Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så har SD och regeringen tagit bort kommunernas rätt att säga nej till uranbrytning.

Det går väl att diskutera huruvida den nya utredningen om kommunalt veto mot brytning i alunskiffer är seriös överhuvudtaget eller enbart valfläsk men jag lutar åt att det som allra minst är ett "Not in my backyard" från södra Sverige. Brytning i urberg kommer man inte ta med i sin utredning om nytt kommunalt veto, alltså kommer kommunerna i norr inte omfattas av ett sådant. Och jag köper inte alls att det här handlar om risker och miljöpåverkan. Tidö skiter uppenbart i miljön, det finns hur många exempel på det som helst, snarare är det nog det att man inte vill stöta sig med sina röster och lokala partikamrater i söder samtidigt som man tänker "vi fortsätter exploatera norra Sverige bara, det bor färre väljare där".

Det måste ju ha varit ett av eu-parlamentets absoluta lågvattenmärken. Hela blåbruna högern stod upp och skanderade "send them back". Blir det ens vidrigare?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...parlamentet-mot-migranter-skicka-tillbaka-dem
Jag fick upp det på fb, från nån för mig okänd person, och jag trodde det var fejk. Tittade inte så noga för jag avfärdade det direkt. Verkligheten var värre än jag trodde var möjligt. Fattade först när nån jag följer på instagram delat det.

Vi har helt enkelt övergivit partierna. Lämnat dem till att ha en så liten bas att de måste leta i botten på lådan för att ens hitta ministrar :( det är så hemskt.

Det är väl kanske iofs inte bara vårt fel, det känns som att partierna har varit mycket för karriärspolitiker under 90 och 00 talen? Ungdomsförbund från 16 års ålder. Så att folk har förlorat lusten lite att vara med.
Delar inte alls din analys.
Jag har sett politiken inifrån länge. Att förbunden/partierna förlorar medlemmar är inte nonchalans eller ointresse. Det är den allmänna samhällstrenden. Alla äldre organisationer krymper
När jag började vara aktiv sjönk medlemstalen snabbt. (inte mitt fel hoppas jag :D ) Det som varit stommen - medlemsaktiviteter och samlingar blev mindre intressant. Många av mitt partis företraädare "dansade in im politiken"
Det blev "politiskt" på ett annat sätt. Att ha sympatier för ett parti räckte inte längre. Man behövde vara dedikerad.

Med utvecklingen av andra intressen lockaxde möten och fester mindre.
Men att man ska vara tvungen att ta bottenskrapet känner jag inte igen.
En organisation har den medlemskår den förtjänar. Är det inte trevligt varmt och vänligt försvinner motivationen. Oavsett hur intressant det är.

Enfalden verkar inte ha några gränser.

Inte längre enfald utan nu närmar vi oss nazisternas rasbiologi. Dessutom extremt idiotiskt mtp att i princip alla tamdjur är framavlade av korsningar för att få fram bättre egenskaper. Plus då att spannmål, frukt, grönsaker, allt vi stoppar i oss ligger det korsningar och hybrider bakom. Förbättringen av hästar, får, kor, grisar, höns osv hittas i att korsa olika raser. För en bättre genetisk bredd och mer önskvärda egenskaper. Även våra inhemska svenska lanthästar har det korsats in nytt blod i.

Jag förstår inte hur man bekämpar att kusinäktenskap pga av migration resulterar i genetisk inavel om jag får kalla det, det. Genom att hänvisa till att det är farligt med större genetisk bredd. Dvs korsningar.

Så härligt att fröjdas över att människor inte blir räddade in medborgarskap!
Sverige blir ointressant att komma till nu när det sprids att det blir inga bidrag att leva på. Istället måste man försörja sig själv och sina anhöriga, tjäna betydligt mer över 30 000kr + uppnå många andra krav. Asylkolappsen är ett faktum.

Inte längre enfald utan nu närmar vi oss nazisternas rasbiologi. Dessutom extremt idiotiskt mtp att i princip alla tamdjur är framavlade av korsningar för att få fram bättre egenskaper. Plus då att spannmål, frukt, grönsaker, allt vi stoppar i oss ligger det korsningar och hybrider bakom. Förbättringen av hästar, får, kor, grisar, höns osv hittas i att korsa olika raser. För en bättre genetisk bredd och mer önskvärda egenskaper. Även våra inhemska svenska lanthästar har det korsats in nytt blod i.

Jag förstår inte hur man bekämpar att kusinäktenskap pga av migration resulterar i genetisk inavel om jag får kalla det, det. Genom att hänvisa till att det är farligt med större genetisk bredd. Dvs korsningar.
Kusinäktenskap är fortfarande vanliga i delar av världen. Många kvinnor och även män får inte välja vem de ska gifta sig med. Detta har pågått länge och sker bland flera olika religioner.
I Sverige och andra europeiska länder slutade man med detta för flera generationer sen.

I mitt tidigare arbete stötte jag flera gånger på barn med rötter i andra länder som led av ärftliga sjukdomar på grund av kusingifte i flera generationer.

Detta är numera väldigt ovanligt i Sverige med den typen av sjukdomar. Att då hävda att det är barn med rötter i andra länder är de som är i behov av anpassad skola blir indirekt att barn med rötter i Sverige inte har det behovet. Det är vad som ligger bakom min kommentar om enfald.

Dessutom extremt idiotiskt mtp att i princip alla tamdjur är framavlade av korsningar för att få fram bättre egenskaper.
Nja raser bygger på att koncentrera egenskaper och då blir det inavel.
Dessutom så kan man vaska ut genetiska defekter genom grav inavel.

Men det är verkligen inget som man skall applicera på människor.
Då blir det Europeiska kungahus av det hela.
Med Habsburgska släkten som ett sorgligt exempel.

I mitt tidigare arbete stötte jag flera gånger på barn med rötter i andra länder som led av ärftliga sjukdomar på grund av kusingifte i flera generationer.

Detta är numera väldigt ovanligt i Sverige med den typen av sjukdomar.
Men det existerar fortfarande.
På landsbygden gifter man gärna ihop gårdar.

Jag har träffat en person född i skiftet mellan 1980-1990-tal som drabbats av en genetisk skelett-defekt av den orsaken.
Och det fanns visst flera i den släkten med samma defekt.

Men samtidigt så är det ju i dag möjligt att testa sina gener med avseende på sjukdomar och i värsta fall sortera embryon.
Därför så faller egentligen den genetiska sjukdomsrisken som argument mot kusingifte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund