Syftet med sporrar

parfymflaska

Trådstartare
När anser ni att sporrar ska/kan användas? När jag haft sporrar på min häst har jag satt på mig dom först när hästen är uppvärmd och framme för hjälperna, för att kunna finlira dressyr. Inte för att hacka fram den. Hästen är en bekväm individ och ngt överbyggd bak med långa bakben som hon behöver få med sig för att inte bli framtung och seg.

Nu har hästen en ny ryttare som har lite svårt att få fram den i bra tempo när det inte finns hinder/bommar framme. (Hästen tycker om att hoppa så då får man mycket "gratis"). De har provridit för en tränare som med mig tog upp sporrar eftersom ryttaren hade svårt att få fram hästen. (De körde typ "dressyr" på provträningen alltså). Jag känner mig mycket tveksam då det i mina ögon är att börja i helt fel ände att använda sporrar för att försöka forcera framåtbjudning. Lite som att smäcka på ett kandar för att få fram en eftergift i handen typ. Sen är ju tanken egentligen att ryttaren ska motionera hästen genom hoppning, cavaletti och uteritter, så jag funderar på att bara säga att den inte får rida dressyr eftersom jag gör det själv. Låter det orimligt? :p Ryttaren är duktig och ambitiös, men har inte riktigt rutinen eller känslan för timing för att kunna rida dressyr på ett vettigt sätt på denna hästen. Än iaf.

Vad tänker ni andra?
 
Ryttaren är duktig och ambitiös, men har inte riktigt rutinen eller känslan för timing för att kunna rida dressyr på ett vettigt sätt på denna hästen. Än iaf.

Vad tänker ni andra?


Du skriver ju det själv. :) Om ryttaren inte har timeing och känsla så ska ryttaren inte ha sporrar. Bättre då att träna grunder, och ta lite hjälp av bommar istället, det behöver inte vara hinder.

Sporrar är för att förtydliga - sits, skänkel, eller sporre, beroende på vad du vill. Det ska inte vara ett hot för att få energi.
 
Jag rider min känsliga dam med massa turbo och motor med sporrar. Helt enkelt för att jag då kan bli tydligare i min hjälpgivning och det innebär mindre stress för henne.

Sporrar löser inga brister i grunden eller några problem. Däremot förtydligar de en hjälp. En häst som lärt sig ignorera skänkelhjälp men egentligen vet vad den betyder kan sporren hjälpa till genom att förtydliga och på så sätt få en respons från hästen man kan berömma och belöna, jmf med att sitta och tjata och tjata utan respons. En häst som inte går fram för den inte lärt sig att just gå fram för ftamåtdrivande hjälper kommer inte förstå mer eller gå fram mer för sporren.

Kravet för att ha sporrar tycker jag går vid att ha så stabil underskänkel och kontroll över den att man inte petar sporren i hästen annat än när man verkligen vill det.
 
Jag tävlar min med sporrar. Har även sporrarna på träning (för tränare). Rider aldrig med dem hemma för att det helt enkelt inte behövs. Ska ryttaren ändå bara rida ut och hoppa och då behövs inte sporrarna så tycker jag du svarar på din egen fråga, hon ska inte rida med sporrar på den hästen.
 
Det handlar precis som med det mesta om anpassning. Jag rider med sporrar när jag rider "riktiga" dressyrpass, själv och för tränare samt på tävling. Men det beror även på vilken häst jag sitter på. Min ena fick jag för ett år sen och hon var väldigt svår att få framför skänkeln. Tog då på mig sporrar vilket gjorde att min skänkel blev förtydligad och hon förstod bättre vad jag ville. Numera kan jag rida samma häst med lätt skänkel utan sporrar.

Mao betyder inte sporrar att en "sitter och hackar fram" eller "forcerar framåtbjudning". Du tydliggör vad du vill och i ett senare läge förfinas hjälpen ytterligare med sporrar. Jag har betydligt större bekymmer med ryttare som envisas att "vara snäll" och sitter och bankar med en otydlig skänkel utan sporrar. Det är så inte snällt.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 981
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 501
Senast: Exotizc
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 347
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp