Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 668
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

*kl*

Vill också sy egna saker:bump:Men symaskinen är trasig och jag är allmänt asdålig på å sy :rofl:

Hur gör ni när ni syr schabrak/vojlockar? *nyfiken*

jag "ritar av" en befintlig vojlock/schabrak och kollar mycket på den befintliga medans jag gör min egen.

ser att du är från skövde och aktiv på kulis, jag "jobbade" som teorilärare där förut och var aktiv i US, du kanske vet vem jag är då ju ;)

*Puttar*
Ingen som har bilder på ett par benlindor då? Vet att de borde va lätt o göra...men blir det inte dyrt att köpa fleece tyg på meter? För man behöver ju typ 3m till varje linda...?!

inte om man köper t ex 50 cm, och klipper vågrätt tyget... om man ska ha korta benlindor xD annars vet jag inte :confused: :confused:

idag har jag sytt färdigt mitt schabrak :love:
det blev ett som man kan vända på alltså ; 2 in 1 ..

på ena sidan grönt och på andra brunt ;) ska gå och pröva nu :)

kan lägga in bild lite senare :P

*knapp*

Testade lite i natt, bara för att se hur det blev. Har inte tänkt göra med tråd om jag ska göra det "riktigt", utan med smala läderremsor, eventuellt färgade. Tror det kan bli riktigt snyggt om man har pannband/öra och sidostycken med samma mönster. Ska man göra till någon som vill ha nosgrimma kan man ju ha på den också.

Testsom.jpg

Har dessutom kommit på en alldeles briljant idé om att sy nosgrimmor med resår. Då knäpper man dem så man får två fingrar emellan när resåren är osträckt, och om hästen vill gäspa så kan den då göra det. Perfekt för fåfänga människor som egentligen inte vill ha nosgrimma.

/Ida

*kl*

Vill också sy egna saker:bump:Men symaskinen är trasig och jag är allmänt asdålig på å sy :rofl:

Hur gör ni när ni syr schabrak/vojlockar? *nyfiken*

Jag gör också som Ciliegia. Tittar på ett befintligt schabrak/vojlock och gör sedan det mesta indentiskt med det. Fast jag gör först schabraket i två delar (en vänster del och en högerdel. Kom ihåg att den ena ska vara spegelvänd mot den andra:p , sen så syr jag ihop delarna, efter att dom är nästan helt klara, med nylonband på översidan och ett mjukt men hållbart bomullsband på undersidan. Efter det så syr jag på kantband och passpoal om jag nu vill ha det. Sen såklart så kan man ju forma om schabraket/vojlocken på ett annat sätt eller så att den passar sadeln bättre. Det blir ju alltid lite personligare då:) Låt fantasin styra:D
Det första schabraket jag gjorde så tog jag fyra lager av ett tunt tyg med hål i, som stoppning. Nu i nästa "schabrak" (en pad) så ska jag använda ett gammalt slaktat sommartäcke till människor.

Lycka till!!!

*Puttar*
Ingen som har bilder på ett par benlindor då? Vet att de borde va lätt o göra...men blir det inte dyrt att köpa fleece tyg på meter? För man behöver ju typ 3m till varje linda...?!

Jag har:banana: ska bara lägga upp dom på photobucket så ska du på se dom:D

Jag köpte en fleecefilt på ikea och klippte i lagom långa och breda remsor, sen sydde jag ihop dom, utan att överlappa, med et tunt bomullsband. Dom fungerar finfint men dock råkade jag klippa åt fel håll så dom vart elastiska:o

inte om man köper t ex 50 cm, och klipper vågrätt tyget... om man ska ha korta benlindor xD annars vet jag inte :confused: :confused:

idag har jag sytt färdigt mitt schabrak :love:
det blev ett som man kan vända på alltså ; 2 in 1 ..

på ena sidan grönt och på andra brunt ;) ska gå och pröva nu :)

kan lägga in bild lite senare :P

:banana: :banana: Jag längtar;) :rofl:

*knapp*

Testade lite i natt, bara för att se hur det blev. Har inte tänkt göra med tråd om jag ska göra det "riktigt", utan med smala läderremsor, eventuellt färgade. Tror det kan bli riktigt snyggt om man har pannband/öra och sidostycken med samma mönster. Ska man göra till någon som vill ha nosgrimma kan man ju ha på den också.

Testsom.jpg

Har dessutom kommit på en alldeles briljant idé om att sy nosgrimmor med resår. Då knäpper man dem så man får två fingrar emellan när resåren är osträckt, och om hästen vill gäspa så kan den då göra det. Perfekt för fåfänga människor som egentligen inte vill ha nosgrimma.

/Ida

Vet du om att det är skitsmart!? Go for it!!

Här kommer bilderna på mina lindor jag gjorde för ett tag sedan. Filten är köpt på ikea för en liten peng. Jag tror man kan lista ut hur jag gjort utan att förklara men fråga om det är nåt som ser heltokigt ut:)

http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning10.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning6.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning7.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning3.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning4.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning2.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning1.jpg

Någonstans i tråden står det dessutom mer detaljerat hur jag gjorde men jag vet inte vart. Jag höll på och letade själv nyss men hittade den inte.

Åhh, vilka fina lindor nu blev jag ju skit sugen på at göra ett par skälv :idea:

Precis :D Men visst kan man skarva om man nu är snål/ekonomisk :p

ekonomisk? pfft!
man säljer ju dom andra 10 lindorna :idea: (fleecetyg brukar väl vara 140 breda?)

smart med bilderna om hemmagjorda fleece lindor ;) ;)

jag tänkte göra transportskydd som sagt, men hur mycket stoppning behövs och hur högt upp ska de gå? till knäna? vad skulle ni rekommendera? btw har någon av er gjort såna?

det var någon som gjorde ett par i fleece. Dock kommer jag inte ihåg vad hon heter och jag tror inte dom inläggen finns kvar eftersom dom vart skrivna efter serverkrachen.

Åh, kan man beställa ett v-format pannband :angel:

men allvarligt, ungefär vad tror du du kommer ta för sakerna sen??
gör du i svart läder oxå???

jag skulle också kunna tänka mig att köpa ett v pannband! :)

Har taskigt med material kvar tyvärr, har enbart raka naturfärgade remmar. Skulle kunna sy ett med skarv i V:t, men då blir det inte den böjen som ska vara och jag är rädd att det skulle peka utåt för mycket. Har några bredare remmar som jag _kanske_ skulle kunna få ut det ur, men det är då fortfarande naturfärgat och jag är dessutom rädd att det lädret är så tunnt att jag måste dubbelsy det, vilket jag inte gjort förut.

Planerar att skicka efter både material och verktyg, och i mitt "önskepaket" så ingår narvsvärta, så då kan jag göra svarta saker. Haken är att en hel hud kostar en tusenlapp eller två, plus verktyg, spännen mm, och min ekonomi är smått begränsad eftersom jag är arbetslös och inte ens får alfa-kassa. Man måste ha pengar för att tjäna mer pengar, typ. Men är det väldigt många som vill ha grejer så blir det ju mer pengar till material för mig.

Priser har jag ingen aning om, vet inte alls vad lösa delar ligger på. Men jag föreslår att om någon fortfarande är intresserad, så tar vi det via pm. Det är ju trots allt inte ett säljforum :smirk:

/Ida

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?