Swish skyddad identitet

Hade nog dragit öronen åt mig med tanke på att hon inte sa att det var hennes Swish, och att hon blev sur. Har man skyddad identitet har man ofta ganska mycket förståelse för konsekvenserna. Och om hon nu inte själv har skyddad identitet bör hon ha en egen Swish. Det har ju "alla". Nä, jag tycker att du gjorde rätt.
 
Skulle ni köpa något av någon som på swish har skyddad identitet?

Jag skulle köpa en sak av en tjej, hon bodde en bit bort så skulle skicka den. Rimlig prislapp för just denna pryl så inget konstigt där. Tjejen hade uppenbart fejkat namn men vissa har ju så (typ Joh Anna), inget jag helst handlar med men förutsatte att swishnret skulle visa ett riktigt namn iaf som man kan snabbgoogla. Men när jag skulle swisha kom det upp ”skyddad identitet”.

Tackade nej då eftersom jag vill veta vem jag handlar med. Tjejen tyckte jag var taskig och sa att det var hennes killes nr och att det var skyddat för att han jobbade på myndighet. Men jag jobbar också på myndighet och har inte skyddad identitet. Ingen av mina kollegor heller.

När jag googlade nret kom inga varningar upp men eftersom det inte kändes rätt så avstod jag ändå. Hur tänker ni andra, hade ni chansat och köpt ändå? Handlade om 600 kronor.
Jag hade inte gått på det där, det finns andra sätt att betala på än Swish och en ärlig person hade sagt att den förstod att man inte ville ta den risken.
 
Fast det är det ju inte frågan om, enligt infon från ts. Det handlar om skydda identitet. Inte hemligt nummer.
Jag var otydlig
Jag menade hur det kunde fungera att ha swish där man som motpart inte får se namnet på numret så att säga. Där motparten är hemlig(ja eller skyddad då) Måste vara väldigt ovanligt?
 
Jag var otydlig
Jag menade hur det kunde fungera att ha swish där man som motpart inte får se namnet på numret så att säga. Där motparten är hemlig(ja eller skyddad då) Måste vara väldigt ovanligt?
Det är nog inga konstigheter. Allt du behöver för swish är ju ett telefonnummer och bank-id, och skulle inte personer med skyddad identitet kunna ha bank-id skulle det ju innebära en hel del mer krångel än bara swish.
 
Det är nog inga konstigheter. Allt du behöver för swish är ju ett telefonnummer och bank-id, och skulle inte personer med skyddad identitet kunna ha bank-id skulle det ju innebära en hel del mer krångel än bara swish.
Det är nog jag som inte upplevt det förut bara.

Men vidare så får man väl inte skyddad identitet sådär plättlätt? (Har ingen aning)
Tänker att står det skyddad identitet så bör det ju finnas tyngd i att det verkligen är så?
 
Jag skulle akta mig eftersom jag inte skulle kunna vara säker på att det inte är stöldgods som jag köper.
Jag köpte en gång en sadel som polisen var intresserad av. De ringde massor av gånger och hade frågor. Jag hade fört över pengarna till ett bankkonto så de fick det kontonumret och var tydligen nöjda så.
Men där kände jag mig för nära risken att bli skyldig till häleri.
Numera är jag ännu mer försiktig.
Just den sadeln blev sedan stulen, så det var visst Troll i den på något sätt.
 
Man behöver inte ha skyddad identitet för att ha hemligt nummer väl?

Om man googlar mitt tf nr så är det noll träffar.
 
Det är nog jag som inte upplevt det förut bara.

Men vidare så får man väl inte skyddad identitet sådär plättlätt? (Har ingen aning)
Tänker att står det skyddad identitet så bör det ju finnas tyngd i att det verkligen är så?
Nej så klart inte men det är ju en helt annan fråga och jag har ingen aning om hur det fungerar med skyddad identitet.

Jag tror man kan ha delvis skyddad iaf. Min särbos kompis man (nu låter det påhittat men det är det inte :D) är ganska ny polis och både han och frun har tror jag delvis skyddade identiteter, sen vad det exakt innebär vet jag inte men det är vad jag fått berättat för mig iaf :)
 
Skulle ni köpa något av någon som på swish har skyddad identitet?

Jag skulle köpa en sak av en tjej, hon bodde en bit bort så skulle skicka den. Rimlig prislapp för just denna pryl så inget konstigt där. Tjejen hade uppenbart fejkat namn men vissa har ju så (typ Joh Anna), inget jag helst handlar med men förutsatte att swishnret skulle visa ett riktigt namn iaf som man kan snabbgoogla. Men när jag skulle swisha kom det upp ”skyddad identitet”.

Tackade nej då eftersom jag vill veta vem jag handlar med. Tjejen tyckte jag var taskig och sa att det var hennes killes nr och att det var skyddat för att han jobbade på myndighet. Men jag jobbar också på myndighet och har inte skyddad identitet. Ingen av mina kollegor heller.

När jag googlade nret kom inga varningar upp men eftersom det inte kändes rätt så avstod jag ändå. Hur tänker ni andra, hade ni chansat och köpt ändå? Handlade om 600 kronor.
Du kan ju testa henne lite och säga att du har fått tag på en kompis som bor i närheten som kan hämta paketet och betala på plats. Om hon har något krångligt svar på det också så skulle jag inte swisha.
 
Jag hämtade det jag förkottsswishat till skyddad identitet idag. Adressen fanns och grejerna va superfina. Så det behöver inte vara något fuffens uppenbarligen. Jag kan ju tillägga att namnet hon har på marketplace inte finns i staden jag hämtade i och jag fick hämta utanför en dörrr utan namn.
 
Du kan ju testa henne lite och säga att du har fått tag på en kompis som bor i närheten som kan hämta paketet och betala på plats. Om hon har något krångligt svar på det också så skulle jag inte swisha.
Jag sa att jag kunde hämta istället för det var typ 10 mil bort. Då fick jag en adress men det bodde helt andra människor där i den villan. Sen tänkte jag inte hämta för tyckte allt kändes konstigt, ville mest se om jag kunde få en adress.
 
Jag skulle också blivit misstänksam. Om det gällde något jag VERKLIGEN ville ha skulle jag kanske anstränga mig lite för att ordna hämtning på plats med betalning samtidigt, men annars hade jag avstått. Det är ingen rättighet att få sälja sina saker med konstiga upplägg, så säljaren har inget att sura över. Kanske har hon märkt att några köpare ger med sig om hon ger dem dåligt samvete genom att kalla dem taskiga...
 
Men är inte swish kopplat till banken, hur funkar det med att lägga upp fejknamn osv? :cautious:

Hade det varit en mindre summa hade jag kunnat chansa, men i ditt fall, - nej.

Jag förstår inte heller vuxna människor som inte har egen swish.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 527
Senast: Sockerbit
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 278
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp