Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

:bow: Danke :bow:

Vet du möjligen vart jag kan köpa tenntråd och läderfärg (att måla t.ex. keltiska motiv med, inte narvsvärta) ? PM :D ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*kl*

Nålen gick av och då stack jag mig i fingret, när jag plåstrat om det och kom tillbaka till soffan så hade "någon" somnat i padden..
upl081124001.jpg

Så nu är det bara att låta henne sova vidare en stund (och jag får en anledning att vila fingrarna)
 
Senast ändrad:
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Hon sov där resten av kvällen, känns nästan taskigt att lägga ut hennes nya sovplats på annons.
Dessvärre kan man ju inte spara allt man gör.


Såhär ser paddarna ut nu
Nästan klar:
upl081125012.jpg

upl081125013.jpg


Mitt andra objekt, som jag tänkte göra sadelgjordsstroppar till idag:
upl081125008.jpg

upl081125005.jpg

Sjunker ner mer när den ligger till häst:
upl081125006.jpg

upl081125007.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*kl*

Nålen gick av och då stack jag mig i fingret, när jag plåstrat om det och kom tillbaka till soffan så hade "någon" somnat i padden..
upl081124001.jpg

Så nu är det bara att låta henne sova vidare en stund (och jag får en anledning att vila fingrarna)

Din katt påminner lite om min:love:

När jag hade hem min bomlösa sadel och gjorde den fina sitsen så såg det ut såhär:


Det som blev kvar av fårskinnet la jag in i garderoben där katten brukar ligga, men han har vägrat ligga där sen dess. SÅ igår åkte fårskinnet ut igen oc katten blev nöjd.
(Sadeln fick han dock inte behålla!)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Kom äntligen igång med reflextäcket somjag tänkt göra. poängen med täcket är att det är ett ländtäcke som kan användas utan sadel, smidigt när man rider barbacka eller tömkör eller bara är ute och går med hästen.

Det är lite Frankenstein över det eftersom jag fick pussla lite med de fleecebitar jag hade hemma för att få ihop det. Hade hellre haft det gråa tyget istället för det randiga/bruna, men det räckte inte till det. Reflextyget är som vanligt slaktade reflexvästar, tre stycken gick åt tror jag. Svansremmen är ett skosnöre. Man sätter fast täcket genom att lägga det på hästen och sätta antingen en täckgjord eller en ridgjord/tömkörningsgjord över, sedan viker man det bruna bakåt. Ska nog kapa det bruna en bit eller ta in kanterna lite, för det skymmer reflexerna på sidorna när man viker bak det. Det glider lite när man sitter upp, men det är nog mera täckgjordens fel. Ska pröva med tömkörningsgjord någon dag och se om det ligger bättre.

3058367381_020f88b96b.jpg


3059195800_66f03df162.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Något sånt borde jag med fixa! Känner att vi knappt syns alls när vi är ute..
Hur stor är pållen din? Ffa på rump-bredden och längden, så jag vet ungefär hur många västar jag kan behöva till min knubb :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Något sånt borde jag med fixa! Känner att vi knappt syns alls när vi är ute..
Hur stor är pållen din? Ffa på rump-bredden och längden, så jag vet ungefär hur många västar jag kan behöva till min knubb :D

det är verkligen skönt att ha ett reflextäcke även om det inte är alldeles mörkt! märks direkt att man syns på längre håll.

rumpbredd har jag faktiskt inte funderat så mycket över:grin: men hästen är 160 cm hög och ca 145 från manken till svansen. han är en quarter men har inte den där jätterumpan som dom ofta har. jag skulle tro att tre västar räcker till de flesta hästar om du använder lite fleece också. om du vill kan jag göra en skiss av hur jag sydde. om du såg mitt andra ländtäcke som är helt i reflex så gick det åt tre eller fyra västar till det också, bara att jag använde mer av dem.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Kom äntligen igång med reflextäcket somjag tänkt göra. poängen med täcket är att det är ett ländtäcke som kan användas utan sadel, smidigt när man rider barbacka eller tömkör eller bara är ute och går med hästen.


3058367381_020f88b96b.jpg


3059195800_66f03df162.jpg

jättefint! måste nog peppa mig själv att göra ngt liknande!! ser smidigt ut, just att använda barbacka oxå (haha jag är ju permanent barbackaryttare :D ) ursnyggt!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Har tillverkat lite idag.
Ett nackstycke+tyglar gjort av ett par vanliga westerntyglar, nosgrimman är gjort av ett pannband med snyggt strass på :love:

24907927.jpg

24907913.jpg

24907906.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*kl*

Oj oj oj... Längesen jag kika här...
Så mycke fiiint! :love:

Mitt senaste projekt som är klart o används flitigt e nog mitt pullarträns...

23784280.jpg


Fast sen fick jag färg-ångest o resultatet blev så här...

24574733.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Åååh dom tyglarna såg härliga ut =D
Snyggt träns förövrigt =D =D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*kl*
Mitt senaste fynd blev ett inne-täcke till min frusna madam. Jag tog helt enkelt ett vanligt "människotäcke" och sydde på gjordar osv. Klippte upp för halsen. Såå varmt!:laugh: Lätt skitigt förståss, men lätt att tvätta. Bild kommer nom kort.;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Jag ska sy en barbackasadel:p undrar hur det kommer sluta!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Nu har jag ridigt i sadeln, men har ännu inte fått hem den bomlösa padden än, tur att pållan är rund om ryggen.
Den är varm och super go att rida i.
Nu ser den ut såhär, den har lagt sig mer i skinnet.

24946402.jpg

24946422.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Så himla fint :love: :love:

Cita: Den ser riktigt mysig ut!! Passar bra med skinnet såhär under vintern :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Rolig tråd och snyggt panband :) kanske ska göra ett :) just nu gör jag dock ett lapp-täcke av små virkade rutor som tar sin tid XD men fin fint blir det :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 391
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
355 593
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
59 606
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp