Svensk politik nr 3

Det är liksom extra absurt att denna man ska föreställa säkerhetsexpert. Hade han haft någon annan position och slarvat så som han gjort så hade det varit illa nog, nu visar han en total brist på kompetens. Ska man över huvud taget kunna sätta någon som helst form av tillit till hans expertutlåtanden?

Läser på DN att NU vill regeringen satsa på psykiatrin, trots att det skrikits hur länge som helst att det behövs satsningar på det området, och istället har det bara blivit nerdragningar och nerdragningar... Man blir så less, varför måste folk dö innan våra politiker klarar av att göra något?

Läser på DN att NU vill regeringen satsa på psykiatrin, trots att det skrikits hur länge som helst att det behövs satsningar på det området, och istället har det bara blivit nerdragningar och nerdragningar... Man blir så less, varför måste folk dö innan våra politiker klarar av att göra något?

Tja, stödpartiet vill ju genomföra adh (och medicinering) i vissa områden och vissa etniska grupper. Hur nu det ska gå till.

Jaså? Jag trodde att det var högern som ropade efter hårdare tag,
Nej gudskelov så har även S nu äntligen fattat vilket bekymmersamt läge Sverige har hamnat och hänger med i svängarna när det kommer till vilka åtgärder som Sverige behöver för att bekämpa maffia och rekrytering av barnsoldater. Dom vägrade dock att vända på några stenar -trots att det var det som utlovades till Svenska folket.
större befogenheter till inskränkningar mot den enskilde från de med statens våldsmonopol, både vad gäller privatlivet och rent fysiskt.
Ja eftersom vi fått ett till läger som tävlar med staten om att få ha sitt våldskapital ifred. Det ska liksom inte råda något som helst tvivel om VEM det är som får vifta med pickadoller i Sverige.
Rentav önskan om att skjuta skarpt mot demonstrator.
Vaddå önskan? Polis har rätt att skjuta skarpt om tex. en eller flera poliser i en demonstration håller på att bli dödade.
Vänstern brukar värna rättssäkerhet och vara emot övervåld. Sånt som mer stämmer överens med gängse definitioner av rättssamhälle och rättsprinciper.
Snart kommer förberedelserna inför valet 2026 dra igång och då måste oppositionen börja bekänna färg. Ja S har ju med tiden blivit brun........ska de övriga oppositionspartierna verkligen stödja ett brunt parti? Då får ju även de skit på tummen? Du pratar som att vänstern med sin terrorromantiska världsbild och våldsbenägna väljarbas kommer att "tygla" S. Ja Centern sätter sig ju på tvären när det kommer till V:s svårigheter med att "tygla" sin väljarbas.

Nej gudskelov så har även S nu äntligen fattat vilket bekymmersamt läge Sverige har hamnat och hänger med i svängarna när det kommer till vilka åtgärder som Sverige behöver för att bekämpa maffia och rekrytering av barnsoldater. Dom vägrade dock att vända på några stenar -trots att det var det som utlovades till Svenska folket.

Ja eftersom vi fått ett till läger som tävlar med staten om att få ha sitt våldskapital ifred. Det ska liksom inte råda något som helst tvivel om VEM det är som får vifta med pickadoller i Sverige.

Vaddå önskan? Polis har rätt att skjuta skarpt om tex. en eller flera poliser i en demonstration håller på att bli dödade.

Snart kommer förberedelserna inför valet 2026 dra igång och då måste oppositionen börja bekänna färg. Ja S har ju med tiden blivit brun........ska de övriga oppositionspartierna verkligen stödja ett brunt parti? Då får ju även de skit på tummen? Du pratar som att vänstern med sin terrorromantiska världsbild och våldsbenägna väljarbas kommer att "tygla" S. Ja Centern sätter sig ju på tvären när det kommer till V:s svårigheter med att "tygla" sin väljarbas.

Ser du Vänsterpartiet som ett parti som idag förespråkar våld och hårdare tag mot de egna medborgarna? Jag tycker inte svaret framkommer i ditt inlägg.

Ser du Vänsterpartiet som ett parti som idag förespråkar våld och hårdare tag mot de egna medborgarna? Jag tycker inte svaret framkommer i ditt inlägg.
Nej jag ser inte att V förespråkar våld. Däremot har V problem med att de drar till sig vänsterextrema väljare som gillar våld och odemokratiska handlingar och blir helt skogstokiga om de får mothugg eller ifrågasätts. Så klart blir det en mycket svår balansgång för partiet att dels stryka de odemokratiska väljarna medhårs och samtidigt säga "aja baja". Så V gör det enkelt för sig och gnäller om de repressiva åtgärder som nu tvingats införas för att få någon chans överhuvudtaget att komma åt maffian. Det kan vara försent, framtiden får visa om det är så att maffian redan har hunnit skaffa sig en stabil plattform. Då kan jag hålla med om att de repressiva åtgärderna varit totalt onödiga och vi kunde lika gärna släppt allt vind för våg från början. Men vilket samhälle skulle vi få då?

Nej jag ser inte att V förespråkar våld. Däremot har V problem med att de drar till sig vänsterextrema väljare som gillar våld och odemokratiska handlingar och blir helt skogstokiga om de får mothugg eller ifrågasätts. Så klart blir det en mycket svår balansgång för partiet att dels stryka de odemokratiska väljarna medhårs och samtidigt säga "aja baja". Så V gör det enkelt för sig och gnäller om de repressiva åtgärder som nu tvingats införas för att få någon chans överhuvudtaget att komma åt maffian. Det kan vara försent, framtiden får visa om det är så att maffian redan har hunnit skaffa sig en stabil plattform. Då kan jag hålla med om att de repressiva åtgärderna varit totalt onödiga och vi kunde lika gärna släppt allt vind för våg från början. Men vilket samhälle skulle vi få då?
Det vi har idag, fast nu är det högerextremt våld?

Ok, det blir lite svårt att förstå vad du då menar med att "vänstern är våldsromantiker" när du här skriver (vilket är en bild jag delar) att det mer handlar om en falang inom rörelsen som partiledningen har svårt att hålla styrsel på?

Tror du verkligen att den grövre kriminaliteten på sikt kommer minska när vi håller på som vi gör? Med dubbelbeläggningar på fängelser, som kommer med svårigheter att hålla gäng ifrån varandra och kanske "kriminaliseras" vissa intagna i fängelset. Gissar också på att kostnaderna för att fängsla fler kommer leda till mindre behandling i fängelset, och sedan verkar det finnas en ovilja att ge villkorlig frigivning som förr. Dvs. ett missat tillfälle att rehabiliteras tillbaka i samhället under viss övervakning av kriminalvården. Så när någon fått ett längre och hårdare straff som många suktat efter, så kommer individen komma ut "farligare" än vad den hade gjort med vettig behandling och villkorlig frigivning... förmodligen vore det också bättre för alla sett till brottsprevention om fler dömdes till vård.

Sveriges kriminalvård har haft rätt bra siffror (dvs. låga) vad gäller återfall i brott, men ju mer vi satsar på själva "straffet" istället för tex. behandlingsprogram så kommer väl troligtvis den statistiken försämras.

Och haha, du skriver vänsterns terrorromantik nu, missade du att jag skrev: "Vänstern brukar värna rättssäkerhet och vara emot övervåld. Sånt som mer stämmer överens med gängse definitioner av rättssamhälle och rättsprinciper." Är det terrorromantik enligt dig? :D

Ok, det blir lite svårt att förstå vad du då menar med att "vänstern är våldsromantiker" när du här skriver (vilket är en bild jag delar) att det mer handlar om en falang inom rörelsen som partiledningen har svårt att hålla styrsel på?
Gick tillbaka i mina inlägg och ser att i mitt svar till EmmaBovary (inlägg 1617) så är inte meningen fullständig. Hade väl lite för bråttom att posta. Kan inte minnas vad jag tänkt fortsätta meningen med.

Tror du verkligen att den grövre kriminaliteten på sikt kommer minska när vi håller på som vi gör? Med dubbelbeläggningar på fängelser, som kommer med svårigheter att hålla gäng ifrån varandra och kanske "kriminaliseras" vissa intagna i fängelset.
:confused: Men tänker du att vi ska se mellan fingrarna när det kommer till den grova kriminaliteten? Med risk för att dubbelbeläggningar och att gäng kommer att blandas? Med utökade möjligheter för polisen kan fler frihetsberövas och allt fler kommer åka fast. Är inte det bra?
För att motverka överbeläggningar ska utländska medborgare få sitta i fängelse i sina hemländer och att Sverige hyr platser utomlands.

Gick tillbaka i mina inlägg och ser att i mitt svar till EmmaBovary (inlägg 1617) så är inte meningen fullständig. Hade väl lite för bråttom att posta. Kan inte minnas vad jag tänkt fortsätta meningen med.

:confused: Men tänker du att vi ska se mellan fingrarna när det kommer till den grova kriminaliteten? Med risk för att dubbelbeläggningar och att gäng kommer att blandas? Med utökade möjligheter för polisen kan fler frihetsberövas och allt fler kommer åka fast. Är inte det bra?
För att motverka överbeläggningar ska utländska medborgare få sitta i fängelse i sina hemländer och att Sverige hyr platser utomlands.
Jag tycker det är bättre om fokus ligger på prevention och rehabilitering än repression, som är dyrt och ineffektivt. Det handlar inte ett dugg om att se mellan fingrarna utan istället se nyktert på problemen (istället för att hylla populism).

Så för att motverka överbeläggningar om 10 år ska vi satsa hårt nu.

Nej, det är klart vi inte ska se mellan fingrarna när det kommer till grova brott. Däremot så talar mycket forskning för att kriminaliteten inte minskar med hårdare straff. Speciellt gällande unga så kan det snarare förstärka kriminaliteten. https://www.lu.se/artikel/inget-stod-i-forskningen-hardare-straff

Vad läser man oftast om i svensk media, vänstervåld eller högervåld?

Mordförsöket på en kvinna i Borås kan vara det andra dådet i Sverige som kopplas till en satanistisk nazistisk rörelse som ofta beskrivs som internets mörkaste hörn.
I forum kopplade till grupper inom den miljön uppmuntras pedofili, sexuella övergrepp och våldsdåd mot slumpmässigt valda personer.
– Det är inte många steg bort till platser där barn och unga rör sig i dag, säger Morgan Finnsiö på Expo.
Hur dåden motiveras kan variera men det finns enligt Finnsiö inslag av satanism men även sadism och nihilism. I allt finns dock, menar han, ett tydligt nazistiskt och högerextremt perspektiv.

Källa: https://www.dn.se/sverige/knivdad-i-boras-och-stockholm-kopplas-till-sadistisk-natgrupp/

Artikeln i DN är låst men jag fotar av ingressen. Regeringens säkerhetsexpert är en risk för landets säkerhet.

IMG_7318.webp

Nej, det är klart vi inte ska se mellan fingrarna när det kommer till grova brott. Däremot så talar mycket forskning för att kriminaliteten inte minskar med hårdare straff. Speciellt gällande unga så kan det snarare förstärka kriminaliteten. https://www.lu.se/artikel/inget-stod-i-forskningen-hardare-straff
I länder där det förekommer dödsstraff eller extremt långa fängelsestraff så finns kriminalitet och det är ingen som säger att långa fängelsestraff avskräcker brott!
Problemet vi har i Sverige är att det finns människor som tycker det är "värt" ett par år i fängelse för mord och erbjuder sig att utföra dessa. De här måste låsas in för lång tid för att skydda befolkningen. Jag struntar i nuläget i att de stackarna måste dela cell med varann. Dom ska bort från gatan!
Barn och ungdomar bör inte sitta i fängelse -däremot fotboja och skola /utbildning

I länder där det förekommer dödsstraff eller extremt långa fängelsestraff så finns kriminalitet och det är ingen som säger att långa fängelsestraff avskräcker brott!
Problemet vi har i Sverige är att det finns människor som tycker det är "värt" ett par år i fängelse för mord och erbjuder sig att utföra dessa. De här måste låsas in för lång tid för att skydda befolkningen. Jag struntar i nuläget i att de stackarna måste dela cell med varann. Dom ska bort från gatan!
Barn och ungdomar bör inte sitta i fängelse -däremot fotboja och skola /utbildning
Men vadå, så du är medveten om att hårda straff inte skyddar befolkningen, men du vill ändå ha repression?

Men vadå, så du är medveten om att hårda straff inte skyddar befolkningen, men du vill ändå ha repression?
Långa fängelsestraff skyddar befolkningen i och med att dom sitter inne lägre.
Ja jag vill absolut att Sverige kan få grepp om gängkriminaliteten och ska anpassa lagar så det försvårar för de kriminella. Jag gillar inte heller att vem som helst kan bli avlyssnad utan brottsmisstanke, hemlig kameraövervakning, kroppsvisitering utan misstanke. Genom ansvarslösa politiker som gjort Sverige världskänt som något slags drömland för kriminell verksamhet, så får vi nu alla ta skeden i vacker hand och leva med personliga inskränkningar.

Då fortsätter vi här.
Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som Strömmer utlovade.

I pipeline ligger nu visitationszonerna som Riksdagen ska rösta om lite senare. Å den lagen är tänkt att börja gälla 1 mars enligt Strömmer.
Romina klimat och miljöminister i regeringen. Inte genom att göra miljön och klimatet sämre, försämringar delar hon med de flesta ministrarna. Men i att inte komma med några förslag.

Nu hade hon äntligen ett och då höll inte ens hennes eget parti med...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...l-forbjuda-temu-och-shein-partiet-rostade-nej

Då fortsätter vi här.
Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som Strömmer utlovade.

I pipeline ligger nu visitationszonerna som Riksdagen ska rösta om lite senare. Å den lagen är tänkt att börja gälla 1 mars enligt Strömmer.
Romina är trots alla sina tillkortakommanden inte sämst. Alla, även hon, vet att det inte går att uppnå miljömålen med regeringens politik. Hon är ganska bra på att snacka bort det, eller allra helst göra sig oanträffbar så hon slipper.

Kristerson brukar prata om att hans sida i politiken är eniga. Mest eniga är de om att inte göra någonting av betydelse.

"2022 beslutade den borgerliga regeringen att stoppa planerna på nya stambanor för höghastighetståg. Trafikverket konstaterade att det skulle få stora konsekvenser, inte minst efter Fehmarn Bältförbindelsens öppnande. Enligt myndigheten kommer flera sträckor då ha nått sitt kapacitetstak."

https://www.dn.se/ekonomi/dansk-tyska-supertunneln-tar-form-men-sverige-kan-ga-miste-om-fordelarna/

Då fortsätter vi här.

Ännu ett vallöfte infriat, sjuka och fattiga får det sämre. Högkostnadsskyddet höjs äntligen med 600:- till 3800. Nästan lika mycket som Jimmie får i skattesänkning, varje månad.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 386
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.