Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bor man i storstadsområde ingår det att närområdet kommer att förändras, att inte förstår det är mer än lovligt naivt.
Ja det är ju så.
Men när en markägare vill stycka ytterligare tomter bredvid en villa på (nästan) landet så ylar Villaägarna också i högan sky.
En annan villa i "deras" skogsbacke, helt oacceptabelt.
Jag tror att själva ylandet kommer vid precis alla förändringar.

Och detta gärna samtidigt med att man skriker när den näraliggande skolan lägger ner i brist på barn.

Människor i flerfamiljshus vill nog inte heller ha villor i sina skogsbackar. Då blir det protester mot privatisering i stället.

Alltid är det något som skaver.

Men samtidigt.
Om man har valt att bosätta sig i ett villaområde så kanske man inte vill upptäcka att man hamnat i ett höghus-område efter några år.
Så jag förstår att det blir protester.

Men det blir alltid protester när människors närområde förändras.
Oavsett om det gäller att bygga flera hus, hugga ner en skog eller dra en ny väg.
Det verkar vara själva förändringen som skaver.
Om folk generellt sett är rädda för förändringar kan en väl kalla det för just det, när det görs såna här försök till integration? Inte börja härja om "tvångsblandning" från "sosseriet"

Jag tänker att de som inte har barn, och skall betala skatt för andras barn, behöver känna motivationen att det verkligen går till familjer och barn som behöver pengarna och inte till grannens pool eller BMW.
Om deras granne har pool och BMW kanske de kan klara av att betala sin statliga inkomstskatt och tänka att deras barnbarn också få barnbidrag.

Visst

Men vad är alternativet?
Hur skall du skydda samhället i övrigt?

Pojken i mitt exempel (som jag känner väl och personligen) skulle nog ha lyckats med att döda en eller annan familjemedlem om han inte hade låsts in.
De var livrädda för honom och han höll sin omgivning i terror.

Vissa människor är farliga på riktigt utan att det finns någon påverkan utifrån.
Det är svårt att hitta en lösning som fungerar för alla, tror jag. Men i många fall tror jag det skulle kunna fungera att "bara" sätta in mer stöd tidigare. Det kräver dock två saker, dels att barnomsorg, skola och vård får mer resurser för att faktiskt kunna hjälpa, och dels skulle det behövas lagändringar som gör att hjälp kan sättas in trots att föräldrar inte är samarbetsvilliga eller har förmågan att ta emot hjälp.

Det svåraste här, kommer så klart att vara att lyckas övertala barnet om att ta emot hjälpen, men samtidigt tror jag att om man kan komma med stöttning tillräckligt tidigt, kommer det troligtvis vara enklare.

Nu var jag ju aldrig i riskzonen för att fastna i kriminalitet, så det var ju inte en lika stor förlust för samhället, men från det att jag första gången hade kontakt med BUP, till att jag började inse att mitt huvudsakliga problem faktiskt kanske var något annat än att jag var en värdelös idiot som ingen ville umgås med, var väl drygt 30 år. Dock ska man väl ha i åtanke att dels så fanns det inte lika bra kunskaper om NPF då, och det fanns ju inte särskilt mycket mer resurser heller. Jag kommer inte ihåg personalen i så stor utsträckning, men min far säger att de inte var mycket till hjälp, även om jag hade kunnat ta emot hjälpen då.

Dock, och det är den här poängen jag vill få fram, vi har idag rätt bra kunskap om vilka beteenden som gör att barn hamnar i riskzonen, och om man då har möjlighet att sätta in någon form av stöd redan innan det faktiskt blivit problem, så kommer det troligtvis vara mycket, mycket enklare att nå fram.

Det allra viktigaste att tänka på är att dumpa barn och ungdomar på ett "boende" är det sämsta man kan göra. Visst, det håller dem borta, men om man absolut måste skilja barn från sina föräldrar, så måste vi hitta något bättre än institutioner.

Sedan, när det gäller barn som av olika anledningar omhändertagits, så måste samtliga instanser i samhället få det inbankat hårt, att föräldrars rätt till sina barn, aldrig, någonsin, får komma före barns välmående.

Jag menar inte de med vanliga jobb och medellön.
Utan just de som kan slaska med pengar på onödiga nya kök, pool och ännu en ny BMW.

Nu så tycker ju jag nog att just inkomst och förmögenhet är det som skall mätas när man skall dela ut bidrag.

En gemensam inkomst på 100 000:- i månaden i en familj är väldigt mycket pengar.
Mmm du menade bara den andel av de 10% högst betalade i Sverige, där båda föräldrarna är blan de högst betalade i Sverige och som har barn under 16 år. Vilket rent statistiskt sett inte är extremt många.

Iom, som sagt, man tjänar mer med en högre position som tagit längre tid att få. Så det är sannolikare att föräldrar till barn över 16 -som har studiebidrag (ska deras barn inte få ett studiebidrag heller då? Som dras in om de inte är i skolan tex.) eller personer som är eller ska bli morfar och farmor som har pool och BMW.

Iom att inkomstklyftorna är stora mellan äldre och yngre i Sverige idag och

Barn är mycket mycket dyrare än när du hade små barn, pool och BMW.

Bostäder är väldigt mycket dyrare.

Så för den här lilla % av landets befolkning, vad kan det vara 3% eller något, vill du ha en stor behovsprövande apparat.

Eller så vill du att övriga 97% av föräldrarna i Sverige ska söka bostadsbidrag?

Helt ärligt, det vet vi ju båda två att om barnbidrag behovsprövas kommer gränsen inte vara statlig inkomstskatt. Det kommer direkt eller inom någon regering direkt bli från under medellön och sedan snabbt sjunkande, tills det blir enbart om du har socialbidrag, varpå det sedan försvinner för varför ha det alls, iom att det finns socialbidrag.

Om folk generellt sett är rädda för förändringar kan en väl kalla det för just det, när det görs såna här försök till integration? Inte börja härja om "tvångsblandning" från "sosseriet"
Jo det vore ju det korrekta att göra så.

Men människor i allmänhet är inte medvetna om att det är den normala reaktionen mot i princip allt nytt, så de fixerar på själva sakfrågan i stället.
Och eftersom att det egentligen är själva förändringen som är problemet, så blir debatten väldigt konstig.

Okej, men berätta då för oss tekniker hur det skall gå till!

För hittills så har inga ingenjörer lyckats med att lösa den ekvationen.
De är säkert oerhört intresserade av vad du kan bidraga med.

åh inte ska lilla golit, men i korthet:

Lagring, som i batterier, vätgas och vattenkraft inklusive pumpkraft.

Sen det finns ju andra som utvecklar det mer.

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1549435/FULLTEXT01.pdf

https://greenpowersweden.se/fakta/vad-hander-om-det-inte-blaser/

https://liu.se/nyhet/storre-andel-fornybar-el-mojlig-med-flexibelt-energisystem

Om deras granne har pool och BMW kanske de kan klara av att betala sin statliga inkomstskatt och tänka att deras barnbarn också få barnbidrag.
Varför skulle det vara så?

Dels så kostar villor i samma område väldigt olika.
Och dels så byggs det faktiskt blandade bostäder i områden numera.
Så de kanske bor i en hyresrätt eller i ett litet trångt bostadsrätts-radhus?

Men i många fall tror jag det skulle kunna fungera att "bara" sätta in mer stöd tidigare. Det kräver dock två saker, dels att barnomsorg, skola och vård får mer resurser för att faktiskt kunna hjälpa, och dels skulle det behövas lagändringar som gör att hjälp kan sättas in trots att föräldrar inte är samarbetsvilliga eller har förmågan att ta emot hjälp.
Det hade inte hjälpt i fallet med just den pojken.
De fick allt stöd som samhället på något sätt kunde komma på.
Inget sparades det på där.
Och familjen var efter första omhändertagandet oerhört sammarbetavilliga.
Men man måste ju förstå att ingen mamma eller pappa vill bli separerad från sin 4-åring, även om de äldre syskonen far riktigt illa av situationen.

Min poäng här är att i vissa, visserligen sällsynta fall, så finns det inget som hjälper.
Absolut inget.
Och då har man problem på riktigt.

Jag tänker att de som inte har barn, och skall betala skatt för andras barn, behöver känna motivationen att det verkligen går till familjer och barn som behöver pengarna och inte till grannens pool eller BMW.
Eller såhär.

Jag har fått en känsla av, iom att du nämt äldre barn osv, att du inte tex är milennial, utan kanske generation X eller liknande.

födda mellan 1946 och 1964, har genom en kombination av historiska, ekonomiska och demografiska fördelar blivit den rikaste generationen hittills. Det framgår av en analys från Investopedia, som bygger på data från den amerikanska centralbanken.

Denna förmögenhetsfördelning är historiskt ovanlig. Jämfört med exempelvis 1920- och 1930-talets USA eller det viktorianska Storbritannien, är dagens tillgångar betydligt mer koncentrerade till en enda generation, snarare än jämnt fördelade mellan åldersgrupper.
1778227179705.webp

• Låga bostadspriser under 1970-talet: Medianpriset på en bostad var då strax över 23 000 dollar, motsvarande drygt 200 000 dollar i dagens penningvärde – mindre än hälften av dagens medianpris.
  • Stark utveckling på aktiemarknaden: Under boomers yrkesverksamma liv har USA-börsen i genomsnitt vuxit med över 10 procent per år. Tidiga investeringar har därmed gett betydande avkastning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1k5Lql/proppen-orvar-sveriges-rikaste
Medan alla andra generationer förlorade pengar mellan år 2000 och 2002 så ökade 40-talisterna sin förmögenhet med 67 miljarder kronor.

- Prisuppgången på fastigheter har gynnat 40-, 50- och 60-talisterna i förhållande till de äldre generationerna som drabbats hårdare av börsfallet mellan 2000 och 2002, säger professor Lennart Berg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-tvingas-unga-halla-i-planboken-for-att-klara-krisen

De sparar mindre, handlar mindre och oroar sig mer för privatekonomin. Att det ekonomiska läget påverkar unga är tydligt, visar nya siffror.

– Många upplever något de inte upplevt tidigare, säger forskaren David Larsson Heidenblad.

Att även medelklassen nu behöver strama åt är en ny situation för många, inte minst för så kallade millennials, alltså unga vuxna födda från början av 1980-talet till mitten av 1990-talet. Det konstaterar David Larsson Heidenblad, docent i historia vid Lunds universitet.

– Många upplever något de inte upplevt tidigare, särskilt de som är tillräckligt rika för att ha kunnat låna till en bostad. Höga räntor i kombination med försörjningsansvar är nytt för millennials och då måste många nu ställa sig frågan vad de har råd med till sina barn.
Så Boomers som fick barnbidrag och stöd av sina föräldrar när de uppfostrade sina barn (statistiskt sett) och nu är den rikaste generationen, ett apex. Vill behovspröva barnbidrag, till den fattigaste generationen, milennials? Och helt ärligt statistiskt sett är dåliga far och morföräldrar som inte ger lika mycket hjälp, passning eller pengar, som de själva fick.

Iofs är de så oerhört rika att hus och fastigheter snart byter generation i tex USA iofs.

Och du fick uppfostra dina barn i en tid som var lättare, där barn var billigare och tycker att du hade så mycket pengar att du inte vill att någon i mostsvarande situation nu.

Som har högre kostnader för bostad och högre kostnader för barn, inte ska få barnbidrag, iom att du inte behövde det då?

Någon som säger att hen inte har råd att skaffa barn.

Samtidigt som samhället säger att vi behöver mer barn?

Men då ska man ta bort barnbidraget?

För att det finns typ några enstaka personer som har Pool och BMW och barn.

Även om det är oändligt mycket sannolikare att folk snarare absolut inte har båda. Och om de har det är barnen sannolikt i viss andel över 16, och kommer till frågan, ska de barnen få studiebidrag eller ej? Ska bara fattiga barn hotas med indraget studiemedel om de skolkat?

Det är jättekonstigt.

Senast ändrad:
Mmm du menade bara den andel av de 10% högst betalade i Sverige, där båda föräldrarna är blan de högst betalade i Sverige och som har barn under 16 år. Vilket rent statistiskt sett inte är extremt många.
Eller den ena eller enda föräldern.

Det finns ensamstående föräldrar med den storleken på inkomst eller med stora förmögenheter.

Välstånd är inte bara inkomst, det är även förmögenhet.

Iom, som sagt, man tjänar mer med en högre position som tagit längre tid att få. Så det är sannolikare att föräldrar till barn över 16 -som har studiebidrag (ska deras barn inte få ett studiebidrag heller då?
Nej naturligtvis inte.
Föräldrarna är försörjningspliktiga tills att deras barn är 21 om de går i gymnasiet.
Så det är föräldrarnas inkomst och förmögenhet som räknas den tiden.

Men från 18 är barnen myndiga och räknas som egna ekonomiska individer.
Föräldrarna får då bistå med de pengar som behövs om det så blir via domstol.

Eller den ena eller enda föräldern.

Det finns ensamstående föräldrar med den storleken på inkomst eller med stora förmögenheter.

Välstånd är inte bara inkomst, det är även förmögenhet.
Ja så beskatta de extremrika mer då så har du dina pengar som räcker till barnbidraget, till alla föräldrar. Som numera inte är speciellt många.

Om du vill ha en förmögenhetsskatt så säg det istället för att du vill ta bort barnbidraget från medelklassen. Vi vet ju båda att det skulle bli så att medelklassen inte får det efter bara ett par regeringar.

Barn är mycket mycket dyrare än när du hade små barn, pool och BMW.
Jag har under några år delvis försörjt min dotter och barnbarn.
Och det verkar inte vara så mycket värre nu mot då faktiskt.

Jag lade pengarna på hästar.
Det är också onödigt.
Särskilt häst nummer 4 - 15.

Ingen pool eller BMW, men det hade nog räckt till några stycken.

Nej naturligtvis inte.
Föräldrarna är försörjningspliktiga tills att deras barn är 21 om de går i gymnasiet.
Så det är föräldrarnas inkomst och förmögenhet som räknas den tiden.

Men från 18 är barnen myndiga och räknas som egna ekonomiska individer.
Föräldrarna får då bistå med de pengar som behövs om det så blir via domstol.
Så bara fattiga barn ska få studiebidrag, som staten hotar att dra in om de skolkar...

Jag har under några år delvis försörjt min dotter och barnbarn.
Och det verkar inte vara så mycket värre nu mot då faktiskt.

Jag lade pengarna på hästar.
Det är också onödigt.
Särskilt häst nummer 4 - 15.

Ingen pool eller BMW, men det hade nog räckt till några stycken.
Ja det är jättekul för dig att du har det gott ställt.

Jag unnar dig dina 14 hästar.

Jag känner folk med god lön, hög utbildning och många barn, ingen av dem har 14 hästar. Flertalet är glada över sina barnbidrag.

(min pappa har haft 7, det är en mindre stabil grund att stå på att ens förälder har hästar och ibland få pengar av sina föräldrar än att få ett stabilt barnbidrag varje månad.)

Jag unnar dig de barnbidrag du fick.

Det är underbart att din dotter fått hjälp. Andra i äldre generationen numera ger inte hjälp. De njuter av livets efterrätt ibland, om efterrätten sitter tyst och snällt och swishar ngn hundralapp på födelsedagen.

Varför har du försörjt din dotter om hon inte är en fattigare generation än du är?

Du sa ju precis att du inte behövde några barnbidrag i hennes ålder.

Det är jättehärligt att du har tillgångar. Det är ytterligare en orsak till att det ser illa ut att du vill ta barnbidrag från unga föräldrar.

Senast ändrad:
Så för den här lilla % av landets befolkning, vad kan det vara 3% eller något, vill du ha en stor behovsprövande apparat.
Det är väl lika logiskt att behovspröva barnbidrag här som att jaga denna lilla del av befolkningen på massor av mera skatt per person som inte ger någon större summa.
Och det brukar vara populärt i dessa trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund