Svettlukt i rena kläder

Monkie

Trådstartare
Min mans tröjor luktar aldrig riktigt rent, fast att de är tvättade. Jag har tvättat i 60 grader och testat olika tvättmedel, både flytande och pulver. Tvättmaskinen har ett rengöringsprogram som man ska köra var 50;e tvätt, jag brukar köra det oftare än så, och jag har rensat den lilla luckan och torkat ur den. Mannen duschar varje dag och använder deo, han svettas ganska lätt och lukten sätter sig liksom fast i t-shirtar.

Behöver jag byta tvättmaskin, eller tvättmedel? Eller man?
 
Prövat sporttvättmedel? Finns på Ica tex. Ska ta bort dålig lukt från kläder. Min sambo svettas också en del speciellt när han tränar och hans t-shirts är inte nådiga då luktar enligt mig som tvättar apa 🐒
 
Prövat sporttvättmedel? Finns på Ica tex. Ska ta bort dålig lukt från kläder. Min sambo svettas också en del speciellt när han tränar och hans t-shirts är inte nådiga då luktar enligt mig som tvättar apa 🐒
Ja en provförpackning av något märke jag inte kommer ihåg, men det hjälpte inte. Kanske ska testa något annat?

Gäller bara att det inte är parfym i, brukar tvätta bebiskläder i samma 60 grader och där ska det vara snällt.
 
Ja en provförpackning av något märke jag inte kommer ihåg, men det hjälpte inte. Kanske ska testa något annat?

Gäller bara att det inte är parfym i, brukar tvätta bebiskläder i samma 60 grader och där ska det vara snällt.
Testa Fit'n'clean Sensitive. Det är parfymfritt och är jättebra på att ta bort svettlukt.
 
Ja en provförpackning av något märke jag inte kommer ihåg, men det hjälpte inte. Kanske ska testa något annat?

Gäller bara att det inte är parfym i, brukar tvätta bebiskläder i samma 60 grader och där ska det vara snällt.
Hm inte kollat om de är parfym i men de borde gå och lukta på dem tycker jag eller läsa 🤔 Vi kör ju parfymfritt oftast då jag får eksem av de flesta vanliga tvättmedel. Aldrig märkt något och då tvättar jag i samma medel som sambon. Men som sagt man får väl kanske läsa på förpackningen.
 
Jag har samma problem. Eller ja, de stinker inte, men mina träningströjor luktar aldrig riktigt rent i armhålorna. Nu stör det mig inte för jag tränar aldrig med folk längre, men när jag gjorde det var det 90c tvätt som gällde (de flesta svettbakterier dör inte i 60) samt att använda Naturlig Deo precis innan passet/jag tog på tröjan (den är bakteriedödande). De flesta deos annars är mest parfym för att dölja doften, typ Nivea, Axe, Dove, och såna märken. Upplever också att tröjor i bomull eller lin luktar mindre än syntettröjor, vilket stöttas av luktstudier/textilstudier. Det är också viktigt att tröjorna får torka ur ordentligt efter träningspasset. Häng upp dem på ett räcke/lina direkt efter så att de är snustorra när de åker i tvättkorgen, annars ligger de där och gottar sig och bakterierna förökar sig.
 
Jag brukar blötlägga kläder som luktar illa i ättika och vatten innan jag tvättar dem. Det fungerade till och med på nedkissade barnkläder som glömts i bilen några dagar i en påse. Jag trodde att det bara var att slänga så som det stank av urin. Vi tvättar allt i parfymfritt så inget doldes av medlet heller.

Man kan använda ättika istället för sköljmedel, men jag tycker mig ana en ättikadoft även efter att tvätten torkat. Men så är jag känslig för dofter överlag.
 
Jag har ättika som sköljmedel. Tar bort svettlukt ur makens träningskläder bättre än något annat jag har testat.
Håll koll på om ni har hårt eller mjukt vatten också, och anpassa tvättmedelsdosen efter det.
 
Han kan även prova att byta deo. Jag har en del tröjor (gamla) som jag enbart använder i stallet som luktade apa, det är därför de degraderades till stallkläder. (Nu har jag eget stall så ingen tror att jag går runt och plågar någon annan med den hemska doften, haha.) En del tröjor luktar liksom redan efter första användningen, när de är helt nya, helt hopplöst. Men sen jag bytte deo så har detta blivit mycket bättre, en del av de där ofräscha tröjorna är inte ens ofräscha längre.

Den jag har är från Rexona tror jag och finns i vanlig Ica-butik, men är lite dyrare än de andra sorterna. Det är i och för sig för kvinnor, men lär ju säkert finnas något för män eller unisex också tänker jag? Min bror har något luktfritt från apoteket som heter något med sensitive, till exempel.
 
Han kan även prova att byta deo. Jag har en del tröjor (gamla) som jag enbart använder i stallet som luktade apa, det är därför de degraderades till stallkläder. (Nu har jag eget stall så ingen tror att jag går runt och plågar någon annan med den hemska doften, haha.) En del tröjor luktar liksom redan efter första användningen, när de är helt nya, helt hopplöst. Men sen jag bytte deo så har detta blivit mycket bättre, en del av de där ofräscha tröjorna är inte ens ofräscha längre.

Den jag har är från Rexona tror jag och finns i vanlig Ica-butik, men är lite dyrare än de andra sorterna. Det är i och för sig för kvinnor, men lär ju säkert finnas något för män eller unisex också tänker jag? Min bror har något luktfritt från apoteket som heter något med sensitive, till exempel.
https://media.apotea.se/product-images/XL/rexona-maximum-protection-stress-control-45-ml-3.jpg

Den?

Min favorit!
 
Han kan även prova att byta deo. Jag har en del tröjor (gamla) som jag enbart använder i stallet som luktade apa, det är därför de degraderades till stallkläder. (Nu har jag eget stall så ingen tror att jag går runt och plågar någon annan med den hemska doften, haha.) En del tröjor luktar liksom redan efter första användningen, när de är helt nya, helt hopplöst. Men sen jag bytte deo så har detta blivit mycket bättre, en del av de där ofräscha tröjorna är inte ens ofräscha längre.

Den jag har är från Rexona tror jag och finns i vanlig Ica-butik, men är lite dyrare än de andra sorterna. Det är i och för sig för kvinnor, men lär ju säkert finnas något för män eller unisex också tänker jag? Min bror har något luktfritt från apoteket som heter något med sensitive, till exempel.
Har testat olika, nu kör vi båda denna, och gillar den. Den har varit den bästa av de dyrare och billigare hittills! https://www.kronansapotek.se/Bats-R...hc9SvDjpVux_Vutv7ZxoCB90QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Jag har ättika som sköljmedel. Tar bort svettlukt ur makens träningskläder bättre än något annat jag har testat.
Håll koll på om ni har hårt eller mjukt vatten också, och anpassa tvättmedelsdosen efter det.
Det har jag inte haft någon koll på, googlade nu och vi har mjukt, 4, enligt Google
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Zacci
·
Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: Calmiche
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 077
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp