Svettlukt i rena kläder

Ni som blötläggerbi ättika, lägger ni i enbart ättika? Hur länge? Känns lite krångligt eftersom det en tröja här och en tröja där.
 
Jag säger byt deo. Den som tidigare rekommenderats, alltså rexona maximum protection, får 10/10 poäng.

Eller sen köra absolut torr med någon vanlig deo.
Håller med. Den deon har räddat en del av mina kläder från att hamna i hästgarderoben, efter deobytet luktar de inte alls längre.
 
Tvättar också med ättika, tar tom bort kattpisslukt. Behöver inte höja temperaturen ( tvättar alla kläder förutom strumpor och underkläder i 30-40 grader och då försvinner som sagt även pisslukt). Jag brukar ha flytande tvättmedel i boll i trumman och så häller jag i en skvätt ättika i tvättmedelsfacket eller sköljmedelsfacket, ibland både och.
 
Jag håller med de andra om att byta deo. Jag brukar aldrig ha problem med svettlukt, men när jag har testat att byta deo några gånger så har jag börjat stinka direkt. Den enda som fungerar på mig är Niveas roll-on. :)
 
Min mans tröjor luktar aldrig riktigt rent, fast att de är tvättade. Jag har tvättat i 60 grader och testat olika tvättmedel, både flytande och pulver. Tvättmaskinen har ett rengöringsprogram som man ska köra var 50;e tvätt, jag brukar köra det oftare än så, och jag har rensat den lilla luckan och torkat ur den. Mannen duschar varje dag och använder deo, han svettas ganska lätt och lukten sätter sig liksom fast i t-shirtar.

Behöver jag byta tvättmaskin, eller tvättmedel? Eller man?
Provat ättika som sköljmedel?
 
Intressant tips att låta plaggen torka innan tvätt, jag har varit lite inne på det tidigare. Nu brukar jag lägga egna träningskläder direkt från kroppen i maskinen, och tycker det funkar rimligt. Men vissa material har jag helt slutat med. Kör bara tröjor med hög andel bomull t ex.

Funktionsmaterial tycker jag är skunk.
 
Har märkt att soltorkning utomhus kan få plagg att lukta bättre.
Det här vill jag också tipsa om!
Vi fick ett jättegulligt babyplagg som min sambo hade som liten. Det hade legat i över 30 år på en vind och luktade… gammal vind. Lukten gick inte bort med blötläggning i ättika, flera tvättar 60 grader, olika tvättmedel, tvätt med ättika i, vi provade allt. Hängde ut i solen en dag: lukten borta direkt! :D
 
Jag använder sen några år tillbaka ättika istället för mjukmedel men vår tvätt luktar alltid sunkigt ändå :( och inte bara träningsklädertvättar utan även våra vanliga kläder. Vi har bytt tvättmaskin, testat högre temperaturer, tvättar ur tvättmaskinen regelbundet, träningskläderna får torka innan de läggs in. Hoppas på något magiskt tips här, jag är rätt less.
 
Jag använder sen några år tillbaka ättika istället för mjukmedel men vår tvätt luktar alltid sunkigt ändå :( och inte bara träningsklädertvättar utan även våra vanliga kläder. Vi har bytt tvättmaskin, testat högre temperaturer, tvättar ur tvättmaskinen regelbundet, träningskläderna får torka innan de läggs in. Hoppas på något magiskt tips här, jag är rätt less.

Vattenkvaliten?
 
Lite halvt OT, man får ju spel på träningskläder som man ska ha närmast kroppen och det står 40 grader i tvättrådet. Då händer ju INGENTING med svettlukten.
Skulle också vilja veta hur man doserar ättika i sköljningen. :)
 
Ni som blötläggerbi ättika, lägger ni i enbart ättika? Hur länge? Känns lite krångligt eftersom det en tröja här och en tröja där.

Jag tappar upp vatten i tvättstugevasken och häller i några matskedar ättika typ. Låter det ligga i någon timme eller så. Beroende på hur mycket det luktar. Det kanske räcker med en kortare stund också.
 
Jag använder sen några år tillbaka ättika istället för mjukmedel men vår tvätt luktar alltid sunkigt ändå :( och inte bara träningsklädertvättar utan även våra vanliga kläder. Vi har bytt tvättmaskin, testat högre temperaturer, tvättar ur tvättmaskinen regelbundet, träningskläderna får torka innan de läggs in. Hoppas på något magiskt tips här, jag är rätt less.
Kan hjälpa att byta tvättmedel. Variera mellan olika. Provat det?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Zacci
·
Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 306
Senast: Calmiche
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 069
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp