Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Så tänkte jag också ett tag men var osäker på om det var så Skogsridmulle menade:p Men det tycker jag låter smart, tror det skulle fungera faktiskt:p

cili har rätt, det var två rullar jag tänkte mig. Hästarna har full vinterskrud så täcke under ridpasset känns som overkill;)
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

*kl*

Ni som syr själva,,,lönar det sig att göra allt själv med matrialkostnader osv?
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

det beror på en del faktorer:
*material (och hur materialsnål du är, prova att lägga mönstret åt olika håll för att få så stora bitar som möjligt över)
*vart du köper materialet
*vad ett likadant kostar i affären (ofta stor skillnad på enfärgade och t.ex. döskallemönstrade saker)
*hur duktig du är på att sy
*antal detaljer (ett fleecetäcke behöver ju egentligen inget kantband t.ex.)
*tiden du lägger ner

det jag har sytt har lönat sig, eftersom de saker jag vill ha helt enkelt inte finns och det kostar multum att be någon sy upp det.
jag har billiga materialkostnader eftersom jag fått symaskinen, massa tyger, spännen m.m. av min farmor :love:
dessutom har jag haft "utveckling av hästprodukter" som projektarbete i skolan, vilket gjort att det inte tagit tid från något annat.
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Jag sydde ett ländtäcke i helgen lite snabbt för att jag behövde ett fleeceländtäcke. Det är sytt i två lager för att bli lite tjockare och passade bra på min lillsnutta, en bild från idag med mobilen.
DSC00045.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

*kl*

Jag har pyntat flera olika pannband, sytt om olika nosgrimmor till remontnosgrimmor m.m.

14640555.jpg

Hööks billiga 169:-

13976760.jpg

Mitt allra första försök...

15431421.jpg

Shires cobträns, plus att jag sytt om den matchande martingalen till en förbygel... har dock ännu ej tagit någon bild på den...

9217696.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

KL

Har sytt huvudlaget till kapsonen/nosjärnet jag väntar på.. det är liiite snyggare IRL, menmen.. x) Ursäkta bildkvaliteten, taget mitt i mörka novemberkvällen, med blixt:P

Sen fick jag en muserola (tror jag det hette) av min ridtränare/praktikhandledare. Hon hade beställt fel, fått såna med små taggar på.. :3 Så jag fick en, så länge jag inte skulle använda den med taggarna på då... x) Dem slipade jag bort och sen fäste jag den på en gammal remontnosgrimma, tog bort nackstycket på den och fäste det i huvudlaget jag gjort.. :3. Kapsonen sen blir av samma läder som resten av tränset, det kanske gör det lite snyggare.. :rofl:
Vaddå se ut som raggig ponny? :angel:

newbridleonehkjgl.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Nice, köpte en dödskallefilt/pläd på Rusta idag till mitt ländtäckesprojekt, är det samma? Tänkte klippa ut vid sadeln o prova med tryckknappar på vojlocken, men e jättenyfiken på hur du gjort?
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

*kl*

Ni som syr själva,,,lönar det sig att göra allt själv med matrialkostnader osv?

Tror det mer handlar om att det är kul för oss pysselnördar. Vissa grejer är så billiga så att det skulle löna sig att arbeta de timmmarna o sen handla istället.
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Ja det är samma, men det är hjärtan på undersidan på mitt ;) Så att man kan variera efter humör...

Jag gjorde enklast möjligt ritade upp skärningen efter sadel och så att kanten gick precis under kåpan, sedan sydde jag ihop båda filtarna och lämnade en liten lucka så att jag kunde vända till rätsidan. Jag sydde även in lite i slutet på täcket så att det ska följa hästens rumpa där. Efter det sydde jag på snören till svansrem och så blev det knytanorndning på sidorna, men dessa ska jag nog byta ut till kardborre om jag orkar.
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

cili har rätt, det var två rullar jag tänkte mig. Hästarna har full vinterskrud så täcke under ridpasset känns som overkill;)

joo, de kan jag hålla med om :crazy:

Då kommer det se ut som en liten packning :D

Glöm ej bild ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Snygg kapson! såg riktigt proffsig ut:p
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Tack :D
Lite krånglig att sätta på... :angel: varken ''käkremmen'' eller nackstycket går att öppna utan skruvmejsel.. :angel: men det går..
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

KL
ska snart ta och sy ett skrittäcke av mina fina dödskallefiltar.. :D hihi. bara jag får tid nån gång.. :D
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Du skruvar vid varje påsttning/avtagning då alltså?

Fin är den iallafall :D
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

neeej.. jag typ krånglar på den utan att skruva upp spännena..
Nosdelen går ju att spänna upp så jag drar huvudet igenom nackstycket-käkremmen och rättar till pannbandet efter det.. tar en halv minut men hade inte funkat på en huvudskygg häst..
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Sydde en reflexbrösta, passade perfekt :)
Inte bästa bilden då men;
16482167.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Du kan få rita en skiss på en fleece mössa åt min pålle.. :angel: En sån som går unt ögon öron och ja.. hmm, svårt att förklara..
Hoppas du vet vad jag menar.. :)
Så att han inte fryser om öronen eter träningen.. :D
 
Sv: Sy egna hästgrejor, tråden har vuxit sig lång

Ni är jätteduktiga, särskilt när ni syr i läder!!!
Syr helst bara i fleece, det är så bekvämt.
Lägger kanske in bilder om jag får till det!:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
  • Låst
Utrustning Dags för ytterligare en sytråd så vi kan locka till nya och fler hemmafixare :) Här lägger vi in bilder, beskrivningar, kostnad för...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
157 004
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp