Sweden International Horse Show

Sen vill jag verkligen se prins Carl Philips pris och fälttävlan, men det sistnämnda går så himla sent, så jag får se om jag orkar.
 
Smaken är väl alltid delad. Det var några riktigt bra delar men annars tunt och 10 min reklaminslag
Var det starstable grejen? Såg nåt klipp på nån som red med rosa kläder på Instagram. Kändes inte riktigt som att det passade in, och då såg jag ändå bara några sekunder.
 
Nu ska jag titta lite kür!
Efter lunch blir det att köra ponny, sedan ska jag bestämma om jag ska titta på SIHS eller Madrid i eftermiddag. Maken är pepp på inomhusfälttävlan så det får förträde ikväll :D
 
Ok, jag är lite labil pga övertrött, men såklart började jag grina när Isabel red. Så fin ridning från alla som var med idag! :love:

Sitter tyvärr bredvid ett pladdergäng som mest verkar vilja umgås, inte titta på kür. :meh: Men jag hade med mig mitt hemliga vapen öronproppar som även behövs då ljudet är fasligt högt inne på arenan.
 
Hur var shoppingen jämfört med tidigare år? Förra året tyckte jag att mässan nästan var lite gles (kanske berodde på corona också och att vissa inte var där då?). Var det många bra erbjudanden, eller roliga gratisgrejer. Kommer ihåg att jag fick en söt hund från Agria förra året 😊
 
Hur var shoppingen jämfört med tidigare år? Förra året tyckte jag att mässan nästan var lite gles (kanske berodde på corona också och att vissa inte var där då?). Var det många bra erbjudanden, eller roliga gratisgrejer. Kommer ihåg att jag fick en söt hund från Agria förra året 😊

Typ bara en massa bling och schabrak. Dvs jag tyckte att den var tråkig. Även om vissa bling börjar gå lite väl långt.

A68AE84D-45E8-4480-96B2-3C02654F5F90.jpeg
 
Jag titta på tölten i fredags men stör ihjäl mig på att de zoomar in ett ekipage så länge så man missat de andra.
 
Hur var shoppingen jämfört med tidigare år? Förra året tyckte jag att mässan nästan var lite gles (kanske berodde på corona också och att vissa inte var där då?). Var det många bra erbjudanden, eller roliga gratisgrejer. Kommer ihåg att jag fick en söt hund från Agria förra året 😊
Den var jättetråkig och nästan helt utan erbjudanden. Jag skulle köpa stigbyglar och bett och det fanns typ nästan ingenting. Skulle även köpa hjälm till sonen, men det fanns knappt någon som kostade under 5000 kr.

Till lunch blev det en 50 cl Pepsi för 45 kr och en "kebabtallrik" som vi fick i en liten plastburk för 149 kr... Riktigt riktigt dåligt på den fronten också.
 
Vad tråkigt att det inte verkar ha varit nån sårskilt rolig mässa. Och maten är ju tyvärr alltid ganska kass på arenor (nåt år ville jag beställa pizza för det fanns på tavlan i en av friends kiosker, men ingen som jobbade visste nåt om det öht, tur det är nära till Mall of Scandinavia). Hoppas shoppingen blir bättre nästa år, men det känns som att det blir färre och färre extragrejer och liknande. Jag kommer ihåg nåt år på Globen när det fanns fina reklamreflexer i nästan alla stånd och annat *bonus* som känns kul att få när biljetterna ändå kostar ganska mycket.
 
Jag gick fredag kväll och lördag förmiddag i år, känner mig lite smått besviken faktiskt. Fredag kväll var det halvtomt på läktarna och lite trist stämning. Jubileumsnumret var världens besvikelse, alma vaquera var bra men resten var minst sagt skruttigt. Även julavslutningen kändes fattig och trist. Tävlingarna klagar jag dock inte på, alltid spännande att se sport på hög nivå! Förra året gick jag kväll lördag+söndag och det är ju betydligt roligare när det faktiskt sitter folk i publiken, så jag tror jag undviker att gå fredag nästa år.

Mässan tyckte jag också kändes betydligt sämre än tidigare år. Jag kanske är mossig men jag tyckte allt såg exakt likadant ut? Dyrt dessutom. Ridtights från diverse "lifestyle brands" samt schabrak och pannband med bling ad nauseam. Programmet på mässarenan kändes också lite tomt.

Spontant känner jag att SIHS antingen borde lägga mer krut på de "inhemska" showinslagen eller skippa dem helt. En handfull halvhjärtade och dåligt koordinerade kadriljer känns bara pinsamt. Mer variation på mässan hade såklart också varit kul, men det är väl upp till de enskilda företagen/föreningarna att anmäla intresse att vara med tror jag? För egen del hade jag gärna sett något för körning och något för mindre ponnyer på mässan.
 
Jag har varit där 24 år på raken. Jag tittar främst på dressyren, men har också sett både hoppning och fälttävlan. I år såg jag hoppning och fälttävlan. Shower är absolut inte min grej så det har jag aldrig sett.
Jag tyckte det var lite roligare tidigare när fler ekipage red Grand Prix på lördagen och alla inte kvalade till küren på söndagen. För min del får det gärna vara över 20 startande i hoppklasserna. Jag tycker att det blivit för snuttifierat med nuvarande format.

När mässan var i Globen/Annexet kunde man fynda varje gång. Jag har köpt oerhört mycket där genom åren, alltifrån täcken, träns, ridbyxor, jacka, reflexer med mera. Sedan flytten till Friends har den blivit allt tråkigare för varje år. Jag gillar att köpa normala prylar till fördelaktiga priser. Jag köper gärna sånt som har andra färger än blå och brun. Mitt senaste fynd var en grön och lila longerlina för tre år sen. Den används varje vecka. Numera tycker jag att det bara är dyra märken. bling och trista färger. Många av sakerna är så fula att jag inte skulle ta emot dem ens om jag fick dem gratis.
 
Vad tråkigt att det inte verkar ha varit nån sårskilt rolig mässa. Och maten är ju tyvärr alltid ganska kass på arenor (nåt år ville jag beställa pizza för det fanns på tavlan i en av friends kiosker, men ingen som jobbade visste nåt om det öht, tur det är nära till Mall of Scandinavia). Hoppas shoppingen blir bättre nästa år, men det känns som att det blir färre och färre extragrejer och liknande. Jag kommer ihåg nåt år på Globen när det fanns fina reklamreflexer i nästan alla stånd och annat *bonus* som känns kul att få när biljetterna ändå kostar ganska mycket.

Jag minns när jag var i Gbg och köpte en KEP-hjälm för 1000 kr… Det kallar jag mässerbjudande!
 
Jag gick söndag eftermiddag. Gick med min femåriga dotter så naturligtvis är det prio show och inte tävling. Jag är inte särskilt mycket för frihetsdressyr men tyckte mamman med barnet och vita hästen var lite gulligt. Dottern var helt förtrollad av numret. Avslutande julshowen kändes väldigt avslagen men dottern gillade det.

Jag köpte några saker på mässan. Ett par ridbyxor, en jacka, en väst, några strumpor och lite käpphästsaker. Blev väldigt förvånad över hur dyra märken det var. Har vanliga ridhästmänniskor så dyra saker? Jag är återvändare till dressyr och hoppning efter åratal i annan gren så jag blev lite chockad.
 
Jag jobbade i stallarna, var med i en show och hann se några shower. Håller helt med om att showen var lite trist i år, men jag är extremt glad att Lorenzo och Pignon inte fick komma tillbaka. De kan gärna hålla sig borta från all form av hästeri tycker jag :angel:
Alizée Froment är underbar dock!
Gillade att tornamentum kom tillbaka och att de rockade till luciatåget.
Annars är det mycket samma samma. Jag hade gärna velat se WE (kanske dressyrryttare mot hoppryttare hade varit kul) och hästagility. Något nytt liksom. Känns som det är samma samma varje år.
Owe Sandström förtjänade en bättre avtackning! Att det inte blev stående ovationer var trist.

Mässan är trist. Mycket dyra grejer, jag gillade att fynda på söndagen och få massa gratisprover men det verkar de helt ha slutat med.

Ur min synpunkt som jobbar i stallarna är jag ganska glad att rashästarna inte är med (det var extremt struligt många gånger med dem) men samtidigt saknar jag också att få se mångfalden där. Förstår även att det var en favoritgrej för många och att det drog folk.

Hade gärna sett fler människor på läktarna också. Det är alltid roligare och man blir mer stolt över sitt arbete när det finns många glada besökare.

Mat smugglar jag in via stallet (annars hade jag typ inte haft råd att jobba :rofl:) men jag förstår verkligen besökarnas frustration över arenamaten, den är riktigt dålig.

Har framfört lite synpunkter till SIHS, och hoppas de tar till sig lite :)
 

Liknande trådar

Fritid I morgon lördag den 18 nov börjar curling-EM. SVT sänder: 18 november: 20.00 – 23.00 SVT24/Play: Sverige-Schweiz (d) 19 november...
Svar
4
· Visningar
444
Senast: Rosett
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Rosett
·
Fritid Det började igår och sänds på SVT/svtplay. 🥌 Lag Edin representerar Sverige på herrsidan och lag Hasselborg på damsidan. Vi hoppas väl...
Svar
4
· Visningar
474
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 604
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp