Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den biologiska mångfalden försvinner och när den är borta så är den borta. Insekter, växter, svampar, djur, lavar och mossor som är beroende av gammelskog försvinner för alltid.

Vattenkraften fortsätter att byggas ut, fast nu bygger de om stationerna med fler och större aggregat. Har man en gång sett hur det ser ut när en älv byggts ut så glömmer man det inte. Överdämda marker, rivna gårdar och hus, skövlad skog, förstörda stränder. Ändrade vattenvägar och försvunna arter, fiskar, växter, molusker, fåglar, listan kan göras lång.

Det vi behöver göra är att sätta ner foten när det gäller alla förb*nnade serverhallar som byggs med utländska ägare. Redan för över 10 år sedan förbrukade de mer energi än hela Danmark! Det skapar kortsiktigt mer arbetstillfällen, när de byggs och med utländska arbetskraft. När de är i drift så räcker det med ett par personer. Höjda energipriser i Sverige försvinner inte för att stamnätet byggs ut, se bara på norra Sverige som nu fick de finska elpriserna när Aurora Line togs i drift.

Vi behöver produktion i södra Sverige, som inte dödar haven och alla marina djur. Tumlarna hade det redan svårt innan den ökade sjötrafiken pga upptrappningen i Östersjön och för att inte tala om oljeutsläppen i Finska viken.
Ja, de där serverhallarna är något mycket märkligt!

Jag förstår inte att lokalpolitiker vill ha sådan i sin kommun!

Inga skatteintäkter, och inga jobb.

Mycket märkligt.

Ja, de där serverhallarna är något mycket märkligt!

Jag förstår inte att lokalpolitiker vill ha sådan i sin kommun!

Inga skatteintäkter, och inga jobb.

Mycket märkligt.
Och en skenande klimatbelastning. Även om våra breddgrader lämpar sig synnerligen väl - med energi och kylning.

Energihungern är för vissa en naturlag. Till och med ett direkt mätetal för hur framgångsrik en civilisation är för vissa forskare.

Riskerna för liv och säkerhet med kärnkraft är minimal, i synnerhet när man jämför med användning av fossila bränslen.

De spektakulära olyckor som skett med kärnkraft, har haft politisk bakgrund: Det gäller Tjernobyl (sovjetisk experimentverksamhet utan kontroll), Fukushima: Hur fan kan politiken tillåta att bygga kärnkraft i en aktiv jordbävningszon?, Harrisburg: ingen ordning på ledningen och arbetsprocesser (dåliga politiska styrsystem) och kunskaper hos arbetarna, men lyckligtvis välbyggt.

Slutförvaret är något som antagligen inte kommer att behövas när vi lärt oss att återanvända bränslet från 1960-1970 tals tekniken inom kärnkraften, då minskar också behovet av uranbrytning.

Hela cykeln med fossila bränslen, från extrahering till användning är djupt problematiskt, folk dör både direkt och indirekt av olja, naturgas och kol.

Dagens batteriteknik bygger på massiv användning av sällsynta jordartsmetaller, och det saknas till stora delar effektiva system för att återanvända/upparbeta de gamla batterierna.

Kunde vi skapa batterier som inte är så "tärande" på jordens resurser - jag har läst om batterier som bygger på användning av lignin (träfibrer) - så kanske vi är på väg mot något hållbarare.

Jag tycker nog inte att vi ska jämföra kärnkraft med fossila bränslen. Fossila bränslen måste fasas ut. Kärnkraft är ett av flera sätt att producera el, nu och framåt. Det känns lite som äpplen och päron i den här diskussionen?

Att du säger att man ”antagligen inte” behöva lösa något som man underlåtit att lösa i 75 år känns minst sagt opålitligt.

Ja, batterier har definitivt sina nackdelar. Om man ställer krav på återvinning kan man komma ganska långt. Tyvärr är det alldeles för hög användning av nyutvunna material.

Men som sagt, jag tror framför allt på minskad produktion/konsumtiom, energieffektivisering och att ta tillvara alla de restströmmar som finns i Sverige. Vi klarar oss väldigt länge på det.

Nu känns det nog som vi spårat iväg från ursprungsdiskussionen. @Inte_Ung hänvisade till ett citat där det sas att Andersson var ytterst kompetent, men inte charmig. Som, vad jag uppfattade, ett bevis på att hon inte var omtyckt i sitt parti. Diskussionen handlade också om vilka egenskaper som tillskrivs kvinnliga respektive manliga ledare. Jag konstaterade då att jag och resten av opinionen just nu hellre verkar ha en kompetent politiker som leder landet än en charmig. (Bara för jag tycker det är så jävla märkligt att säga att en kvinnlig partiledare inte är omtyckt av politiska kollegor för hon saknar charm, jag menar bristen på nivå?!)

Jag är nog för insatt i samhällsfrågor och sveriges politik för att se halo-effekten, eller snarare vilka som uppbär den? Kanske att jag föll för den när Mohamsson blev vald som partiledare? Men det tog ju typ en vecka innan jag landade i att hon var en klappkass politiker.

Men är det kanske där vi kan enas? Beroende på hur insatt man är desto större verkan har halo-effekten? Men fortfarande nyfiken, vilka politiker i Sverige är det som har nytta av den?

För övrigt menar jag inte att jag nödvändigtvis skulle rösta på Macron, jag tycker nog också han är för liberal. Men han verkar vara en ytterst skicklig politiker utan att korrumpera och gå över lik. Han har oerhört inflytande i både EU och NATO och möjliggör att Frankrike på flera sätt leder den gröna omställningen i europa osv. Jämfört med Le Pen som väll ändå var hans huvudmotståndare i senaste presidentvalet så förstår jag att han har stort stöd av de franska väljarna.

Halo-effekten (om man anser att den finns, men flera studier har i alla fall kommit fram till det) existerar överallt i mellanmänskliga sammanhang och inte bara i politiken, så jag tänker nog inte att man skulle se effekten mindre för att man är politiskt insatt. Förhoppningsvis är man mer motståndskraftig själv, när man ska välja partiledare eller anställa en ny medarbetare om man kännertill effekten, men man kan ju fortfarande se effekten i stort, i hur "den allmänna bedömningen" av en person är i andras ögon.

Skulle kunna tänka mig att halo-effekten påverkas av kön på så sätt att det spelar roll om de positiva egenskaper som tillskrivs en person är manligt eller kvinnligt kodade (så att "uppfattas som arg" straffar MA mer än om det gällt en man), men det har jag inte läst några studier om.

Tack och lov har han ett större stöd än Le Pen och det är inte så konstigt i mitt tycke heller, eftersom han har en betydligt bättre politik och värderingar än Le Pen :) Men huruvida Macron har någon halo-effekt eller inte går inte att säga utifrån det, båda sakerna kan ju vara sanna samtidigt.

Gör de?
Jag har fått intrycket att det är lågt vatten i magasinen.
Det variera, jag körde flera mil längst med Umeälven för ett par veckor sedan och i en del magasin var det på tappningsgränsen och i andra dämningsgränsen. I mindre magasin måste vattnet spillas då det inte går att lagra vattnet, men du måste alltid hålla vattendomarna så viss tappning måste alltid ske även när det är torrår. Är det då dåliga elpriser så lönar det sig inte att producera el så då öppnar man dammluckorna istället, ibland spiller man en hel älv istället för att producera någon el.

Jag tycker nog inte att vi ska jämföra kärnkraft med fossila bränslen. Fossila bränslen måste fasas ut. Kärnkraft är ett av flera sätt att producera el, nu och framåt. Det känns lite som äpplen och päron i den här diskussionen?

Att du säger att man ”antagligen inte” behöva lösa något som man underlåtit att lösa i 75 år känns minst sagt opålitligt.

Ja, batterier har definitivt sina nackdelar. Om man ställer krav på återvinning kan man komma ganska långt. Tyvärr är det alldeles för hög användning av nyutvunna material.

Men som sagt, jag tror framför allt på minskad produktion/konsumtiom, energieffektivisering och att ta tillvara alla de restströmmar som finns i Sverige. Vi klarar oss väldigt länge på det.
Tekniken finns och har funnits i flera decennier, men i Sverige har vi inte byggt någon kärnkraft sedan första halvan av 1980-talet och det har varit olagligt att forska på det området.

Nej, men att de andra inte gillar att det blir dyrare att parkera.
Frågan för resultatet i valet är hur många av varje som det finns.

Vänstersidans beroende av Miljöpartiet ger ett bil-fientligt samhälle.
Miljöpartiet hatar bilar.

(Förutom Isabella Lövin när hennes man skall köra "väldigt stora stenar".)
Jag tror att det är försvinnande få som är beredda att fortsätta stå ut med barnfängelser, tonårsutvisningar och samarbete med talibanerna i utbyte mot billig parkering.

Att MP hatar bilar är en av högerns Klintbergare.

Halo-effekten (om man anser att den finns, men flera studier har i alla fall kommit fram till det) existerar överallt i mellanmänskliga sammanhang och inte bara i politiken, så jag tänker nog inte att man skulle se effekten mindre för att man är politiskt insatt. Förhoppningsvis är man mer motståndskraftig själv, när man ska välja partiledare eller anställa en ny medarbetare om man kännertill effekten, men man kan ju fortfarande se effekten i stort, i hur "den allmänna bedömningen" av en person är i andras ögon.

Skulle kunna tänka mig att halo-effekten påverkas av kön på så sätt att det spelar roll om de positiva egenskaper som tillskrivs en person är manligt eller kvinnligt kodade (så att "uppfattas som arg" straffar MA mer än om det gällt en man), men det har jag inte läst några studier om.

Tack och lov har han ett större stöd än Le Pen och det är inte så konstigt i mitt tycke heller, eftersom han har en betydligt bättre politik och värderingar än Le Pen :) Men huruvida Macron har någon halo-effekt eller inte går inte att säga utifrån det, båda sakerna kan ju vara sanna samtidigt.

Men i den här tråden diskuterar vi ju politik främst och halo-effekten utifrån det perspektivet, right? Det är ju därför jag diskuterar politik.

Jag försökte förstå var du vill komma, men jag gör verkligen inte det.

Vi kan lägga om våra vanor helt själva faktiskt.

Köpa mindre.
Resa mindre.
Äta mer resurs-snålt.
Åka kollektivt i stället för bil.
(Även en elbil kostar stora resurser att tillverka.)

Tränga ihop oss mer i våra bostäder.
Renovera mindre.

Om vi alla konsumerar mindre så kommer företagen helt automatiskt att förbruka mindre resurser.

Jag har halverat den energi som går åt på min gård (3+ hushåll) och åker en gammal bil som inte kostar några resurser att tillverka.
Jag har också med bättre planering minskat min bilkörning till under hälften mot förut.
Jag köper bara de kläder som jag behöver.
Inte mera för att det är roligt.
Jag försöker att undvika renovering för nöjes skull som inte behövs.
Det här resonemanget är ju som gjort för att argumentera mot miljöpolitik.
Nej, men att de andra inte gillar att det blir dyrare att parkera.
Frågan för resultatet i valet är hur många av varje som det finns.

Vänstersidans beroende av Miljöpartiet ger ett bil-fientligt samhälle.
Miljöpartiet hatar bilar.

(Förutom Isabella Lövin när hennes man skall köra "väldigt stora stenar".)
Vilket trams. Att "hata bilar", vad betyder det ens? Det där är ju obildad högerpropaganda, inget annat.

Men i den här tråden diskuterar vi ju politik främst och halo-effekten utifrån det perspektivet, right? Det är ju därför jag diskuterar politik.

Jag försökte förstå var du vill komma, men jag gör verkligen inte det.

Ja, och det är ju det jag gör? Även om jag konstaterar att den också finns i andra sammanhang.

Jag besvarade mest bara dina funderingar, vill inte komma någon särskild stans. Jag har nog inte riktigt förstått om du inte tror på halo-effekten alls, eller om du tror på den men inte att just Macron eller någon i svensk politik skulle kunna anses ha den, eller något helt annat. Eftersom jag inte riktigt förstår vilken tes du driver, så blir nog mina svar lite extra fluffiga.

Ja, och det är ju det jag gör? Även om jag konstaterar att den också finns i andra sammanhang.

Jag besvarade mest bara dina funderingar, vill inte komma någon särskild stans. Jag har nog inte riktigt förstått om du inte tror på halo-effekten alls, eller om du tror på den men inte att just Macron eller någon i svensk politik skulle kunna anses ha den, eller något helt annat. Eftersom jag inte riktigt förstår vilken tes du driver, så blir nog mina svar lite extra fluffiga.

Det var ju du som introducerade halo-effekten i en diskussion när vi andra diskuterade charm, önskade egenskaper hos en statsminister, föreställningar om kön m.m.

Så det är inte så konstigt att du inte tycker jag har tagit ställning. Jag upplever hela halo-diskussionen lätt påtryckt. Men ville ändå vara öppen för diskussion, men i så fall väldigt öppet. Därav fler frågor än svar.
Jag visste inte att jag behövde ta ställning?

Notera: Jag tror att den finns. Men ställer mig frågande till om den hade någon relevans i ursprungsdiskussionen.

Vi kan lägga om våra vanor helt själva faktiskt.

Köpa mindre.
Resa mindre.
Äta mer resurs-snålt.
Åka kollektivt i stället för bil.
(Även en elbil kostar stora resurser att tillverka.)

Tränga ihop oss mer i våra bostäder.
Renovera mindre.

Om vi alla konsumerar mindre så kommer företagen helt automatiskt att förbruka mindre resurser.

Jag har halverat den energi som går åt på min gård (3+ hushåll) och åker en gammal bil som inte kostar några resurser att tillverka.
Jag har också med bättre planering minskat min bilkörning till under hälften mot förut.
Jag köper bara de kläder som jag behöver.
Inte mera för att det är roligt.
Jag försöker att undvika renovering för nöjes skull som inte behövs.
Just det där med kollektivtrafik blir ju svårt, särskilt i glesbygd när man beräknar att det ger mindre utsläpp att folk tar bilen än att ha enstaka bussturer (vi har inte en enda på helgerna och jag lovar att en busstur in till staden och en från staden skulle ge full buss). Då leder det även till att de som bor där det finns en hyfsad lokaltrafik (iaf just nu) har tillgång till billig transport medan vi på landsbygden får fortsätta köra bil, med de kostnader och utsläpp det innebär.

När regeringen hellre gynnar flygtrafik än höghastighetståg tappar man ju andan ännu mer. Skulle vi ha höghastighetståg bara från Luleå till Stockholm skulle det var extremt mycket värt. Det går att ta tåg istället för att flyga och alla måste då inte bo särskilt nära Stockholm för att arbeta där.

Just det där med kollektivtrafik blir ju svårt, särskilt i glesbygd när man beräknar att det ger mindre utsläpp att folk tar bilen än att ha enstaka bussturer (vi har inte en enda på helgerna och jag lovar att en busstur in till staden och en från staden skulle ge full buss). Då leder det även till att de som bor där det finns en hyfsad lokaltrafik (iaf just nu) har tillgång till billig transport medan vi på landsbygden får fortsätta köra bil, med de kostnader och utsläpp det innebär.

När regeringen hellre gynnar flygtrafik än höghastighetståg tappar man ju andan ännu mer. Skulle vi ha höghastighetståg bara från Luleå till Stockholm skulle det var extremt mycket värt. Det går att ta tåg istället för att flyga och alla måste då inte bo särskilt nära Stockholm för att arbeta där.
Kollektivtrafik i glesbygd är svårt, så länge man inte begränsar biltrafiken.
Kortfattat, för att folk ska vilja åka kollektivt, behöver det vara kort väntetid mellan bussar. Men bussar i glesbygd kostar mycket i förhållande till beläggningen, så då minskar man på antalet turer, vilka leder till att färre väljer kollektivtrafik, vilket leder till fler indragna turer, och så vidare.
Och det är svårt att ändra, så länge inget gör bilar betydligt mindre attraktiva... Men hur man gör praktiskt? Ingen aning

Kollektivtrafik i glesbygd är svårt, så länge man inte begränsar biltrafiken.
Kortfattat, för att folk ska vilja åka kollektivt, behöver det vara kort väntetid mellan bussar. Men bussar i glesbygd kostar mycket i förhållande till beläggningen, så då minskar man på antalet turer, vilka leder till att färre väljer kollektivtrafik, vilket leder till fler indragna turer, och så vidare.
Och det är svårt att ändra, så länge inget gör bilar betydligt mindre attraktiva... Men hur man gör praktiskt? Ingen aning
Det jag tycker är märkligt är att när jag gick på gymnasiet hade vi en buss som gick (en rätt lång sträcka) som körde in till stan vid 9 på lördagmorgonen och tillbaka strax efter 14. Bussen var alltid fullsatt. De hade säkert kunna köra en tur-och-retur-tur till och även den hade varit fullsatt. Den försvann. Den linjen finns fortfarande inte, drygt 25 år senare. Det handlar om en sträcka om knappt 10 mil och på vardagarna är bussarna fullsatta, det sätts in extra bussar varje dag för att alla ska kunna åka kollektivt. Jättebra! Trots detta kan de inte sätta in en enda jävla tur under helgen, trots att det finns mängder av ungdomar som vill åka in till stan och göra det ungdomar gör men det finns ju även vuxna människor som vill åka in och handla i stan.

Det här innebär att ungdomar antingen måste ha moppe eller EPA (om de har åldern inne) för att kunna träffa kompisar under helgerna eller ta sig in till träningen såvida inte föräldrarna kan köra dem. Det finns även många äldre efter sträckan som helst inte vill köra bil för att de känner sig osäkra. De har inga medicinska problem som leder till att läkare kan intyga att de inte ska köra bil och därmed ger dem rätt till färdtjänst och så har vi alla andra vuxna som vill åka in till staden.... idag måste alla köra bil.

Och nej, på glesbygden behöver det inte vara kort väntetid. Vi är glada om det kommer en buss. Vi är fullt beredda på att bussen (om det ens går bussar) är 30 min sen för att det var halt eller liknande. Inga problem. Det köper vi. Men vi vill gärna ha kollektivtrafik öht.

Men är det kanske där vi kan enas? Beroende på hur insatt man är desto större verkan har halo-effekten? Men fortfarande nyfiken, vilka politiker i Sverige är det som har nytta av den?
Ulf Kristersson.

Halo-effekten är viktig när det gäller att vinna ett val.
Väljarna är inte särskilt insatta.
Och när man väljer partiledare så är det viktigt att den drar röster.

Här viner rallarsvingarna.
Du är tvungen att ge dig på en konstnär för att få argument.
Lågt. Väldigt lågt.
Jag tycker inte att konstnärer skall ha någon särskild dispens för att köra en bränsleslukande diesel-bil.
Gör du det?

Dessutom så var det konstnärens fru som fick kängan.

Argument av typen "Ingen annan än min man får köra fossilbil, för han är konstnär." Tycker jag är hyckleri.

Typ alla andra måste, men inte jag, för jag är viktigare än andra.

Magdalena Andersson gör likadant angående "tvångs blandning".
Alla andra skall blandas, men inte jag, jag bor kvar i mitt fina villakvarter och där skall inget byggas.

Hyckleri har jag så oerhört svårt för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn