Svullen efter kastrering

Bri

Trådstartare
Min 4-åring kastrerades i onsdags hemma stående. Allt gick bra och han får nu penicillin i 5 dagar i förebyggande syfte.
Jag är bara lite orolig för att det svullnat upp så mycket! Såret är fortfarande "hyfsat" öppet och det droppar blod/var-blandning därifrån. Han är svullen och öm precis bakom snoppen, alltså framför där kulorna suttit. Det är som att det bildats en påse med sårvätska där.

Jag har tidigare läst att en del är inne själva och gräver så att det töms ut var, men är inte det med risk för livet?? Min pålle skulle nog inte bli så förtjust om jag körde in ett finger i hans ömma sår. :confused:

Annars mår han bra, äter och dricker som vanligt och har inte haft någon feber.
Han går ute på dagarna och sedan brukar jag leda honom en sväng på kvällen.

Vad tror ni, ska jag ringa vet nu eller ska jag avvakta? Jag vill ju inte att såret läker ihop och att påsen är kvar..
 
Tror inte du behöver ringa nån veterinär, att dom blir lite svullna är normalt....så länge han inte har feber och är mycket svullen så verkar det som det skall....var noga med att han springer lite också, så kommer mera ut..
Risk för livet är det absolut inte om man hjälper till att hålla öppet, och ont gör det inte på dom heller förrän det är så illa att dom fått infektion....svårt att råda såhär över nätet, jag öppnar upp när jag anser det är behövligt, annars låter jag det vara....men är det bara som en "pungpåse" och ingen feber så är det troligtvis bara normalt......ut o spring med honom eller longera 2 ggr om dagen...
 
Det är bra om du rör på hästen så mycket som möjligt, spring gärna. Gå ganska långt o låt hästarna vara ute så länge som möjligt.

Min första blev jättesvullen, som en fotboll. Och min andra fick högre temperatur ett tag, o där fick jag klämma ut var. Otrevligt, men det måste göras o hästen tyckte det var skönt bli av med eländet. Dessa båda stod inne på kvällen.

Min tredje hade en "perfekt" kastrering utan problem. Han gick ute i lösdrift o rörde sej mycket. Så kanske det är en bra lösning??

Lena
 
Tack för tipsen! Ska springa eller longera en sväng ikväll så får vi se om det kommer ut något.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: trollmamma
·
Hästvård I förrgår var en av hästarna väldigt halt i ett bakben. Ville inte stödja på benet och kraftigt halt i skritt. Ringde till veterinären...
Svar
1
· Visningar
1 350
Senast: mooi
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 396
Senast: remmis
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
3 946
Senast: Hemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp