Svensk politik 9

Bukefalos 30 år!

Ja ... Mandaten EFTER ATT Borlänges V riksdagsman tar Timeout... Och frågan var vad som gällde med Timeouten.

Eftersom en person UTÖVER dej svarade på min fråga (och svarade PÅ frågan) så kan det inte vara för att jag skrev otydligt !
Den här är på dej... Så ... Men annars så svarade jag i princip på min egna fråga när jag citerade Riksdagens hemsida med..
Vilket du inte heller såg ??? (men återigen den andre som svarade på mitt inlägg, kom fram till samma slutsats) ...

Vad snällt att jag får läsa vilka medier jag vill =) Gulligt av dej <3
Intressant att DU inte anser att vi ska invänta resultatet av utredningen, vilket ju borde vara det MEST RIMLIGA svaret !
Jag fattar inte vad du svarar på nu. Det är väl helt självklart att man inväntar resultatet av utredningen. Jag har inte heller skrivit nåt om vad du får och inte får läsa, jag har konstaterat att du kommer få bättre svar på dina frågor, vilka de nu är, om du läser i etablerade medier än om du frågar på Buke.

Ja, snarare tänkte jag något ditåt. Sen vet jag inte hur länge den frågan har sas funnits i luften. Jag har hört spridda blåbruna röster på gräsrotsnivå plötsligt förfasa sig över att man kan väljas till riksdagen efter ett halvår som medborgare. Tanken att är man medborgare så är man, tycks inte ha slagit dessa personer. Ej heller att de flesta har bott rätt länge i Sverige innan de blir medborgare. Inte heller att man mycket väl kan ha en god och djup "politisk komeptens" med sig när man kommer till Sverige. SÅÅÅ unik är ju inte svensk politik att den är omöjlig att begripa för politiskt intresserade i andra länder.

Ja Borlänge politikern sa ju själv :

"– Det är helt, helt, fel. Jag har inte gjort det. Jag vet lagen. Jag har fått förtroende i varje distrikt i Dalarna. Och det är inte något som jag kan göra, så grovt brott, mot svensk lag, har han sagt till SVT.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-vet-vi-misstankt-v-valfusk-i-borlange

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tror de behöver mer mediaträning där... För andra mindre brott verkar han inte främmande för....

"
Den nyvalde riksdagsledamoten och vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali från Borlänge var under 2023 misstänkt för flera brott. Av åklagarbeslut framgår att det pågick förundersökningar där han misstänktes för misshandel, olaga tvång och barnfridsbrott.

Uppgifterna framkommer i handlingar från Åklagarmyndigheten i samband med prövningar av kontaktförbud mot Ali.

Misstänktes för misshandel, olaga tvång och barnfridsbrott

Under 2023 fattades två beslut med några dagars mellanrum i ett ärende om kontaktförbud. I det första beslutet anges att en förundersökning om barnfridsbrott pågick och att Mohamed Abdukardir Ali var misstänkt.

Några dagar senare fattades ett nytt beslut. Där framgår att det även pågick en förundersökning där Ali misstänktes för misshandel och olaga tvång mot den person som ansökt om kontaktförbud.

Ansökningarna om kontaktförbud avslogs dock. Åklagaren konstaterade att det faktum att en brottsutredning pågick inte i sig var tillräckligt för att visa den konkreta risk för ytterligare brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier som krävs för ett kontaktförbud.

”Att en brottsutredning pågår är inte i sig tillräckligt för att denna risk ska anses föreligga”, står det i ett av besluten.

Även 2019 pågick en utredning

Handlingarna visar också att ett ärende om kontaktförbud mot Ali hade prövats redan 2019.

Även vid den tidpunkten pågick enligt åklagarens beslut en utredning. Ansökan om kontaktförbud avslogs eftersom åklagaren bedömde att utredningen och övriga omständigheter inte visade någon konkret risk för nya brott, förföljelse eller allvarliga trakasserier.

I beslutet noterades samtidigt att Ali inte tidigare hade lagförts för brott mot närstående."

https://www.verifiera.se/nyinvald-v-ledamot-var-misstankt-for-misshandel-och-olaga-tvang/

Kollade upp det och nej, när det gäller partianställda anses det partiernas ansvar, så det görs bara på övriga tjänstemän i riksdagen, inte politikerna. Det har ansetts vara ett hot mot demokratin, och jag kan väl förstå den synvinkeln också, men sett till säkerhetsläget senaste tiden och antalet som fått lämna riksdagsuppdrag under ett gäng år tillbaka pga kopplingar till främmande makter kanske det är något som kan komma att ses över om det riskerar att bli ett större hot mot demokratin att inte göra det. Eller så kommer partierna själva behöva börja ta tag i det för att behålla förtroende.
Det är klart att det skulle kunna vara ett hot mot vårt statsskick om politiker t ex sitter i knät på främmande makt. Och jag vet att det i alla fall är en göteborgspolitiker som driver frågan rätt intensivt om att alla politiker borde säkerhetsprövas.

Men trots riskerna måste jag säga att jag gillar vår nuvarande ordning. En säkerhetsprövning innebär att säkerhetspolisen granskar både den säkerhetsprövning som arbetsgivaren gör och sina egna register. Om de fattar beslut om att individen inte kan ha en befattning i säkerhetsklass så gör de det utan att behöva motivera sitt beslut. Skulle vi säkerhetspröva politiker så inför vi en ordning där vår säkerhetstjänst utan någon motivering kan bestämma vilka som kan vara politiker. Jag tror att det är en mörk och slingrig väg att ge sig in på.

Det är klart att det skulle kunna vara ett hot mot vårt statsskick om politiker t ex sitter i knät på främmande makt. Och jag vet att det i alla fall är en göteborgspolitiker som driver frågan rätt intensivt om att alla politiker borde säkerhetsprövas.

Men trots riskerna måste jag säga att jag gillar vår nuvarande ordning. En säkerhetsprövning innebär att säkerhetspolisen granskar både den säkerhetsprövning som arbetsgivaren gör och sina egna register. Om de fattar beslut om att individen inte kan ha en befattning i säkerhetsklass så gör de det utan att behöva motivera sitt beslut. Skulle vi säkerhetspröva politiker så inför vi en ordning där vår säkerhetstjänst utan någon motivering kan bestämma vilka som kan vara politiker. Jag tror att det är en mörk och slingrig väg att ge sig in på.
Jag tänkte lite liknande... Och oavsett om det är medvetet, eller omedvetet, så kan folk bli klassade som säkerhetsrisker på felaktiga grunder, men eftersom det är hemligt, är det ju inte lätt att dels få reda på det, och dels att lyckas få det åtgärdat.

Jag tänkte lite liknande... Och oavsett om det är medvetet, eller omedvetet, så kan folk bli klassade som säkerhetsrisker på felaktiga grunder, men eftersom det är hemligt, är det ju inte lätt att dels få reda på det, och dels att lyckas få det åtgärdat.
Precis! Men med det sagt så tycker jag att det hade varit självklart för partierna att göra någon form av bakgrundskontroll på sina kandidater. Även om de inte har tillgång till belastningsregistret kommer man rätt långt med det som finns öppet. I min enfald trodde jag nog att partierna redan gjorde detta.

Det var ju nu under 2026 han fick sitt medborgarskap, dvs under Tidös nya, hårdare regler. Så då kanske de skulle granska deras egna metoder för vilka som får stanna och inte, om de kriminella blir kvar och de laglydiga 19-åringarna som vill börja jobba skickas ut?

Det är ju exakt det här problemet SD säger sig lösa, men jag ser mer motsatsen.
Sen vet jag inte vilka personer du syftar på som inte anser det du skriver är problematiskt?
Jag tror faktiskt att han fick medborgarskap enligt gamla regler. Om jag läst rätt.

Kommer inte ihåg var, men någon tidning skrev att det här är positivt för Magdalena Andersson. Nu har hon ett konkret och bra skäl till att V inte är regeringsdugliga. Frågan är ju efter hela soppan att V håller kvar så stenhårt på regeringskravet.

Kommer inte ihåg var, men någon tidning skrev att det här är positivt för Magdalena Andersson. Nu har hon ett konkret och bra skäl till att V inte är regeringsdugliga. Frågan är ju efter hela soppan att V håller kvar så stenhårt på regeringskravet.
Blir nog negativt om det blir så illa att det blir omval i Dalarna har jag en känsla av.

Precis! Men med det sagt så tycker jag att det hade varit självklart för partierna att göra någon form av bakgrundskontroll på sina kandidater. Även om de inte har tillgång till belastningsregistret kommer man rätt långt med det som finns öppet. I min enfald trodde jag nog att partierna redan gjorde detta.
Vi har ju ett fritt föreningsliv i Sverige, där politiska partier ingår (de är ju föreningar). Så om man från statligt håll skulle införa obligatoriska kontroller, så är det ett rätt drastiskt ingrepp i föreningsfriheten. Det betyder inte nödvändigtvis att det vore fel, men jag tror att det är en lite större fråga än att vi bara ska skjuta våra spontana åsikter från höften, sas. Tror. Är inte expert.

Kollade upp det och nej, när det gäller partianställda anses det partiernas ansvar, så det görs bara på övriga tjänstemän i riksdagen, inte politikerna. Det har ansetts vara ett hot mot demokratin, och jag kan väl förstå den synvinkeln också, men sett till säkerhetsläget senaste tiden och antalet som fått lämna riksdagsuppdrag under ett gäng år tillbaka pga kopplingar till främmande makter kanske det är något som kan komma att ses över om det riskerar att bli ett större hot mot demokratin att inte göra det. Eller så kommer partierna själva behöva börja ta tag i det för att behålla förtroende.
Ja jag tycker det är väldigt allvarligt läge och att man får se över gamla regler. Om man inte kan bli godkänt på en säkerhetsprovning har man inget att göra i riksdagen oavsett parti anser jag. Hela detta valet har gjort mig väldigt arg då det inte känns som det är koll på saker ocu ting och att saker bara får pågå utan några konsekvenser

Ja jag tycker det är väldigt allvarligt läge och att man får se över gamla regler. Om man inte kan bli godkänt på en säkerhetsprovning har man inget att göra i riksdagen oavsett parti anser jag. Hela detta valet har gjort mig väldigt arg då det inte känns som det är koll på saker ocu ting och att saker bara får pågå utan några konsekvenser
Fast, tills vidare i alla fall, så beror väl det som känns rörigt (såsom röster som försvunnit, misstankar om röstfusk etc) på att de regler som finns inte har använts korrekt. Det är ju inte i sig ett argument för att införa fler regler, utan argument för att följa befintliga regler noggrant.

För mig är det märkligt att, som du gör här, gå så snabbt från den här känslan av oreda (som jag delar) till att raskt hitta på olika förslag på nya regler. Jag tror nog att det är bra att både läsa på lite och tänka efter ordentligt innan man hittar på lagar.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn