Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Görel

Trådstartare
Moderator
Tråden där vi diskuterar svensk politik. Tänk på att hålla en god ton. Använd inte öknamn.

Lägger du in en länk så skriv vad den handlar om, inte bara kommentera innehållet.

När alla invandrare som jobbar i hemtjänsten har blivit utvisade, så skiter det sig för Kalle Andersson.
Eftersom att hans fru kommer från Thailand och inte tjänar tillräckligt när Kalle inte längre kan försörja henne.

Jag vet många anhängare av SD som är gifta med Thailändskor.

För att fortsätta diskussionen om Magdalena Andersson så utgår jag inte från andrahandskällor. Jag kan verkligen inte säga att jag känner henne. Men vi har jobbat i samma organisation och träffats flera gånger. Så jag tycker nog att jag har rätt till min egen uppfattning om hennes ledarskap.

Om någon meningsmotståndare uppfattar henne som en bulldozer så upplever jag inte att det är något negativt.

När alla invandrare som jobbar i hemtjänsten har blivit utvisade, så skiter det sig för Kalle Andersson.
Eftersom att hans fru kommer från Thailand och inte tjänar tillräckligt när Kalle inte längre kan försörja henne.

Jag vet många anhängare av SD som är gifta med Thailändskor.
Hmm intressant! Enda SD:are jag är bekant med är gift med en thailändska (och iofs en till som jag inte vet men som absolut kan vara det om man betänker vissa politiska diskussioner en haft... är det också.).

Det är ju det jag vidhåller, det är mer av en ideologi om ett patriarkalt samhälle. Mer än värnande om svenska ängar med 7 sorters blommor och midsommar.

Patriarkalt hela vägen upp till en patriarkal ledare.

Vilket inte alls är speciellt svenskt, att ens vilja ha. Vi brukar väl mer vara "fria karlar och kullor" som knyter näven mot fogden. (om man nu ska tjafsa om svenskhet, vilket ju man gör bara för att SD låtsas att de gör det.)

(Dvs inget illa om thailändskor självklart, men om man ska bara ta det exemplet var hans attityd till kvinnor inte så attraktiv att det gick vägen att gifta sig efter en längre bekantskap.

Utan jag har ju anat ur manosfärenforum att det anses ha varit lite bättre

(i ett i Sverige som knappt existerande "förr" för jag tror inte Sverige varit så tunga på resonemangsäktenskap utan det är mer andra kulturer. Men SD är inte så tunga på svensk historia å andra sidan.)

att mamma arrangerade ens äktenskap med en lämpligt utvald dam som liksom styr upp hemmavid med skinn på näsan, absolut kanske tjänar pengar och är driftig, men definitivt främst styr upp.).

1781093019783.webp

https://www.iffs.se/media/1910/Culture-Map_WVS6.jpg

Dvs om Sverige ligger högt till höger ligger SD långt ned till vänster i diagrammet.

Sd vill Traditionellt och små möjligheter till att fritt välja själv hur man lever medan svensken är tvärtom, rationell och hög vilja att leva som man vill. (som tex ogift HBTQ eller feminist eller whatever). Så det handlar ju inte om att bevara utan förändra.

Senast ändrad:
Hmm intressant! Enda SD:are jag är bekant med är gift med en thailändska (och iofs en till som jag inte vet men som absolut kan vara det om man betänker vissa politiska diskussioner en haft... är det också.).

Det är ju det jag vidhåller, det är mer av en ideologi om ett patriarkalt samhälle. Mer än värnande om svenska ängar och midsommar.

Patriarkalt hela vägen upp till en patriarkal ledare.

Vilket inte alls är speciellt svenskt, att ens vilja ha. Vi brukar väl mer vara "fria karlar och kullor" som knyter näven mot fogden. (om man nu ska tjafsa om svenskhet, vilket ju man gör bara för att SD låtsas att de gör det.)

(Dvs inget illa om thailändskor självklart, men om man ska bara ta det exemplet var hans attityd till kvinnor inte så attraktiv att det gick vägen att gifta sig efter en längre bekantskap.

Utan jag har ju anat ur manosfärenforum att det anses ha varit lite bättre

(i ett i Sverige som knappt existerande "förr" för jag tror inte Sverige varit så tunga på resonemangsäktenskap utan det är mer andra kulturer. Men SD är inte så tunga på svensk historia å andra sidan.)

att mamma arrangerade ens äktenskap med en lämpligt utvald dam som liksom styr upp hemmavid med skinn på näsan, absolut kanske tjänar pengar och är driftig, men definitivt främst styr upp.).
Och hur är det då med kvinnorna inom sd? De finns ju uppenbarligen. Vad är deras idé om kvinnans ställning i samhället?

@Inte_Ung

Du skrev i förra tråden

"Men samtidigt så kan det ju vara sant

Det är inte allt som kritik beror på någon klisché.
Den kan faktiskt vara befogad även om Magdalena Andersson är kvinna."

Där menar jag att du missar poängen. Jag menar att mönstret är att därför att Andersson är kvinna, omtalas hon som arg. Jfr Järnladyn Thatcher, en kvinna som fick öknamn utifrån en uppfattning om hennes person.

Kommer du på liknande benämningar för manliga politiker? Alltså någorlunda etablerade sådana.

Och hur är det då med kvinnorna inom sd? De finns ju uppenbarligen. Vad är deras idé om kvinnans ställning i samhället?

Serena Joy?
(Det är ju en klassiker att vissa kvinnor inte ser sig själva som "kvinnor tm" utan de är sig själva och andra kvinnor är "other" "kvinnor tm". De andra kvinnorna är dumma våp som får skylla sig själva, men själv är man inte det utan är företagsledare eller politiker eller vad som. Det är först när/om ens organisation/liknande fått makt som det inses att männen inte gör undantag från att se alla kvinnor som "other"/"icke mänskliga"/"kvinna tm". Vanligare i slutet av 90-talet såklart. Det är ju då man tog upp det här med kvinnor som när de kommit upp bara gynnade män, kanske hårdare än män själva.)

och

https://www.theguardian.com/politic...choolgirl-becomes-far-right-social-media-meme

de är ju tvugna att ta till en del ai för att få till unga kvinnor.

Her name is Amelia, a purple-haired “goth girl” who proudly carries a mini union flag and appears to have a penchant for racism.

If you are unfamiliar with Amelia, the chances are you will soon encounter one viral meme or another inspired by her on Facebook or X, where her reputation is growing.

Videos of Amelia typically feature her walking through London, or the House of Commons, declaring her love for England and warning of the dangers of “militant Muslims” or “third-world migrants”. In one clip she is harangued by bearded man in Islamic attire for eating a pork sausage.

Och Soft girl trenden :)

https://www.journalisten.se/nyheter...8CszLnR19vUAyGMvyT_aem_Xv9yAcaqvYz7UwPd0mDADA

En 26-årig trebarnsmor berättade i ett personporträtt i SvD, som publicerades idag på sajten, om sin livsstil som hemmafru. Sedan sex år tillbaka har hon varit hemma med familjens tre barn, får SvDs läsare veta. Texten är en del av en artikelserie i SvD som handlar om ett nytt hemmafruideal och den så kallade ”soft girl”-trenden.

Det som inte framkommer är att hon tidigare åtalats för hets mot folkgrupp efter att på sociala medier spridit bilder på hakkors som hon pysslat på exempelvis väskor och kransar. Läsarna får heller inte veta att hennes man varit ansvarig utgivare för den nazistiska sajten Nordfront, och dömts för yttranden som gjorts på sajten under hans ledning.
Hon var en ganska stor influerare, glömt vad hon heter.

Sedan är det kanske lätt att bortse från den patriarkala delen så länge partiet fokuserar mest på invandrare. Då kanske man känner att det är det viktiga och inte tror att de kommer fram till andra grupper sedan när de är klara med en grupp.

First they came for the Communists
And I did not speak out
Because I was not a Communist ...

Senast ändrad:
@Smoothi

Sverige befolkning kommer inte att öka pga migration. Tvärt om, invandringen kommer ju att minska pga av alla nya lagar. Begränsade uppehållstillstånd som inte kommer att generera några svenska medborgarskap på 8 år. Arbetslösheten är hög för invandrare som i din tur lever på bidrag. Men nu blir det slut på detta.

https://www.ekonomifakta.se/sakomra...oshet/arbetsloshet-utrikes-fodda_1210645.html

https://www.sns.se/forskningsprogram/lardomar-om-integration

Forskningen visar att ju längre en utlandsfödd person är bosatt i Sverige desto större andel arbetar.

Som SCB visar, Sveriges befolkning ökar enbart pga migration. Vi har negativa födelsetal i Sverige. Dvs, det dör mer människor än det föds. Vi behöver migration för att väga upp att den åldrande delen av befolkningen ökar. Eftersom det föds för få barn i Sverige och antalet procent som arbetar minskar och antalet procent av befolkningen som är ålderspensionärer ökar.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...nyhet/sveriges-framtida-befolkning-2026-2070/

• 30 000 fler avlida än födas
  • 200 000 fler invandra än utvandra
  • folkmängden öka med 170 000 personer
  • 165 000 färre i grundskoleåldern
  • 179 000 fler över 85 år
https://www.scb.se/pressmeddelande/antalet-aldre-per-arbetsfora-invanare-okar-i-sverige/

Mer statistik från SCB. Det krävs alltså ett 3-1 förhållande för att försörja den åldrande populationen. Varje kvinna i Sverige föder 1.4 barn. Det är inte svår matematik att vi behöver migration. Vet inte hur gammal du är, men för att pensionssystemet inte ska fallera så krävs det fler i arbetsför ålder. Dvs de som invandrar.

För att fortsätta diskussionen om Magdalena Andersson så utgår jag inte från andrahandskällor. Jag kan verkligen inte säga att jag känner henne. Men vi har jobbat i samma organisation och träffats flera gånger. Så jag tycker nog att jag har rätt till min egen uppfattning om hennes ledarskap.

Om någon meningsmotståndare uppfattar henne som en bulldozer så upplever jag inte att det är något negativt.
Hellre en kompetent partiledare, än en charmig.

(För sammanhang, ett citat som @Inte_Ungs la i förra tråden: – "Hon är synnerligen kompetent. Det enda är väl att hon inte är så charmig, säger en S-källa.")

Jag går på vad jag har läst om henne i pressen vad gäller intern kritik.
Och andrahandsuppgifter när det kommer till politiska motståndare.

Men om hon vill samarbeta med Ebba Busch, vilket hon ger uttryck för, så är det kanske bra om Ebba inte tycker allt för illa om henne?

Det som är en motståndare i dag kan vara en allierad i morgon.
Dumt att bränna broar då.

Min gård norr om Stockholm ligger i SD-land.
Det område som ligger i gränsen mellan Sigtuna, Norrtälje, Uppsala och Knivsta.
Så jag känner ganska så många, oavsett om jag vill det eller inte.

(För sammanhang, ett citat som @Inte_Ungs la i förra tråden: – "Hon är synnerligen kompetent. Det enda är väl att hon inte är så charmig, säger en S-källa.")
Det beror ju på vad man vill uppnå.

Det är framgångsrikt med charm när man skall vara diplomatisk i utrikespolitiken.
Och det är ett vinnande koncept om man vill samarbeta med andra partier.

Med egen majoritet så är antagligen kompetens viktigast.
Men inte ens S har någon möjlighet att få det i höstens val.

Det är framgångsrikt med charm när man skall vara diplomatisk i utrikespolitiken.

För min del är det viktigaste att politiker tar ansvar för ett ordnat, demokratiskt och säkert styre över Sverige.
Vidare finns det många andra egenskaper som är viktigare än charm när man ska vara diplomatisk i utrikespolitiken eller samarbeta med andra partier. Charm kommer en bit ned på den listan.

Det är lite manschauvinistiskt att tolka det negativt att en kvinna är kompetent, men inte charmig.

Det intressanta är att i princip alla tidigare S ledare inte varit charmiga, men kompetenta. Göran Persson vad man än tyckte om honom, och han var en buffel som använde härskarteknik så var han mycket kompetent. Samma sak med Kjell Olof Feldt och Stefan Lövén. Varken Juholt eller Mona Sahlin var charmiga men de var inte heller särskilt kompetenta. S har i princip aldrig haft en charmig partiledare. Däremot många kompetenta. Om man möjligtvis inte räknar med Ingvar Carlsson som var snäll och lite försynt.

Meningen var ju att Anna Lind som var charmig skulle bli statsminister med Göran 'Buffeln' Person som finansministern. Han var en bättre finansminister än statsminister.

Nä, jag vet inte. Att vara partiledare är ett jobb. Ett jobb där de ansvariga ställer höga krav på att vederbörande beter sig professionellt. Och att kunna samarbeta även med människor som man inte gillar måste ses som ett absolut grundläggande krav på varenda arbetsplats. Det är ett jobb! Inte ett barnkalas.

Själv är jag lite fundersam över att C röstade för att ta bort permanenta uppehållstillstånd, jag väntade mig det helt klart av S men C var något mer otippat. Men jag kanske inte har hängt med i deras resonemang på sistone bara, följer dem inte jättenoga.

MP och V agerade som förväntat åtminstone. Men överlag på vänstersidan så saknar jag nog Sjöstedt som partiledare för V mer och mer.

Själv är jag lite fundersam över att C röstade för att ta bort permanenta uppehållstillstånd, jag väntade mig det helt klart av S men C var något mer otippat. Men jag kanske inte har hängt med i deras resonemang på sistone bara, följer dem inte jättenoga.

MP och V agerade som förväntat åtminstone. Men överlag på vänstersidan så saknar jag nog Sjöstedt som partiledare för V mer och mer.

Och jag saknar Bengt Westerberg som partiledare för L

"Oss", "vi", "folkutbyte" och "ta över landet". Ändå lite skickligt med fyra rasistiska hundvisslor på så få rader.

Ett väldigt vevande också bort från SD-avslöjandena på sistone. Skrik invandring tillräckligt högt så slutar folk kanske tänka på pedofili och korruption.
Haha ja. Behövs inte skrikas invandring. Nu ger S ledaren följande besked angående invandringen:

Magdalena Andersson svarar att hon inte tänker ge V och MP inflytande över det.

– Med mig som statsminister kommer det att vara en fortsatt stram migrationspolitik för människor som kommer till Sverige, säger S-ledaren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V6G58p/andersson-kor-over-vansterpartiet-och-miljopartiet

Tack för det. Finns inget att hämta för MP och V :). Att dra in svenska medborgarskap för visst klientel ligger alltså fast och kommer att genomföras. Topp 👍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund