Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv är jag lite fundersam över att C röstade för att ta bort permanenta uppehållstillstånd, jag väntade mig det helt klart av S men C var något mer otippat. Men jag kanske inte har hängt med i deras resonemang på sistone bara, följer dem inte jättenoga.

MP och V agerade som förväntat åtminstone. Men överlag på vänstersidan så saknar jag nog Sjöstedt som partiledare för V mer och mer.
Ja, jag blev också väldigt förvånad över C! Såg inte det komma alls? Jag saknar också Jonas Sjöstedt, tyckte han var otroligt bra!

Serena Joy?
(Det är ju en klassiker att vissa kvinnor inte ser sig själva som "kvinnor tm" utan de är sig själva och andra kvinnor är "other" "kvinnor tm". De andra kvinnorna är dumma våp som får skylla sig själva, men själv är man inte det utan är företagsledare eller politiker eller vad som. Det är först när/om ens organisation/liknande fått makt som det inses att männen inte gör undantag från att se alla kvinnor som "other"/"icke mänskliga"/"kvinna tm". Vanligare i slutet av 90-talet såklart. Det är ju då man tog upp det här med kvinnor som när de kommit upp bara gynnade män, kanske hårdare än män själva.)

och

https://www.theguardian.com/politic...choolgirl-becomes-far-right-social-media-meme

de är ju tvugna att ta till en del ai för att få till unga kvinnor.

Och Soft girl trenden :)

https://www.journalisten.se/nyheter...8CszLnR19vUAyGMvyT_aem_Xv9yAcaqvYz7UwPd0mDADA

Hon var en ganska stor influerare, glömt vad hon heter.

Sedan är det kanske lätt att bortse från den patriarkala delen så länge partiet fokuserar mest på invandrare. Då kanske man känner att det är det viktiga och inte tror att de kommer fram till andra grupper sedan när de är klara med en grupp.

First they came for the Communists
And I did not speak out
Because I was not a Communist ...

Jag får väl skylla på min icke existerande utbildning men ... Jag fattar inte ett ord av det du skriver .. "Kvinnor tm" ? Ai kvinnor ? Serena Joy ?

För att påstå att du säger dej veta vad SD står för så - vet du ingenting... Det du skriver är det DU anser SD står för. Vilket enkelt sagt är just det - dina fördomar mot dem. Inte vad SD står för enligt SD eller de som är SD. Men du kanske inte känner så många SD (eller tror dej inte känna många SDröstare.) Därför går du på vad du tror SD kvinnor är för några.

Själv är jag lite fundersam över att C röstade för att ta bort permanenta uppehållstillstånd, jag väntade mig det helt klart av S men C var något mer otippat. Men jag kanske inte har hängt med i deras resonemang på sistone bara, följer dem inte jättenoga.

MP och V agerade som förväntat åtminstone. Men överlag på vänstersidan så saknar jag nog Sjöstedt som partiledare för V mer och mer.

Jag är förvånad att du är förvånad. Att C är ett "höger parti" är väl föga en nyhet ? De är ju inte överrens med den rödgröna sidan i något av C partipolitik. De som röstar på C röstar ju på ett parti som kommer få igenom typ noll och ingenting av sin polirik iom att de andra 3 (S, V, MP) inte är på samma planhalva ens politiskt. Det enda man röstar på om man röstar på C är "inte SD regering" vilket är skrattretande ... Även om rödgröna sidan kommer vinna iom det så blir det ingen stark majoritet. C kommer ju rösta emot den politik som de inte står för, och därmed kommer ju inte Rödgröna få igenom det de vill i den utsträckning. (Vilket som tidöregeringsnissa inte är mej emot)

Jag får väl skylla på min icke existerande utbildning men ... Jag fattar inte ett ord av det du skriver .. "Kvinnor tm" ? Ai kvinnor ? Serena Joy ?

För att påstå att du säger dej veta vad SD står för så - vet du ingenting... Det du skriver är det DU anser SD står för. Vilket enkelt sagt är just det - dina fördomar mot dem. Inte vad SD står för enligt SD eller de som är SD. Men du kanske inte känner så många SD (eller tror dej inte känna många SDröstare.) Därför går du på vad du tror SD kvinnor är för några.

Opinionssiffror visar att SD har relativt litet stöd bland kvinnor. Så något gör de fel för att inte locka fler kvinnliga röster. Deras röster kommer ffa från män 50-64.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/verian-kvinnor-flyr-tidopartierna-historiskt-stor-skillnad

Det kan ha betydelse om Politikern lyckas få styra Sverige eller inte.
Kan jag tycka då.

Annars så spelar ju den delen liksom ingen roll.
Om det enda anledningen till att charm är viktigt är att få möjlighet att styra sverige, ja, då är det ganska oviktigt. Det rådande opinionsläget säger med all tydlighet att kompetens är viktigare än charm. DU kan tycka att charm är viktigare. Men skriv då att det är din åsikt.

Haha ja. Behövs inte skrikas invandring. Nu ger S ledaren följande besked angående invandringen:

Magdalena Andersson svarar att hon inte tänker ge V och MP inflytande över det.

– Med mig som statsminister kommer det att vara en fortsatt stram migrationspolitik för människor som kommer till Sverige, säger S-ledaren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V6G58p/andersson-kor-over-vansterpartiet-och-miljopartiet

Tack för det. Finns inget att hämta för MP och V :). Att dra in svenska medborgarskap för visst klientel ligger alltså fast och kommer att genomföras. Topp 👍
Jag tror att du missade vissa delar i den där artikeln, och läste resten med SD-glasögonen på (eller det kanske är permanent inopererade linser).

Jag tänker att man i diskussionen om personliga egenskaper måste skilja på vad man själv värdesätter - "jag vill ha en charmig/vänlig/karismatisk statsminister" - och vad man tror ökar chansen för någon att bli vald till statsminister. Och det senare görs ju i två steg, man ska först få partiets medlemmars förtroende (och allra helst, först föreslås av valberedningen) och sedan gå hem hos allmänheten.

Halo-effekten ifrågasätts av en del om den finns, och hur stor påverkan den får i praktiken, men jag trodde nog inte att just Buke skulle vara så skeptisk till dess existens.

Om det enda anledningen till att charm är viktigt är att få möjlighet att styra sverige, ja, då är det ganska oviktigt. Det rådande opinionsläget säger med all tydlighet att kompetens är viktigare än charm. DU kan tycka att charm är viktigare. Men skriv då att det är din åsikt.
Det är ju många som vittnar om att exempelvis Trump är charmig när man träffar honom personligen, och han har onekligen någon sorts karisma. Men det är nog rätt få svenskar som tycker att han verkar kompetent och som skulle vilja ha en liknande clown som statsminister.

Det är ju många som vittnar om att exempelvis Trump är charmig när man träffar honom personligen, och han har onekligen någon sorts karisma. Men det är nog rätt få svenskar som tycker att han verkar kompetent och som skulle vilja ha en liknande clown som statsminister.
Precis.

Ev. även svar till @Thaliaste, om jag uppfattar inlägget rätt.

Jag säger inte att charm är helt oviktigt, eller att det inte spelar någon roll. Jag säger bara att om jag får välja (och vad det verkar, majoriteten av svenskarna just nu) så tar man hellre en statsminister som uppfattas som kompetent, än charmig.

Den bästa strategin är väll förmodligen om man både är kompetent och har karisma/charm, men det verkar ju inte finnas många sådana i toppolitiken i Sverige just nu. Jag tänker på exempelvis Macron, utan att kunna jättemycket om honom, så uppfattar jag honom som både kompetent och karismatisk.

Jag vill inte ha "charmiga" politiker. Det betyder att de är bra på att bedra folk.
Jag får associationer till Hitler när det sägs att charm är viktigt. Ett särdeles bra (dåligt?) exempel på vad som kan hända när man väljer en karismatiskt politiker att styra landet. Sen går det så klart att argumentera för att han var en kompetent politiker också, han fick ju sannerligen igenom mycket reformer. Det beror väll på vad man lägger i ordet kompetent...

Jag är förvånad att du är förvånad. Att C är ett "höger parti" är väl föga en nyhet ? De är ju inte överrens med den rödgröna sidan i något av C partipolitik. De som röstar på C röstar ju på ett parti som kommer få igenom typ noll och ingenting av sin polirik iom att de andra 3 (S, V, MP) inte är på samma planhalva ens politiskt. Det enda man röstar på om man röstar på C är "inte SD regering" vilket är skrattretande ... Även om rödgröna sidan kommer vinna iom det så blir det ingen stark majoritet. C kommer ju rösta emot den politik som de inte står för, och därmed kommer ju inte Rödgröna få igenom det de vill i den utsträckning. (Vilket som tidöregeringsnissa inte är mej emot)
Så brukar inte regeringsförhandlingar gå till, precis som de inte gick till förra gången när Tidöavtalet kom på plats.

Behöver man mandaten, så ger mandaten betalt på ett eller annat sätt, och så kan man bilda en stabil majoritet så länge alla håller sig till de avtal man ingått.

Sen är ju det som du betraktar som "det enda" enormt viktigt, att få stopp på den pågående katastrofen som nu dessutom tydligt aviserats skulle innebära rasister och homofober på viktiga regeringsposter. Inte ett dugg "skrattretande".

Jag gillar för övrigt inte heller att C röstade för ändringen som kommer försämra integrationen, så man får inte allt med ett parti oavsett. Just den frågan är inte i isolerat skick tillräckligt viktig för att tveka på att lämna rösten på det enda liberala alternativet i Riksdagen.

Jag vill inte ha "charmiga" politiker. Det betyder att de är bra på att bedra folk.
Jag håller nog med, men det beror också på att "charm" brukar innehålla lättretlighet, ljugande, manipulerande och självförhärligande.

För mig är det inte "charmigt" med den typen av "charm". Jag tycker det är mer charmigt med människor som gör sitt arbete och klarar av att prata om det utan att ägna massor av tid åt att framhäva sin egen roll. Dvs drivkrafterna ligger grundade någon annanstans än i den egna personens intressen.

Det intressanta är att i princip alla tidigare S ledare inte varit charmiga, men kompetenta.
Olof Palme var karismatisk.
Det var en del av framgången för S på den tiden.
Mona Sahlin har sagt att hon inte gick med i Socialdemokraterna utan i Olof Palme.

Efter Palme har det bara gått utför för S.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund