Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
S gjorde exakt rätt som stängde av Jamal El-Haj från samtliga uppdrag. Jag vägrar någon whataboutism om hur olika partier behandlar olika medlemmar/politiker som gått över gränsen. Men att likställa Hamas med islamister blir lite tokigt. Hamas är relativt sekulära och de är helt ointresserade av Sveriges kultur och styrningssätt. Och att flytta till Sverige. De är inriktade enbart på att få stöd från Sverige för deras kamp mot Israel.

Numera är det ju populärt att utmåla alla som islamister om de är verksamma i Mellanöstern med omnejd. De flesta länder i Mellanöstern är mer anti-islamister än i Europa och Sverige. Eftersom det är de som lider/lidit mest av Daesh.

Helsekulära kurder som är de som främst slagits mot Daesh och pressat tillbaka dem, är i Turkiet förklarade som en terrororganisation. Av en diktatur (ja det är Turkiet trots valet) med, inte islamistiska, men fundamentalistiska åsikter. Så man ska vara försiktig när man lättvindigt målar åsiktsmotståndarna med terrorist/islamiststämpeln.

Anser du att Hamas är anti-islamistiskt?
 
Anser du att Hamas är anti-islamistiskt?

Ja. De har faktiskt varit i väpnad konflikt med varandra genom åren. Även om Hamas den senaste tiden blivit mer uttalat religiösa för att få stöd av muslimer i resten av världen, så bryr de sig de facto inte om andra länder/kulturer/religioner utan deras enda mål är ett självständigt Palestina. Hamas är också mycket medvetna om att den minsta suck av stöd med IS och islamisterna betyder döden för allt stöd från väst och resten av världen de behöver i sin kamp mot Israel.

Både Israel och Hamas har för vana att anklaga varandra för fundamentalism/islamism. Det är en i grunden politisk konflikt som präglas av religiösa tongångar och anklagelser.
 
Ja. De har faktiskt varit i väpnad konflikt med varandra genom åren. Även om Hamas den senaste tiden blivit mer uttalat religiösa för att få stöd av muslimer i resten av världen, så bryr de sig de facto inte om andra länder/kulturer/religioner utan deras enda mål är ett självständigt Palestina. Hamas är också mycket medvetna om att den minsta suck av stöd med IS och islamisterna betyder döden för allt stöd från väst och resten av världen de behöver i sin kamp mot Israel.

Både Israel och Hamas har för vana att anklaga varandra för fundamentalism/islamism. Det är en i grunden politisk konflikt som präglas av religiösa tongångar och anklagelser.

Fast IS är inte de enda islamisterna, eller vad använder du för definition av "islamist"?

Hamas hade nära samverkan med Muslimska brödraskapet tidigare, även om det är mindre idag, så att säga att Hamas är åt det sekulära hållet tycker jag är att överdriva huvudlöst åt andra hållet.
 
Fast IS är inte de enda islamisterna, eller vad använder du för definition av "islamist"?

Hamas hade nära samverkan med Muslimska brödraskapet tidigare, även om det är mindre idag, så att säga att Hamas är åt det sekulära hållet tycker jag är att överdriva huvudlöst åt andra hållet.

De har genom åren samarbetat med diverse fundamentalistiska och även terrororganisationer. Men deras mål är sekulärt, ett separat Palestina som är ett eget land. Jag skulle säga att islamister som Daesh/IS vill införa islam överallt i världen, med ett särskilt fokus på västvärlden. Fundamental islam som tex wahabiterna, vill införa en strikt islam enligt deras principer, kultur och lagstiftning i sina egna länder. De bryr sig mycket mindre om resten av världen. Så länge inte västvärlden gör något som att landa sina oheliga flygplan på helig mark.
 
De har genom åren samarbetat med diverse fundamentalistiska och även terrororganisationer. Men deras mål är sekulärt, ett separat Palestina som är ett eget land. Jag skulle säga att islamister som Daesh/IS vill införa islam överallt i världen, med ett särskilt fokus på västvärlden. Fundamental islam som tex wahabiterna, vill införa en strikt islam enligt deras principer, kultur och lagstiftning i sina egna länder. De bryr sig mycket mindre om resten av världen. Så länge inte västvärlden gör något som att landa sina oheliga flygplan på helig mark.

Det låter som att du endast klassar dem som vill sprida ett islamiskt styre över hela världen som islamister. Jag klassar alla som vill att islam ska styra politiskt och lagmässigt som islamister. Och anser därmed att Hamas är islamistiskt även om de endast ser till Palestinas gränser.

Men du menar alltså att Hamas vill se ett sekulärt Palestina, eller missförstår jag dig? Har de lämnat sina tidigare stadgar bakom sig då? Vad grundar du denna uppfattning på?
 
Det låter som att du endast klassar dem som vill sprida ett islamiskt styre över hela världen som islamister. Jag klassar alla som vill att islam ska styra politiskt och lagmässigt som islamister. Och anser därmed att Hamas är islamistiskt även om de endast ser till Palestinas gränser.

Men du menar alltså att Hamas vill se ett sekulärt Palestina, eller missförstår jag dig? Har de lämnat sina tidigare stadgar bakom sig då? Vad grundar du denna uppfattning på?

Men då klassar du alltså merparten av alla muslimska länder som islamister?
 
Så som jag tolkar "islamism" är att islamister har åsikter om vad andra har för religion, och kräver att dessa måste ha den rätta.

Åsikter är en sak, krav är en annan. Och sedan får man göra skillnad på kraven som ställs inom landet och om man kräver att andra länder ska omvändas till islam.
 
Åsikter är en sak, krav är en annan. Och sedan får man göra skillnad på kraven som ställs inom landet och om man kräver att andra länder ska omvändas till islam.
Nej, jag kan inte se att det är någon skillnad på krav som ställs på andra, oavsett om de tillhör samma eller annat land. Krav som krav.
 
Men då klassar du alltså merparten av alla muslimska länder som islamister?

De som förespråkar att politik och lagar ska baseras på islam kallar jag islamister, och det finns många länder som styrs så. Men det är långt ifrån alla muslimer som tycker att det är bra.

Hur menade du med Hamas, anser du att deras mål är ett sekulärt Palestina?
 
De som förespråkar att politik och lagar ska baseras på islam kallar jag islamister, och det finns många länder som styrs så. Men det är långt ifrån alla muslimer som tycker att det är bra.

Hur menade du med Hamas, anser du att deras mål är ett sekulärt Palestina?

De anser att Palestina ska vara muslimskt men också demokratiskt och att även icke-muslimer ska få bosätta sig där.
 
Fast IS är inte de enda islamisterna, eller vad använder du för definition av "islamist"?

Hamas hade nära samverkan med Muslimska brödraskapet tidigare, även om det är mindre idag, så att säga att Hamas är åt det sekulära hållet tycker jag är att överdriva huvudlöst åt andra hållet.
Tror det är så att de ändrade lite i sina stadgar 2017, och hävdade att man ville distansera sig från det muslimska brödraskapet etc, men jag vet inte riktigt om det innebär någon skillnad i en mer sekulär syn på islam.
 
Men känns det så vettigt för dig, att utvisa någon till ett land dit inte ens Åkesson får åka? Tänker att de är ungefär lika skeptiska till Erdogan båda två.
Jomen nu är vi ju beroende av Turkiet och Ungern vad gäller om vi ska få va me eller inte i Nato. Kan Sverige då gå Turkiet till mötes genom utlämningar av vissa personer så är ju det inte direkt en nackdel snarare tvärt om för goda relationer. Det i sin tur kan ju även påverka Ungern så att dom också säger JA till Sverige.
 
Jomen nu är vi ju beroende av Turkiet och Ungern vad gäller om vi ska få va me eller inte i Nato. Kan Sverige då gå Turkiet till mötes genom utlämningar av vissa personer så är ju det inte direkt en nackdel snarare tvärt om för goda relationer. Det i sin tur kan ju även påverka Ungern så att dom också säger JA till Sverige.
Så för att Sverige är beroende av Turkiet så anser du att vi ska slicka Erdogans röv och kasta all anständighet över bord. Nej jag är inte förvånad över din inställning men jag hade hoppats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 935
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 642
Senast: fejko
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 110
Senast: Mkb
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp