Svenska citat och ordspråk

Aviello

Trådstartare
Vi har ju en sagotråd men jag skulle gärna vilja ha en citat, ordspråkstråd också.


Vilket är ditt favoritcitat/ favoritordspråk? Är du uppvuxen med något speciellt, älskar/hatar du något folk säger? 😲😁 Berätta!
 
Jag vet inte vem som sagt det eller om det riktigt räknas som citat/ordspråk, men jag läste i en bok några som pratade om klokheter och något de lärt sig;

"Även det fördelaktiga är tänkbart".

Det försöker jag tänka när tankarna snurrar om något som skulle kunna gå fel, men också faktiskt gå bra.
 
Vi har ju en sagotråd men jag skulle gärna vilja ha en citat, ordspråkstråd också.


Vilket är ditt favoritcitat/ favoritordspråk? Är du uppvuxen med något speciellt, älskar/hatar du något folk säger? 😲😁 Berätta!
Min farfar brukade säga att "om inte om hade varit hade katten rivit björnen" Eftersom han var en kärv skogsbonde som präntat i mig hårt hur farlig björnen var så kändes det ordspråket som väldigt mycket han.
 
Åh, jag älskar ordspråk! Jag har en förkärlek till de som egentligen rent ordagrant är smått obegripliga om man inte vet bakgrunden till dem. Klassikern "Ont krut förgås ej" är en av mina favoriter just därför.

Felöversättning från tyskan, men alla vet ändå vad som menas och så har det fått vara som det är trots att något sprängämne inte har någonting med något att göra. :heart
 
En av mina favoriter de senaste åren är något jag snappat upp här på buke, kan det månne vara @tanten som sagt det 🤔
"Det som är självklart är bara klart för en själv"
Vilket jag tycker är så tydligt ju äldre man blir och ju mer man lär sig om människor.

Det jag ogillar är:
"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"
Dels för att det bara är semisant, dels för att det är något som äckligt hurtiga lärare kläckt ur sig när man var ung, typ :p
 
Det får jag lägga till, har ni kloka ord härifrån så skriv dem gärna. De är ovärderliga! Vet ni vem som sa det så lägg gärna till en tagg
 
Mörkret kan sluka upp en, som sommaren med vårblommorna.
Ge Pengar är lätt, Ge tid är svårt. -T. Tranåker
ok jag ska inte ta egna citat mer.
Vänskap är en form av kärlek. -有馬 公生, Arima Kōsei
Det Är ok om du inte håller med mig, jag kan inte tvinga dig att ha rätt.
 
Jag är nog mest barnsligt förtjust i sådana som låter helt obegripliga om man direktöversätter dem till engelska.
"Nu har du skitit i i det blå skåpet"
"Den gubben gick inte."
"Ropa inte hej förrän du är över ån."
Alla sådana varianter. :D
 
Jag är nog mest barnsligt förtjust i sådana som låter helt obegripliga om man direktöversätter dem till engelska.
"Nu har du skitit i i det blå skåpet"
"Den gubben gick inte."
"Ropa inte hej förrän du är över ån."
Alla sådana varianter. :D
"That's the cream on the mashed potatoes" är min sambos favorit, tillsammans med "there's no cow on the ice" och "you've planted your last potato" :D
 
Vi har ju en sagotråd men jag skulle gärna vilja ha en citat, ordspråkstråd också.


Vilket är ditt favoritcitat/ favoritordspråk? Är du uppvuxen med något speciellt, älskar/hatar du något folk säger? 😲😁 Berätta!
Högmod går före fall
Beware of what you asking (wish) for
Förakta inte små sår och fattiga vänner (rätt var det är har de vuxit sig till giganter. Sas ofta i travstallet)
En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem :D

Töntigt: Så här blir inga barn gjorda,
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 263
Senast: Hazel
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: startpompe
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Rosett
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 518
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp