Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 700
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Oki! Det var smart. Jag borde ju egentligen kunna ta ett skritttäcke som jag tycker sitter bra och bara markera på det vars sadeln "slutar" och använda det som mall kanske?
Börjar bli grymt sugen på att sy nu. Maskinen står ju bara och väntar..fast måste köpa tråd och sånt först, då jag aldrig använt denna maskin tidigare, fick den i födelsedagspresent! :D

Oki! Det var smart. Jag borde ju egentligen kunna ta ett skritttäcke som jag tycker sitter bra och bara markera på det vars sadeln "slutar" och använda det som mall kanske?
Börjar bli grymt sugen på att sy nu. Maskinen står ju bara och väntar..fast måste köpa tråd och sånt först, då jag aldrig använt denna maskin tidigare, fick den i födelsedagspresent! :D

klart... nu kan jag ju inte svara för om detta blor bra, då jag inte testat det än.. men bilder och förklaring kommer få fort jag kan... Ägaren är bortrest ett tag, så jag vet ente när jag är i stallet nästa gång..
Men är där ingen i stallet/eller en kompis som har ett ländtäcke som du kan rita av??
Tror det borde bli enklare så..
Nu är det inte så noga med mitt då jag enbart ska ha det innan och efter "arbetet".. Vill att han blir riktigt varm och mjuk i musklerna innan träning och långsamt svalnar av efter.. Pga. att han inte har spec. mycket muskler (mest fett), och jag vill inte att han får träningsvärk...
Men om du vill göra något mer seriöst, så kan du ju ta med ett gammalt lakan ut i stallet ich lägga det på hästen och sen lägga sadeln ovanpå...
Så e det ju bara att rita av..(?)
Lycka till

Det var ju iofs smart. fast jag har inga gamla lakan :angel: ska kolla med de andra i stallet, det kan ju hända att nån har ett ländtäcke fast jag inte sett det!

Vi hade en gammal yllefilt (eller liknande) och så fixade jag ett ländtäcke av det .. Men jag kapade det inte i bak utan rundade bara hörnena så att det händer ner över rumpan och svansen, dålig förklaring men jag kan ta en bild ngngång ;)

Asså mamma och jag ska börja virka tävlingshuvor så jag får som matchar mina schabrak. Är det ngn som kan lägga uppe n bild på en hemma gjord och gärna en beskrivining!
:bump:

Det skulle va kul o se:D Jag vill också virka en huva:bump:

Det var någon i en hästtidning för en tid sen som hade virkar massa sånna och det fanns även en beskrivning där... tror det va hästmagazinet eller hästfocus. Har vi tur har jag sparat dom sidorna.

det negativa jag kommer på är att de övre sadelgjordsfästena borde inte vara i fleece, utan typ nylonband eller något. fleece stretchar ut sig väldigt mycket.

annars, supernsyggt schabrak :bow:

Fleece? Blir inte det rätt så varmt, speciellt på en nordis? :3
Kaske ngt tunnare stretchigt tyg är bättre?

Men fleece andas ju, så det borde väl inte bli så varmt.
Eller är jag helt ute och cyklar?:crazy::angel:

det negativa jag kommer på är att de övre sadelgjordsfästena borde inte vara i fleece, utan typ nylonband eller något. fleece stretchar ut sig väldigt mycket.

annars, supernsyggt schabrak :bow:

tack.. joo.. kom på det oxå.. funderar på om jag skulle ta och sprätta upp det igen och fästa sådant där bummullsband (som finns på ländtäcket) i den oxå.. Jaja.. få bli ett senare kapitel isåfall..

12894587.jpg

jiääj. Köpte också några igår :bump:
fast jag köpte två ljusbruna, för jag tänkte att hästen inte är så mycket för de andra ljusa färgerna.
Jag ska sy ett ridtäcke. har nu sytt ihop dem, så nu ska jag bara mäta vart jag ska göra bogdelen och hur långt det ska vara på sidorna.

Ett tips är att tvätta filtarna innan du använder dem, de luddar något otroligt. Min svarta häst blev apelkastad :rofl:

Bilder och beskrivning kommer senare :D

Nu har jag sytt klart!!!
blev ett ländtäcke i den olivgröna filten och ett shabrak i den vita filten med olivgröna kantband och detaljer...

Ländtäcket:
12919632.jpg

Hur gjorde du kilen i ländtäcket? menar du att du klippte bort en tårtbit från delen som är över korset och sen sydde ihop det igen? *yr* Jag gillar lite mer stilrent så jag skulle saxat bort fransarna :)

Tycker schabraket har helt underbara färger, och sen så är jag väldigt svag för hjärtan som detalj :love:

Det bästa är att sy först och se att det blir bra! SEDAN klippa! Då kan du ju sprätta om det blir fult första gången ;)

Nu vill jag oxå sy hästgrejer :D
Någon som har nåt tips på nåt enkelt att börja med första gången?

Det klassiska är väl nosludd ;) eller kanske någon ryktpåse vore en idé :bump:

Nu har jag börjat sy på mitt ridtäcke. Svåt att mäta när man inte har hästen här hemma. Men imorgon ska jag ta med nålar till stallet och nåla upp det exakt så som det ska vara.
Håller nu på och broderar hans namn på sidorna, tar kort på det när det är färdigt.

Idag blev jag också klar med min kompis riddarutrustning som hon ska ha på lag-sm. Kort på det kommer när hon tävlat :banana:

Sydde två ländtäcke till mina hästar.
Hade inte råd att köpa två till dem just då, så jag lånade ett och ritade av en mall. La till några centimeter till min stora bred rumpade travare.
Hade en gammal filt och två tyger som var vattentäta. Ena täcket blev riktigt rött och det andra babyblått. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 077
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025