Bukefalos 28 år!

Swishbedrägeri?

Om man swishar tillbaka till samma nummer man fick av så borde det vara OK? Bara fungerar. Samt då att man kollar vad man skriver under på swish så det inte är att logga in någon annanstans…
 
Men personen kan ju sitta beredd på att man ska använda bankid? Har ju inget med swish att göra.
Men hur funkar det med Swish? Vid andra BankID-bedrägerier så loggar man in med sitt BankID på bedragarens begäran någonstans. Här loggar man ju in på sin egna Swish. Eller du tänker att det ”bara” rör sig om att man tvättar pengar?
 
Det kan säkert vara bedrägeri, men det kan också vara ett ärligt misstag. Jag hade swishat tillbaka till det nr det kom ifrån.

Mvh
Swishat helfel två gånger
 
Men personen kan ju sitta beredd på att man ska använda bankid? Har ju inget med swish att göra.

Men hurdå sitta beredd? Jag kanske är trög, men jag fattar inte. Ponera att jag får ditt telefonnummer och ska swisha dig 100 kr. Hur ska du kunna manipulera det?

Där man oroar sig i samband med användning av bank-id är när en person uppmanar en att använda bank-id för en tjänst som en annan person hanterar. Det förekommer när bedragare ringer upp och ber en genomföra transaktioner. Då ska man lägga på.
 
Fem dagar efter jag börjat med Swish fick jag ett antal tusen insatta på mitt konto av en person jag inte kände. Blev misstänksam och ringde banken, som engagerade sig, men sa att de inte fick komma med några råd. Dock gav de mig adressen till en artikel på nätet, där det stod att pengarna skulle betalas tillbaka till ett bankkonto, INTE swishas. Varför kommer jag inte ihåg tyvärr. Möjligtvis var det ett säkerhetshål som är tilltäppt nu.

Personen som swishat hörde snart av sig via SMS och ville att jag swishade tillbaka pengarna. Skrev att banken rekommenderade att jag skulle föra över pengarna till ett bankkonto. Efter några SMS fick jag personens bankkontonummer, och fixade en överföring.

Så här i efterhand tror jag att det var en genuin felswishning, men eftersom det skedde på en fredag eftermiddag fick personen vänta till måndag för att få pengarna.
 
Men hurdå sitta beredd? Jag kanske är trög, men jag fattar inte. Ponera att jag får ditt telefonnummer och ska swisha dig 100 kr. Hur ska du kunna manipulera det?

Där man oroar sig i samband med användning av bank-id är när en person uppmanar en att använda bank-id för en tjänst som en annan person hanterar. Det förekommer när bedragare ringer upp och ber en genomföra transaktioner. Då ska man lägga på.
Tydligen inga problem. Fråga mig inte hur man gör.
Screenshot_20220820-191830_Chrome.jpg
 
Tidigare har polisen varnat för att swisha tillbaka pengarna. Är ju själv oteknisk men tydligen så kan det gå att komma åt och länsa konton på detta sätt.

Förklaras i klippet https://www.google.com/amp/s/amp.sv...and/polisen-varnar-for-nytt-satt-av-bedrageri
Fast det där är ju om bedragaren ber om att man ska logga in på sitt bankid vilket dom ju självklart inte behöver veta att man gör. Det är inte någon risk om man bara swishar som vanligt.
 
Hur swishar jag utan att logga in på bank-id?
Klart man loggar in på sitt bankID när man swishar men jag skrev att man inte ska gå in på något bankID om någon säger åt en att gå in på det. Som det står i den där artikeln att bedragaren ber en gå in på bankID, då är det nog garanterat ett bedrägeri. Då har bedragaren säkerligen redan ens personnr inskrivet på bankens inloggning och barra väntar på ett godkännande från bankID och sen är dom inne på banken.
 
Tidigare har polisen varnat för att swisha tillbaka pengarna. Är ju själv oteknisk men tydligen så kan det gå att komma åt och länsa konton på detta sätt.

Förklaras i klippet https://www.google.com/amp/s/amp.sv...and/polisen-varnar-for-nytt-satt-av-bedrageri
Fast det där är ju den gamla klassikern i ett nytt skal. Det är inte att du går in på din egna Swish på din egna telefon. Där är det Swish du identifiera dig mot. Det skulle vara om man fick en länk från bedragen och swishar via den.
 
Klart man loggar in på sitt bankID när man swishar men jag skrev att man inte ska gå in på något bankID om någon säger åt en att gå in på det. Som det står i den där artikeln att bedragaren ber en gå in på bankID, då är det nog garanterat ett bedrägeri. Då har bedragaren säkerligen redan ens personnr inskrivet på bankens inloggning och barra väntar på ett godkännande från bankID och sen är dom inne på banken.
Ingen behöver be mig logga in på bank-id utan ber ju istället att swisha eftersom att swisha innebär ju att jag måste använda min bank-id. Så be mig swisha eller be mig logga in på min bank-id är ju samma sak.
 
Ingen behöver be mig logga in på bank-id utan ber ju istället att swisha eftersom att swisha innebär ju att jag måste använda min bank-id. Så be mig swisha eller be mig logga in på min bank-id är ju samma sak.
Nej det är det inte. När du swishar så loggar du in med ditt BankID mot Swish som du har på telefonen. När det är ett bedrägeri så loggar du in med BankID på något okänt

BankID används som legitimation. Det är vad du legitimerar dig mot som är det viktiga.
 
Fast det där är ju den gamla klassikern i ett nytt skal. Det är inte att du går in på din egna Swish på din egna telefon. Där är det Swish du identifiera dig mot. Det skulle vara om man fick en länk från bedragen och swishar via den.
Väljer att lite på SVT när dom varnar för att swisha tillbaka pga att bedragaren kan komma åt kontot på detta sätt.
 
Väljer att lite på SVT när dom varnar för att swisha tillbaka pga att bedragaren kan komma åt kontot på detta sätt.
Fast det står ju ganska så tydligt där att dom ber personen att logga in på bankID, det har inte med swish att göra. Men bedrägeriet börjar kanske med att någon säger att dom swishat fel. Och ja, dom kommer åt bankkontot på det sättet då dom loggar in på banken genom bankID.
 
Väljer att lite på SVT när dom varnar för att swisha tillbaka pga att bedragaren kan komma åt kontot på detta sätt.
SVT säger precis samma sak som vi gör. I det bedrägeriet så bad bedragaren att du skulle legitimera dig. Där kan du bli lurad. Inte om du går in på din egna Swish och använder den.

I bedragarfallet så skickar du en ”Hej det här är jag” till bedragaren.
När du använder Swish så skickar du ”Hej det här är jag” till din Swish.

Därför är det så viktigt att veta vad/vem du skickar ”Hej det här är jag” till.
 
Fast det står ju ganska så tydligt där att dom ber personen att logga in på bankID, det har inte med swish att göra. Men bedrägeriet börjar kanske med att någon säger att dom swishat fel. Och ja, dom kommer åt bankkontot på det sättet då dom loggar in på banken genom bankID.
Ibland har bedragarna lyckats med att det på inloggningen står bankens namn när man loggar in. Ytterst svårt att upptäcka. De är såååå fula.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har fått tre Swish betalningar (alla under 100kr) ifrån Riverty Sweden AB, ett företag jag aldrig varit i kontakt med och som har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Senast: Saigon
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 929
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: hundtant
·
Samhälle Är på restaurang och här har de infört digitala menyer och man betalar via Swish direkt vid beställning. Känns väldigt opersonligt och...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 389
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp