Svensk politik 9

Bukefalos 30 år!

Hur tänker du nu ? Ska "andra sidans block" vara tvungen att bänka en person för att ett block har en politiker som är med i en BROTTSUTREDNING ?

Då är jag verkligen glad att kvittningssystemet inte gäller längre !
*host* Katja Nyberg *host* Finns nog fler. Nu blev hon väl förvisso vilde om det är bättre.

Jag "tänker" inte, det är det som varit vedertaget för att bibehålla balansen. Saknas personer, oavsett anledning, så "blockas" motsvarande. Tror tex en herr Åkesson varit väldigt tacksam för jämkningssystemet med tanke på hans högst sporadiska närvaro i riksdagen.

*host* Katja Nyberg *host* Finns nog fler. Nu blev hon väl förvisso vilde om det är bättre.

Jag "tänker" inte, det är det som varit vedertaget för att bibehålla balansen. Saknas personer, oavsett anledning, så "blockas" motsvarande. Tror tex en herr Åkesson varit väldigt tacksam för jämkningssystemet med tanke på hans högst sporadiska närvaro i riksdagen.

Det är så löjligt med "buhu inget kvittningssystem längre...

Som när de tog upp den S som opererat lungorna "och var tvungen att ta sej till riksdagen" ... EH ? Ja hade personen sjukskrivit sej som vilken annan svensson som helst hade S kunnat sätta in en FRISK individ på hennes plats. Och den nyopererade hade kunnat ligga hemma i lugn och ro med sin sjukskrivning... MEN NEJ !!! Det är ju korkat att sjukskriva sej när man är sjuk .... Eller ???

Sorry men du kommer nog aldrig få en SD att "ångra" att kvittningssystemet försvann....

Som när de tog upp den S som opererat lungorna "och var tvungen att ta sej till riksdagen" ... EH ? Ja hade personen sjukskrivit sej som vilken annan svensson som helst hade S kunnat sätta in en FRISK individ på hennes plats. Och den nyopererade hade kunnat ligga hemma i lugn och ro med sin sjukskrivning... MEN NEJ !!! Det är ju korkat att sjukskriva sej när man är sjuk .... Eller ???

Sorry men du kommer nog aldrig få en SD att "ångra" att kvittningssystemet försvann....
Nej, man får inte skicka in ersättare vid kort sjukskrivning.

Jag har försökt att hålla mig saklig men ärligt, du gör dig hyffsat till åtlöje när du skriver, du inser det själv hoppas jag? Men jag får ge dig att du inte ger dig. 👊

Eftersom allvetande Buke kan allt (vissa iaf) om riksdagen mm... Kommer här en fråga..

Nu när V- Borlängepolitikern ta "time out" så står det alltså 175-173 i mandaten ??

"Begreppen time-out och paus
Begreppen time-out eller paus används ibland i medier och dagligt tal för att beskriva en ledamot som slutat delta i riksdagens arbete. Begreppen förekommer inte i någon lag, i riksdagsordningen eller i några andra författningar, och används inte av riksdagen.

En ledamot som slutar delta i riksdagens arbete blir inte av med sitt uppdrag men kan efter en längre tids frånvaro från voteringar få återbetala arvodet. Vid nästa val avgör väljarna om ledamoten ska få förnyat förtroende."

https://www.riksdagen.se/sv/ledamot...or/narvaro-franvaro-och-ledighet-i-riksdagen/
Vad tråkigt att dumma dumma public service inte skriver nåt om det här. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...fusket-mandaten-i-riksdagen-kunna-sta-pa-spel

Tänk vilken bra rekrytering det kommer bli till partierna nu när folk inser att det är så "enkelt" att komma in i Riksdagen och kunna få 80 000 kr i månaden !

Det kommer bara rassla till sen inför 2030 ....
Jo det är nog en hel del i SD som känner igen det. När man började få kommunala mandat (pengar) så var det en början att hyra in partiexpeditionen i sin lilla etta, sen har man gamat på.

Här diskuterar vi svensk politik. Tänk på att hålla en god ton och använd inte öknamn.

Lägger du in en länk så beskriv vad den handlar om, kommentera inte bara innehållet.
Det är tillåtet att lämna ut för hand förkryssade valsedlar.

Det är tillåtet att köra folk till röstlokalen.

Det är tillåtet att köra någon med för hand förkryssad röstsedel till en vallokal med uppmaningen att rösta på ett visst sätt.

Det är inte tillåtet att köpa en röst, eller sälja sin röst.

Det är inte tillåtet att "hjälpa" en person att lägga "rätt" valsedel i kuvertet.

Jag kikar på slutliga valresultatet och fascineras över personkryssen.

Kollar man på vilka politiker som har fått flest personkryss så är Jimmie Åkesson vinnaren. Han fick 372 556 personkryss. 31 % av de som röstade på Sverigedemokraterna har aktivt valt att personkryssa på Jimmie Åkesson. Tvåa ligger Ebba Busch. 26 % av de som röstat på KD har personkryssat henne.

Ingen av de andra partiledarna kommer över tvåsiffrigt. Man kan jämföra med att 1,9 % av centerpartisterna och 2,5 % av socialdemokraterna personkryssade sin partiledare.

Den enkla förklaringen är ju att partiledarna för SD och KD är en större del av partiets framtoning och eventuella framgång. Men jag tycker ändå att det finns saker att fundera på där. Jag menar en röst utan personkryss är ju ändå indirekt en röst på den som står överst på listan. Vill man extra betona hur bra man tycker partiledaren är, är man rädd att partiledaren ska bli ifrågasatt, och den lite större frågan, har man mindre förtroende för partiet i stort?

Frågan känns ju extra relevant just när det gäller Åkesson och Busch. Åkesson har suttit väldigt länge som partiledare, företräder ett parti där skandaler och påtvingade avhopp är väldigt vanliga, och har själv varit utbränd. Och Busch som varit i juridiskt blåsväder.

Fascinerande att man använder personkryssen på det sättet. Jag förstår den ju betydligt mer när de används tvärtom, dvs för att kryssa upp ett namn längre ner på listan.
Ebba i juridiskt blåsväder? Fälld för brott menar du?

Jag är med rädd för V. De är fruktansvärt farliga för landet
Med tanke på vad som händer just nu med valfusk mm. Så har du verkligen rätt. Att folk inte tycker det är vidrigt att en person som inte kunna bli medborgare pga enorma skulder, som bor ihop med någon som är dömd för narkotika handel (dom bor tydligen ihop flera kompisar) och har kontaktförbud från sitt ex. Så blir man mörkrädd. Är ju sjukt.

Med tanke på vad som händer just nu med valfusk mm. Så har du verkligen rätt. Att folk inte tycker det är vidrigt att en person som inte kunna bli medborgare pga enorma skulder, som bor ihop med någon som är dömd för narkotika handel (dom bor tydligen ihop flera kompisar) och har kontaktförbud från sitt ex. Så blir man mörkrädd. Är ju sjukt.
Görs det ingen bakgrundskontroll inom partierna?

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!