Svensk politik 9

Bukefalos 30 år!

Jag kan faktiskt tycka att det är skrämmande att ett parti inte har bättre koll på vem de sätter på sina listor. Att SD har personer som KE och RJ på sina listor är ju ett medvetet val från partiet som säger mer om partiet.

Men i fallet med vänsterpartisten i Borlänge verkar ju inte partiet ha haft koll på personen i fråga. Kommunikationen har visserligen snyggats till (anar att pressavdelningen varit inne och roddat) men initialt verkade ju partiet lokalt inte ha riktig koll på personen i fråga. Och är man ett parti som inte tycker visst beteende är okej borde man ha bättre koll. I det parti jag var aktiv i var riktlinjen tydlig, ALLA platser på en lista är potentiellt en valbar plats så det går inte att sätta någon längre ner på en lista som man egentligen inte vill ha invald.

Sedan har jag ingen mer insyn i frågan om valfusk eller inte, men det ska bli väldigt intressant vad som framkommer. Bara att polisutredningen öppnades igen är allvarligt.

Jag tycker det är lite beklagligt när det inte går att diskutera ett eventuellt problem på "sin" sida för att den andra sidan minsann också... Två fel gör liksom inte ett rätt...

Nja. Eftersom statsministerkandidaten var känd så är ett samarbete med V inte något som får många väljare att lämna. Det var liksom en uppenbar nödvändighet.

Jag är i alla fall inte helt negativ till att släppa fram S+V+MP bundna stenhårt som i Tidöavtalet till en mittenpolitik på det ekonomiska området, där man filat av alla vassa kanter till vänster och placerar V och MP-ministrar långt bort från Finansdepartementet och Näringsdepartementet.

Om då V säger nej, trots att de får igenom sitt krav att sitta i regering - ja men då får de väl tvinga fram ett extraval på egna händer.
Jag tror att många C väljare skulle bli upprörda oavsett och att det skulle volta i media.

MP vill skydda skogen, för många C väljare verkar viktigaste frågan vara att få skövla utan begränsningar. C-väljare hatar MP pga detta. T.ex.

Tillägg: och det är svårt att kompromissa när det är så viktiga frågor för båda, och den ena vill skydda och den andra skövla.
Det var inte den biten jag pratade om. Jag pratade bara om V i regeringsställning med C stöd eller ej.

Om C var smarta kunde de lätt hantera skogsfrågan tänker jag. Om de tänkte efter och bryr sig om både skog och äganderätt finns lösningar.

Carl-Oskar Bohlin. Han är en robot, va?

"De klumpar ihop begreppet mediekritik till en homogen entitet och tar in all möjlig kökkenmödding, sen försöker de smeta det på mig för att jag i specifika fall riktar kritik mot enskildheter."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-som-foljer-har-ministrar-ansvar-for-foljarna
Den erfarenhet som jag har av män som använder ett sånt språk är att de vill försöka hävda sig och vara den smartaste i rummet. Tycker inte att det är en framgångsrik metod.

Det var inte den biten jag pratade om. Jag pratade bara om V i regeringsställning med C stöd eller ej.

Om C var smarta kunde de lätt hantera skogsfrågan tänker jag. Om de tänkte efter och bryr sig om både skog och äganderätt finns lösningar.
Det fattade jag. Men jag tycker skräcken för V är lite märklig, när de lär krocka minst lika mycket om inte mer med MP i en av sina viktigaste frågor.

Det fattade jag. Men jag tycker skräcken för V är lite märklig, när de lär krocka minst lika mycket om inte mer med MP i en av sina viktigaste frågor.
Jo absolut kan man ju tycka.

Men det är ju extrempartier höger och vänster utanför regering som många föredrar som röstar på C. Så det är nog en absolut väldigt viktig fråga för dem. Som gör att de skulle helt enkelt soffligga om inget liberalt parti finns som inte har röda linjer mot höger och vänster.

V har inte lika mycket att förlora på att inte komma i regering. Partiledaren var väl tvungen att övertyga om att de skulle ha det kravet som beslut. V lär inte förlora alla sina väljare om de missar det kravet.

Så det handlar inte om krocka i frågor, det handlar om krocka i ideologi och ursprung. Mp startade ju i mitten oavsett. Där startade inte V.

Jo absolut kan man ju tycka.

Men det är ju extrempartier höger och vänster utanför regering som många föredrar som röstar på C. Så det är nog en absolut väldigt viktig fråga för dem. Som gör att de skulle helt enkelt soffligga om inget liberalt parti finns som inte har röda linjer mot höger och vänster.

V har inte lika mycket att förlora på att inte komma i regering. Partiledaren var väl tvungen att övertyga om att de skulle ha det kravet som beslut. V lär inte förlora alla sina väljare om de missar det kravet.

Så det handlar inte om krocka i frågor, det handlar om krocka i ideologi och ursprung. Mp startade ju i mitten oavsett. Där startade inte V.
Ja, alltså det är ju så att det är partiledare och partiledningen som drivit frågan hos V, men de har investerat mycket i frågan och misslyckas de så kommer de tappa förtroende.

Men det är väljarna som har drivit frågan i C så C kommer tappa väljare, mycket väljare.
Det är är väl minst lika mycket partiledningen i C också?

Men V kan nog tappa väljare, många är pissed för att partiet blivit för avtrubbat i jakten på att ses som regeringsdugliga, och om de inte ens får någon plats i en regering så blir det lite av ett dubbelsvek. Såklart beroende på hur mycket reformer de kan få i utbyte mot att avstå, men allt är ju relativt.

Eftersom allvetande Buke kan allt (vissa iaf) om riksdagen mm... Kommer här en fråga..

Nu när V- Borlängepolitikern ta "time out" så står det alltså 175-173 i mandaten ??

"Begreppen time-out och paus
Begreppen time-out eller paus används ibland i medier och dagligt tal för att beskriva en ledamot som slutat delta i riksdagens arbete. Begreppen förekommer inte i någon lag, i riksdagsordningen eller i några andra författningar, och används inte av riksdagen.

En ledamot som slutar delta i riksdagens arbete blir inte av med sitt uppdrag men kan efter en längre tids frånvaro från voteringar få återbetala arvodet. Vid nästa val avgör väljarna om ledamoten ska få förnyat förtroende."

https://www.riksdagen.se/sv/ledamot...or/narvaro-franvaro-och-ledighet-i-riksdagen/

Det är är väl minst lika mycket partiledningen i C också?

Men V kan nog tappa väljare, många är pissed för att partiet blivit för avtrubbat i jakten på att ses som regeringsdugliga, och om de inte ens får någon plats i en regering så blir det lite av ett dubbelsvek. Såklart beroende på hur mycket reformer de kan få i utbyte mot att avstå, men allt är ju relativt.

Blir lite märkligt mer över tid också om V inte är med i regeringen och lyckas sätta agendan för regeringen på det sätt SD gjort från sin extrema position till höger. Från marionettstyrning från extremhögern till marionettstyrning av regeringen från vänster. Lite samma konstiga tycker jag - där politiken sätts till stor del av det mest extrema samarbetspartiet. Då får man sån katastrof som Tidö. Fast med vänstern inte på samma områden förstås.

Det skulle vara bättre om det blev ett mer öppet samarbete där politiken hamnar i ungefär den balans väljarna givit utslag för inom underlaget för regeringen. Jag upplever ändå att det är vad V söker, så för den delen är det inte orimliga krav.

Eftersom allvetande Buke kan allt (vissa iaf) om riksdagen mm... Kommer här en fråga..

Nu när V- Borlängepolitikern ta "time out" så står det alltså 175-173 i mandaten ??

"Begreppen time-out och paus
Begreppen time-out eller paus används ibland i medier och dagligt tal för att beskriva en ledamot som slutat delta i riksdagens arbete. Begreppen förekommer inte i någon lag, i riksdagsordningen eller i några andra författningar, och används inte av riksdagen.

En ledamot som slutar delta i riksdagens arbete blir inte av med sitt uppdrag men kan efter en längre tids frånvaro från voteringar få återbetala arvodet. Vid nästa val avgör väljarna om ledamoten ska få förnyat förtroende."

https://www.riksdagen.se/sv/ledamot...or/narvaro-franvaro-och-ledighet-i-riksdagen/
Jag försökte också reda lite i detta och tolkade det också som du, att det inte kommer in nån ersättare om det inte är bestämt att det är längre än en månad och mer formellt? Det skulle ju betyda att röstsiffrorna blir ännu jämnare ja?

Blir lite märkligt mer över tid också om V inte är med i regeringen och lyckas sätta agendan för regeringen på det sätt SD gjort från sin extrema position till höger. Från marionettstyrning från extremhögern till marionettstyrning av regeringen från vänster. Lite samma konstiga tycker jag - där politiken sätts till stor del av det mest extrema samarbetspartiet. Då får man sån katastrof som Tidö. Fast med vänstern inte på samma områden förstås.

Det skulle vara bättre om det blev ett mer öppet samarbete där politiken hamnar i ungefär den balans väljarna givit utslag för inom underlaget för regeringen. Jag upplever ändå att det är vad V söker, så för den delen är det inte orimliga krav.
Sedan har ju MP gått till val på ungefär lika "extrema" förslag som V ;) Men i övrigt håller jag med dig (utöver att det inte finns en chans att V skulle få samma inflytande som SD fick med en sådan lösning). För målet måste ju på sätt och vis vara att få väljarnas stöd ytterligare ett val, så att inte Tidö-sidan vinner igen, och om det inte är ett öppet och balanserat samarbete så minskar den chansen.

Sedan antar jag förvisso att C inte är helt bekväma med att välja sida så, men på samma vis som att det lär dröja innan republikanerna blir som de var innan Trump igen, så lär det nog dröja innan högersidan blir "normal" igen.

Är väl då jämkningsystemet ska gå in, om nu inte SD skjutit det i sank totalt med sitt beteende.

Hur tänker du nu ? Ska "andra sidans block" vara tvungen att bänka en person för att ett block har en politiker som är med i en BROTTSUTREDNING ?

Då är jag verkligen glad att kvittningssystemet inte gäller längre !

Sedan har ju MP gått till val på ungefär lika "extrema" förslag som V ;) Men i övrigt håller jag med dig (utöver att det inte finns en chans att V skulle få samma inflytande som SD fick med en sådan lösning). För målet måste ju på sätt och vis vara att få väljarnas stöd ytterligare ett val, så att inte Tidö-sidan vinner igen, och om det inte är ett öppet och balanserat samarbete så minskar den chansen.

Sedan antar jag förvisso att C inte är helt bekväma med att välja sida så, men på samma vis som att det lär dröja innan republikanerna blir som de var innan Trump igen, så lär det nog dröja innan högersidan blir "normal" igen.

Vem f-n va vill vara normal om din norm för normal är rödgrön ?

Och betänk att det är 49,5 % som är rödgröna och 48,9 på högra sidan så definitionen av vem som vann kan diskuteras ! Eftersom den rödgröna röran (/kaoset) inte ens satt sej och PRATAT än .... Så ..... Vilka är normala ???

Vem f-n va vill vara normal om din norm för normal är rödgrön ?

Och betänk att det är 49,5 % som är rödgröna och 48,9 på högra sidan så definitionen av vem som vann kan diskuteras ! Eftersom den rödgröna röran (/kaoset) inte ens satt sej och PRATAT än .... Så ..... Vilka är normala ???
Jag menar mer ur ett centerpartistiskt perspektiv nu, och jag syftar till hur de borgerliga partierna var innan de radikaliserades av SD-samarbetet.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!