Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte att konstnärer skall ha någon särskild dispens för att köra en bränsleslukande diesel-bil.
Gör du det?

Dessutom så var det konstnärens fru som fick kängan.

Argument av typen "Ingen annan än min man får köra fossilbil, för han är konstnär." Tycker jag är hyckleri.

Typ alla andra måste, men inte jag, för jag är viktigare än andra.

Magdalena Andersson gör likadant angående "tvångs blandning".
Alla andra skall blandas, men inte jag, jag bor kvar i mitt fina villakvarter och där skall inget byggas.

Hyckleri har jag så oerhört svårt för.

Men herregud, vad i helsefyr blandar du in 'tvångsblanding'? nu låter du som höger om SD. Du förespråkar den värsta SD propaganda om 'folkutbyte' och tvångsblandning.

Dessutom ska väl de partier som hårdast förespråkar lag och ordning och höjda straffskalor vara de sista, om vi pratar om hyckleri, vara de mest korrumperade i svensk politik? Fester med kriminella, behandla tjänstebostäder som privata osv. Trots de fortsätter du att försvara Kristersson och Tidö.

Är alla som röstar S och bor i villa hycklare? Många av de som röstar S bor i just urbana medelklass villaområden. Hur vet du att just Magdalena Andersson inte vill att det ska byggas lägenhetshus i hennes närhet. Kan du nämna ett tillfälle där hon varit emot det?

Man storknar. Inte ens M pratar om 'folkblandning' dvs ren och skär rasism, utan anser att de som, oavsett 'ras' som egentligen handlar om pigment, dvs etnicitet, ska få råd att kunna köpa en villa om de, genom skattesänkningar för höginkomstagare, har råd med det.

Av tidigare inlägg antog jag att du inte är rasist iaf har du skrivit det, men nu får det en att undra om du inte är bland det värsta och mest extrema som SD, och extremhögern, förespråkar. Vad är nästa, utvisa alla med annan hudfärg? Bevilja inte uppehålls och arbetstillstånd för de med annan hudfärg eller religion eller etnicitet. Det är just det som tidigare diskuteras, att vi behöver spetskompetens som inte finns i Sverige som är utomeuropeiska och inte är nordamerikaner. De kanske också, om de stannar i Sverige, inte får flytta till villa för att inte tvångsblanda?

Är du för tonårsutvisningarna? De bidrar ju till tvångsblandningen om de blir tillräckligt framgångsrika att köpa villa, för det så av Tidö, förutom SD möjligtvis, haussade VVV (villa, vovve, volvo). Volvo är dessutom inte ens svenskt utan ägs av ett kinesiskt företag. Så jag antar att det är VV, förutom de som är allergiska då och inte köper en av de 12 hundraser som är svenska. Så volvo (kinesiskt) vovve (förutom 12 svenska raser) innebär tvångsblandning. Du har kvar villa. Som till stor del byggs av importerade material. Och utländsk arbetskraft även om de inte har råd att köpa villa i de icke folkblandade villaområdena.

Jag tänker inte låta det här spåra ur till en lång diskussion om min bil.
Men det landar ju där tillslut, på din bil, min bil och andras bilar.

Hur skall de bilarna blir mer miljövänliga?
Eller snarare mindre miljöförstörande?

Åka mindre?
Cykla?
Åka kollektivt?
Byta bränsle?

Dyrare bränsle är inte mer miljövänligt - det är bara dyrare.

Det här är så märkligt. Om man är politiker måste alltså ens partner tillhöra samma parti 🤔.
Eller i varje fall tycka tämligen lika.

Jag har svårt att tro att det blir särskilt trevligt hemma hos paret SD + V.
Om det inte bara handlar om någon sorts karriär utan inre övertygelse då.
Vilket inte är bra på annat sätt.

Man skall leva som man lär i synnerhet om man är politiker.

Biodiesel finns inte på alla tankstationer. Det kan vara ganska många mil till närmsta.
Det är däremot politiskt möjligt att styra.

Större mackar har krav på att sälja förnybart bränsle.
Det är enkelt för politiken att kräva det även av mindre mackar.

Det till skillnad från en prishöjning blir bättre för miljön.

SD+V kanske inte är det troligaste paret. Men t ex C+S? Eller KD+M? MP+S? Du tycker alltså inte att det är okej att ha en partner från ett annat parti, för politikerns partner ska leva efter sin partners politik?

Åka mindre?
Cykla?
Åka kollektivt?
Byta bränsle?

Dyrare bränsle
Billigare tåg
Bättre kollektivtrafik
Bättre cykelvägar

Är väl exempel på vad jag önskar. Min bil är ganska ointressant i den diskussionen.

Fö är i nuläget en majoritet bakom att man river villor och bygger flerbostadshus. Vilket Expressen, knappast en vänstertidning, skriver om.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/riv-villaidyllerna-och-ge-plats-for-riktiga-stader/

Just i Nacka där Magdalena Andersson bor är hon mycket positiv till 'tvångsblandning' som drivs på av S.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/andersson-fantastiskt-med-fler-hyresratter-i-nacka/

Så jag vet faktiskt inte vad du pratar om när du anser att MA är en hycklare när hon vill ha mer hyresrätter i Nacka. Där hon är bosatt. Som du själv påpekat.

Det finns utredningar de kunnat använda om de velat.

Det är inte inkompetens, det är total ovilja och/eller att de vill gynna privata ekonomiska intressen.

Varje liten söm de sytt är medvetet fel för klimat, biologisk mångfald och människors väl och hälsa och de har gjort varje liten söm fullt medvetet, under svek av egna löften.
För att få röster.

Väljarna styr egentligen det hela.
Och det är en av baksidorna med demokrati.

Om det hade varit det viktigaste för människor så hade Miljöpartiet haft egen majoritet.
SD vill inte bry sig om miljön eftersom att det är opraktiskt och de inte tror att det behövs.

Socialdemokraterna verkar sakna åsikt i frågan.

Åka mindre?
Cykla?
Åka kollektivt?
Byta bränsle?

Hur och hur?

Nej det landas inte på din bil och min bil och andras bilar.

Det landar på regeringen och bilar i Sverige. Det är inte enskilda personers frågor, det är regeringens fråga.

Regeringen vet hur man ska göra, det finns utredningar om hur man ska göra (det är helyllesvenskt att följa utredningar, traditionellt, stubbigt, rent av borgerligt! Och det är traditionellt och elegant att hålla sina löften.)

Ja allt detta du skriver, samtidigt:

Åka mindre?: Ja! åka mindre! Sluta subventionera bilar! Skatta bensin!
Cykla?: Ja ja ja ja ja ja ja snälla nån ja!
Åka kollektivt?: Ja hur svårt ska det vara (80+% av sveriges befolkning bor i tätort just saying)
Byta bränsle? Ja. (Norge, Finland och Danmark klarar det, Sverige kan också.)

Varför frågar du massa dumt?

Varför vill du och regeringen att människor ska flyga väldigt mycket mer?

Så jag vet faktiskt inte vad du pratar om när du anser att MA är en hycklare när hon vill ha mer hyresrätter i Nacka. Där hon är bosatt. Som du själv påpekat.
Det är ju skillnad på olika områden i Nacka.
Om det är Fisksätra eller Saltsjö-Duvnäs.

Att bygga ett nytt område med hyresrätter är knappast att blanda.
Frågan är hur det ser ut i kvarteret.

Jättekonstig idé. Jag tror jag känner ganska få där båda partners röstar på samma parti.

Inte ens om politikern i fråga vill förbjuda det?
Ja självklart!

Om han fortsätter köra den när hon förbjudit den så är det värre däremot. Då får han ju det straff som är fastlagt för det.

Mycket lustigt, om man som politiker vill bygga tågräls en viss sträcka för att man inte vill ha flyg eller bil den sträckan så måste man rida eller gå tills det är byggt eller?

Vill man förbjuda sociala media så måste man låta sina barn vara utanför tills det är förbjudet?

Om man vill höja bensinskatten måste man slänga några hundringar i en brunn varje gång man tankar?

Det är däremot politiskt möjligt att styra.

Större mackar har krav på att sälja förnybart bränsle.
Det är enkelt för politiken att kräva det även av mindre mackar.

Det till skillnad från en prishöjning blir bättre för miljön.
Exakt. Det är väldigt mycket rimligare att politiken ställer krav på förnybara drivmedel ska finnas tillgängligt för invånarna = ändrar systemet, än att sitta och peka på enskilda personer och säga "Det är väl bara att tanka med HVO 100 så har du gjort ett bra eget val."

Sen tror jag inte att krav på biodiesel vid pump i sig gör att invånarna tankar det, om det fortfarande är billigare med fossil diesel, så jag har högre förväntningar än så. Både för omställningens och företagens skull.

Är alla som röstar S och bor i villa hycklare?
Jag vet faktiskt inte.
Och jag har funderat mycket på det.

Hur tänker egentligen S när det gäller ägande av fastigheter?
Där finns två sidor som jag undrar över.

Den ena är skatter på villor.
Skall vi återinföra fastighetsskatten, arvsskatt på villor och förmögenhets-skatt på villor?
Skall Rut- och Rot-avdrag tas bort?

Den andra är hyresrättens skattemässiga diskriming.
Den som bor i hyresrätt betalar räntor på fastigheten de bor i med skattade pengar.
Det kommer alltså in mer skatt från en hyresrätt än från en villa.
Det där är något som döljs i en matematik som alldeles för många inte förstår.

Skatteberäkning är tämligen krångligt då parametrarna är så många.
Det är inte svårt att utföra men svårt att förstå vad det innebär.

För att få röster.

Väljarna styr egentligen det hela.
Och det är en av baksidorna med demokrati.

Om det hade varit det viktigaste för människor så hade Miljöpartiet haft egen majoritet.
SD vill inte bry sig om miljön eftersom att det är opraktiskt och de inte tror att det behövs.

Socialdemokraterna verkar sakna åsikt i frågan.
Mycket lustigt.

Politikerna styr debatten dit de vill ha den.

https://www.svd.se/a/y3xbnE/har-ar-partierna-som-driver-pa-bensinupproret

Flera partier eldar på upproret med betalda Facebookannonser
Samtidigt drar Skattebetalarna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna igång kampanjer på sociala medier för att sprida upproret.

Regeringen vägrar prata om klimatet. Så det pratas inte om klimatet.

Jättekonstig idé. Jag tror jag känner ganska få där båda partners röstar på samma parti.
Det är olika att rösta och vara aktiv politiker.
Men jag skulle ha svårt för att leva med någon som har en annan politisk inställning.

En rasistisk Sverigedemokrat vore t.ex. helt omöjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund