Svensk politik 9

Bukefalos 30 år!

Görel

Trådstartare
Moderator
Här diskuterar vi svensk politik. Tänk på att hålla en god ton och använd inte öknamn.

Lägger du in en länk så beskriv vad den handlar om, kommentera inte bara innehållet.

Vänsterpartiet har dessutom inte nån koll på denna person som blev inkryssad i Riksdagen.

----------------------------------------------------------------------------
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/

Varit med drygt ett år​

Enligt Vänsterpartiets gruppledare i Borlänge Matts Hammarqvist har Mohamed Abdukardir Ali inte varit så aktiv i politiken i Borlänge.

– Nej, han är relativt ny, han har ju varit med i partiet kanske lite drygt ett år, säger Matts Hammarqvist.

Matts Hammarqvist säger att han inte har några kontaktuppgifter till honom.

– Jag har faktiskt inte riktigt koll på vem det är.

--------------------------------------------------------------------------------

Men han kan ju vara en jätteduktig kille som tillför mer än den petade partiets klimatpolitiska talesperson Kajsa Fredholm...

Så nog har personkryssning ÄVEN av den på plats ETT på ett partis lista en stor del i hur det sen kan se ut i Riksdagen...
Jag vidhåller därför att det är ett "katastrof"val av Magdalena Andersson. Och det var säkert för hennes "jättebra" framtoning i valkampanjen....

Misstänker att Samnytt inte är nån "tillförlitlig" länkkälla... Men nyheten kommer nog snart till Expressen med =)
----------------------------------------------------------

https://samnytt.se/somalier-kryssar-forbi-mp-toppen-till-riksdagen

"I Eskilstuna har en liknande situation uppstått. Där har Miljöpartiets förstanamn till riksdagen, den sittande riksdagsledamoten Linus Lakso, petats av Mohamed Abdukani, som stod på fjärde plats på listan och har invandrarbakgrund från Somalia.

Med 349 personröster från Eskilstunaborna passerar Mohamed Abdukani Miljöpartiets toppnamn Linus Lakso, som fick 189 personkryss i riksdagsvalet.

Inte populärt

Och inom partiet verkar man inte vara beredd att nöja sig där, om man ska tro Eskilstuna-Kurirens källor. En källa till tidningen uppger att Abdukani kan komma att utsättas för påtryckningar att lämna platsen till förmån för Lakso.

– Jag tror att Mohamed kommer att få ett stort tryck från partiet om att släppa sin plats till Lakso, säger källan till tidningen."
-------------------------------------------------------------

Låst länk till Eskilstuna Kuriren

https://www.ekuriren.se/nyheter/esk...r-patryckningar-mot-mohamed-abdukani/lw6ennwj

Tänk vilken bra rekrytering det kommer bli till partierna nu när folk inser att det är så "enkelt" att komma in i Riksdagen och kunna få 80 000 kr i månaden !

Det kommer bara rassla till sen inför 2030 ....

Misstänker att Samnytt inte är nån "tillförlitlig" länkkälla... Men nyheten kommer nog snart till Expressen med =)
----------------------------------------------------------

https://samnytt.se/somalier-kryssar-forbi-mp-toppen-till-riksdagen

"I Eskilstuna har en liknande situation uppstått. Där har Miljöpartiets förstanamn till riksdagen, den sittande riksdagsledamoten Linus Lakso, petats av Mohamed Abdukani, som stod på fjärde plats på listan och har invandrarbakgrund från Somalia.

Med 349 personröster från Eskilstunaborna passerar Mohamed Abdukani Miljöpartiets toppnamn Linus Lakso, som fick 189 personkryss i riksdagsvalet.

Inte populärt

Och inom partiet verkar man inte vara beredd att nöja sig där, om man ska tro Eskilstuna-Kurirens källor. En källa till tidningen uppger att Abdukani kan komma att utsättas för påtryckningar att lämna platsen till förmån för Lakso.

– Jag tror att Mohamed kommer att få ett stort tryck från partiet om att släppa sin plats till Lakso, säger källan till tidningen."
-------------------------------------------------------------

Låst länk till Eskilstuna Kuriren

https://www.ekuriren.se/nyheter/esk...r-patryckningar-mot-mohamed-abdukani/lw6ennwj
Enligt Annika Hirvonen stämmer inte det ryktet från den där anonyma källan.

Jag hoppas på att få slippa Morgan Johansson och Anders Ygeman i Sveriges Regering.
Jag vill ha Pål Jonson och Gunnar Strömmer i "min" regering.
Jag gillar Romina Pourmokhtari och Elisabeth Svantesson också.
Och ja, jag vet att Romina är L.

Kristersson klarar jag mig utan.
citat @Inte_Ung

Har ingen aning om Johansson och Ygeman men

Vi har helt olika smak i övrigt.

Antar att du gillar Romina för att hon slingrar sig så bra och gärna offrar klimatpolitiken? Och väl hade valt tjänstemän som investerade i fossilt? (vet inte om jag hittar artikeln igen)

Elisabeth Svantesson har jag inte gillat det hon sagt när jag sett henne. Men enligt wiki ska hon ju vara nationalekonom i alla fall.

Bilar handlar helt osannolik mycket om känslor.
Det är så väldigt mycket mer inbyggt i dem än att bara att ta sig mellan punkt A och B.
Det är därför som bensinpriset blir en sådan stor sak.

För många är bilen friheten, intresset och identiteten.
@Inte_Ung
Bensinpriset är ju också en stor sak eftersom bensinmotståndsrörelsen sponsrades i sociala media av tidö. Dvs tidö såg till atat det blev en stor sak när rörelsen inte fick tillräckligt gehör av sig självt.

Ute lokalt i orterna där SD har ett starkt fäste så hörs det i alla fall.
Det skall ordnas med parkeringsplatser och lokaler för att motorburen ungdom (läs EPA-ungarna) skall kunna umgås, meka och låta illa utan att störa omgivningen.

De vill alltså ha kommunalt finansierade verkstäder för EPA-traktorer.

Nu skriver du ju sd och sd, det är ju hela tidö som sänkt bensinpriset. M ville ha sänkt bensinpris.

M's anhängare tycker nog att det är bara att köpa elbil.
M's kommunalråd i Nyköping åker Tesla.
De har definitivt inte visat att de anser detta.

(Fattar inte varför du skriver om ngn enstaka stads kommunalråd som kör Tesla. 1. jag tänker vara jätteförvånad om inte fler moderater än så kör elbil 2. är det för att visa att han kämpar mot svenska facket och amerikansk demokrati som det anses extra bra?)

Jodå.
Tidö har faktiskt infört ett generöst elbils-bidrag.
Och Ms företrädare tycker att de har råd att köpa elbil utan bidrag.
Efter flera år och mycket motsträvighet och efter att ha tagit bort det bidrag som fanns. (säg inte nu att bilarna såldes vidare till X efter att grannländerna åker hit för att tanka...)

Att M företrädare har råd att köpa elbilar utan bidrag betvivlar jag inte alls, särskilt med tanke på de generösa löner rikstagspolitiker får.

citat @Inte_Ung

Har ingen aning om Johansson och Ygeman men

Vi har helt olika smak i övrigt.

Antar att du gillar Romina för att hon slingrar sig så bra och gärna offrar klimatpolitiken? Och väl hade valt tjänstemän som investerade i fossilt? (vet inte om jag hittar artikeln igen)

Elisabeth Svantesson har jag inte gillat det hon sagt när jag sett henne. Men enligt wiki ska hon ju vara nationalekonom i alla fall.
Helt otroligt att någon gillar Romina fortfarande. Oavsett sida. Hon verkar ju ändra åsikt efter vad som mest gynnar hennes karriär för stunden.

Enligt Annika Hirvonen stämmer inte det ryktet från den där anonyma källan.

Vilket var anledningen till den andra länken...

Men kan tänka mej att det kommer finnas fler utländska namn nästa val. Personkryss kommer löna sej (med 80 000 kr i månaden =) ) S¨nt brukar sprida sej rätt snabbt.

KANSKE kommer V och MP då lära sej lite mer om vilka som står på deras valsedlar... Istället för att som nu "vet inte vem det är" ....

Men det hette ju i förra tråden att det var ju bara "långt ner på listorna namnen" inom V som de inte hade koll på... Så sitter en de inte hade koll på numer på riksdagsmandat !

Jag kikar på slutliga valresultatet och fascineras över personkryssen.

Kollar man på vilka politiker som har fått flest personkryss så är Jimmie Åkesson vinnaren. Han fick 372 556 personkryss. 31 % av de som röstade på Sverigedemokraterna har aktivt valt att personkryssa på Jimmie Åkesson. Tvåa ligger Ebba Busch. 26 % av de som röstat på KD har personkryssat henne.

Ingen av de andra partiledarna kommer över tvåsiffrigt. Man kan jämföra med att 1,9 % av centerpartisterna och 2,5 % av socialdemokraterna personkryssade sin partiledare.

Den enkla förklaringen är ju att partiledarna för SD och KD är en större del av partiets framtoning och eventuella framgång. Men jag tycker ändå att det finns saker att fundera på där. Jag menar en röst utan personkryss är ju ändå indirekt en röst på den som står överst på listan. Vill man extra betona hur bra man tycker partiledaren är, är man rädd att partiledaren ska bli ifrågasatt, och den lite större frågan, har man mindre förtroende för partiet i stort?

Frågan känns ju extra relevant just när det gäller Åkesson och Busch. Åkesson har suttit väldigt länge som partiledare, företräder ett parti där skandaler och påtvingade avhopp är väldigt vanliga, och har själv varit utbränd. Och Busch som varit i juridiskt blåsväder.

Fascinerande att man använder personkryssen på det sättet. Jag förstår den ju betydligt mer när de används tvärtom, dvs för att kryssa upp ett namn längre ner på listan.

Helt otroligt att någon gillar Romina fortfarande. Oavsett sida. Hon verkar ju ändra åsikt efter vad som mest gynnar hennes karriär för stunden.

Hon kanske åtminstonde vet vad 7*8 är.... Mer än Nooshi vet, och Nooshi är partiledare.... Och henne verkar många på Buke gilla... Men att vara politiker handlade ju mer om kunskap än "gillande" ? Även där borde ju då Nooshi falla platt...

Vilket var anledningen till den andra länken...

Men kan tänka mej att det kommer finnas fler utländska namn nästa val. Personkryss kommer löna sej (med 80 000 kr i månaden =) ) S¨nt brukar sprida sej rätt snabbt.

KANSKE kommer V och MP då lära sej lite mer om vilka som står på deras valsedlar... Istället för att som nu "vet inte vem det är" ....

Men det hette ju i förra tråden att det var ju bara "långt ner på listorna namnen" inom V som de inte hade koll på... Så sitter en de inte hade koll på numer på riksdagsmandat !

Av vilken anledning tror du att personer med utländska namn är mer lockade av 80 000:- i månaden än andra?

Jag kikar på slutliga valresultatet och fascineras över personkryssen.

Kollar man på vilka politiker som har fått flest personkryss så är Jimmie Åkesson vinnaren. Han fick 372 556 personkryss. 31 % av de som röstade på Sverigedemokraterna har aktivt valt att personkryssa på Jimmie Åkesson. Tvåa ligger Ebba Busch. 26 % av de som röstat på KD har personkryssat henne.

Ingen av de andra partiledarna kommer över tvåsiffrigt. Man kan jämföra med att 1,9 % av centerpartisterna och 2,5 % av socialdemokraterna personkryssade sin partiledare.

Den enkla förklaringen är ju att partiledarna för SD och KD är en större del av partiets framtoning och eventuella framgång. Men jag tycker ändå att det finns saker att fundera på där. Jag menar en röst utan personkryss är ju ändå indirekt en röst på den som står överst på listan. Vill man extra betona hur bra man tycker partiledaren är, är man rädd att partiledaren ska bli ifrågasatt, och den lite större frågan, har man mindre förtroende för partiet i stort?

Frågan känns ju extra relevant just när det gäller Åkesson och Busch. Åkesson har suttit väldigt länge som partiledare, företräder ett parti där skandaler och påtvingade avhopp är väldigt vanliga, och har själv varit utbränd. Och Busch som varit i juridiskt blåsväder.

Fascinerande att man använder personkryssen på det sättet. Jag förstår den ju betydligt mer när de används tvärtom, dvs för att kryssa upp ett namn längre ner på listan.

Av den anledningen att de som kryssat INTE vill att nån annan ska "kuppa" sej förbi ... Det KAN ju uppenbarligen hända !

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!