Bukefalos 28 år!

Swishbedrägeri?

Nebraska

Trådstartare
Jag har fått en hundring swishad en hundrig av någon jag aldrig haft kontakt med och nu vill denna förstås ha tillbaka sin hundring. Är det ok att göra eller riskerar jag att råka ut för bedrägeri?
 
Men hur kan det bli till bedrägeri? En som helt klart är grön inom brott...

Person A swishar 100 kr till random person B och kontaktar sedan denne att pengarna har hamnat fel. Person B får ett nummer att skicka tillbaka pengarna till. Det numret är kopplat till ett annat konto än det som A använde för att swisha B.

Summa summarum så blir B en ofrivillig aktör när det kommer till att flytta pengar från ett konto till ett annat.
 
Jag har fått en hundring swishad en hundrig av någon jag aldrig haft kontakt med och nu vill denna förstås ha tillbaka sin hundring. Är det ok att göra eller riskerar jag att råka ut för bedrägeri?
Jag skulle be om bankuppgifter och föra över. Och inser nu att redan där (tack @Philosophia ) kan man träda över en gräns.

Jag tänker dock att man krånglar till brottsplanen om man kräver att återbetala på annat sätt än föreslaget.
 
Jag skulle be om bankuppgifter och föra över. Och inser nu att redan där (tack @Philosophia ) kan man träda över en gräns.

Jag tänker dock att man krånglar till brottsplanen om man kräver att återbetala på annat sätt än föreslaget.

Insättning på bankkonto är sämre eftersom du då inte vet om pengarna kommer tillbaka till samma konto. Swishas pengarna tillbaka till samma konto så begås inget brott. Det blir det däremot om man swishar till ett annat kontonummer.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Senast: Saigon
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 928
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: hundtant
·
Samhälle Är på restaurang och här har de infört digitala menyer och man betalar via Swish direkt vid beställning. Känns väldigt opersonligt och...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 389
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp