Sweeney shoulder - någon med erfarenhet?

Bukefalos 30 år!

Kanske inte göra mer utan något annorlunda? Byta ut något av det som görs mot något annat?

Jag ber om ursäkt om jag upprepar något som du redan sagt att du gör, minns inte exakt. Ska läsa om alla inlägg senare.

Kanske finns några mer "statiska" rehabövningar i stallgången som kan ge nytta?
I min tråd om knäskador så tipsade en del om att de haft stor effekt av sådana i rehaben.
Om det är applicerbart på en sådan här skada har jag ingen aning om.

Eller så är det bara fortsätta och vänta resterande månader, jag har ingen aning.

Jag är tacksam för alla dina uppdateringar. Denna skada känns ju ovanlig och väldigt intressant att höra utvecklingen av.
Ingen fara ju mer som funderar desto bättre :D

"Min" veterinär är chefsveterinär och väljer att lita på honom då de andra vänder sig till honom i andra frågor. Skritturer över stock och sten för balans är A och O vad jag förstått i detta samt kontrollerad rörelse. Ju mer jag aktiverar honom för hand/genom ridning så ju lugnare är han i hagen. Vad jag förstått av alla så går det inte att avgöra någonting förens efter 6 månader. Skynda långsamt. De är ju iallafall positiva till att han återhämtade sig och kunde röra sig så mycket lättare efter bara en "kort" tid.

Bara seg väntan nu.

Hittar inga råd på nätet heller mer än en massa filmer från USA på hästar. Hittat några enstaka här i Sverige och försökt kontakta ägarna men inte fått något svar så ja alla råd/infallsvinklar mottages tacksamt

Varit lite motigt med det "fina vädret" att bege sig ut och skritta/rida.

Igår tog vi en längre runda och jag testade lite att köra vänster sittben och i ett högre tempo så hade han samma störning som med höger men i balans. Ändå en liten framgång tycker jag allt.

Pratat med kliniken idag.

Efter telefonsamtal kommer här lite råd i rehabiliteringen.
Rid ute som förut och fortsätt trava och sitt inte på v sittben, utöka galoppen när han vill.
Lite inslag av mer brötig terräng i skritt bra dagar.
Lägg till 1-2 ggr/v paddock arbete med bommar 5 st i bekvämt skritt avstånd i lite samling på rakt spår rid in med
fokus på bakben under sig för att lyfta bogarna och stöd i munnen, samling succesivt ökad samling och kortare
avstånd ju starkare han blir, lägg in detta 2-6 ggr/ pass lång tygel och avslappnad skritt en långsida före upprepning.
Lägg till 5 bommar i ett hörn , växla mellan det breda och korta avståndet med samma samlings tänk och en
avslappnad skritt långsida mellan varje pass upprepa 2-6 ggr/pass.
Hälsningar Dipl Equiterapeut

Så i slutet av januari ska vi återkoppla igen,

Beslutat att flytta ÅB till slutet av februari. Vi går på halvfart jättehärligt att komma ut och pulsa i snön vilket gjort honom gott.

Equiterapheuten/lasern var ute igår och hon tyckte han kändes jättefin i kroppen. Och ja hästen njöt i fulla drag.

Hon kommer var 4/v från och med nu. Han rids men motivationen till att risa i -19 har varit lite sisådär och nu när all snö är borta och kylan slår till igen kommer jag vara ännu mindre motiverad då det bara blir glashalt och hårt i backen.

Hade jag haft ridhus tillgängligt men vill inte lägga 1½h i bara resväg för att åka och jobba lätt, lätt

Ska se om jag kan lägga in gårdagens filmsnutt där även trav är med

Skönt att det känns som det gär framåt trots de trista ridförutsättningarna.

Hur ser insjunknaden ut nu? Något skillnad åt något håll?

Skönt att det känns som det gär framåt trots de trista ridförutsättningarna.

Hur ser insjunknaden ut nu? Något skillnad åt något håll?

Nej tyvärr lika stort hål. Enda skillnaden är att han är inte riktigt lika tjock :rofl:

Stirar mig blind på sista filmen bara och tycker han briljarderar med det frambenet nu i traven vilket han inte gjort förut.

Här är en 2 min filmsnutt (ha inte på ljudet) Gammeltanten ser oss från stallet och är inte nöjd och skriker hejvilt efter han. Strunt samma att ponnyn kommit in. Han räknas inte :rofl:
Skritt fram och tillbaks samt trav med häst som tyckte det var helt onödigt att gå ut igen.

Jag kan ju inget om just sweeney shoulder och har inte så mycket erfarenhet av bilardering men jag noterar att han vill gå lite på tre spår och att det kanske gör att dst ser mer uttalat ut.
Inte alls oväntat med den långa vilan.
Tycker inte biljarderingen ser så kraftig ut att jag oroat mig mycket.
Kanske biljarderar han för att muskler saknas?

Jag hade stämt av med equiterapeut och eventuellt veterinär om du får tag på denne.
Sedan hade jag filmat med några vwckor emellan för att se om det blir värre.

Men som sagt med reservation för att jag kan väldigt lite om detta.
Om du får longera på böjt spår hade jag kanske gjort en snabb koll med det också för att se hur det såg ut då.

@Cattis_E Han har aldrig briljarderat förut därav min reaktion. Har haft en häst tidigare som briljaredare ordentligt bägge fram men född med det Inget som uppstått såhär.

Ja det borde vara för muskeln saknas och han långsamt bygger upp andra runt om men blir ju skraj för att det ska fortsätta.

Var ute en sväng igår och nu går det ju bara skritta för det är så jäkla stenhårt ute och halt och sambon filmade på tillbaksvägen men då gick han rakare (även traven på väg tillbaks) Tre spår blir dock tydligt kännbart i galopp eftersom han är så svag och jag upplever den 4-taktig.

Har ingenstans att longera och helt ärligt jag åker inte till ridhus för lättare longering lite skritt och trav :/ Känns inte värt att lägga flera timmart extra i det här väglaget för 20-30 min ridning och sen köra hem i samma.

Hade jag haft närmre till ridhus eller att ridbanan fungerade hade det varit annorlunda

Filmen skikas direkt till Equiteraphuten och veterinären efter var gång "laser" kvinnan varit ute.

@Cattis_E Han har aldrig briljarderat förut därav min reaktion. Har haft en häst tidigare som briljaredare ordentligt bägge fram men född med det Inget som uppstått såhär.

Ja det borde vara för muskeln saknas och han långsamt bygger upp andra runt om men blir ju skraj för att det ska fortsätta.

Var ute en sväng igår och nu går det ju bara skritta för det är så jäkla stenhårt ute och halt och sambon filmade på tillbaksvägen men då gick han rakare (även traven på väg tillbaks) Tre spår blir dock tydligt kännbart i galopp eftersom han är så svag och jag upplever den 4-taktig.

Har ingenstans att longera och helt ärligt jag åker inte till ridhus för lättare longering lite skritt och trav :/ Känns inte värt att lägga flera timmart extra i det här väglaget för 20-30 min ridning och sen köra hem i samma.

Hade jag haft närmre till ridhus eller att ridbanan fungerade hade det varit annorlunda

Filmen skikas direkt till Equiteraphuten och veterinären efter var gång "laser" kvinnan varit ute.
Hästar kan biljardera när bogen inte har full funktion/rörelseförmåga. Normalt så ska hästen ju lyfta benet "genom bogbladet" och fram.
När de inte förmår det så kan de biljardera för att lyckas få med sig benet. Kan de inte lyfta det framåt genom kroppen så måste de rotera det utåt för att få fram det.
Tänk själv hur du måste röra dig om du inte får böja höft och knä typ. Man får då antingen vagga eller rotera ut benen.

Man kan se även på en del iberier att de biljarderar. Men när man fått dem lösgjorda och breddade mellan bogarna får de full rörlighet i bogarna och biljarderingen kan då rent av försvinna.

Att din häst gör så ser inte jag som så konstigt med tanke på skadans placering och påverkan.

Hästar kan biljardera när bogen inte har full funktion/rörelseförmåga. Normalt så ska hästen ju lyfta benet "genom bogbladet" och fram.
När de inte förmår det så kan de biljardera för att lyckas få med sig benet. Kan de inte lyfta det framåt genom kroppen så måste de rotera det utåt för att få fram det.
Tänk själv hur du måste röra dig om du inte får böja höft och knä typ. Man får då antingen vagga eller rotera ut benen.

Man kan se även på en del iberier att de biljarderar. Men när man fått dem lösgjorda och breddade mellan bogarna får de full rörlighet i bogarna och biljarderingen kan då rent av försvinna.

Att din häst gör så ser inte jag som så konstigt med tanke på skadans placering och påverkan.

Jag är mer orolig för hållbarheten nu när det blir extra.

Bogbladet har ju stabiliserats sig så det inte längre vinklar utåt största delen är ju problemet med rörelsen uppåt och framåt.

Bara vänta och se antar jag.

tack för input

20260128_155239.webp

Denna tråden är så intressant. Men jag lider med dig.
Förstår kanske lite hur jobbigt det måste vara för dig, även om jag haft skador och sjukdomar på mina som varit lite vanligare i alla fall. Om än diagnoser där ingen klar prognos funnits.

Trevligt att du låter oss följa utvecklingen.
Blir intressant att se eventuell föränding av "hålet" när området återhämtar sig mer och mer och se om det ändras och hur mycket insjunket som eventuellt blir permanent.

Då ska vi se. Imorgon är tiden för ÅB på klinik. Kommer ta med sadel osv han tar nu självmant vänster galopp men helt ärligt så går det knappt att rida i den.

Fortfarande väldigt snubblig men rör sig ändå lättare tycker jag. Går i omgångar på 3 sper speciellt i trav/galopp men inte alls i skritt.

Tänker jag skriver här för att uppdatera mig själv och se framstegen själv. Hålet fortafarnde samma storlek

Då ska vi se. Imorgon är tiden för ÅB på klinik. Kommer ta med sadel osv han tar nu självmant vänster galopp men helt ärligt så går det knappt att rida i den.

Fortfarande väldigt snubblig men rör sig ändå lättare tycker jag. Går i omgångar på 3 sper speciellt i trav/galopp men inte alls i skritt.

Tänker jag skriver här för att uppdatera mig själv och se framstegen själv. Hålet fortafarnde samma storlek
Tack för rapport. Ska bli intressant att höra vad återbesöket ger.

Där var det slut. Blue är numer utdämd som ridhäst.
Visade honom på lina och hade halva veterinärstyrkan som kollade och filmade.

Trots så fin återhämtning som han gjort är.det för.stor rörelsestörning som redan börjat visasig i en svag svag hälta. Inget han lider av eller hag ont utav men.startar vi igång ordentligt gentemot den ridning.som jag gjort.kommer det bli värre. + att benet inte hinner reagera riktigt när han t.ex kastar sig åt sidan för något farligt.

Jag kunde lämnat honom på.plats och de hade tagit bort honom direkt. (De ringde och pratade med mitt försäkringsbolag) men jag ville ha hem honom. Kommer ta bort alla hästar hemma samtidigt innan alla.insekter kommer.

Lägger ned allt vad hästar heter nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar