Svullna ben vid hastiga foderbyten

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare majja22
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 7 230
M

majja22

Jag bytte stall i fredags, i panik kan man väl säga. Halva stallet flyttade sina hästar pga många många problem med stallägaren, och det hela slutade med att polis fick tillkallas eftersom hon låste in ponnyn som skulle åka samtidigt som min häst i boxen med kedja och hänglås (friskt beteende??). Det var liksom inte läge att be om att ta med foder därifrån att ha under en övergångsperiod i nya stallet.
Var alltså tvungen att byta tvärt från hösilage till hö, men helt olika värden säkerligen.
Sedan tre dagar tillbaks så är min häst rätt bra svullen över kotorna bak, och jag är 99% säker på att det har med det hastiga foderbytet att göra.
Undrar mest nyfiket hur lång tid det kan ta innan benen återgår till det normala??

Man måste få ställa dumma frågor, visst? :-)

Sv: Svullna ben vid hastiga foderbyten

Hejsan. Om svullnaden går ned efter arbete så är det väl väldigt troligt att det har med foderbytet att göra. Du kan ha stallbandage om du vill men det ger sig nog om någon vecka.

mvh
Lejonelle

Svullnaden går ner när hon rör sig, dock inte helt.
Jag är ganska säker på att det är pga foderbytet, brukar i normala fall vänja in henne på nytt foder långsamt, men ibland blir det tokigt :smirk:

Men ok, jag avvaktar några dagar till innan jag blir orolig, :)

Jag har bytt foder för ca 1månad sen. Han ska gödas nu! I början var han svullen mer eller mindre även på em/kvällen i benen trots att han gick ute i hagen hela dan. Det försvann nästan helt efter ridning. Nu ca 1 månad senare så ser hans ben ok ut på em/kvällen när jag kommer. Jag var mest uppmärksamm så han inte fick diarre eller blev lös i magen.

Ok, det kan ta såpass tid?
Magen är inga problem med alls, tack och lov :-)

Det kan vara ganska belastande för vävnaderna med svullnad, så ha gärna benen lindade åtminstone vid motionering så hjälper det yttre trycket till att transportera bort den överflödiga vätskan.

När min häst var yngre och hästskötarna gav henne ful giva ensilge i stället för hö blev hon tvärsvullen bak. det gick över efter någon dag när de bbytte till hö igen.

;)

Det är säkert foderbytet som gett svullnaden. Men det är ju inget farligt, om inte hästen reagerat med tex kolik ännu.

Min ena häst svullnar i benen även om man vänjer in nytt foder mkt långsamt.

Som svar på "frågan" friskt beteende så svarar i allafall jag solkart nej! Vilket koko till människa!

Magen har varit ok hela tiden, och svullnaden börjar gå ner ;)
Jag brukar också vara mkt försiktig vid foderbyten, men denna gång hade jag inte så stort val :crazy:

Och jepps, mer koko människa får man leta efter, mycket konstiga saker har hänt i det stallet.... Stod ut i 1,5 månad....

kopparberg skrev:
Det är säkert foderbytet som gett svullnaden. Men det är ju inget farligt, om inte hästen reagerat med tex kolik ännu.

Min ena häst svullnar i benen även om man vänjer in nytt foder mkt långsamt.

Som svar på "frågan" friskt beteende så svarar i allafall jag solkart nej! Vilket koko till människa!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är... 2
Svar
20
· Visningar
4 666
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Typ varje vinter drabbas ett gäng hästar i stallet av en rejäl släng diarré i kombination med svullna ben och feber i lite varierande...
Svar
10
· Visningar
7 159
Senast: Meggan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 716
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag fick in min ridtravare lite svullen i vänster fram och markerade jätte lite på höger fram.. Idag när jag kom till stallet var han...
Svar
8
· Visningar
3 233
Senast: MizzFail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur