Sweden International Horse Show

Får ni inte mat?! Galet.
Jodå! På de pass man är uppskriven. Sen åker jag ofta in och jobbar "utanför" de pass jag är uppskriven på, eller jobbar vidare om passet kanske slutar 13 och jag vill se något 18:30. Eller om jag slutar på jobbet 16:30, kommer till Friends 17:00 och mitt pass inte startar förrän 19:00 osv.
Så det är ju lite självförvållat :) Jag är på Friends all den tid jag bara kan hela veckan liksom. :up:
 
Jag har tagit in egna mackor och dricka varje år, vägrar den dyra och onyttiga bukfyllan som säljs där. Är dessutom vegetarian så utbudet är ännu smalare. Ingen har någonsin anmärkt på det.
Det är mest om man går med maten synlig, och om man har tur med de som står där :D. En Picadeli låda i högsta hugg brukar stoppas.
 
Jag jobbade i stallarna, var med i en show och hann se några shower. Håller helt med om att showen var lite trist i år, men jag är extremt glad att Lorenzo och Pignon inte fick komma tillbaka. De kan gärna hålla sig borta från all form av hästeri tycker jag :angel:
Alizée Froment är underbar dock!
Gillade att tornamentum kom tillbaka och att de rockade till luciatåget.
Annars är det mycket samma samma. Jag hade gärna velat se WE (kanske dressyrryttare mot hoppryttare hade varit kul) och hästagility. Något nytt liksom. Känns som det är samma samma varje år.
Owe Sandström förtjänade en bättre avtackning! Att det inte blev stående ovationer var trist.

Mässan är trist. Mycket dyra grejer, jag gillade att fynda på söndagen och få massa gratisprover men det verkar de helt ha slutat med.

Ur min synpunkt som jobbar i stallarna är jag ganska glad att rashästarna inte är med (det var extremt struligt många gånger med dem) men samtidigt saknar jag också att få se mångfalden där. Förstår även att det var en favoritgrej för många och att det drog folk.

Hade gärna sett fler människor på läktarna också. Det är alltid roligare och man blir mer stolt över sitt arbete när det finns många glada besökare.

Mat smugglar jag in via stallet (annars hade jag typ inte haft råd att jobba :rofl:) men jag förstår verkligen besökarnas frustration över arenamaten, den är riktigt dålig.

Har framfört lite synpunkter till SIHS, och hoppas de tar till sig lite :)
Alltså hur börjar man jobba i stallarna, på banan etc? Är det fortfarande blå stjärnan som kör stallarna? Hade tyckt det varit roligt att vara med om något så stort event, men vet liksom inte hur jag ska ta mig till :)
 
Jag har valt bort att ta mig tid för SIHS i år, dels för att Rashästarna saknas, men också för att mässan förra året var dålig.

Annars så gillar jag att se toppdressyr.

Att mindre kända raser, och för den delen mindre kända grenar inom hästeri visas upp, är till gagn för att mångfalden ska bevaras och utvecklas.

Så varför inte en uppvisningstävling i WE? Eller en inomhus tävling i skogskörning som uppvisning? Kan man ha inomhusfälttävlan och marathon, så kan man ha några utvalda moment från skogskörning. Varför inte uppvisningstävling i någon westerngren?

Något varje år, det behöver inte vara samma grej hela tiden.
 
Alltså hur börjar man jobba i stallarna, på banan etc? Är det fortfarande blå stjärnan som kör stallarna? Hade tyckt det varit roligt att vara med om något så stort event, men vet liksom inte hur jag ska ta mig till :)
Ja det är fortfarande blå stjärnan som håller till i stallarna. Vi får ständigt beröm från många internationella ryttare och groomar som tycker att vi är den bäst organiserade stall de varit på. :up: Härligt gäng där alla hjälper alla!

Banpersonal vet jag inte riktigt men jag tror att om du mailar friends kan de ge dig rätt kontakt. De verkar också vara ett trevligt gäng. :)
 
Jag jobbade i stallarna, var med i en show och hann se några shower. Håller helt med om att showen var lite trist i år, men jag är extremt glad att Lorenzo och Pignon inte fick komma tillbaka. De kan gärna hålla sig borta från all form av hästeri tycker jag :angel:
Alizée Froment är underbar dock!
Gillade att tornamentum kom tillbaka och att de rockade till luciatåget.
Annars är det mycket samma samma. Jag hade gärna velat se WE (kanske dressyrryttare mot hoppryttare hade varit kul) och hästagility. Något nytt liksom. Känns som det är samma samma varje år.
Owe Sandström förtjänade en bättre avtackning! Att det inte blev stående ovationer var trist.

Mässan är trist. Mycket dyra grejer, jag gillade att fynda på söndagen och få massa gratisprover men det verkar de helt ha slutat med.

Ur min synpunkt som jobbar i stallarna är jag ganska glad att rashästarna inte är med (det var extremt struligt många gånger med dem) men samtidigt saknar jag också att få se mångfalden där. Förstår även att det var en favoritgrej för många och att det drog folk.

Hade gärna sett fler människor på läktarna också. Det är alltid roligare och man blir mer stolt över sitt arbete när det finns många glada besökare.

Mat smugglar jag in via stallet (annars hade jag typ inte haft råd att jobba :rofl:) men jag förstår verkligen besökarnas frustration över arenamaten, den är riktigt dålig.

Har framfört lite synpunkter till SIHS, och hoppas de tar till sig lite :)
Vad kul ändå att jobba och ha en fot inne bland hästarna! :). Vad för show var du med? Jaså avtackades han, efter alla år borde han verkligen vara värd stående ovationer!
 
Jag jobbade i stallarna, var med i en show och hann se några shower. Håller helt med om att showen var lite trist i år, men jag är extremt glad att Lorenzo och Pignon inte fick komma tillbaka. De kan gärna hålla sig borta från all form av hästeri tycker jag :angel:
Alizée Froment är underbar dock!
Gillade att tornamentum kom tillbaka och att de rockade till luciatåget.
Annars är det mycket samma samma. Jag hade gärna velat se WE (kanske dressyrryttare mot hoppryttare hade varit kul) och hästagility. Något nytt liksom. Känns som det är samma samma varje år.
Owe Sandström förtjänade en bättre avtackning! Att det inte blev stående ovationer var trist.

Mässan är trist. Mycket dyra grejer, jag gillade att fynda på söndagen och få massa gratisprover men det verkar de helt ha slutat med.

Ur min synpunkt som jobbar i stallarna är jag ganska glad att rashästarna inte är med (det var extremt struligt många gånger med dem) men samtidigt saknar jag också att få se mångfalden där. Förstår även att det var en favoritgrej för många och att det drog folk.

Hade gärna sett fler människor på läktarna också. Det är alltid roligare och man blir mer stolt över sitt arbete när det finns många glada besökare.

Mat smugglar jag in via stallet (annars hade jag typ inte haft råd att jobba :rofl:) men jag förstår verkligen besökarnas frustration över arenamaten, den är riktigt dålig.

Har framfört lite synpunkter till SIHS, och hoppas de tar till sig lite :)

För en som legat under en sten… Vilka är Lorenzo och Pignon och vad har de gjort för fel?

Vad brukar strula med rashästarna?
 
Vad kul ändå att jobba och ha en fot inne bland hästarna! :). Vad för show var du med? Jaså avtackades han, efter alla år borde han verkligen vara värd stående ovationer!
Jag dansade macarena :D brukar försöka vara med på något nere på arenan, det är kul!

Ja jag blev besviken. Han borde ju körts ut i guldvagn med guldhäst. Han har gjort så otroligt mycket för eventet.
 
För en som legat under en sten… Vilka är Lorenzo och Pignon och vad har de gjort för fel?

Vad brukar strula med rashästarna?
Lorenzo och Pignon är två gubbar med massa hästar som kör frihetsdressyr.
Båda två är snubbiga och småsuper. Ingen av dem är trevlig. En av dem är riktigt otrevlig mot tjejerna som tar hand om hästarna när han inte tror det syns.
De är inte snälla mot hästarna heller och en av dem såg jag piska en häst i ansiktet vid lastning. Jag har pratat med fei stewards samt veterinärerna om det så fort jag sett något.

Rashästarna är lite struliga för att de är så många, har sin egen organisation utöver vi på stallet men ändå ska vi i stallet ha ansvar för dem. De byter boxar och liksom är lite oerfarna vilket krånglar saker rent organisationiskt liksom :)
 
Jag dansade macarena :D brukar försöka vara med på något nere på arenan, det är kul!

Ja jag blev besviken. Han borde ju körts ut i guldvagn med guldhäst. Han har gjort så otroligt mycket för eventet.
Ja det borde han verkligen ha gjorts. Jag visste inte ens att det var avtackning för honom. Var inget som ”märktes” på showen jag gick på.
 
Alltså hur börjar man jobba i stallarna, på banan etc? Är det fortfarande blå stjärnan som kör stallarna? Hade tyckt det varit roligt att vara med om något så stort event, men vet liksom inte hur jag ska ta mig till :)
Jag skrev dressyrprotokoll i år. Det var helt fantastiskt för mig. Domaren jag skrev åt var supertrevlig och vi hade roligt mellan starterna. Jag blev "headhuntad" för att jag är domare och har skrivit på breeders bl.a. så de visste att jag inte var rädd för att skriva ut utländska domare då man ska kunna alla domartermer på engelska. Det var dressyransvariga som kontaktade mig och jag skrev alla dagarna åt samma domare. Det var det kravet de hade. Tur då att jag jobbar 80 % så jag kan vara ledig en dag i veckan vid behov.

F.f.a. var küren på Top10 (eller 8 som det blev) speciell för mig, då det var DoD och jag fick läsa protokoll och svårigheter för domaren, för att de skulle veta när de olika svåra kombinationerna skulle godkännas eller inte. Vanlig kür är nästan svårare att skriva första gångerna, men det här var svårt för att det var hög ljudvolym och allt gick fort. Det var också intressant att gå tillbaka och titta på sändningarna och kunna jämföra med lite mer bakgrundsinfo. Även om jag dömer så fick jag djupare kunskap om bedömning på högre nivå. Så för mig är det nog så högt jag kommer komma i den här cirkusen. Att döma OS drömmer jag inte om, men att skriva, det vore kul! :angel:
 
Lorenzo och Pignon är två gubbar med massa hästar som kör frihetsdressyr.
Båda två är snubbiga och småsuper. Ingen av dem är trevlig. En av dem är riktigt otrevlig mot tjejerna som tar hand om hästarna när han inte tror det syns.
De är inte snälla mot hästarna heller och en av dem såg jag piska en häst i ansiktet vid lastning. Jag har pratat med fei stewards samt veterinärerna om det så fort jag sett något.

Rashästarna är lite struliga för att de är så många, har sin egen organisation utöver vi på stallet men ändå ska vi i stallet ha ansvar för dem. De byter boxar och liksom är lite oerfarna vilket krånglar saker rent organisationiskt liksom :)
Jättetråkigt att höra.
Jag var för ett par år sedan på klinik med Pignon och tyckte den var bra.
Han visade både hur han jobbar med sina egna hästar och sedan undervisade han olika ekipage. Fanns även en jätterädd häst som han jobbade med, vilket jag tyckte han gjorde bra.

Den show jag såg på plats i Stockholm (tror det var 2016) reagerade jag egentligen bara på en sak och det var att han hade föl med. Personligen tycker jag föl är alldeles för små för att åka på uppvisningar. Det borde finnas krav på lägsta ålder på hästarna som deltar.
 
Jättetråkigt att höra.
Jag var för ett par år sedan på klinik med Pignon och tyckte den var bra.
Han visade både hur han jobbar med sina egna hästar och sedan undervisade han olika ekipage. Fanns även en jätterädd häst som han jobbade med, vilket jag tyckte han gjorde bra.

Den show jag såg på plats i Stockholm (tror det var 2016) reagerade jag egentligen bara på en sak och det var att han hade föl med. Personligen tycker jag föl är alldeles för små för att åka på uppvisningar. Det borde finnas krav på lägsta ålder på hästarna som deltar.
Jag tror tyvärr att de visar en fin bild utåt men i kulisserna pågår annat.
Jag tyckte att både lorenzo och pignon var fantastiska först men det försvann ju när jag såg vissa trista saker.

Kan kanske glädja dig gällande fölet dock att det inte verkade jättestressat någon gång i stallarna, när vi fångade upp flocken efter att de sprungit ut osv.
 

Liknande trådar

Fritid I morgon lördag den 18 nov börjar curling-EM. SVT sänder: 18 november: 20.00 – 23.00 SVT24/Play: Sverige-Schweiz (d) 19 november...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Rosett
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Rosett
·
Fritid Det började igår och sänds på SVT/svtplay. 🥌 Lag Edin representerar Sverige på herrsidan och lag Hasselborg på damsidan. Vi hoppas väl...
Svar
4
· Visningar
473
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 604
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp