Svinknott?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare asjo1932
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 795
A

asjo1932

Har hört att eksem ofta beror på svinknott. Någon som vet hur vanliga svinknotten är? Bor i södra Uppland.

Sv: Svinknott?

asjo1932 skrev:
Har hört att eksem ofta beror på svinknott. Någon som vet hur vanliga svinknotten är? Bor i södra Uppland.

Ja vi har mycket svidknott i Uppland, lokalt kan det vara värre än vid värsta norrlandsälven.:crazy:

Hej.
Jag tänkte just ställa samma fråga.
Funderar på att skaffa en isis.
Bor i gbg-trakten.
Finns det svidknott här?
mvh Jezz

dom finns överallt, men helst på skogs-ängmarker som är lite fuktiga. Har du aldrig blivit överfallen av svidknott ? dom kryper in under kläderna, åoch angriper en i huvudet, nacke och armar, allt dom kommer åt och biter hårt som fan. Man ser oftast svarta svärmar av dom..Hemska saker.

Vidrigast är dom helst efter skymmning och efter dagar av fuktigt , stilla väder.

Dom finns ju överallt. Bästa ställen för hästar som är allergiska mot svidknott är på havsbeten på västkusten, Gotland, Öland samt norra fjällen (kort knottsäsong).

Då är det nog svidknott vi har hos oss...Ängsmark och fuktigt!!! Inte bra när man har en häst som har eksem.... Har bytt stall i år, är det ovanligt mycke nu?? Har provat Nylanders häst kräm, men den hjälper ej. Har ni några förslag??? Dom äter på alla hästar utom mitt föl, någon som vet varför??? Det går ej att ha hästarna ute på natten pga dessa äckliga djur!!!
Bor i Västerås.
Mvh Marie

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Efter min tråd om att skaffa vänner som vuxen så tänkte jag kolla om det finns nått intresse för en träff i trestadsområdet? Jag bor i... 2
Svar
28
· Visningar
1 554
Senast: bumpo
·
Samhälle Man hör om kris i byggbranschen. Vi måste få igång byggandet igen, osv. Jag har varit tvungen att försöka boka rörmokare, snickare... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka