Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gunnar Bergdahl har bland annat varit kulturchef på Helsingborgs Dagblad och han har varit chef för Göteborgs Filmfestival. Två förhållandevis tunga poster i kulturlivet. Här skriver han i GP. På vilket vis menar du att han är knäppgöksvänsteraktivist? Själv har jag ingen aning om var han står politiskt.

Vad har hans "CV" med att göra med det han skrev ? Är han "per automatik" jättebra på att skriva ?
Förstod du inte @Gulans fråga ? Du svarade nämligen inte på en enda av dem ! Jo, du har ingen aning om hur han ter sej politiskt, men det är väl orelevant i frågeställningen ?

Jimmie och SD är i "Sörping" och talat. Då har Aftonbladet intervjuat en o annan åhörare. Tex säger en, "Han är Sveriges modigaste människa som vågar stå upp för det många svenskar inte vågar säga"

En annan säger, "Han vill få ordning på Sverige. Det är det vi strävar efter som är SD:are"

Det är vanliga människor som säger detta. Visst har dom rätt i det dom säger?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6q5qyL/har-startar-sd-valturnen-han-ar-nasta-statsminister

Jag tycker för övrigt det är bra att SD äntligen är villiga att göra konsekvensanalyser och kanske börja lyssna på remissinstanser och lagrådet när man fäktar med sina xenofobiska förslag utan förnuft och eftertanke. Kanske kan uppnå lite mer regeringsduglighet om de är lite mer ödmjuka inför det svåra med att stifta lagar som uppfyller kravet på lagar?

Jimmie och SD är i "Sörping" och talat. Då har Aftonbladet intervjuat en o annan åhörare. Tex säger en, "Han är Sveriges modigaste människa som vågar stå upp för det många svenskar inte vågar säga"

En annan säger, "Han vill få ordning på Sverige. Det är det vi strävar efter som är SD:are"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6q5qyL/har-startar-sd-valturnen-han-ar-nasta-statsminister
Nej.

Du menar alltså att det finns bättre, tex mer välutbildade och erfarna, personer som kommer att söka de tjänster som blir vakanta i vården efter utvisningar?

Jag vet att du inte alltid läser det jag skriver men hur kunde du missförstå 2 meningar ? Vårdyrket är INTE ett integrationsprogram !

Och var är de välutbildade och erfarna personerna som inte kan lära sej Svenska på 3 år i SFI ? Om de inte kan skriva och läsa när de kommer till Sverige är de knappast välutbildade och erfarna !

Jag vet att du inte alltid läser det jag skriver men hur kunde du missförstå 2 meningar ? Vårdyrket är INTE ett integrationsprogram !

Och var är de välutbildade och erfarna personerna som inte kan lära sej Svenska på 3 år i SFI ? Om de inte kan skriva och läsa när de kommer till Sverige är de knappast välutbildade och erfarna !
Jag undrar också vilka du tror söker jobb inom vården? Svenska ungdomar gör det inte. Utländska ungdomar läser utan problem in nio års grundskola på ett par år. Men sådant vet nog inte du, för du själv har aldrig träffat dessa. Min man (muslim från mellanöstern) jobbar som enhetschef i en mellanstor kommun. De har ett HELVETE att få in folk över sommaren alls. Tro inte en enda jävla sekund att det är svenskar som ställer upp - det är de från andra länder som går in och jobbar när de svenska, många gånger snart i pensionsåldern själva, kvinnorna vill ha semester.

Nu handlade det ju om personer som invandrat till Sverige och faktiskt arbetar i vården, därför att de har sökt och fått jobb där. Om många av dem utvisas, vem tänker du dig då ska söta de arbetena istället?

Tror du verkligen på vad det står i en vänstervriden, röd sörja propaganda?

Jag tycker för övrigt det är bra att SD äntligen är villiga att göra konsekvensanalyser och kanske börja lyssna på remissinstanser och lagrådet när man fäktar med sina xenofobiska förslag utan förnuft och eftertanke. Kanske kan uppnå lite mer regeringsduglighet om de är lite mer ödmjuka inför det svåra med att stifta lagar som uppfyller kravet på lagar?
Konsekvensanalys......vilket parti ägnar sig åt det tänker du? Sånt behöver bara näringsliv och egna företagare ägna sig- politiker och kommunala bolag behöver bara gräva djupare i statskassan.....där är resurserna oändliga. Saknas det pengar ..hämta in mer från låntagarna, låna och tryck nya pengar. Plättlätt

Nu handlade det ju om personer som invandrat till Sverige och faktiskt arbetar i vården, därför att de har sökt och fått jobb där. Om många av dem utvisas, vem tänker du dig då ska söta de arbetena istället?
Sveriges politiker och journalister har under alltför många år skippat konsekvensanalys och istället ägnat sig åt godhets signalerade politik. Den politiska makten före konsekvenserna och Sveriges politiker gav sig den på att Sverige och svenskarna skulle bli en humanitär stormakt kosta vad det kosta vill. Sen kom konsekvenserna av en utebliven konsekvensanalys. Alla de människor som kommit hit -blev lovade gott om pengar (inte särskillt snällt att avstå och informera om att det även förväntades en del motprestation ) nu är det dags att på allvar leva upp till den åtråvärda humanitära stormakts bilden och se till att arbetslösa svenskar får de jobben.

Sveriges politiker och journalister har under alltför många år skippat konsekvensanalys och istället ägnat sig åt godhets signalerade politik. Den politiska makten före konsekvenserna och Sveriges politiker gav sig den på att Sverige och svenskarna skulle bli en humanitär stormakt kosta vad det kosta vill. Sen kom konsekvenserna av en utebliven konsekvensanalys. Alla de människor som kommit hit -blev lovade gott om pengar (inte särskillt snällt att avstå och informera om att det även förväntades en del motprestation ) nu är det dags att på allvar leva upp till den åtråvärda humanitära stormakts bilden och se till att arbetslösa svenskar får de jobben.
Den humanitära bilden är fotfarande rätt person på rätt plats. Vi ska inte slänga ut acklimatiserade, skötsamma, utbildade skattebetalare för att plocka in arbetskraft vars enda merit är att de är etniska svenskar.

Jag tycker att den där idén.om att sd säger det som alla tycker men inte vågar säga, är fascinerande. Varför i all världen tror de så?
Under lång tid var SD:s linje i migrationsfrågan heeelt utanför det accepterade. Kritiken, utfrysningen, mobbningen och spottloskorna var minst sagt massiv. Men steg för steg har i princip hela det politiska fältet rört sig i den riktningen – inte för att SD bytt åsikter, utan för att verkligheten tvingat fram en omprövning. När partier som tidigare beskrev samma politik som oacceptabel nu driver liknande förslag själva, då är det inte så konstigt att vissa upplever att SD “sa det först”.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund