Svettlukt i rena kläder

Jag använder sen några år tillbaka ättika istället för mjukmedel men vår tvätt luktar alltid sunkigt ändå :( och inte bara träningsklädertvättar utan även våra vanliga kläder. Vi har bytt tvättmaskin, testat högre temperaturer, tvättar ur tvättmaskinen regelbundet, träningskläderna får torka innan de läggs in. Hoppas på något magiskt tips här, jag är rätt less.
Får de verkligen torka ordentligt? Det blir lätt en ond spiral ifall kläderna har fukt kvar längst in.

Vissa svarta textilier brukar lukta oavsett. Speciellt svarta jeggings. Ibland rycker jag att lukten fastnar i annat också...
 
Min mans tröjor luktar aldrig riktigt rent, fast att de är tvättade. Jag har tvättat i 60 grader och testat olika tvättmedel, både flytande och pulver. Tvättmaskinen har ett rengöringsprogram som man ska köra var 50;e tvätt, jag brukar köra det oftare än så, och jag har rensat den lilla luckan och torkat ur den. Mannen duschar varje dag och använder deo, han svettas ganska lätt och lukten sätter sig liksom fast i t-shirtar.

Behöver jag byta tvättmaskin, eller tvättmedel? Eller man?
I huset fanns hemska specialsportkläder.
Tvättråd 30 grader. Stanken i källaren var... Sur, skarp, kemisk?
Tvättade med ättika och olika sporttvättar men det satt i.
Fick tips om Washologi SPORTTVÄTT by Victoria. Dyrt men fantastiskt!
Helt plötsligt upptäckte jag att mina stallskor luktade! 😅
Så nu får de gå i maskinen med en kapsyl.
 
I huset fanns hemska specialsportkläder.
Tvättråd 30 grader. Stanken i källaren var... Sur, skarp, kemisk?
Tvättade med ättika och olika sporttvättar men det satt i.
Fick tips om Washologi SPORTTVÄTT by Victoria. Dyrt men fantastiskt!
Helt plötsligt upptäckte jag att mina stallskor luktade! 😅
Så nu får de gå i maskinen med en kapsyl.
Washology Sporttvätt by Victoria är det ENDA som hjälper hos oss - och vi är 3 som tränar och svettas kopiöst. Lukten går aldrig ur. Men den sporttvättren är magisk. Den HAR en egen doft men inget påträngande - och sju resor bättre än den hemska gamla svettlukten....
 
Tänkte prova att använda ättika, hur doserar ni om ni kör maskintvätt?
Jag häller i en skvätt bara. Kör på den starka 24% och då tycker jag 1-2 matskedar räcker typ. Men mäter inte upp utan det är en skattning på hur mycket ”en skvätt” är :p
Ibland häller jag i sköljmedelsfacket, ibland direkt i trumman i en sån där boll där man häller flytande tvättmedel.
 
Jag hällde på ättika i armhålorna på bommullströjor som blivit svettiga innan jag la dem i tvättkorgen. Tyckte det funkade bra. Nu har jag en liten sprayflaska med ättika i stående i tvättstugan, i samma syfte.

Tvättmedlet från delaval slår det mesta också. Brukar tvätta fulla maskiner med en skopa sånt och en halv skopa vanish.
 
Detta! Alltså så sjukt effektivt! Tar bort all doft, all klibbighet, allt! Jag blev galen på doften på vissa kläder, spelade ingen roll om jag la dem i solen, tvättade med sporttvätt, ättika - både blötläggning/i tvättmaskinen/sköljmedel - ja ALLT! Bara kläderna blev kroppstemperatur så luktade de…. Det var riktigt pinsamt för alla!

Denna påse löse allt! Har 50% tvättmedel, och en - två msk av detta i tvättmaskinen så kan jag tom tvätta på snabb och det luktar inget efter en hel dag!!!! Så sjukt bra, bara älskar det!
 

Bifogade filer

  • C82B7DFC-D808-443D-B215-2BD5F53DD09E.jpeg
    C82B7DFC-D808-443D-B215-2BD5F53DD09E.jpeg
    98,1 KB · Visningar: 72

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Zacci
·
Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 306
Senast: Calmiche
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 069
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp