Svettäcke som ligger kvar BRA?

sandrafors

Trådstartare
Söker ett svettäcke som man kan lämna på hästen över natten i boxen, eller ha under utetäcket utan att det dras bakåt, åt sidan, klistras fast i pälsen och ligger allmänt obekvämt på hästen efter ett tag!
Finns det fleecetäcken som ligger still och bra? Nylonfodring i bogen? Annat material som andas och transporterar bort fukt?

Sitter och kollar på Bucas Power Cooler och Shamrock Power. Skillnad mellan dessa? Är Shamrock tjockare? Jag vill ju även att det ska vara lite värmande och inte bara supertunt tyg. Klistras dessa fast mot bogen och spänner bakåt så hästen får det obekvämt att röra sig? Eller sitter de löst och ledigt runt bog och kropp även efter en natt i boxen? Prisvärt? Shamrock kostar ju över 900 kr.

Andra förslag på bra svettäcken? :)
 
Det absolut bästa svettäcke jag någonsin haft är Cabejo's fleece/brynja. Det är ett stabilt täcke som ligger riktigt bra och det är helt fantastiskt bra. Det är nät mot hästen och fleece ovanpå. Riktigt bra kvalité och hästarna torkar superfort. Det drar inte i bogarna efter att det legat på under en natt och det glider inte omkring. Det ligger som ett vanligt stalltäcke men leder fukten och andas kanon. Kan starkt rekommendera! Ett väldigt populärt täcke inom travet. Enda nackdelen är att det endast finns upp till 145 :(
 
Söker ett svettäcke som man kan lämna på hästen över natten i boxen, eller ha under utetäcket utan att det dras bakåt, åt sidan, klistras fast i pälsen och ligger allmänt obekvämt på hästen efter ett tag!
Finns det fleecetäcken som ligger still och bra? Nylonfodring i bogen? Annat material som andas och transporterar bort fukt?

Sitter och kollar på Bucas Power Cooler och Shamrock Power. Skillnad mellan dessa? Är Shamrock tjockare? Jag vill ju även att det ska vara lite värmande och inte bara supertunt tyg. Klistras dessa fast mot bogen och spänner bakåt så hästen får det obekvämt att röra sig? Eller sitter de löst och ledigt runt bog och kropp även efter en natt i boxen? Prisvärt? Shamrock kostar ju över 900 kr.

Andra förslag på bra svettäcken? :)

Weatherbeetas fleecetäcken är jättebra, de har nylonförstärkning runt hela halsöppningen så att de håller formen.
 
Det absolut bästa svettäcke jag någonsin haft är Cabejo's fleece/brynja. Det är ett stabilt täcke som ligger riktigt bra och det är helt fantastiskt bra. Det är nät mot hästen och fleece ovanpå. Riktigt bra kvalité och hästarna torkar superfort. Det drar inte i bogarna efter att det legat på under en natt och det glider inte omkring. Det ligger som ett vanligt stalltäcke men leder fukten och andas kanon. Kan starkt rekommendera! Ett väldigt populärt täcke inom travet. Enda nackdelen är att det endast finns upp till 145 :(
okej ska kolla, jag har dock ett liknande. Finn tack fleece med nät men det glider snett tycker jag.
 
okej! Är det tjockare än ett vanligt bomullstäcke? Är det tjockare än bucas power cooler? Ligger bra även som stalltäcke/under natten?

Vet inte, jag har nog aldrig ägt ett bomullstäcke :o
Och Bucas Power Cooler har jag inte klämt på heller..
På min häst ligger det iaf bra, även över natten.
 
Vet inte, jag har nog aldrig ägt ett bomullstäcke :o
Och Bucas Power Cooler har jag inte klämt på heller..
På min häst ligger det iaf bra, även över natten.
men är det bara ett tunnt tyg? som en t-shirt eller så :P
Nog tjockt att användas som svettäcke på vinter? Jämförbart med ett fleece i tjocklek och värme? :P
 
Jag använder det på vintern.
Det är ju ett ganska tunt yttertyg och sen fleece på insidan, inte jättetjockt men tillräckligt för mitt fullblod som är frusen av sig iaf.
 
Jag använder det på vintern.
Det är ju ett ganska tunt yttertyg och sen fleece på insidan, inte jättetjockt men tillräckligt för mitt fullblod som är frusen av sig iaf.
okej det låter bra :) Hur är de i storlekarna? Jag brukar köpa 145 täcken, har amigotäcken som ligger bra i stl 140. Är bucas 140 att jämföra med dom tro?
 
Hansbo kombitäcke är väl bra(?)
jag har sånt, men det glider lätt snett, inga bukgjordar och vill inte ha täckesgjord under natten som trycker över ryggraden och tycker ändå inte att de håller kvar ett täcke bra vid rullning eller när de legat ner.. Upplever att de även halkar bakåt och spänner framme vid bogen?
 
okej det låter bra :) Hur är de i storlekarna? Jag brukar köpa 145 täcken, har amigotäcken som ligger bra i stl 140. Är bucas 140 att jämföra med dom tro?

Det är nog normala i storleken, min drar 135 i alla täcken utom HW där hon drar 130.
Så jag hade köpt 145 i Bucas om det är vad din häst brukar dra.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 496
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 427
Senast: Akustik
·
A
Utrustning Har sedan tidigare ett billigt fleecetäcke som jag använt som svettäcke om somrarna. Suger upp fukten från hästen snabbt och sedan...
Svar
2
· Visningar
835
Senast: piggis_83
·
A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 126
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp