Är vårat svenska påskfirande judiskt?!![]()
Jag fattar inte heller (men så har jag i stort sett ingen kristen tradition inom familj/släkt). Det låter väldigt ologiskt på något sätt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är vårat svenska påskfirande judiskt?!![]()
Angående vasaloppet, jag är inte den som kollar särskilt mycket på sport men just den typen av kunskap, varför vasaloppet går och vissa författare, musiker och lite sånt intresserar mig lite. Det är intressant allmänbildning för mig. Däremot finns annan allmänbildning jag lärt mig i skolan via kärnämnen som jag inte alls minns något av idag. Varför är viss allmänbildning viktigare än annan? Svensk geografi som exempel. Just fucking google it. Svaret finns där, tekniken har jag i min byxficka.
Noterar på att göra listanNu får du väl ge dig! Du får genast frånsäga dig ditt medborgarskap! Fira jul och påsk är jävligt viktigt! Köpa hem en massa mat där man får kasta hälften och köpa presenter åt sina nära för att öka på konsumtionen.
Undrar också över brödet. Påskmaten jag känner till är samma som julbord men möjligen med målade ägg och så påskägg med godis. Ofta påskägg med äckligt godis dessutom som får kastas.Vilket osyrade bröd? Och vilka slaktade lamm?
Jag är 46 år, född i Sverige av svenska föräldrar (som i sin tur hade svenska föräldrar och så vidare i alla fall ett antal generationer bakåt som vi vet om). Jag har aldrig ätit osyrat bröd till påsk - vad är det för bröd? Lamm har jag ätit, men inte just till påsk tror jag.
Det jag äter till påsk är godis! Påskkärringar gick jag runt som när jag var liten. Påskris gjorde jag senast förra påsken (nu när man är förälder vill jag gärna göra lite kul med dem och pyssel = kul). Måla ägg har vi också gjort. Och ätit upp.
Kan du ta emot en småbarnsfamilj?Noterar på att göra listan
Slösa massa pengar på massa mat som kommer slängas, hitta en massa nära och kära att köpa presenter åt och jag antar att jag måste bjuda hem dessa också? Några frivilla?![]()
Absolut, jag har så mycket pengar att jag kan bada i dom efter att ha jobbat flera år i vårdenKan du ta emot en småbarnsfamilj?
Vad skönt det vore att bli bjuden på allt det!
![]()
I judisk anda firar vi Jesu uppståndelse på annandag påsk!Är vårat sve:-Dnska påskfirande judiskt?!![]()
Mjae, det tycker jag nog inte faktiskt. Däremot känner jag inte att geografi är något livsviktigt för mig. Jag har klarat mig helt okej på att ha rätt kass koll (nåja, ett hum har man ju skaffat sig iom att man rest runt lite i landet) för om jag behöver veta var en plats ligger har jag helt enkelt sökt i atlas eller på google. Det är en allmänbildning, precis som historia och allt annat folk råkar glömma efter skolan. Geografi är ju dessutom mer än att ta reda på var olika städer ligger som jag minns det från min skolgång.Gäller det - av mig- fetstilta även i skolan?
Dvs. ska vi avskaffa ämnen som tex. geografi because Google is u'r (fucking) best friend?
Jesus var ju jude (dvs hans mamma var jude) och han firade ju påsk, pesach på hebreiska. Men han firade rimligtvis inte att han skulle bli förrådd av lärjungarna, korsfäst, piskad med 39 slag och sedan återuppstå.Om nu vårat svenska påskfirande är judiskt, betyder det att vi är judar?Eller har vi helt enkelt stulit en bit religion ?
![]()
Mest tradition skulle jag tro.Om nu vårat svenska påskfirande är judiskt, betyder det att vi är judar?Eller har vi helt enkelt stulit en bit religion ?
![]()
Trodde bara det var en som förrådde honom. Jag har glömt mycket ser jagJesus var ju jude (dvs hans mamma var jude) och han firade ju påsk, pesach på hebreiska. Men han firade rimligtvis inte att han skulle bli förrådd av lärjungarna, korsfäst, piskad med 39 slag och sedan återuppstå.
Se där jag börjar bli en lärd svensk!Jesus var ju jude (dvs hans mamma var jude) och han firade ju påsk, pesach på hebreiska. Men han firade rimligtvis inte att han skulle bli förrådd av lärjungarna, korsfäst, piskad med 39 slag och sedan återuppstå.
Jag vill inte vara språkpolis, men jag gissar utifrån hur du skriver, att svenska inte är ditt förstaspråk?Jag vägrar att accepterar att bra ungdomar ska inte klara skolan för att deras föräldrar inte är insatta med svenskt skolsystem- varje unge som jag f¨år in på gymnasiet känner jag att jag har lyckats- annars ärligt talat så skiter jag i relationen![]()
Petrus förnkade Jesus tre gånger. Judas kysste honom och pekade därmed ut honom. Ordet judaskyss har du kanske hört?Trodde bara det var en som förrådde honom. Jag har glömt mycket ser jag
Som metalhead är jag ju bekant med det upp och nedvända korset, petruskors, eller hur? Det får mig att tänka att en Petrus är busen i det hela...
Hejaheja!Se där jag börjar bli en lärd svensk!![]()
Ja det är inte helt obekant i alla fall.Petrus förnkade Jesus tre gånger. Judas kysste honom och pekade därmed ut honom. Ordet judaskyss har du kanske hört?
Bara att kämpa på med Emil, så kommer vi att bli perfekta svenskar! Lite dopp i grytan, så är vi hemma sen!Se där jag börjar bli en lärd svensk!![]()