Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
åh inte ska lilla golit, men i korthet:

Lagring, som i batterier, vätgas och vattenkraft inklusive pumpkraft.

Sen det finns ju andra som utvecklar det mer.

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1549435/FULLTEXT01.pdf

https://greenpowersweden.se/fakta/vad-hander-om-det-inte-blaser/

https://liu.se/nyhet/storre-andel-fornybar-el-mojlig-med-flexibelt-energisystem
Visst.
Men det räcker inte för att hålla systemet stabilt.
Om det slutar att blåsa, så gör det oftast det överallt.
Detsamma gäller solen.
Oftast så är det moln och regn i hela landet.

Det har räknats på det och det kommer inte att räcka till.
Pumpkraft är jättebra, min favorit faktiskt, men det behövs så mycket mer än vad som går att få till.

Jag gillar också Battery Dome.
Har du läst i länken?

Men även så, så går inte ekvationen ihop utan mer frekvens-stabil baskraft.
Bygga ut mer vattenkraft finns det ingen politisk möjlighet till.

Det är väl lika logiskt att behovspröva barnbidrag här som att jaga denna lilla del av befolkningen på massor av mera skatt per person som inte ger någon större summa.
Och det brukar vara populärt i dessa trådar.
Det är det inte.

Det är totalt ologiskt att behovspröva ett barnbidrag som allt färre får. Som rikare generationer fick.

Precis när unga generationen är så fattiga att de inte har råd med barn.

I princip ta bort barnbidraget.

Så Boomers som fick barnbidrag och stöd av sina föräldrar när de uppfostrade sina barn (statistiskt sett) och nu är den rikaste generationen, ett apex. Vill behovspröva barnbidrag, till den fattigaste generationen, milennials? Och helt ärligt statistiskt sett är dåliga far och morföräldrar som inte ger lika mycket hjälp, passning eller pengar, som de själva fick.
Jag tror att det är här som vi inte hittar samsyn.

Mina barn är i generationen som skall vara dagens barnfamiljer.
Och de lever väldigt väl.
Gissningsvis beroende på att vi stöttar allt vad vi kan, och det kan vi verkligen, som du ju verkar vara väldigt medveten om.

Gör inte andra föräldrar det?

Om det verkligen är en omfördelning mellan generationerna på det vis som du beskriver, så är det verkligen inget problem för mig.
Men jag tror inte på konceptet med bidrag till alla.
Jag tror på konceptet ordentligt med stöd till dem som behöver stödet.

Jo det vore ju det korrekta att göra så.

Men människor i allmänhet är inte medvetna om att det är den normala reaktionen mot i princip allt nytt, så de fixerar på själva sakfrågan i stället.
Och eftersom att det egentligen är själva förändringen som är problemet, så blir debatten väldigt konstig.
Tvångsblandningen går ju ut på att förändra redan fungerande trygga bostandsområden. Men när problem dyker upp tex att man inte får ha sina ägodelar ifred, så flyttar ju folk. Låt dom svenskar som vill bli integrerade gå med på det och låt resten vara. Det är väl isf bättre att bygga nya områden just för blandningens skull och då får ju dom som är intresserade bo där.

Det är det inte.

Det är totalt ologiskt att behovspröva ett barnbidrag som allt färre får. Som rikare generationer fick.

Precis när unga generationen är så fattiga att de inte har råd med barn.

I princip ta bort barnbidraget.
Men nu så känns det ju som att du säger emot dig själv.

Om man inte har råd med barn så behövs det andra typer av stöd.
Och dessutom barnbidraget.
Eftersom att man då behöver det.

Höjd lägsta nivå på föräldrapenningen t.ex.
Så att den går att leva bra på utan att man först måste skaffa sig ett högt SGI.

Bort med avgiften för barnomsorg för dem som inte tjänar massor.

Fritidsaktiviteter integrerade i den fria skolan, men utan närvaroplikt.

O.s.v.

Tvångsblandningen går ju ut på att förändra redan fungerande trygga bostandsområden. Men när problem dyker upp tex att man inte får ha sina ägodelar ifred, så flyttar ju folk. Låt dom svenskar som vill bli integrerade gå med på det och låt resten vara. Det är väl isf bättre att bygga nya områden just för blandningens skull och då får ju dom som är intresserade bo där.
Men du, det är faktiskt så att alla skall få ha sina ägodelar ifred oavsett var de bor.

Vilka är de stackars människor som du tycker skall bo på otrygga platser där man inte får ha sina ägodelar ifred?

Och varför skall vi acceptera att det överhuvudtaget skall finnas några platser som är otrygga och där man inte får ha sina ägodelar ifred?

Varför har du försörjt din dotter om hon inte är en fattigare generation än du är?
Hennes äktenskap kraschade p.g.a. svår sjukdom hos mannen.
Och då misslyckades hon med att kvalificera till CSN.

Jag hjälpte henne att bli klar med sina studier och ta en examen.

Samhället fallerar nämligen när livet faller ihop för människor.
Och det tycker jag är något som är viktigare att ordna upp än att hälla barnbidrag på människor som inte behöver dem.

Om hon inte hade haft mig att stödja sig på, så hade slutresultatet blivit ett helt annat.
Och det skall inte behöva bero på vilka föräldrar som man har och hur villiga de är att ställa upp om livet går att rädda upp eller inte.

Bra för henne att hon hade mig.
Men alla andra då?
Som livet också har trasslat ihop sig för?

Om du vill ha en förmögenhetsskatt så säg det istället för att du vill ta bort barnbidraget från medelklassen. Vi vet ju båda att det skulle bli så att medelklassen inte får det efter bara ett par regeringar.
Nej jag vill absolut inte ha någon förmögenhets-skatt.
Men andra brukar vilja ha det.

Varför tror du att jag vill ta bort barnbidraget för medelklassen?
Och varför skulle det bli så?

Vad jag vet så tjänar inte medelklassen den storleken på pengar eller har några stora förmögenheter.
De kallas väl inte medelklassen då?

Och den statliga skatten har inte krupit neråt i löne-spannet, den har flyttats uppåt.
Varför skulle då barnbidraget flyttas neråt?
Det följer faktiskt ingen logik i min värld.

Så bara fattiga barn ska få studiebidrag, som staten hotar att dra in om de skolkar...
Nej alla barn som inte är rika ändå.

Det är väl väldigt olika?

Alla som inte är rika är väl inte fattiga!
Eller är det den enda skalan som du ser?

Min skala är betydligt mer nyanserad än så.
Och spannet mellan att vara fattig och riktigt rik innehåller en stor medelklass.

Vad jag vet så tjänar inte medelklassen den storleken på pengar eller har några stora förmögenheter.
De kallas väl inte medelklassen då?
Med tanke på att medellönen var 41600 (2024) som blir strax under miljonen på året för ett hushåll med 2 löner, så kanske man kan tänka sig att din beräknade nivå ändå inkluderar medelklassen?

Men definitionerna är svåra när man ska räkna a la sambeskattning. Mellan 75% och 200% av medianlönen brukar anses tillhöra medelklassen enligt en definition och då kan ett hushåll på 2 ligga mellan 667800 - 1780800 SEK i årslön (37100 * 12 * [1.5, 4.0] och anses tillhöra medelklasshushållet. (Samtidigt som ett hushåll där båda tjänar max av intervallet, inte som hushåll kanske hamnar där ändå.)

Senast ändrad:
Med tanke på att medellönen var 41600 (2024) som blir strax under miljonen på året för ett hushåll med 2 löner, så kanske man kan tänka sig att din beräknade nivå ändå inkluderar medelklassen?
Det var ju egentligen inte meningen.
Jag använde nivåerna för att få elbils-bidrag som utgångspunkt.

Din uträkning är bättre.
Om jag höjer till 1,5 mille per hushåll så blir det nog närmare vad jag menar.

Men på något vis blir diskussionen intressant när samma summa möts av både att inkludera medelklassen och en väldigt liten grupp av rika.

Men du, det är faktiskt så att alla skall få ha sina ägodelar ifred oavsett var de bor.

Vilka är de stackars människor som du tycker skall bo på otrygga platser där man inte får ha sina ägodelar ifred?

Och varför skall vi acceptera att det överhuvudtaget skall finnas några platser som är otrygga och där man inte får ha sina ägodelar ifred?
Samhället kan föröka skapa hur mycket trygghet som helst och ändå hjälper det inte fullt ut ibland. Det är ändå i slutändan upp till varje enskild individ att se till att tryggheten upprättshålls. En eller några få kan ju få allt på fall vilket finns bevis för när några få sätter skräck i ett helt bostadsområde/ ort/ stad

Samhället kan föröka skapa hur mycket trygghet som helst och ändå hjälper det inte fullt ut ibland. Det är ändå i slutändan upp till varje enskild individ att se till att tryggheten upprättshålls. En eller några få kan ju få allt på fall vilket finns bevis för när några få sätter skräck i ett helt bostadsområde/ ort/ stad
Och då så tycker du att vissa människor förtjänar att bo i ett sådant bostadsområde?
Vilka tycker du skall behöva bo så?

Jag undrar verkligen.

Och då så tycker du att vissa människor förtjänar att bo i ett sådant bostadsområde?
Vilka tycker du skall behöva bo så?

Jag undrar verkligen.
Dom som bott där från början i den trygga området flyttar ju om det blir otryggt pga av att det flyttar in människor som skapar otrygghet och kvar blir ju dom som ställde till otryggheten. Det är ju så det blir i verkligheten.

Dom som bott där från början i den trygga området flyttar ju om det blir otryggt pga av att det flyttar in människor som skapar otrygghet och kvar blir ju dom som ställde till otryggheten. Det är ju så det blir i verkligheten.
De som blir kvar är de som inte har råd att ta sig därifrån. Segregation kallas det. Det har inget att göra med den lilla minoritet som står för otryggheten.

Tvångsblandningen går ju ut på att förändra redan fungerande trygga bostandsområden. Men när problem dyker upp tex att man inte får ha sina ägodelar ifred, så flyttar ju folk. Låt dom svenskar som vill bli integrerade gå med på det och låt resten vara. Det är väl isf bättre att bygga nya områden just för blandningens skull och då får ju dom som är intresserade bo där
Men nu talar du om något annat än den debattartikel du själv postade. Där talas om segregerade områden som Araby och Tjärna ängar och att försöken att bygga bostadsrätter där inte lyckats. För att de inte blivit sålda, inte för att de är trygga områden som folk flyttar från pga bostadsrätterna. Peka gärna på områden där din s.k. tvångsblandning skett isf. Eller sluta helst använda den SD-influerade dogwhisteln.

åh inte ska lilla golit, men i korthet:

Lagring, som i batterier, vätgas och vattenkraft inklusive pumpkraft.

Sen det finns ju andra som utvecklar det mer.

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1549435/FULLTEXT01.pdf

https://greenpowersweden.se/fakta/vad-hander-om-det-inte-blaser/

https://liu.se/nyhet/storre-andel-fornybar-el-mojlig-med-flexibelt-energisystem
Vilka pumpkraftverk tänker du på då?

Vilka människor anser du skapar otryggheten då?
Är det alla som bor i området?
Eller är det bara några få?

Om det bara är några få som skapar otryggheten, vilka andra stackare tycker du skall vara tvungna att bo tillsammans med dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund