Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag misstänker du medvetet fultolkar mina inlägg :sneaky:
Det jag tycker principen bakom regelverket: att arbetskraftsinvandring främst ska gälla jobb där det finns ett faktiskt kompetensbehov och där lönen speglar det, är helt rätt och riktig.
För jobb med lägre lönenivåer menar jag att fokus i första hand bör ligga på människor som redan bor i Sverige.
Samtidigt kan en höjning av löner och villkor i vissa yrken göra dem mer attraktiva. Det måste väl ändå räknas som en separat fråga?
Alla de som nu utvisas pga lönekravet bor redan i Sverige.

Men de sänkte ju matmomsen, och gjorde det billigare med kollektivtrafik. Sedan att det bara är sånt som gäller fram till valet typ, det är ju irrelevant, eller?
Åtgärder som gäller fram till valet och bekostas med ökad statsskuld, vad jag förstår. Men jag hade en liten inre kris när jag fann mig plötsligt vara MOT billigare kollektivtrafik! 😄 Men det är den här sortens valfläsk jag är emot. (Undrar hur ordet valfläsk landar om man tex är från Ryssland, jude, och lär sig ordet på SFI. Vi borde kanske säga valdadlar? Mycket mer inkluderande, även för vegosar.)

Åtgärder som gäller fram till valet och bekostas med ökad statsskuld, vad jag förstår. Men jag hade en liten inre kris när jag fann mig plötsligt vara MOT billigare kollektivtrafik! 😄 Men det är den här sortens valfläsk jag är emot. (Undrar hur ordet valfläsk landar om man tex är från Ryssland, jude, och lär sig ordet på SFI. Vi borde kanske säga valdadlar? Mycket mer inkluderande, även för vegosar.)
Jag vill ha kollektivtrafik, punkt. På helgerna går inte en enda buss här även fast jag bor efter E14 med flera orter efter vägen. Vardagar finns det kollektivtrafik för de som jobbar 8-17 (om de jobbar centralt, jag jobbar ju lite utanför stadskärnan) men på helgerna ingenting. Det finns mängder med ungdomar i orterna efter linjen som går här till vardags och även vi vuxna är ju intresserade av att kunna åka in till stan och käka middag, ta en öl, gå på bio.... men det går inga bussar. Då blir det bilen och vi måste skjutsa våra ungdomar, om de inte har en moppe eller EPA. Miljömässigt, bajs.

Det jag har diskuterat i tråden är “spetskompetens” i betydelsen ofta högkvalificerad kompetens där efterfrågan normalt driver upp lönenivån. Där blir det konstigt att hävda att just lönekravet är problemet med att få stanna i Sverige.
Det du pratar handlar mer om bristyrken eller svårersättlig kompetens i andra delar av arbetsmarknaden.
Men ja -visst finns det yrken där kompetensen är svår att ersätta även om lönen inte är särskilt hög.
Medianlönen för en doktorand i Sverige är 32800 kr i månaden. Alltså inte alls i paritete med lönetaket som regeringen har satt. Så hur ska vi lyckas locka doktorander från utlandet att komma hit? Det går ju inte. Vill vi inte ha doktorander från andra länder?

Medianlönen för en doktorand i Sverige är 32800 kr i månaden. Alltså inte alls i paritete med lönetaket som regeringen har satt. Så hur ska vi lyckas locka doktorander från utlandet att komma hit? Det går ju inte. Vill vi inte ha doktorander från andra länder?
EU länder går bra

Alla de som nu utvisas pga lönekravet bor redan i Sverige.
Förvisso - men på ett arbetstillstånd som är villkorat eller ligger under 34 000:- ....eller jobbar inte alls.
Hela poängen med regelverk är ju att det ska finnas vissa krav för att få stanna. Annars blir det i praktiken ingen skillnad mellan tillfälligt arbetstillstånd och permanent rätt att stanna.
Tycker du att de människor som har fått rätt att stanna i Sverige, blivit medborgare ska hindras från inträde till arbetsmarknaden för AG vill cherrypicka människor och ta in nya människor till låglönejobb?

men det går inga bussar. Då blir det bilen och vi måste skjutsa våra ungdomar, om de inte har en moppe eller EPA. Miljömässigt, bajs.
Det där går att räkna på.

I en av mina kommuner drogs en busslinje in för att spara på miljön.
De hade räknat ut att en tom buss som drog 5 liter diesel/mil var värre än privata bilar med 1-5 resande och en bränsleförbrukning på under litern.
Ännu bättre om den privata bilen går på el som produceras på bilägarens tak.

Tänker du att de inte vill komma hit pga. för låg ersättning för att doktorera i Sverige? De går väl på en lönetrappa också tänker jag

Blir det lagändringar får man väl rätta sig efter dom. Så var det ju på sosse tiden. Stanna och se vad som händer. Vågar man inte, lämna landet. Valet ligger på den enskilde. Det finns andra länder som nu är bättre att leva och verka i än Sverige.
Man brukar inte ändra lagar retroaktivt.
Retroaktivt betyder att regeln de inför även gäller för personer som kom in med andra regler.

Dvs om du köpt ett äpple med en viss moms för två år sedan och de ändrar momsreglerna retroaktivt så behöver du inte bara betala momsen för äpplet du köper idag utan även skicka in momsen för äpplet som du köpte för två år sedan. Det är inte normalt för dylika regler.

Man brukar ha de regler som är när man söker, reglerna ändras normalt för de som kommer när de nya reglerna gäller.

Titeln leg Veterinär och leg djursjukskötare har ingen spetskompetens.
Ja det är ju själva idiotin i det hela. Vi behöver verkligen veterinärer, doktorander och djurskötare, folk inom äldreomsorgen och har brist på dem. Men de är inte spetskompetens så regeringen vill inte ha dem.

Regeringen struntar i vad samhället behöver och vill bara ha det som de behöver. De vill bara ha direktörer och dylika in i landet. Helst 60+ så att de inte har barn och familj får man förmoda.

Ja det är ju själva idiotin i det hela. Vi behöver verkligen veterinärer, doktorander och djurskötare, folk inom äldreomsorgen och har brist på dem. Men de är inte spetskompetens så regeringen vill inte ha dem.

Regeringen struntar i vad samhället behöver och vill bara ha det som de behöver. De vill bara ha direktörer och dylika in i landet. Helst 60+ så att de inte har barn och familj får man förmoda.

Direktörer vill inte komma till Sverige. De väljer andra länder där de får högre lön direkt och även deras familj och barn kan rota sig. Sverige kan inte mäta sig med lönenivåerna i de flesta västländer. Det vi kan locka med är en trygg tillvaro, bra skolor och universitet som inte kostar en förmögenhet, ett bra socialförsäkringssystem som återigen inte kostar en förmögenhet. En säker framtid för familjen och en nuvarande spetsompetens och klimat runt innovation. När de försvinner (bl.a pga av avsaknad av kompetens) då försvinner inte bara direktörerna. Utan också den vitala kompetens som gör att företag flyttar utomlands.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...eskillnader-i-ett-internationellt-perspektiv/

https://tillvaxtverket.se/tillvaxtv...aochbehallainternationellkompetens.12085.html

Tänker du att de inte vill komma hit pga. för låg ersättning för att doktorera i Sverige? De går väl på en lönetrappa också tänker jag
De som kommer för att doktorera från utanför EU (de jag känner till, hur det ser ut statistiskt vet jag inte) är rätt ofta personer som vill till västvärlden. Rätt många från Iran, sen Indien. Inkomsten under tiden är inte det viktiga för dem.

Sverige, och svenska statliga arbetsplatser, kan ju inte konkurrera med lön. Däremot med andra saker. (Men inte längre med den trygghet det innebär att veta att ens barn inte utvisas.)

Direktörer vill inte komma till Sverige. De väljer andra länder där de får högre lön direkt och även deras familj och barn kan rota sig. Sverige kan inte mäta sig med lönenivåerna i de flesta västländer. Det vi kan locka med är en trygg tillvaro, bra skolor och universitet som inte kostar en förmögenhet, ett bra socialförsäkringssystem som återigen inte kostar en förmögenhet. En säker framtid för familjen och en nuvarande spetsompetens och klimat runt innovation. När de försvinner (bl.a pga av avsaknad av kompetens) då försvinner inte bara direktörerna. Utan också den vitala kompetens som gör att företag flyttar utomlands.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...eskillnader-i-ett-internationellt-perspektiv/

https://tillvaxtverket.se/tillvaxtv...aochbehallainternationellkompetens.12085.html
Vi tänkte samma!

Förvisso - men på ett arbetstillstånd som är villkorat eller ligger under 34 000:- ....eller jobbar inte alls.
Hela poängen med regelverk är ju att det ska finnas vissa krav för att få stanna. Annars blir det i praktiken ingen skillnad mellan tillfälligt arbetstillstånd och permanent rätt att stanna.
Tycker du att de människor som har fått rätt att stanna i Sverige, blivit medborgare ska hindras från inträde till arbetsmarknaden för AG vill cherrypicka människor och ta in nya människor till låglönejobb?
Jag tycker, i likhet med alla som kan frågan på riktigt, att retroaktiv lagstiftning urholkar demokratin och rättssäkerheten.

Regeringen fick ju en stor chock och vaknade yrvaket till när, vilket påpekats ungefär hundra gånger av olika remissinstanser, att med det höjda inkomstkraven skulle plötsligt stora delar av infrastrukturen och socialförsäkringssystemet kollapsa pga utvisning av låglöne, men omumbärliga arbetare som uska, industriarbetare, it och liknande utvisas. Därför har ju 27 yrken undantagits. Inte för att de är spetskompetens, eller ens kvalificerad kompetens, utan helt enkelt att de behövs för ett fungerande samhälle.

https://www.migrationsverket.se/nyh...nya-regler-for-arbetstillstand-att-galla.html

Vem "hävdar" det? Citera gärna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biblioteket_i_Alexandria

The Library of Alexandria in Alexandria, Egypt, was one of the largest and most significant libraries of the ancient world.
En annan viktig förebild till det moderna universitetet är universitetet i Gundishapur i Persien som hade internationell inriktning och sekulär grund.
Många stora forskargrupper består av personer från olika universitet och länder.

Många professorer är det på olika universitet i olika länder, samtidigt.

typ

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svante_Pääbo

Han disputerade på adenovirus vid Uppsala universitet 1986. Åren 1986–1987 var han postdok vid universitetet i Zürich. Sedan anslöt han sig till biokemisten Allan Wilson, vars forskningsintresse var att utvinna gammalt DNA, för en andra postdok-period vid University of California, Berkeley.Där arbetade han i Wilsons grupp med att utarbeta teknik för analys av uråldrigt DNA med hjälp av den då ultramoderna tekniken PCR, främst på utdöda djurarter såsom nyzeeländska moafåglar. PCR-tekniken möjliggjorde upprepade experiment med flera typer av negativa kontroller, vilket gjorde det tydligt att det var praktiskt taget omöjligt att arbeta med urgamla DNA-prover från människa. Dessa har nämligen nästan alltid kontaminerats av färskt DNA, från människor som hanterat benbiten eller mumien. Pääbo drog också slutsatsen att de sekvenser av mumie-DNA som han själv publicerat i Nature troligen var kontaminerat på detta sätt och publicerade även en artikel om det.

År 1990 återvände Pääbo till Sverige och var en kort tid docent vid Uppsala universitetÅren 1990–1998 var han professor i allmän biologi vid Ludwig-Maximilians-universitetet München. År 1997 fick han tillsammans med tre andra forskare i uppdrag att bygga upp verksamheten vid det nystartade Max Planck-institutet för evolutionär antropologi i Leipzig och är sedan dess direktor för institutets avdelning för evolutionär genetik. Sedan 1999 är han honorärprofessor i genetik och evolutionär biologi vid universitetet i Leipzig och sedan 2003 har han också varit verksam som gästprofessor vid Uppsala universitet.

Pääbo har skrivit många vetenskapliga artiklar och i augusti 2002 publicerade hans avdelning sina rön om "språkgenen", FOXP2, som saknas eller är skadad hos vissa individer med språkliga handikapp.

Många universitet kräver nästan en postdoc utomlands, men ska vi inte ha några postdocs som kommer till oss? Postdocs är viktiga men inte en väldigt hög position. Ska vi inte längre ha spetskompetens i forskning?

Så vi skulle inte ha Svante Pääbo, det är liksom inte värt det för om man har Svante Pääbo riskerar man få ett ungt geni från Iran som doktorand eller postdoc och folk som bor där är inte snygga nog för dig? för du föredrar annan hårfärg om du möter någon på gatan.

(btw, vid närmare eftertanke skulle vi absolut! inte ha nästa Svante Pääbo. Andra generationens invandrare ftw. "Svante Pääbo är son till nobelpristagaren i fysiologi eller medicin Sune Bergström och den estniska kemisten Karin Pääbo, som kom till Sverige under andra världskriget som flykting")

Det är värt att vaska Sveriges alla universitet, (och tekniska utveckling*) för att du ska få ögonfägnad när du går på stan.

(*skrev räddade liv och sjukvård, men insåg att du nog inte bryr dig om sådant.)

Målet är att vi ska bli som ett gammalt U-land från 80-talet, alla vill flytta därifrån och ingen vill flytta dit på grund av kunskapslös fattig misär.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn