Bukefalos 28 år!

Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det ett stort problem. Även om de här kvinnorna skulle få börja jobba för sina familjer så möter de ett hårt motstånd från andra grupper som inte klarar av att se en kvinna med hijab utan att trakassera henne. :banghead:
Största orsaken är nog inte deras bärande av hijab. Utan de kunskaper, den kompetens som finns innanför den. De är inte dummare, mindre intelligenta, men den kunskap man har efterfrågas inte. Att skaffa sig rätt kompetens är många gånger ett lotteri för en ung människa, vilken väg ska man ta. Men de har trots allt oftast 11 , 12 års skolgång bakom sig vilket öppnar betydligt fler möjligheter än för den som kommer hit, knappt läskunnig , icke engelsk än mindre svensktalande.
Där har du den största orsaken.
Sedan, om jag skulle söka ett jobb som jag vill ha skulle jag göra mitt bästa för att anpassa mig till dem som redan arbetar på den arbetsplatsen. Att då profilera sig ytterligare genom diverse attribut gör det knappast lättare att komma in i arbetslivet.
 
Här är det ett stort problem. Även om de här kvinnorna skulle få börja jobba för sina familjer så möter de ett hårt motstånd från andra grupper som inte klarar av att se en kvinna med hijab utan att trakassera henne. :banghead:

Om hon öht fick ett jobb. Den chansen är rätt liten.
 
Största orsaken är nog inte deras bärande av hijab. Utan de kunskaper, den kompetens som finns innanför den. De är inte dummare, mindre intelligenta, men den kunskap man har efterfrågas inte. Att skaffa sig rätt kompetens är många gånger ett lotteri för en ung människa, vilken väg ska man ta. Men de har trots allt oftast 11 , 12 års skolgång bakom sig vilket öppnar betydligt fler möjligheter än för den som kommer hit, knappt läskunnig , icke engelsk än mindre svensktalande.
Där har du den största orsaken.
Sedan, om jag skulle söka ett jobb som jag vill ha skulle jag göra mitt bästa för att anpassa mig till dem som redan arbetar på den arbetsplatsen. Att då profilera sig ytterligare genom diverse attribut gör det knappast lättare att komma in i arbetslivet.

? Många av de har gått hela grundskolan k Sverige. Men få privata arbetsgivare ger kvinnor i hijab ett jobb.

När vi pratar svenska värderingar, är intr friheten att se ut som man vill en av de?
Att vi inte tvingar alla att gå i likadan uniform och se och tänka som staten.
 
Största orsaken är nog inte deras bärande av hijab. Utan de kunskaper, den kompetens som finns innanför den. De är inte dummare, mindre intelligenta, men den kunskap man har efterfrågas inte. Att skaffa sig rätt kompetens är många gånger ett lotteri för en ung människa, vilken väg ska man ta. Men de har trots allt oftast 11 , 12 års skolgång bakom sig vilket öppnar betydligt fler möjligheter än för den som kommer hit, knappt läskunnig , icke engelsk än mindre svensktalande.
Där har du den största orsaken.
Sedan, om jag skulle söka ett jobb som jag vill ha skulle jag göra mitt bästa för att anpassa mig till dem som redan arbetar på den arbetsplatsen. Att då profilera sig ytterligare genom diverse attribut gör det knappast lättare att komma in i arbetslivet.
Jag räknar nog högskola och universitet som efterfrågad utbildning, men tror du på fullt allvar att deras kompetens är ett större problem än alla trångsynta, felvaggade svenskar som tycker det är en rättighet att ge sig på kvinnor och flickor för ett tygstyckes skull så får du ju tycka det.
 
? Många av de har gått hela grundskolan k Sverige. Men få privata arbetsgivare ger kvinnor i hijab ett jobb.

När vi pratar svenska värderingar, är intr friheten att se ut som man vill en av de?
Att vi inte tvingar alla att gå i likadan uniform och se och tänka som staten.
Jag räknar nog högskola och universitet som efterfrågad utbildning, men tror du på fullt allvar att deras kompetens är ett större problem än alla trångsynta, felvaggade svenskar som tycker det är en rättighet att ge sig på kvinnor och flickor för ett tygstyckes skull så får du ju tycka det.
Naturligtvis är deras etniska bakgrund tyvärr en black om foten när de söker jobb. Det är jag naturligtvis medveten om. Det finns många med högre och kvalificerad utbildning som inte får arbeten motsvarande denna utbildning av det skälet. Men nu handlar det om en specifik grupp, hijab-bärande kvinnor som många gånger inte har de resurser som efterfrågas på arbetsmarknaden. Då har de etter värre att få jobb.
Och eftersom läget är som det är, så skulle jag avstå från avvikande attribut när jag söker jobb.
Har jag stora provocerande tatueringar döljer jag dessa, jag väljer en klädstil som jag förmodar passar tillfället och jag flaggar varken med politisk eller religiös tillhörighet....om jag verkligen vill ha jobbet.
 
50% av svenskarna SD
Sem är det oklart vad Springare menar med härkomst, är alla födda i annat land? Eller är det även 3e generationens invandrare med?
Var fick du det ifrån? Snarare NMR då eller möjligen AFA-vänstern, de båda är ju kända för våldsbrott.
SD är väl inte mer våldsbenägna än 7-klövern i stort.
 
Naturligtvis är deras etniska bakgrund tyvärr en black om foten när de söker jobb. Det är jag naturligtvis medveten om. Det finns många med högre och kvalificerad utbildning som inte får arbeten motsvarande denna utbildning av det skälet. Men nu handlar det om en specifik grupp, hijab-bärande kvinnor som många gånger inte har de resurser som efterfrågas på arbetsmarknaden. Då har de etter värre att få jobb.
Och eftersom läget är som det är, så skulle jag avstå från avvikande attribut när jag söker jobb.
Har jag stora provocerande tatueringar döljer jag dessa, jag väljer en klädstil som jag förmodar passar tillfället och jag flaggar varken med politisk eller religiös tillhörighet....om jag verkligen vill ha jobbet.
När inte ens de kvinnor med efterfrågad utbildning kallas till intervju så spelar hijaben ingen roll alls.
 
Jag räknar nog högskola och universitet som efterfrågad utbildning, men tror du på fullt allvar att deras kompetens är ett större problem än alla trångsynta, felvaggade svenskar som tycker det är en rättighet att ge sig på kvinnor och flickor för ett tygstyckes skull så får du ju tycka det.
Och vem har talat om att ge sig på?...Ingen har den rätten vare sig gamla gubbar eller nyutexaminerade unga tjejer.
Vad jag hävdar är en helt naturlig process. Vill du bli positivt bemött så anpassar du dig till den persons seder o bruk som du ska träffa. Att då flagga med politiska o religiösa attribut är oftast inte produktivt.
 
Och vem har talat om att ge sig på?...Ingen har den rätten vare sig gamla gubbar eller nyutexaminerade unga tjejer.
Vad jag hävdar är en helt naturlig process. Vill du bli positivt bemött så anpassar du dig till den persons seder o bruk som du ska träffa. Att då flagga med politiska o religiösa attribut är oftast inte produktivt.
Jag pratar om att ge sig på. Jag pratar om den hatstorm som drar upp så fort en kvinna i hijab visar sig offentligt eller i media. Kvinnor som det spottas efter när de går ute, kvinnor som det är fritt fram att vara otrevlig emot för att de valt eller är tvungna att dölja håret. Kvinnor med namn som gör att de gallras bort före intervjuer.
 
Var fick du det ifrån? Snarare NMR då eller möjligen AFA-vänstern, de båda är ju kända för våldsbrott.
SD är väl inte mer våldsbenägna än 7-klövern i stort.

Du skojar va?

"Av Sverigedemokraternas 49 ledamöter har elva stycken haft problem med rättvisan på olika vis. Bland de andra 300 i riksdagen var siffran fyra stycken.

Med andra ord har mer än dubbelt så många sverigedemokrater haft problem med rättvisan än företrädare för alla andra partier tillsammans."

Män är misstänkta för brott 3,5 gånger så ofta som kvinnor, och de utan gymnasial utbildning 5,7 gånger så ofta som de med. Män utan eftergymnasial utbildning är främst de som röstar SD.
 
Naturligtvis är deras etniska bakgrund tyvärr en black om foten när de söker jobb. Det är jag naturligtvis medveten om. Det finns många med högre och kvalificerad utbildning som inte får arbeten motsvarande denna utbildning av det skälet. Men nu handlar det om en specifik grupp, hijab-bärande kvinnor som många gånger inte har de resurser som efterfrågas på arbetsmarknaden. Då har de etter värre att få jobb.
Och eftersom läget är som det är, så skulle jag avstå från avvikande attribut när jag söker jobb.
Har jag stora provocerande tatueringar döljer jag dessa, jag väljer en klädstil som jag förmodar passar tillfället och jag flaggar varken med politisk eller religiös tillhörighet....om jag verkligen vill ha jobbet.

Du kanske gör det men ser man till de flesta stora bolag så är tatueringar helt ok. Likaså en hoodie.
 
Det finns många yrken idag, få jobb jag kollat på har klädkod. Tatueringar är inga problem i butiker, väldigt många unga som har det idag.

Det är sant att väldigt många människor har tatueringar idag, av varierande storlek och typ.
Det är ändå så att väldigt synliga och täckande tatueringar, exempelvis på handrygg och hals och huvud, inte är tilltalande i många jobb.
Tycker jag, då, som får ganska negativa vibbar av vissa typer av tatueringar (trots att jag själv har en liten rackare; dock så placerad att den inte syns till vardags).

Så jag förstår var @landsbygdsbo menar med att man kan socialt stigmatisera sig själv exempelvis genom utbredda tatueringar.

Det hela är verkligen inte enkelt.
Jag tänker till exempel på äldreomsorgen där många vårdtagare är gamla och mer eller mindre dementa.
En dement äldre person kan med visst fog bli rädd för en väldigt tatuerad vårdgivare - eftersom utbredda tatueringar har förekommit mest bland kriminella. De mer eller mindre dementa äldre har troligen inte hängt med i det ändrade modet.

Samtidigt verkar det inte jättebra att utestänga personer från vissa yrken enbart pga tatueringar.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Förändring är ibland jobbig, det ändrar man inte genom att förbjuda förändring.

"många jobb" skulle jag ändra till "få jobb". det är också skillnad på en sleeve kontra rakat huvud med ansiktstatueringar. Liksom en hijab skiljer sig från en burka.
Inse en sak.
Att få jobb är ingen rättighet.
Att få jobb innebär att man har ngt att erbjuda som ngn annan är beredd att betala för.
Om det finns många som har liknande erbjudande som jag...ja då måste jag "sockra" mitt erbjudande så att köparen väljer det jag har att erbjuda. Gå ner i lön, tillföra ytterligare attraktiva resurser/kompetenser osv.
Om politiska eller religiösa attribut kan vara provocerande, om kropps utsmyckningar kan vara provocerande så har jag ett val att göra. Antingen struntar jag i kunskapen att dessa attribut sänker min konkurrensförmåga eller ej. Det är naturligtvis et personligt val...Men kom sedan för höge Farao inte och gnäll, att marknaden inte accepterar mig utan lämnar mig som arbetslös.
Om jag till det sedan tillhör en annan etnisk gruppering än den som ska köpa min tjänst är det, i mina ögon ännu viktigare att inte avvika från normen ytterligare.
Detta är inget jag gillar, men det är den verklighet vi lever i.
 
Senast ändrad:
Du skojar va?

"Av Sverigedemokraternas 49 ledamöter har elva stycken haft problem med rättvisan på olika vis. Bland de andra 300 i riksdagen var siffran fyra stycken.

Med andra ord har mer än dubbelt så många sverigedemokrater haft problem med rättvisan än företrädare för alla andra partier tillsammans."

Män är misstänkta för brott 3,5 gånger så ofta som kvinnor, och de utan gymnasial utbildning 5,7 gånger så ofta som de med. Män utan eftergymnasial utbildning är främst de som röstar SD.
http://cyberliv.bloggplatsen.se/2014/05/28/10722622-lista-over-domda-politiker/
Det verkar vara ett tvärsnitt över hur människor är mest tycker jag. Men du verkar helt och fullt ha skygglapparna på, hela tiden.
 
Du lider av vad jag vill kalla "Stockholmssyndromet" - Asså i stan e re ok, fatta jäla lantis.
Prova ute i landet får du se.

Jag bor i småstad. Flera receptionister på hotellet där jag jobbar har synliga tatueringar. Har aldrig hört att det skulle vara ett problem under uppväxten i norrlands landsbygd heller.
Utöver då, möjligtvis, ansiktstatueringar eller, absolut, stötande motiv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Som rubriken frågar, vad är den bästa festen och varför? Med anledning av den tråd jag precis startade med hur man klär sig vid...
Svar
8
· Visningar
1 080
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 974
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp