Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej med det nya är att V har rätt stort stöd och riskerar att tränga sig in i en regering med Hamas hyllande judehatare.
Nu tar du i. Och misstror ledningen i V. Som inte anser att de uteslutna medlemmarna hör hemma i politiken.
Den här Centerpartisten litar på vår demokrati.

Däremot undrar jag hur nomineringsprocessen i V ser ut. Hur bestäms listorna? Som förtroende vald är man vald i förtroende. Hur kan de personerna ha fått förtroende?

Ser du hellre att ett barn dör vid födseln i skogen, för att mamman inte vågar åka till förlossningen? Är det vad du menar att riksdagen röstat för?
Nej det menar jag inte att Riksdagen har röstat om. Det står exakt vad Riksdagen röstade om på deras hemsida. Där har du sanningen
Det är polismyndighetens uppgift ja, det är inte en Försäkringskasseanställds uppgift att vara en polis.

Man delar idag information med varandra när det handlar om att lösa brott, framför allt fusk inom välfärdssamhället vilket i sin tur kan möjliggöra annan kriminalitet. Det är bra, det finns redan, men det handlar då om områden som rör myndighetens verksamhet (ex. Försäkringskassan).

Skillnaden blir nu att man enligt lag blir tvingad att utföra uppgifter som inte ingår i arbetsgivarens verksamhetsområde.
Men nu ingår det :)
Så vi ska ha myndigheter där de anställda anmäler varandra till höger och vänster? För det är ju så det blir, att det är bäst att anmäla någon vid minsta misstanke för illojalitet för att inte själv riskera sitt eget jobb för att man inte anmälde den andre i tid.
Vi ska ha anställda på myndigheter som gör det jobb Riksdagen har beslutat om. Varför är du emot det? Gillar man inte jobbet får dom väl säga upp sig. Ta en annat jobb då om dom behöver mat på bordet? Staten betalar ju ut lön för att anställda på myndigheten utför det jobb som ska utföras enlig lag. Vad är det som är så konstigt tycket du?
Anställda som begår brott eller gör fel på jobbet fanns det redan regler kring. Man behöver inte införa angiveriskräck hos anställda på myndigheter för att få de anställda att göra sitt jobb.

Men jag vet vad svaret från SD är: om du inte gillar det så får du gärna sluta, så att vi kan anställa SD-lojala medarbetare istället som hsr Ungern och f d Östblockets lojalitetssystem som förebild :up:

Jo, SD är ett politiskt parti som de senaste åren drivit just angiverilagen och samlat stöd/förhandlat/hotat sig till röster för lagen i riksdagen. Vill man ha sånt här är det minsta man kan begära att man åtminstone rakryggat tar ansvar för det man driver igenom.
Driva är en sak. Lagstifta är en helt annan sak och SD lagstiftar inte. Dom har inte majoritet för det. Förstår du inte det?

Att allting hänger ihop i de olika lagändringarna, är det jag menar med att man idag har en strategi som mer riktar in sig på byråkrati än att skriva kontroversiella principprogram. Det är oerhört mycket mer genomgripande risker man skapar, och jag är osäker på om du förstår det med tanke på dina tidigare inlägg om hur mycket de "utvecklats" i och med dagens principprogram och de nya medlemmar som tillkommit.

Det var inte SD:s medlemmsrs brottsregister jag var ute efter, utan hur du ser på lagstiftning om att personer enligt lag ska ange varandra. Varför tycker du inte att det borde stå i lagen att alla medborgare har en skyldighet att anmäla andra personer som de vet kört rattonyktert?

I en del länder har man provat systemet med att medborgare ska ange varandra för misstänkta brott och oegentligheter, vilket ofta leder till en misstro och rädsla i samhället, och att man hellre anger sin granne först innan hen anmäler mig eftersom jag då hamnar i ett sämre läge. Jag har inte träffat på något samhälle som har fungerat väl på detta sätt, har du?

Frågan gällde inte huruvida du käftar emot när du får böter eller inte, självklart gör man inte det. Frågan gällde varför det inte finns någon lagstiftning som säger att jag som medborgare har en skyldighet att anmäla de brott jag känner till? Det händer ju att man åker med någon (min partner t ex...) som kör över hastighetsbegränsningen, och jag skulle ju kunna filma det och sedan anmäla till polisen, så får de in fler dömda utan att själva behöver stå ute och kontrollera.

Jag är intresserad av vad DU tycker, inte AI. Det är du som styr vår gemensamma framtid, så det är din personliga åsikt jag är intresserad av.

Jag skrev vad JAG personligen tyckte... Du läste det tydligen inte...

JAG personligen behöver ingen lag för att anmäla folk som kör rattfulla... Det gör jag. Tom min egen pappa har vi anmält, flera gånger. Jag har flera gånger ringt till polisen i ärenden "jag inte har med att göra" just för att JAG vill ha ett samhälle där man gör rätt för sej. Och då menar jag i egenskap av privatperson, att jag ringt polisen i yrket (väktare) är ju mer för att jag arbetat i den rollen. Till skillnad mot Vänsterpartister i Malmö är jag stor fan av våra poliser och anser att de sliter hund i ett samhälle som mestadels ger dem skit. JAG tycker de tjänar för lite och är glad för varenda polis som orkar jobba vidare med yrket.

Varför anser du inte att man anmäler brott ? Är du själv för att inte anmäla brott ? I såna fall varför ?

Jag har varit på en debatt där en SD representant inte var nöjd förrän såna som jag är döda 💁
Avkomman gick i ett pridetåg. En grupp män stod intill färdvägen och ropade - i vårt samhälle finns inga som ni.

Kanske inte medvetna om att pride inte är för enbart HBTQpersoner utan alla som vill ha mänskligare samhälle.

All kärlek är bra kärlek - stod det på en knapp som ordföranden i kyrkomötet länge bar.

Nej det menar jag inte att Riksdagen har röstat om. Det står exakt vad Riksdagen röstade om på deras hemsida. Där har du sanningen

Du pratar i cirklar. Men då är vi förhoppningsvis överens om att den nya angiverilagen har klubbats av en majoritet i riksdagen. I denna majoritet ingår SD och de har varit tongivande inom Tidö-samarbetet för att driva igenom denna nya lag.

Så långt är vi överens om att den är beslutad inom ett demokratiskt styrelseskick. Det är dock inte detsamma som att det är en bra lag. Demokrati förutsätter förnuftiga medborgare och partiföreträdare, och det har visat sig i historien att väljare inte alltid väljer klokt. Det fina med demokratin är dock att vinden kan vända, och väljare komma på bättre tankar, så än finns det hopp om att demokratin i Sverige kommer att rösta fram klokare styrande i framtiden.

Men nu ingår det :)

Vi ska ha anställda på myndigheter som gör det jobb Riksdagen har beslutat om. Varför är du emot det? Gillar man inte jobbet får dom väl säga upp sig. Ta en annat jobb då om dom behöver mat på bordet? Staten betalar ju ut lön för att anställda på myndigheten utför det jobb som ska utföras enlig lag. Vad är det som är så konstigt tycket du?

Om myndigheter inte ska ha olika uppgifter och ansvarsområden, så skulle vi lika gärna kunna slå ihop alla till en: DSM - Den Statliga Myndigheten? Styrd av allsmäktige rikspolischefen...

Driva är en sak. Lagstifta är en helt annan sak och SD lagstiftar inte. Dom har inte majoritet för det. Förstår du inte det?

Se punkt 1. Inte ens nazisterna hade egen majoritet när de fick makten, de lyckades göra rätt bra skada ändå, framröstade av folket.

Jag skrev vad JAG personligen tyckte... Du läste det tydligen inte...

Jo jag läste det och besvarade det men inte det du klippte in från AI, eftersom det är dina åsikter jag är intresserad av.

JAG personligen behöver ingen lag för att anmäla folk som kör rattfulla... Det gör jag. Tom min egen pappa har vi anmält, flera gånger. Jag har flera gånger ringt till polisen i ärenden "jag inte har med att göra" just för att JAG vill ha ett samhälle där man gör rätt för sej. Och då menar jag i egenskap av privatperson, att jag ringt polisen i yrket (väktare) är ju mer för att jag arbetat i den rollen. Till skillnad mot Vänsterpartister i Malmö är jag stor fan av våra poliser och anser att de sliter hund i ett samhälle som mestadels ger dem skit. JAG tycker de tjänar för lite och är glad för varenda polis som orkar jobba vidare med yrket.

Varför anser du inte att man anmäler brott ? Är du själv för att inte anmäla brott ? I såna fall varför ?

Jag har väl aldrig skrivit att man inte bör anmäla brott? Det jag säger är att det är fullt möjligt att göra även idag, precis som du gör. Det gick också utmärkt att även igår tipsa polisen om man hade vetskap om att en person uppehåller sig i landet utan tillstånd. Det är därför jag undrar varför det är så viktigt för ditt parti att skriva om lagen gällande det senare, men inte brott i allmänhet?

När man väljer att skriva om lagen gällande anmälan om personer utan uppehållstillstånd men inte andra typer av brott, så verkar det som att det är väldigt mycket viktigare att få ut en del människor, inklusive nyförlösta barn, ut ur landet, än att minska brottsligheten i allmänhet.

Det där med att "lagar måste följas" verkar alltså inte vara lika viktigt, som att hitta varenda trasig människa och kasta ut dem med huvudet före. Och det är därför jag undrar...om det kommer mera? Kommer lagen att utvidgas till fler typer av brott och "bristande vandel" och gå utöver anställda på dessa sex myndigheter? Vad tänker man sig framåt? Både du och Smoothi verkar i alla fall inte främmande för tanken.

Du pratar i cirklar. Men då är vi förhoppningsvis överens om att den nya angiverilagen har klubbats av en majoritet i riksdagen. I denna majoritet ingår SD och de har varit tongivande inom Tidö-samarbetet för att driva igenom denna nya lag.
Därför kan du inte påstå att det är SD som har lagstiftat eftersom det är Riksdagen som är lagstiftaren
Så långt är vi överens om att den är beslutad inom ett demokratiskt styrelseskick. Det är dock inte detsamma som att det är en bra lag. Demokrati förutsätter förnuftiga medborgare och partiföreträdare, och det har visat sig i historien att väljare inte alltid väljer klokt. Det fina med demokratin är dock att vinden kan vända, och väljare komma på bättre tankar, så än finns det hopp om att demokratin i Sverige kommer att rösta fram klokare styrande i framtiden.
Demokrati förutsätter inte förnuftiga medborgare. Allt som behövs är att uppfylla lag kraven för rösträtt och där ingår inte förnuft.
Om myndigheter inte ska ha olika uppgifter och ansvarsområden, så skulle vi lika gärna kunna slå ihop alla till en: DSM - Den Statliga Myndigheten? Styrd av allsmäktige rikspolischefen...
Där hade du inte mer att sätta emot och då blir det nått tramsigt bara för att....
Se punkt 1. Inte ens nazisterna hade egen majoritet när de fick makten, de lyckades göra rätt bra skada ändå, framröstade av folket.
Men nu har vi inga nazister som styr Sverige eftersom nazisterna var i ett annan land i en annan tid så det är bara onödigt att dra det kortet. Men det är klart du hade ju inget annat att komma med och då blir det nått tramsigt bara för att just ha nått att komma med.

Därför kan du inte påstå att det är SD som har lagstiftat eftersom det är Riksdagen som är lagstiftaren

Demokrati förutsätter inte förnuftiga medborgare. Allt som behövs är att uppfylla lag kraven för rösträtt och där ingår inte förnuft.

Där hade du inte mer att sätta emot och då blir det nått tramsigt bara för att....

Men nu har vi inga nazister som styr Sverige eftersom nazisterna var i ett annan land i en annan tid så det är bara onödigt att dra det kortet. Men det är klart du hade ju inget annat att komma med och då blir det nått tramsigt bara för att just ha nått att komma med.
Visst fanns och finns nazismen i Sverige, det är ett önsketänkande att tro något annat och vad det gäller sunt förnuft så har du tyvärr rätt. Fanns det sunt förnuft hos väljarna hade SD och deras svans fortfarande knorrat i sitt rasismfäste istället för att spridas som en farsot. De som inte kan sin historia är dömda att upprepa den och tyvärr så är det ju inte enbart ett problem i Sverige.

SD är en del av riksdagen och de röstade för lagen, så jo de har lagstiftat (tillsammans med andra). Det förstod du säkert att jag menade, nu märker du ord för att flytta fokus.

Förlåt att jag missade ett ord igen: en välfungerande demokrati förutsätter förnuftiga medborgare. En demokrati kan avskaffa sig själv om medborgarna röstar på företrädare som driver det, så man ska vara försiktig med att tro att demokrati alltid leder till ett lyckligt och välfungerande samhälle bara för att det per definition finns rösträtt.

Det är bara fakta, eftersom du gång på gång pekar på att lagen är klubbad av en folkvald församling, som att det skulle vara något allsmäktigt argument för att lagen är bra.

Historien kommer inte att upprepa sig själv på samma sätt, men människor är fortfarande människor och kan vilseledas på liknande sätt som de alltid gjort när misstro, rädsla och hat planteras och gödslas i ett samhälle.

Jag har inte sagt att nuvarande SD är samma som dåvarande NSDAP, jag har bara sagt att även ett sådant parti röstades fram och samarbetades med inom ett demokratiskt system. Och det är fakta, som du inte kan förneka.

Visst fanns och finns nazismen i Sverige, det är ett önsketänkande att tro något annat och vad det gäller sunt förnuft så har du tyvärr rätt. Fanns det sunt förnuft hos väljarna hade SD och deras svans fortfarande knorrat i sitt rasismfäste istället för att spridas som en farsot. De som inte kan sin historia är dömda att upprepa den och tyvärr så är det ju inte enbart ett problem i Sverige.
Det jag skrev var att det finns inga nazister som styr Sverige.

Men nu består ju väljarna av personer som du och andra tar hjälp av här i vårt samhälle i tex offentligt vård, banker, försäkrings bolag, kort o gott det som samhället erbjuder. Många av dom har ju röstat på SD. Men oftast vet ni ju inte det vad dom röstat på. Det man inte vet mår man ju inte dåligt av trots allt.

Men nu består ju väljarna av personer som du och andra tar hjälp av här i vårt samhälle i tex offentligt vård, banker, försäkrings bolag, kort o gott det som samhället erbjuder. Många av dom har ju röstat på SD. Men oftast vet ni ju inte det vad dom röstat på. Det man inte vet mår man ju inte dåligt av trots allt.
Jag känner en som i förra valet röstade blank, valet innan det röstade hon på SD. I årets val tror jag hon kommer använda hjärnan och rösta på något av de etablerade partierna istället. Vi har pratat mycket politik nämligen och det har visat sig att vi tycker väldigt lika. SD har varit ett missnöjesparti, jag tror de flesta är fortsatt missnöjda med Tidö så det kommer bli ändring innan SA, ehum, SD tar över. :up:

Nä, det vore ett problem om alla företag måste registrera och redovisa vad dess anställda röstat på i senaste valen.
Ett gigantiskt demokratiskt problem och sen ett problem att alla företag med för många sverigedemokrater och vänsterpartister skulle gå i konkurs. Då skulle man bara vilja anställa folkpartister (gissar att nuvarande så kallade liberaler tappat positionen som det "minst ogillade partiet by far").

Nä, det vore ett problem om alla företag måste registrera och redovisa vad dess anställda röstat på i senaste valen.
Ett gigantiskt demokratiskt problem och sen ett problem att alla företag med för många sverigedemokrater och vänsterpartister skulle gå i konkurs. Då skulle man bara vilja anställa folkpartister (gissar att nuvarande så kallade liberaler tappat positionen som det "minst ogillade partiet by far").
Varför är det inte bra för dig att veta om den eller de som driver företag röstar på SD så att du kan undvika att handla varor o tjänster från dessa företag?

På vilket sätt blir det katastrof i samhället när just du inte handlar hos företag där den eller de röstar på SD
För vi ska inte ha åsiktsregistrering i Sverige, vilka vi röstar på är vårt fria val, röstsedlarna ska vara anonyma som vi har idag. Ingen framtida ledare ska kunna sortera ut människor utifrån deras röster. Det räcker med att Sverige nu blir ett angivarsamhälle, som Iran, Kina m fl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund