Svensk politik 9

Bukefalos 30 år!

Med tanke på vad som händer just nu med valfusk mm. Så har du verkligen rätt. Att folk inte tycker det är vidrigt att en person som inte kunna bli medborgare pga enorma skulder, som bor ihop med någon som är dömd för narkotika handel (dom bor tydligen ihop flera kompisar) och har kontaktförbud från sitt ex. Så blir man mörkrädd. Är ju sjukt.
Det var ju nu under 2026 han fick sitt medborgarskap, dvs under Tidös nya, hårdare regler. Så då kanske de skulle granska deras egna metoder för vilka som får stanna och inte, om de kriminella blir kvar och de laglydiga 19-åringarna som vill börja jobba skickas ut?

Det är ju exakt det här problemet SD säger sig lösa, men jag ser mer motsatsen.
Sen vet jag inte vilka personer du syftar på som inte anser det du skriver är problematiskt?

Tydligen inte. Och detta är ju information som inte tar lång tid att hitta. Tydligen har denna personen enligt uppgifter betalat folk för att rösta på honom och skjutsat dom ditt för att förtidsrösta med redan utfyllda valsedlar. Detta är vad polisen håller på att utreda. Helt sjukt är det. Man blir så arg att detta här kan pågå under ett val i 2026.
Nja, det är en annan person som är misstänkt för de sakerna. Huruvida det är Mohamed som styrt upp det hela eller gjorts på eget bevåg av den misstänkta personen får ju utredningen visa (och eftersom det brukar behöva förtydligas: nej, det är givetvis allt annat än okej att det här sker, men informationen om vem som är misstänkt för vad bör vara korrekt).

Det är är väl minst lika mycket partiledningen i C också?

Men V kan nog tappa väljare, många är pissed för att partiet blivit för avtrubbat i jakten på att ses som regeringsdugliga, och om de inte ens får någon plats i en regering så blir det lite av ett dubbelsvek. Såklart beroende på hur mycket reformer de kan få i utbyte mot att avstå, men allt är ju relativt.
Jag tror inte jag förstår hur du menar med partiledningen i C? De har väl antagligen en önskan om att fortsätta existera som parti? Inte göra som Liberalerna och nära gå under?

Ja jag tror att V skulle trivas mycket bättre vassa och ej i regering. Det är ju det jag menar hela tiden :)
Känns som att de dämpat vänstergrejen på sistone. Tror varken S eller V gynnas av att V tar S plats och S tar Ms plats och M kör på att bli kd, kd försöker vara mer extrema än sd osv.

Dvs huvuddelen av V väljare skulle säkert acceptera och gilla ett hårt vasst V som är arga och aktiva och inte passar i en regering. Medan huvuddelen av Cs väljare nog absolut inte skulle acceptera om C regerade eller stöttade regeringar med sd eller v i. Så C har mer att förlora, dvs hela sin existens. Men V riskerar bara sin partiledares ansikte, men hon är nog inte beredd att offra ansiktet.

Nja, det är en annan person som är misstänkt för de sakerna. Huruvida det är Mohamed som styrt upp det hela eller gjorts på eget bevåg av den misstänkta personen får ju utredningen visa (och eftersom det brukar behöva förtydligas: nej, det är givetvis allt annat än okej att det här sker, men informationen om vem som är misstänkt för vad bör vara korrekt).
Tack! Jag försökte kolla de där uppgifterna och fick inte ihop det.

Görs det ingen bakgrundskontroll inom partierna?
Enligt lokaltidningen säger de i valberedningen att de inte får. Vet inte hur det ser ut i steget innan dock, vid nominering.
Lite galet att det inte görs dock kan jag tycka, om det handlar om folk som kan ”styra” Sverige? Samtidigt som man kanske inte helt kan utesluta alla med ett brottsregister (chans till bättring måste väl existera ändå) men man borde ju kunna ha nån gräns för när det ska ha skett och hur allvarligt brott.

Jag kollade upp reglerna i år därför att jag skulle hjälpa min pappa, som fått väldigt dålig syn på äldre da'r. Det man inte får göra är att lägga i valsedlar i kuverten åt något. Man får kryssa åt någon. Personen lägger ju ändå i valsedeln själv.
Eller med hjälp av de som är valförrättare. När vi hjälpte morfar stod vi utanför och så fick han hjälp (oklart om han kryssade någon eller ej, det pratade vi inte om), men han hade aldrig kunnat lägga ned sedlarna själv i ett kuvert och stänga. Hans finmotorik är alldeles för dålig. Skönt att se kunde hjälpa, så ingen trodde att vi försökt påverka honom!

Sedan har ju MP gått till val på ungefär lika "extrema" förslag som V ;) Men i övrigt håller jag med dig (utöver att det inte finns en chans att V skulle få samma inflytande som SD fick med en sådan lösning). För målet måste ju på sätt och vis vara att få väljarnas stöd ytterligare ett val, så att inte Tidö-sidan vinner igen, och om det inte är ett öppet och balanserat samarbete så minskar den chansen.

Sedan antar jag förvisso att C inte är helt bekväma med att välja sida så, men på samma vis som att det lär dröja innan republikanerna blir som de var innan Trump igen, så lär det nog dröja innan högersidan blir "normal" igen.
Cs motstånd mot V handlar ju antagligen inte lika mycket om nuvarande förslag så mycket som tidigare historia och tex att V säkert accepterar politiker som gillar RAF o Che Guevara och kanske någon som fortfarande gillar Lenin. så som det självklart ska vara i V! Det var ju inte jättemånga år sedan de var tvugna att mobilisera för att inte få igenom några ganska udda förslag på en stämma tex (hittar inte igen det).

Vem f-n va vill vara normal om din norm för normal är rödgrön ?

Och betänk att det är 49,5 % som är rödgröna och 48,9 på högra sidan så definitionen av vem som vann kan diskuteras ! Eftersom den rödgröna röran (/kaoset) inte ens satt sej och PRATAT än .... Så ..... Vilka är normala ???
Normalt konservativa och blå naturligtvis. Nu är de ju bruna, inte ett dugg konservativa. Det normala för de konservativa måste ju vara att vara just konservativa.

Har grindvakten DN skrivit något om valfusket och kopplat ihop det med hot mot demokratiiiin? De är ju liksom bäst i klassen på att dra det kortet.....Jag läser tyvärr inte DN och enligt rykten ligger de lågt med hotmotdemokrati -korter. Men rykten är rykten
Du kan väl läsa DN som alla andra? Allra minst rubriker och ingresser och säkert ledare.

Partierna kan ju ha olika processer för att nominera kandidater.

Formellt sett måste man ju vara medborgare för att kunna väljas till riksdagsledamot. Sen röstar ju folk. "Meriten" är förtroende. Allt tyder ju på att den här mannen har ett gott förtroende hos folk. Därför har de kryssat

Det är ju bra om riksdagen i någon mån motsvarar det folk, oss, som de representerar. Och vanligt folk kan ha usel ekonomi, tex.
Jag skulle ju helst inte vilja sätta någon som har usel koll på ekonomi för att ha koll på min (kommuns) ekonomi ändå.

Om man tänker att väljarna ska välja kandidater utan att man kollat dem först så behöver man inom det partiet lägga mer tid och energi på personvalet och berätta mycket om sina kandidater. Typ Pelle är vidlyftig med pengarna och gillar att slösa, välj Pelle.

knapplån: att de fortfarande inte kommenterat det igår (idag kanske de gjort det) det är ju inte att respektera media helt heller?

Eller med hjälp av de som är valförrättare. När vi hjälpte morfar stod vi utanför och så fick han hjälp (oklart om han kryssade någon eller ej, det pratade vi inte om), men han hade aldrig kunnat lägga ned sedlarna själv i ett kuvert och stänga. Hans finmotorik är alldeles för dålig. Skönt att se kunde hjälpa, så ingen trodde att vi försökt påverka honom!
Ja, det vet jag. Min pappa ville hellre ha min hjälp. Han har varit politiker hela sitt aktiva liv, så han vet ju vad han röstar på och varför. Han ville hinna läsa namnen på alla de tre valsedlarna för sitt part, och det gjorde han hellre hemma där han har sin förstoringsglaslampa.

Så jag hämtade hans valsedlar och kuvert i vallokalen, sen gick vi dit igen och han lämnade in dem.

Men hjälpen från valförrättarna är ju strikt räknat mer pålitlig än hjälp från familjen.

Är det någon som skulle kunna länka till typ val.se med info kring vad som gäller kring förkryssade valsedlar? Har hört flera som med självsäkerhet säger att det absolut är olagligt (valpåverkan), medan andra säger att det är helt okej. Har inte lagt så lång tid på att gräva, men hittar typ:

Personröstmarkeringen har gjorts maskinellt (Källa: https://www.val.se/det-svenska-vals...datfordelning/sa-bedomer-lansstyrelsen-roster) räknas som ogiltig röst.

Men så fort jag försöker hitta information kring vad som faktiskt gäller kring förkryssade valsedlar så dyker det bara upp massor av tidningsartiklar.
Här finns ett gammalt case från -98, på regeringens sida: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...lar-dar-kandidat-kryssats-for-med_gmd34c3154/
Men vet att det hänt även på senare tid så kandidater tagit sig upp och så länge det ”bara” är manuellt förikryssade valsedlar ska det vara helt okej. Antar att tanken är att väljarna kan välja att ta en annan valsedel vid röstningen om det är så, men jag vet inte. Kan väl personligen tycka det är lite problematiskt oavsett eftersom jag tänker att personkryss ska vara ett mer aktivt val?

Men i fallet i Borlänge handlade det ju inte bara om förikryssade valsedlar utan det är väl främst att det verkade förekomma mutor, även om jag nu läste nåt snabbt om att det anmälts nåt med förikryssade valsedlar på annan plats i landet också. Men det kanske utreds om det pågått mer än så, eller så kommer det bli en annan syn på bara kryssen också.

Jag skulle ju helst inte vilja sätta någon som har usel koll på ekonomi för att ha koll på min (kommuns) ekonomi ändå.

Om man tänker att väljarna ska välja kandidater utan att man kollat dem först så behöver man inom det partiet lägga mer tid och energi på personvalet och berätta mycket om sina kandidater. Typ Pelle är vidlyftig med pengarna och gillar att slösa, välj Pelle.

knapplån: att de fortfarande inte kommenterat det igår (idag kanske de gjort det) det är ju inte att respektera media helt heller?
Jag med, men det finns ju fler saker som kan orsaka fattigdom än att ”inte ha koll på ekonomin”. Man kan bli utförsäkrad, sjukskriven, långtidsarbetslös etc. och då är det väl förståeligt om vissa har intresse av att ge sig in i politiken och förändra systemet med de försämrade bidragen, så allt är ju inte svart eller vitt ens i ett sånt sammanhang.

Jag med, men det finns ju fler saker som kan orsaka fattigdom än att ”inte ha koll på ekonomin”. Man kan bli utförsäkrad, sjukskriven, långtidsarbetslös etc. och då är det väl förståeligt om vissa har intresse av att ge sig in i politiken och förändra systemet med de försämrade bidragen, så allt är ju inte svart eller vitt ens i ett sånt sammanhang.
Absolut, men nu var det väl stora skulder? Vilket man iofs kan få av att få helt logiska och ärliga problem med sitt företagande.

Så då är det ju logiskt vid ett personval, att om vi ska ha det och om partierna inte gör en rejäl koll, att personvalet är på riktigt, att de talar, att de genomlyses av media att de intervjuas osv.

Inte en kort blurb på X är kvinna och akademiker så jag kryssar henne (har gjort något val). När kanske Y som är man och bilreparatör hade varit mer kompetent egentligen. Faktum är att det är knasigt att välja representanter på bara namn, kön, yrke och utbldning och hårfärg. Det blir ju väldigt ytligt.

Jag har ju räknat iskallt med att jag då kryssat en kompetent kvinnlig akademiker som partiet anser är en bra representant för dem. Lika bra som övriga på listan, så jag kan göra det ytliga valet att kön är viktigast. Iom att partier väljer olika så kan jag ju fortfarande hoppas att just där jag då kryssat var det kontrollerade kandidater.

I år valde jag sedel utan namn!

Absolut, men nu var det väl stora skulder? Vilket man iofs kan få av att få helt logiska och ärliga problem med sitt företagande.

Så då är det ju logiskt vid ett personval, att om vi ska ha det och om partierna inte gör en rejäl koll, att personvalet är på riktigt, att de talar, att de genomlyses av media att de intervjuas osv. Inte en kort blurb på X är kvinna och akademiker så jag kryssar henne (har gjort något val). När kanske Y som är man och bilreparatör hade varit mer kompetent egentligen. Faktum är att det är knasigt att välja representanter på bara namn, kön, yrke och utbldning och hårfärg. Det blir ju väldigt ytligt.

Jag har ju räknat iskallt med att jag då kryssat en kompetent kvinnlig akademiker som partiet anser är en bra representant för dem. Lika bra som övriga på listan, så jag kan göra det ytliga valet att kön är viktigast. Iom att partier väljer olika så kan jag ju fortfarande hoppas att just där jag då kryssat var det kontrollerade kandidater.

I år valde jag sedel utan namn!
Ja, jag syftade inte specifikt på det här fallet utan generellt.

Men ja, jag håller med om att mer information om kandidaterna vore önskvärt. Jag personröstar gärna, men tycker det är svårt att hitta lättillgänglig information om de olika, om det inte är nån man känner.

Vad jag kunna se nu på morgonen håller dom på att utreda person 2 också. Det som jag syftade på är att kandidaten ifråga har styrt upp det med skjutsande och pengarna. Är ju enda som ger mening eftersom det är han som vinner på det i slutändan.

Man får ju lov att tycka till om det eftersom det är vidrigt att det hänt från första början. Anti demokrati är ju vad dom sysslar med. Sen eftersom han har kontaktförbud mm. från hans ex så har en sådan personen ingenting att göra i riksdagen.

Jag tror inte jag skrev det ordet, men en tallskog är väl en skog där andelen tall är minst 70 procent.

Jag gissar att du och jag tycker olika i den här frågan. Jag vill och orkar inte debattera den. Jag bor i ett område där det är vanligt att storägare och skogsbolag köper upp skogsfastigheter i explicit avsikt att avverka skogen. Det betyder att det blir svårare för människor som vill bo på fastigheten att flytta dit, så resultatet blir avfolkade kalhyggen.

Jag äger själv 5 hektar skog. Det är ingenting, kan inte göra någon skillnad för nån. Gissningsvis har jag därför, ur exempelvis delar av skogsbrukslobbyns perspektiv, inte rätt att uttala mig. Samma sak gäller de insatta journalister som studerat frågan i många år, de blir svartmålade.

Jag borde inte behöva säga det, men: givetvis gäller "inte alla skogsägare". Givetvis finns de där familjeägda skogsbruken där skogen vårdas. Men det finns annat också, och "annat" är problemet.
Det finns även små familjeägda skogar som inte vårdas. Min närmiljö kryllar av dem. De är ofta så små att de tycks vara "ingenting" ens för sin ägare. Samtidigt är de en rätt stor andel av den skog som alls finns i den aktuella trakten.

Cs motstånd mot V handlar ju antagligen inte lika mycket om nuvarande förslag så mycket som tidigare historia och tex att V säkert accepterar politiker som gillar RAF o Che Guevara och kanske någon som fortfarande gillar Lenin. så som det självklart ska vara i V! Det var ju inte jättemånga år sedan de var tvugna att mobilisera för att inte få igenom några ganska udda förslag på en stämma tex (hittar inte igen det).
RAF?? Jag har aldrig hört talas om någon som gillar RAF. (Möjligen RAF själva, men dem hör jag väldigt sällan.)

Lenin har jag inte hört något gott om påden här sidan 1995, eller så. Knapot innan heller, och företrädesvis från betydligt längre ut på vänsterkanten.

Kring Che Guevara fanns det ju en viss romantik, men numera behöver man ju praktiskt taget vara till åren kommen för att känna till honom.

Vi läste hans brev från Bolivia till sina föräldrar i litteraturundervisningen i skolan. Läraren var inte vänster (hon satt i kommunfullmäktige för dåvarande Fp.) Jag minns särskilt Guevaras häst...

Vad jag kunna se nu på morgonen håller dom på att utreda person 2 också. Det som jag syftade på är att kandidaten ifråga har styrt upp det med skjutsande och pengarna. Är ju enda som ger mening eftersom det är han som vinner på det i slutändan.

Man får ju lov att tycka till om det eftersom det är vidrigt att det hänt från första början. Anti demokrati är ju vad dom sysslar med. Sen eftersom han har kontaktförbud mm. från hans ex så har en sådan personen ingenting att göra i riksdagen.
Att de utreder en ytterligare situation kring en annan V-politiker, ja. Vad jag läst är ingen av de två aktuella politikerna misstänkta för brott i nuläget, men du får gärna dela med dig av din källa om du har andra uppgifter?

Sen kan ju det givetvis komma att ändras, men så är det vad jag kan se som det ser ut i nuläget.

Om du syftar på att kandidaten styrt upp skjutsandet och pengarna är det ju bra att skriva det, så slipper det spridas felaktig information. Sen är även det spekulationer i dagsläget. Fullt möjligt att det är så, men nog finns det andra, i ett utsatt område, som kan tjäna på att en politiker därifrån kommer in i riksdagen, som kan förbättra deras situation?

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat