Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är olika att rösta och vara aktiv politiker.
Men jag skulle ha svårt för att leva med någon som har en annan politisk inställning.

En rasistisk Sverigedemokrat vore t.ex. helt omöjligt.
Jag tycker det verkar lite konstigt att inte kunna göra det.
Blir dessutom ganska få giftermål om man betänker att politiken tyvärr fått lite mer av en könsdelning.

Jag skulle trott att det är extremt vanligt att en i ett hushåll är S/MP och en tex L eller M (i alla fall innan ingen längre är L).

Det verkar jättekonstigt btw att vara med i ett parti som delar säng och hushåll med ett annat parti men inte kunna tänka sig bo ihop med en person som är med i partiet.

(Med det sagt så är det lämpligt nog väldigt många kvinnor som inte vill bo med en SD, speciellt med tanke på hur de ser på kvinnor. Så SD är undantaget för alla utom M och KD o L som ju gillar SD politik just nu :))

Det är olika att rösta och vara aktiv politiker.
Men jag skulle ha svårt för att leva med någon som har en annan politisk inställning.

En rasistisk Sverigedemokrat vore t.ex. helt omöjligt.
Men som i exemplen jag skrev här:
SD+V kanske inte är det troligaste paret. Men t ex C+S? Eller KD+M? MP+S? Du tycker alltså inte att det är okej att ha en partner från ett annat parti, för politikerns partner ska leva efter sin partners politik?
Om ena personen är aktiv politiker, den andra röstar på ett annat parti. Detta tycker du alltså inte är okej, för politikers familjemedlemmar ska leva efter sin partners politik?

Såna krav tycker jag låter skrämmande.

Av tidigare inlägg antog jag att du inte är rasist iaf har du skrivit det, men nu får det en att undra om du inte är bland det värsta och mest extrema som SD, och extremhögern, förespråkar. Vad är nästa, utvisa alla med annan hudfärg? Bevilja inte uppehålls och arbetstillstånd för de med annan hudfärg eller religion eller etnicitet. Det är just det som tidigare diskuteras, att vi behöver spetskompetens som inte finns i Sverige som är utomeuropeiska och inte är nordamerikaner. De kanske också, om de stannar i Sverige, inte får flytta till villa för att inte tvångsblanda?
Men var får du allt ifrån?

Jag har aldrig motsatt mig blandad bebyggelse.
Jag har bara åsikter om hyckleri.

Att saluföra något i politiken som man inte själv är villig att delta i.

Och du får ett mindre utbrott om saker som jag överhuvudtaget inte har tagit upp.
Jag tycker att det är rätt elakt av dig att köra dessa beskyllningar på saker som jag inte alls tycker.
Och oändligt orättvist.

"Fisksätra södra. Man vill bygga ett antal ytterligare bostadshus m.m. på parkeringen söder om nuvarande flerbostadshus i Fisksätra, 2023-04-10."

Det är väl inte bland villorna?

Alla andra är villaområden, eller ignorerar du det med flit? Dessutom bor MA i just Fisksätra. Där jo, det även finns villor.

SD+V kanske inte är det troligaste paret. Men t ex C+S? Eller KD+M? MP+S? Du tycker alltså inte att det är okej att ha en partner från ett annat parti, för politikerns partner ska leva efter sin partners politik?
Det kräver i varje fall att man tar avstånd från partnerns handlingar som går emot den egna politiken.

Om vi tar Isabella Lövin igen.
Hon borde inte ha försvarat mannen och den stora dieselbilen.
Hon borde ha erkänt att det är ett problem.
Och kanske att de inte är överens hemma om det.
Och dessutom helst haft någon sorts plan för hur det borde lösas.

Jag vet faktiskt inte.
Och jag har funderat mycket på det.

Hur tänker egentligen S när det gäller ägande av fastigheter?
Där finns två sidor som jag undrar över.

Den ena är skatter på villor.
Skall vi återinföra fastighetsskatten, arvsskatt på villor och förmögenhets-skatt på villor?
Skall Rut- och Rot-avdrag tas bort?

Den andra är hyresrättens skattemässiga diskriming.
Den som bor i hyresrätt betalar räntor på fastigheten de bor i med skattade pengar.
Det kommer alltså in mer skatt från en hyresrätt än från en villa.
Det där är något som döljs i en matematik som alldeles för många inte förstår.

Skatteberäkning är tämligen krångligt då parametrarna är så många.
Det är inte svårt att utföra men svårt att förstå vad det innebär.

Att man både kan äga sitt hus, bo i HR och BR för att anse att S fördelningspolitik, miljöpolitik etc är vad som gör Sverige till ett bra land. Vänd på det, är alla som bor i HR hycklare om de röstar på Tidö?

Dyrare bränsle
Billigare tåg
Bättre kollektivtrafik
Bättre cykelvägar

Är väl exempel på vad jag önskar. Min bil är ganska ointressant i den diskussionen.
Det skulle inte hjälpa i mitt fall.
Och inte heller för mina grannar.

Däremot så skulle bättre tillgång på förnybart bränsle (etanol och HVO) hjälpa.

Min och grannarnas bilar är väldigt intressanta i sammanhanget.
De kommer att köras oavsett.
Avgörande frågan blir då på vilket bränsle.

Men var får du allt ifrån?

Jag har aldrig motsatt mig blandad bebyggelse.
Jag har bara åsikter om hyckleri.

Att saluföra något i politiken som man inte själv är villig att delta i.

Och du får ett mindre utbrott om saker som jag överhuvudtaget inte har tagit upp.
Jag tycker att det är rätt elakt av dig att köra dessa beskyllningar på saker som jag inte alls tycker.
Och oändligt orättvist.

Du skrev själv om 'tvångsblandning' du tycker inte att det är snubblande nära folkutbyte?

https://www.sd.se/nykvarn/wp-content/uploads/sites/336/2026/01/tvangsblandning.pdf

Det handlar om hur Sverige löser problemet med integration. Något som Tidö mycket tydligt visat att de är emot eftersom de anser att integration via hyresrätter leder till kriminalitet, ökad osäkerhet i skolor, lägre socioekonomisk status osv.

Hur tänker du dig att man ska läsa problemet med integration? Tvinga människor att leva kvar i socioekonomiskt utsatta områden eller ge dem ökade möjligheter att flytta därifrån? Stockholm växer och det är en bostadskris. Att förtäta enorma villaområden har flera fördelar, bla miljöutsläppen och liknande.

"Fisksätra södra. Man vill bygga ett antal ytterligare bostadshus m.m. på parkeringen söder om nuvarande flerbostadshus i Fisksätra, 2023-04-10."

Det är väl inte bland villorna?

Så vad är problemet med att bygga fler lägenhetshus där det redan finns flerbostadshus? Om man nu värnar så mycket om villor.

Okej.

Men de skall blandas.
Hur skall det gå till utan att någon måste flytta dit?
Jag bor i ett villaområde. Jämte oss finns det ett område med hyreshus. Därefter följer ytterligare områden med enfamiljshus. Alltså blandat. Mig veterligen har ingen varit tvungen att flytta till någon av dessa bostäder. Allihop, dvs både vi som bor i villorna och de som bor i lägenheterna, gör det av egen fri vilja. Ingen måste flyttas någonstans. Det finns absolut noll procent tvång i den här frågan.

Och tack vare blandade byggnads- och ägandeformer så är det lite olika sorters människor som bor där. Vilket de flesta av oss verkar tycka är en bra grej.

Om han fortsätter köra den när hon förbjudit den så är det värre däremot. Då får han ju det straff som är fastlagt för det.
Och då skulle hon vara omöjlig som politiker p.g.a. maken?
Eller?

Mycket lustigt, om man som politiker vill bygga tågräls en viss sträcka för att man inte vill ha flyg eller bil den sträckan så måste man rida eller gå tills det är byggt eller?
Vilken jämförelse med att tanka HVO i stället för diesel.
Men man kanske skall åka tåg på de sträckor som finns och inte ta bilen där.
Nu så är tåg mycket mer än persontransport.
Det är oslagbart i stället för långtradare.

Vill man förbjuda sociala media så måste man låta sina barn vara utanför tills det är förbjudet?
Det kan jag däremot tycka.
Dessutom så är det redan 13-årsgräns på Facebook, man kan ju börja med att följa det.

Om man vill höja bensinskatten måste man slänga några hundringar i en brunn varje gång man tankar?
Om man värnar om miljön så borde man tanka HVO eller något annat förnybart.
Eller åtminstone ha räknat på sitt eget klimatavtryck och försökt minska det.

Jag tror inte att högre skatt på drivmedel ger någon effekt.
Men det vore väldigt behagligt om det blev mindre trafik så som det var när bensinen var jättedyr.
Det var jag och elbilarna.

Om ena personen är aktiv politiker, den andra röstar på ett annat parti. Detta tycker du alltså inte är okej, för politikers familjemedlemmar ska leva efter sin partners politik?

Såna krav tycker jag låter skrämmande.
Varför är det skrämmande?

Jag trodde att man höll ihop och tyckte ungefär lika inom en familj.
Men med ditt (och några andras) resonemang så förstår jag ju varför många familjer fungerar så dåligt.
Det blir svårt när man inte är överens i de grundläggande värderingarna.

Det blir också svårt med lojaliteten både till familjen och till den politiska ideologin.
Och där uppkommer problemet som jag ser det.
Att risken finns att politikern blir mer lojal till sin partner än till den politiska ideologin.

Exakt. Det är väldigt mycket rimligare att politiken ställer krav på förnybara drivmedel ska finnas tillgängligt för invånarna = ändrar systemet, än att sitta och peka på enskilda personer och säga "Det är väl bara att tanka med HVO 100 så har du gjort ett bra eget val."
Man behöver ju hitta var problemet finns för att kunna lösa det.
Eller hur?

Och nog är det enklare att behålla samma bil och "bara" tanka med annat drivmedel än att bygga om hela samhällsstrukturen?

Så det är egentligen "bara" att tanka HVO.
Och "bara" att se till att det tillhandahålls.
De riktigt entusiastiska kan ju sedan välja hur miljövänliga de vill vara redan utan högre skatt på diesel.

Jag funderade ett tag på mobilen inte klarade av att köras på HVO, vilket hade varit ett annat problem.
En av våra gamla traktorer klarar det inte på vintern.

Varför är det skrämmande?

Jag trodde att man höll ihop och tyckte ungefär lika inom en familj.
Men med ditt (och några andras) resonemang så förstår jag ju varför många familjer fungerar så dåligt.
Det blir svårt när man inte är överens i de grundläggande värderingarna.

Det blir också svårt med lojaliteten både till familjen och till den politiska ideologin.
Och där uppkommer problemet som jag ser det.
Att risken finns att politikern blir mer lojal till sin partner än till den politiska ideologin.
Ditt mästrande har verkligen inga gränser?!

Jag är ganska övertygad om att människor i allmänhet är väldigt mer välfungerande och mindre trångsynta än vad du är.

Jag vill inte att människor skall flyga.
Och begriper inte att regeringen tycker att det är jättebra.

I vissa lägen är det väl nödvändigt att flyga.
Politiker behöver fort kunna ta sig långa sträckor.
Men i allmänhet så tycker jag att det flygs alldeles för mycket i onödan.
Vad bra att du inte tycker att människor ska flyga i onödan :)
Vi verkar tycka lika om att flyga. Dvs självklart behövs det ibland, men behövs det inte bör man låta bli.
och självklart ska man ha kul ibland. Men man behöver inte ha så himla kul jämt just där borta.

Men kanska om du känner någon i regeringen kan du fråga dem varifrån denna flyghets kommer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund