa barn med fängelse, än ge dem vård på ungdomsanstalt?
Bättre vet jag inte om det är.
Men pojken i (det verkliga) exemplet rymde upprepade gånger från ungdomsanstalt och åkte då till olika familjemedlemmar och trakasserade och misshandlade dessa.

Det blir inte tryggt för andra i samhället.

Tillägg: Medelbarnet har troligtvis också ADHD, kanske intellektuell funktionsnedsättning eller på gränsen till att ha det, har få eller inga vänner och har misslyckats i både skola och på fritidsaktiviteter under hela livet.
Men det barnet kanske går att ha i ett normalt hem utan att det blir farligt för omgivningen?
Och hemmet kanske också klarar sig utan att bli totalt demolerat?

Nej, det är ju uppenbarligen ingen framkomlig väg när ett område redan fått ett sådant rykte. Men jag såg inga exempel på hur det gått när man gjort tvärtom? Bygga hyresrätter i välmående villaområden? Det skulle jag gissa är en bättre idé.
Då flyttar folk från villorna.
Det finns undersökningar från andra länder om det.

Okej, så det här handlar om ett två olika lagförslag. Dels Lag om insatser inom socialtjänsten till vårdnadshavare, barn och unga när samtycke saknas, dels en lag som ska reglera just den elektroniska övervakningen? Eller?

Jag tror att insatser utan samtycke är värt ett försök. Men det känns också lite läskigt att en socialnämnd får besluta att begränsa människors frihet på det viset. Det tillåts ju inte i några andra fall (eller?).
Jag vet faktiskt inte. Vi får mer klarhet när utskottet bereder och det läggs upp på riksdagens bord för omröstning

Jag tror inte att några medelbarn kommer att sitta i något svenskt fängelse.
Men läs vad jag skriver: medelbarn i fängelse. Kanske bättre att skriva "genomsnittligt barn som sitter i fängelse"?

Ja och det är verkligen inget medelbarn.
Precis, så vi kanske inte ska diskutera med utgångspunkt i de ovanliga undantagen.

Bättre vet jag inte om det är.
Men pojken i (det verkliga) exemplet rymde upprepade gånger från ungdomsanstalt och åkte då till olika familjemedlemmar och trakasserade och misshandlade dessa.

Det blir inte tryggt för andra i samhället.
Man hamnar inte på ungdomsanstalt när man är fyra år. Så helt uppenbarligen har barnet inte fått sina behov tillgodosedda.
Det är det som är så jävla skavigt. Att man gladeligen sätter ungar i fängelse, samtidigt som man urholkar de sociala systemen och bajsar på barns lagstadgade rättigheter.
Men som sagt, jag tror det är mer rimligt att vi pratar om genomsnittsbarnen i fängelse. Det kommer finnas ett och annat extremt fall som är jättesvårt. Men det är inte de fallen som regeringen bygger fängelser för.

Men läs vad jag skriver: medelbarn i fängelse. Kanske bättre att skriva "genomsnittligt barn som sitter i fängelse"?
Du menar medelbarn av de som sitter i fängelse och inte medelbarn av alla barn i Sverige?
Då fattade jag fel.

Jag tänkte på medelbarn som någon variant av medelsvensson.

Då kommer folk bara att flytta därifrån för man vet ju hur ett utsatt område bildas och det vill man ju inte vara med om. Därför flyttar folk vidare.

Då kommer folk bara att flytta därifrån för man vet ju hur ett utsatt område bildas och det vill man ju inte vara med om. Därför flyttar folk vidare.
Hur många hyresrätter har man då haft i området? Tänker att det är skillnad på att bygga ett hyreshus och att bygga tio? Men jag vet som sagt ingenting om detta. Själv hade jag tyckt det var toppen med nåt hyreshus här i mitt medelklassvillaområde. Min son sa häromdagen att en kompis på förskolan sagt att ”alla människor är vita men det är de ju inte”, och det är ju bara sorgligt.

Man hamnar inte på ungdomsanstalt när man är fyra år. Så helt uppenbarligen har barnet inte fått sina behov tillgodosedda.
Nej det var sluten psykiatrisk vård när pojken var 4 år.
I alla fall enligt föräldrarna.
Och det var inte frivilligt

Pojken blev omhändertagen för att skydda de äldre syskonen.

Jag tror att för att vända utvecklingen är det absolut nödvändigt att skapa ett mera inkluderande samhälle med mindre klyftor och där det finns en social gemenskap, och en förändring måste komma från toppen. Sverige är ett av de länder där inkomstskillnaderna ökat allra mest under de senaste decennierna i västvärlden. Det jag vill se är man går tillbaka och ser vad som fungerat bäst, historien är ett slags facit och Sverige som land var som allra mest framgångsrikt när vi hade ett samhällskontrakt som omfattade alla, "den svenska modellen" med både en stark stat och ett starkt näringsliv. Det är svårt att förstå idag att Sverige som land faktiskt var världsledande inom en rad områden under 50-70-talet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund