Svensk politik 9

Bukefalos 30 år!

Sen undrar jag. Gör dom ingen säkerhetsprovning på folk i riksdagen? När jag jobbade kommunalt skulle jag genomgå en sådan. Sjukt om det inte görs på en sån hög nivå
Det här skulle jag också vilja veta, för det är ju helt galet om det inte görs. Vet att det görs på folk som jobbar för riksdagen inom annat (exempelvis IT), så det vore ju jättemärkligt om själva politikerna är undantagna?

Sen undrar jag. Gör dom ingen säkerhetsprovning på folk i riksdagen? När jag jobbade kommunalt skulle jag genomgå en sådan. Sjukt om det inte görs på en sån hög nivå
Kollade upp det och nej, när det gäller partianställda anses det partiernas ansvar, så det görs bara på övriga tjänstemän i riksdagen, inte politikerna. Det har ansetts vara ett hot mot demokratin, och jag kan väl förstå den synvinkeln också, men sett till säkerhetsläget senaste tiden och antalet som fått lämna riksdagsuppdrag under ett gäng år tillbaka pga kopplingar till främmande makter kanske det är något som kan komma att ses över om det riskerar att bli ett större hot mot demokratin att inte göra det. Eller så kommer partierna själva behöva börja ta tag i det för att behålla förtroende.

Har grindvakten DN skrivit något om valfusket och kopplat ihop det med hot mot demokratiiiin? De är ju liksom bäst i klassen på att dra det kortet.....Jag läser tyvärr inte DN och enligt rykten ligger de lågt med hotmotdemokrati -korter. Men rykten är rykten
På vilket sätt är DN en grindvakt? Ge konkreta exempel.

Ja, de har skrivit nyhetsartiklar, analyser och minst en ledare med stark kritik mot V. Så, nu behöver du inte fundera på rykten längre.

Ja, jag syftade inte specifikt på det här fallet utan generellt.

Men ja, jag håller med om att mer information om kandidaterna vore önskvärt. Jag personröstar gärna, men tycker det är svårt att hitta lättillgänglig information om de olika, om det inte är nån man känner.
Tänker att lättillgänglig information på några rader inte duger, om partierna inte bryr sig.

Jag vill ha intervju inspelad med lokala journalister som ställer svåra frågor och synar i så fall. Om partierna inte kollar alls då blir det ju mitt ansvar att avgöra om personen tex är dement eller har problem med kognitiva förmågor, inte kan läsa osv. Och sedan avgöra själv om jag anser att den här personen är så bra i sin roll att det är värt det att hen är just kognitivt handikappad, dement, oerhört slarvig eller sover på möten.

Ja, jag syftade inte specifikt på det här fallet utan generellt.

Men ja, jag håller med om att mer information om kandidaterna vore önskvärt. Jag personröstar gärna, men tycker det är svårt att hitta lättillgänglig information om de olika, om det inte är nån man känner.
.Och om partiet inte kollar måste ju även den som röstar kolla att den här personen intresserar sig för eller engagerar sig i liknande frågor som partiet. Så man inte råkar rösta in en Moderat på Vänsterpartiets plats osv

RAF?? Jag har aldrig hört talas om någon som gillar RAF. (Möjligen RAF själva, men dem hör jag väldigt sällan.)

Lenin har jag inte hört något gott om påden här sidan 1995, eller så. Knapot innan heller, och företrädesvis från betydligt längre ut på vänsterkanten.

Kring Che Guevara fanns det ju en viss romantik, men numera behöver man ju praktiskt taget vara till åren kommen för att känna till honom.

Vi läste hans brev från Bolivia till sina föräldrar i litteraturundervisningen i skolan. Läraren var inte vänster (hon satt i kommunfullmäktige för dåvarande Fp.) Jag minns särskilt Guevaras häst...
Ok, om du säger att du inte upplevt det och jag säger att jag sett folk med RAF t-shirts, Che guevara porträtt och har upplevt att man helst inte ska kritisera Lenin för hårt (Stalin går bra) så har vi bara upplevt olika. (olika personer)

Senast ändrad:
Kollade upp det och nej, när det gäller partianställda anses det partiernas ansvar, så det görs bara på övriga tjänstemän i riksdagen, inte politikerna. Det har ansetts vara ett hot mot demokratin, och jag kan väl förstå den synvinkeln också, men sett till säkerhetsläget senaste tiden och antalet som fått lämna riksdagsuppdrag under ett gäng år tillbaka pga kopplingar till främmande makter kanske det är något som kan komma att ses över om det riskerar att bli ett större hot mot demokratin att inte göra det. Eller så kommer partierna själva behöva börja ta tag i det för att behålla förtroende.
Tänker att i så fall får ju partierna se till att veta vilka de har. Vilket känns som egentligen helt självklart att de borde veta. Så jag förstår poängen med att det är politik och då inte säkerhetskontroll förutom den som partierna (tydligen inte) gör då.

Läser Kent Ekeroths replik på debattartikeln som fem forskare skrev om vad det egentligen är som menas med "röstboskap" Jag baxnar.

Han börjar träffsäkert "Tonläget känns kusligt bekant: samma indignation som för tjugo år sedan, samma spela-dum-argument och samma ovilja att bemöta sakfrågan." - Ja, precis. Men en del av oss tycker tvärtom att det är bra att avhumaniserande språkbruk fortfaranade är något som (en del) reagerar på.

Sen passar han på att slänga migrationsverket under bussen. En myndighet som har letts av en regering som hans eget parti samarbetat med de senaste fyren åren, har han inte koll på det? Konspiratorisk är han så det räcker och blir över: "Det är kritik mot ett system där anonyma tjänstemän på Migrationsverket, inte sällan själva med utländsk bakgrund, kan ge fullt politiskt medlemskap till människor som knappt hunnit rota sig i landet."

Han klämmer till från tårna en gång till utan att påvisa någon typ av kausalitet: "Mitt problem är att staten först delar ut politiskt medlemskap lättvindigt och sedan kräver att resten av landet ska anpassa sig."

Och summerar vad han egentligen vill ha sagt kärnfullt: "Det är inte ett argument mot demokrati. Det är ett argument om vilka som ska ingå i den politiska gemenskapen – och på vilka villkor.". Dvs. personer med utländsk bakgrund som röstar på den rödgröna sidan ska inte ingå i den politiska gemenskapen.

Man kan ju tacka han för att han påminner alla DN:s läsare om vilken typ av parti SD verkligen är.

Läser Kent Ekeroths replik på debattartikeln som fem forskare skrev om vad det egentligen är som menas med "röstboskap" Jag baxnar.

Han börjar träffsäkert "Tonläget känns kusligt bekant: samma indignation som för tjugo år sedan, samma spela-dum-argument och samma ovilja att bemöta sakfrågan." - Ja, precis. Men en del av oss tycker tvärtom att det är bra att avhumaniserande språkbruk fortfaranade är något som (en del) reagerar på.

Sen passar han på att slänga migrationsverket under bussen. En myndighet som har letts av en regering som hans eget parti samarbetat med de senaste fyren åren, har han inte koll på det? Konspiratorisk är han så det räcker och blir över: "Det är kritik mot ett system där anonyma tjänstemän på Migrationsverket, inte sällan själva med utländsk bakgrund, kan ge fullt politiskt medlemskap till människor som knappt hunnit rota sig i landet."

Han klämmer till från tårna en gång till utan att påvisa någon typ av kausalitet: "Mitt problem är att staten först delar ut politiskt medlemskap lättvindigt och sedan kräver att resten av landet ska anpassa sig."

Och summerar vad han egentligen vill ha sagt kärnfullt: "Det är inte ett argument mot demokrati. Det är ett argument om vilka som ska ingå i den politiska gemenskapen – och på vilka villkor.". Dvs. personer med utländsk bakgrund som röstar på den rödgröna sidan ska inte ingå i den politiska gemenskapen.

Man kan ju tacka han för att han påminner alla DN:s läsare om vilken typ av parti SD verkligen är.
Det där uttrycket "politiskt medlemskap", är det etablerat i något sammanhang? Jag tycker inte att jag känner igen det. Hur skiljer sig dess betydelse från betydelsen av medborgarskap?

Det där uttrycket "politiskt medlemskap", är det etablerat i något sammanhang? Jag tycker inte att jag känner igen det. Hur skiljer sig dess betydelse från betydelsen av medborgarskap?
Det är nog bara Ekeroth som vet.

Jag tror det används antingen synonymt med medborgarskap/rösträtt, alt. som partipolitiskt medlemskap. Men att det används i båda de avseendena är väl ett tecken på att det är bättre att använda mer vedertagna begrepp.

Jag läser det som rösträtt alt. medborgarskap i Ekeroths text.
Men det är väll en del av taktiken, att vara vag och vifta hej vilt utan att egentligen behöva stå till svars för något?

Det är nog bara Ekeroth som vet.

Jag tror det används antingen synonymt med medborgarskap/rösträtt, alt. som partipolitiskt medlemskap. Men att det används i båda de avseendena är väl ett tecken på att det är bättre att använda mer vedertagna begrepp.

Jag läser det som rösträtt alt. medborgarskap i Ekeroths text.
Men det är väll en del av taktiken, att vara vag och vifta hej vilt utan att egentligen behöva stå till svars för något?
Ja, jag försöker i detta nu låta bli att spekulera i att han/Sd tänker sig att man framöver ska ha varit medborgare en viss minimitid för att få väljas till kommunfullmäktige, region och riksdag. Detta senare skulle då kunna vara det "politiska medlemskapet". Men obs, jag funderar bara.

HÄR säger han INGET om "timeout" som var min fråga... Så vad är din poäng med det här inlägget ? Mer än att det var "dumma dumma public service" (inte mina ord, dina egna) ? Och jag kollar både SVT och TV4 nyheterna.
Va? Du frågade ju om mandaten? Fast det är ganska svårt att förstå vad du egentligen frågar.

Min poäng är att om politiska analytiker och experter i detta nu håller på att utreda detta, är det inte troligt att någon på Buke kommer kunna ge dig ett svar. Däremot kan du läsa om hur det ser ut i nuläget och hur det kan komma att bli i olika sorters fria medier.

Vad var det för ”lungoperation”? Finns ju en hel del olika ingrepp som kräver olika lång tid av återhämtning.

Och vem fan vill sjukskriva sig i Tidö-Sverige? Här har vi en exakt siffra på hur länge sjukdom X ger ersättning. Ta hänsyn till att människor rent biologiskt är olika (förutom när det gäller hudfärg och etnicitet), vad är det för skit? X dagar gäller, punkt.

Sedan verkar ju våra riksdagsledamöter generellt vara jävligt dåliga på att sjukskriva sig vilket tyder på… knappast att de har dålig ekonomi.

Jimmy Åkesson hade en frånvarande procent på 93% trots det har han aldrig sjukskrivit sig. Vilket annat jobb som helst skulle han fått sparken för länge sen.

Ja, jag försöker i detta nu låta bli att spekulera i att han/Sd tänker sig att man framöver ska ha varit medborgare en viss minimitid för att få väljas till kommunfullmäktige, region och riksdag. Detta senare skulle då kunna vara det "politiska medlemskapet". Men obs, jag funderar bara.
Det är möjligt. Men jag vet inte om han är så strategisk? Jag tycker hans vevande (pun intended) under senaste dagarna verkar högst känslostyrt. Men begreppet kan ju vara något han har med sig från sådana diskussioner.

Det är möjligt. Men jag vet inte om han är så strategisk? Jag tycker hans vevande (pun intended) under senaste dagarna verkar högst känslostyrt. Men begreppet kan ju vara något han har med sig från sådana diskussioner.
Ja, snarare tänkte jag något ditåt. Sen vet jag inte hur länge den frågan har sas funnits i luften. Jag har hört spridda blåbruna röster på gräsrotsnivå plötsligt förfasa sig över att man kan väljas till riksdagen efter ett halvår som medborgare. Tanken att är man medborgare så är man, tycks inte ha slagit dessa personer. Ej heller att de flesta har bott rätt länge i Sverige innan de blir medborgare. Inte heller att man mycket väl kan ha en god och djup "politisk komeptens" med sig när man kommer till Sverige. SÅÅÅ unik är ju inte svensk politik att den är omöjlig att begripa för politiskt intresserade i andra länder.

Va? Du frågade ju om mandaten? Fast det är ganska svårt att förstå vad du egentligen frågar.

Min poäng är att om politiska analytiker och experter i detta nu håller på att utreda detta, är det inte troligt att någon på Buke kommer kunna ge dig ett svar. Däremot kan du läsa om hur det ser ut i nuläget och hur det kan komma att bli i olika sorters fria medier.

Ja ... Mandaten EFTER ATT Borlänges V riksdagsman tar Timeout... Och frågan var vad som gällde med Timeouten.

Eftersom en person UTÖVER dej svarade på min fråga (och svarade PÅ frågan) så kan det inte vara för att jag skrev otydligt !
Den här är på dej... Så ... Men annars så svarade jag i princip på min egna fråga när jag citerade Riksdagens hemsida med..
Vilket du inte heller såg ??? (men återigen den andre som svarade på mitt inlägg, kom fram till samma slutsats) ...

Vad snällt att jag får läsa vilka medier jag vill =) Gulligt av dej <3
Intressant att DU inte anser att vi ska invänta resultatet av utredningen, vilket ju borde vara det MEST RIMLIGA svaret !

Jimmy Åkesson hade en frånvarande procent på 93% trots det har han aldrig sjukskrivit sig. Vilket annat jobb som helst skulle han fått sparken för länge sen.

Frånvaro från att vara med vid voteringar, men inte från JOBBET...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Åkessons svar

"– Vi har valt i partiet att jag är tillgänglig alla dagar i veckan för att resa runt i landet och ibland också världen, svarar Åkesson i en ny dokumentär."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ilsknar-jimmie-akesson-till-genuint-orattvist

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"– Det är accepterat i alla partier att partiledarna inte kan vara på plats i riksdagen vid alla voteringar, eftersom deras uppdrag som partiledare är överordnat riksdagsarbetet. Det som skiljer Åkesson från mängden är den otroligt höga frånvaron och att det inte beror på att han reser land och rike runt och gör besök och träffar folk, säger My Rohwedder, politikkommentator på Aftonbladet som bevakat SD i många år, och gjort en uppmärksammad radiodokumentär om partiet.

Riksdagen har regler kring hur stor frånvaro man får ha för att behålla sitt arvode, men partiledare omfattas inte av dessa regler."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-ar-partiledaren-med-hogst-franvaro-i-riksdagen

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn