Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 737
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Jeansnål i symaskinen och sen zigzackade jag kanterna och samtidigt syddes resåren fast....

Det går säkert att göra det snyggare, men jag var bara ute efter att det skulle gå att använda...

Sen angående kassarna så köper jag tyg och vänninan syr när hon har tid.... ;) :idea:

jasså jasåå:) Har lite i baktankarna att köpa ett fårskinn och göra en sorts barbackapad kan man säga. Mest bara för att sitta skönt och mysigt på i vinter. Men nu är det så att min häst som jag vågar rida barbacka på är "sjukskriven" och den andra pållen skulle jag aldrig sätta mig barbacka på. Lite självbevarelsedrift har man väl:eek:

nej men asså... Då har jag fått lite ideér om hur man skulle sy i sånnafall. Efetrsom skinnet är mycket grövre än ett vanligt tyg, så att säga.

Det tog mig ett tag också. Jag gissade mig helt enkelt till hur man skulle göra. Det gäller att skära två skåror och att vika in änden av remmen i rätt skåra vid rätt tillfälle. Jag börjar att fläta från höger (tar den högra "remsan"), lägger den åt vänster som man gör, och tar sedan nästa rem och lägger åt höger; sedan trär jag in bakdelen av snöret i den högra "skåran", framifrån och bak. Två "flätstygn" till och samma sak igen (nederdelen av remmen träs fortfarande igenom den högra sidans skåra. Efter 3 genomträdningar av nederdelen av remmen så ska den vara otvinnad igen (den tvinnar sig som attans de två första varven så man kan lätt tro att man gör fel.) Svårt att förklara.
Joo, jag märker det:rofl: Men jag tror faktiskt jag förstår lite fast inte allt:o Fast det kan ju förstås bero på att jag är trög också:angel:

Hmmmm tja. Köpte 3 meter mörkbrunt och 2 meter ljust... 5 meter foder. Så lite finns kvar av allt.
:)

*KL*

Sh****t.....

Jag skulle visa en annan person om hur man flätar trekanter m.m. på pannbanden....

Och så har jag tappat bort vart jag sparade beskrivningen :cry: :devil:

SNÄLLA

Behöver en NY "kopia" av inscannat beskrivning från den engelska boken.

SNÄLLA

Måste köpa sidenband nu i veckan så jag kan dekorera ett av då många pannband jag har i min ägo :D Vilka färger ser bra ut på ett brunt huvud? Han har mycket svart och vinrött i övrigt..

Nu har jag hajjat hur man lägger in bilder här kommer ett par st.
5542448.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05540000-05549999/640x480/5542450.jpg

DET schabraket fullkomligt skrek :love: :love: :D

:D Nu har jag fotat mer grejer som jag tillverkat :idea:

Ett pullarträns
5534858.jpg

5534853.jpg

5534846.jpg

ett huvudlag till hackamooret
5534850.jpg

5534848.jpg

Detta kommer att bli lika mörkt som pullartränset när jag oljar in det.
Det är blåa stenar på pannbandet syns dåligt.

Mitt egen designade täcke med avtagbar halsdel
5534909.jpg

5534910.jpg

Sen min egendesignade tränsväska+skyddväska
5534911.jpg

5534912.jpg

5534913.jpg

Det var nog allt för tillfället :o :D

Jag är helt kär i det där täcket! :love:

Ni som har gjort tjockare schabrak, vad har ni använt inuti?

Jag skulle vilja sy typ PolyPads.

Sen har jag funderingar på att göra ett set transportskydd. Har ett set låga som jag köpte begagnade och fodrade med teddy, de ser rätt simpla ut. I princip en fyrkant med avrundade hörn och kardborre.

Tja!

Har äntligen fått tag på flecetyg och skall sy ett innertäcke. :d Vi får väll se hur det blir!:crazy:

jag använde ett täcke som "fyllning" och fleecetyg på ovan och under sidan.
ett smart tips som jag kom på efteråt är att gå på barnavdelningen och köp täcke, det vara ganska bökigt att klippa och fålla och få det att ligga stilla. och när jag mutttrat klart och sytt så kom jag på att barntäcken är ju i rätt storlek :mad: *mutter mutter*

ehrm, jooodu.

Alltså. man utgår från at fläta rombmönster. ( det var ngn här som hade en rätt bra länk? showpony eller så..)
MEN man har tre band istället för två, två band i den färgen man vill att zickzacken ska vara o ett i den andra färgen.

det här verkar nog inte vettigt... ska försöka be ngn fota medan jag flätar....:banana:

Skall hämta sy maskinen snart... lille brosarn och jag försökte att pussla ihop allt igår så nu skall jag börja sy:) Jag hoppas att det går bra (inte bästis med symaskinen:angel: )

oooh, en sak till:p paddar. Men vad ska man ha för material till sånna. Typ bomull eller? Jag känner mig hyperaktiv:D jag ska nog ta och börja sy lite idag:idea:

Jag sydde ett shabrak i fyran. Går nu i 6:an..
det blev lite tunt men jäääättttee fiint

*puttttarrr*
Och sen, dusom sydde fleecetäcket med hals, kan man få mönster?
SNÄLLA

Ilion2

det var jag som hade sytt fleecetäcket m hals, Hade det som projekt när jag gick i gymnasiet. Eftersom det är ett helt egendesignat täcke så har jag sytt det så det passar min ponny prerfekt :idea:
Det jag gjorde var att jag tog ett annat täckes om satt bra på henne å använde som mönster, man får justera lite. Sen med halstäcket så får man pröva sig fram, hästen ska kunna äta med det så det måste vara tillräckligt långt å sen så ska de sitta någorlunda tajt.
Har använt mig av tryckknappar länsgående under halsen samt trycknappar längs bog/manke/bog partiet på täcket

Vet inte om du fattar vad jag menar svårt å förklara :D

Sen finns ju alla spännen tyg mm på vanlig syaffär.

loggan som sitter på täcket är de som sponsrade hela mitt projet samt skolans logga som sitter på andra sidan sponsrade oxå.
så jag la inte ut en krona på detta täcket :banana: :) men de var svårt att hitta sponsorer.

Och så är det äntligen klart :bump:
Tyvärr usel kvalité på bilden (var tvungen att använda blixt), menmen. Hästen hade precis hört vad jag tror var en löpande honräv så som vanligt är han inte vidare fotogenisk (att ajg tror det var en honräv var för att jag har hört att de ska låta sådär skrämmande som det där... Lät som ett barn som skrek i dödsångest ungefär... :crazy: Hästarna blev otroligt oroliga och började skrika efter varandra, och själv kände jag ilningen utmed ryggraden... Har aldrig hört något liknande.)
Men nu ska vi inte glömma bilden :)
1.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka