Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 739
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

:rofl: IKEA!!! :angel: (fårskinnet "LUDDE")
kanske inte världens bästa kvalitet men...:D nu ska jag antagligen (hoppas) få ett riktigt fint fårskinn av en släkting som haft egna får som jag ska skära sönder :devil:
annars finns det ju också att köpa på jysk men där tror jag att det är dyrare än ikea.
i vilket fall så sparar man ju in en väldans massa pengar...

Gillar skarpt dom rosa benreflexerna :d :love: :love: :love:

Var fick du fatt i den rosa textremsan :confused: :)

Tack! Jag gillar dem med, syns väldigt bra, reflekterar bra även på dagen :)

Textremsan är ett sånt där nyckelband som finns att köpa lite överallt med olika texter på, så alltid brukar man hitta något passande, finns ju i flera olika färger också :)

*kl*

Var inne på rusta idag o där kostade fårskinnet 379 kr så 20 kr mindre än IKEA. Jag tror inte man finner det så mycket billigare direkt :D

Jag skulle så gärna vilja ha ett fårskinn så att jag kunde göra en sadelgjordstunnel... Synd bara att man precis köpt nyårsmat för ett tresiffrigt belopp som börjar på 7 så alla pengar är borta:mad:

vad bra att den här gamla tråden tittade fram! sökte efter den men sökfunktionen vägrade hitta den! :mad:

mamma har köpt en massa hästtyger som inte kommer användas (hon köpte snyggare tyger till det hon ska göra) och bad mig använda upp tygerna! :D det är vanliga bomullstyger utan stretch eller så.

funderar på detta:
*ryktpåse, eller bara påse för diverse saker. kanske en "friseringspåse" för mankam/borste, gummisnoddar, pälsglans mm...
*tränsväska av något slag- vet dock inte riktigt hur den skulle se ut, eller varför jag skulle sy den. :p
*schabrak

men nu behöver jag då hjälp- om jag skulle sy ett schabrak- vad för tyg är bäst att ha på undersidan tycker ni?
hur gör ni för att få till passformen? syr ni schabraker i två stycken (varje sida för sig)? fler tips för att få det bra?

fler idéer om vad man kan sy utav "vanliga" tyger utan stretch?

Jag kom precis på att jag skulle ha svarat dig för ett tag sedan men glömde det:o gör det nu istället:)

När jag gjorde schabrak använde jag fleece som över och undersida, och ett konstigt material med hål i som mellandel, fast det var så tunnt så jag fick använda många lager.
Jag gjorde schabraket i två delar och när båda delarna var helt klara så sydde jag ihop dem med ett starkt nylonband på översidan och et bomullsband på undersidan så att det inte skulle skava.

ett tips för att det ska bli stabilt är att quilta mycket (sy smårutor) och använda ett bra mellantyg. Kanske ett gammalt människotäcke? Mitt sladdriga som jag använde var ingen höjdare iaf.

Och självklart kan du sy schabraket med dina tyger. låter som perfekta tyger för schabrak om du frågar mig;)

Lycka till och glöm inte visa resultat på vad du nu än syr:D

Bilder
RidbyxorochMatilda016.jpg

RidbyxorochMatilda011.jpg

De var ju riktigt läckra!!
Hur gjorde du dem?

Lorelei: Gillar det där gammelrosa schabraket:d Hade du täcke i skrev du? Syr du kanterna innan du klipper sönder täcket??

tack! :D äntligen någon som svarade! :D

jag är ju i usa och dom har ju allt man kan tänka sig här, så jag tror att jag ska kunna hitta något bra att ha emellan!
men jag funderar ändå på undersidan, är fleece verkligen bäst? kan det inte bli lite "brännande" om sadeln inte ligger helt still?

ska nog dra med mammsen ut på en shoppingtur idag, för nu är jag sugen på att dra igång! studerade lite schabrak igår när vi ändå var i en hästaffär, så jag har ju lite idéer! :angel:

hehe, jag kände mig lite dum som hade ett litet svar men så glömde jag ju o skriva:D

Joo, det är väl det, ifall det , så att säga, "bränner". Det blir i värsta fall även statiskt. Man kanske kan ha ett gammalt lakan under istället för fleece? eller något som påminner om undersidan på vanliga schabrak?

tänkte på... eftersom jag vill spara pengar så mycket som möjligt tänkte jag bygga egna hinderstöd snart. Min bror har byggt två hinderstöd åt mig men dom flyttades ut i en snödriva och plogades sönder utan min tillåtelse:mad: Jag har spikat ihop dom så gott det går men dom är fortfarande ... skeva:crazy:

Dessa var jättebra och stabila men jättesvåra att göra och jag är inte lika behändig när det gäller snickeri som min bror så jag skulle behöva hjälp med olika lätta men bra konstruktioner:)

Jag har sett två bilder på inderstöd som skulle fungera men det skulle vara kul att få fler exempel innan man börjar.

Här är den ena idén, fast jag skulle vilja göra om den lite så att det finns en chans för bommarna att rulla ut ur tunnan:
6223568.jpg

Här är det andra exemplet:
6223566.jpg

lite suddig bild bara...

Senast ändrad av en moderator:

jo jag funderar på det.. visst- sadeln ska ju inte glida runt, men då jag inte har någon egen häst så har jag ju ingen egen sadel att bestämma över! :p

mamma var inte svårövertalad att åka till en tygaffär, så det får bli något matchande! :D o så kantband o sånt ockå såklart! :bump:

min pappa gjorde hinderstöd åt oss när vi var små och höll på med hoppning.
han gjorde som vanliga stöd (som dom vita på bilden) fast själva pinnen och X de står på i trä. sedan var det armeringsjärn som själva bommarna låg på...
gud så svårt att förklara det måste vara 10 år sedan jag kasserade dem. lite svårt att minnas... de höll iaf i många år =)

Sånna här har jag.
P6280238.jpg

I gamla fälgar (med el utan däck) går det att fästa stolpen i på många sätt. Dels svetsa på en hållare och sen skruva på (som de på bilden) och sen kan man även runda av stolpen i botten och pressa i. Det som gör att jag gillar dem är att de är stabila och det krävs en hel del för att välta dem.

Jag har ju fått reflexdille nu så här kommer min senaste benreflex! :)

Benreflex2.jpg

Jättekul tråd det här! :D
Så härligt att se alla fina och kreativa olika "skapelser"!

nu har jag köpt tyger o "fyllning" o kantband! :bump:

dock hade dom inga bra band till fästena, ska kika på ett annat ställe!

så direkt efter åkte jag o red o tänkte sno med mig ett schabrak av tränaren för att ha som mall. men tänk att det glömde jag! :p

tur jag ska dit imorn bitti också! :D

Lorelei: Gillar det där gammelrosa schabraket:d Hade du täcke i skrev du? Syr du kanterna innan du klipper sönder täcket??

Nej, jag brukar inte sy, det går bra ändå, fast ibland kryper stoppningen rätt långt ut och då kan man få frissera i efterhand när man sytt ihop allt :angel:

du var snabb du:D Hur blev mänstret på alltihopa?? :) Jag vill ha en massa pengar och också åka till tygaffären och shoppa mig redlös på tyger:devil:! Mycket fuskigt detta.

min pappa gjorde hinderstöd åt oss när vi var små och höll på med hoppning.
han gjorde som vanliga stöd (som dom vita på bilden) fast själva pinnen och X de står på i trä. sedan var det armeringsjärn som själva bommarna låg på...
gud så svårt att förklara det måste vara 10 år sedan jag kasserade dem. lite svårt att minnas... de höll iaf i många år =)

Du skulle inte vilja rita en bild??:p Funderar på om jag själv skulle kunna göra det här... ioförsig har jag två snälla bröder och en hel bondgård fylld med en massa skräp som jag kan använda så jag borde väl få ihop till något:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka