Syntet-bett

Centaur

Trådstartare
Funderar på att prova ett annat bett på min häst då han ibland inte riktigt vill ta stöd. Och nej, jag är Absolut Inte hård i handen... Rider nu på ett tredelat i mässing så det får vara nåt snällare/likvärdigt isf. Tänkte att nåt gummiklätt bett kanske skulle vara värd att prova, i allmänhet är han väldigt förtjust i allting som är mjukt... :p Vanliga gummibett utgår pga alltför tjocka, men har sett lite olika med vit "gummi" som verkar smalare.

Vad har ni för erfarenhet av syntetbett? Bra eller dåligt?

Sv: Syntet-bett

Kan ju alltid vara värt och prova i alla fall.
Jag varierade med ett Happy Mouth på en häst jag red.

Nova har ju ett syntetbett som jag tycker ser rätt trevligt ut.
Bild-1092.jpg

Svensktillverkat syntetbett av högsta klass. Bettet är av Polyuretan, det tuffaste syntetmaterial helt ofarligt för hästen. Alla metalldelar är av rostfritt blankpolerat stål. Bettet är mycket behagligt för hästens mun och gör att hästen gärna "tuggar på bettet". Det är viktigt att det ligger rätt i hästens mun, och att din hästs tänder skaver sönder bettet.
Storlek: 9,5/10,5/11,5/12,5/13/14 cm

Storlek 9,510,511,512,51314

Pris: 275 SEK
Moms ingår med 55 SEK

Normal lev. tid: Lager inom en vecka/beställn. 2-3 veckor.
Antal:

www.ryttare.com

har du provat att rida på rakt bett? Min häst ville inte heller riktigt ta stöd i bettet men jag tyckte han vart jämnare när jag red på sådant.
Novas syntetbett är jättemjuka och man kan böjda dem till ett U hur lätt som helst. Kan säkert också vara bra

Då måste det nog bli ett rakt böjbart bett isåfall, inte ett i metall, det blir nog för hårt för honom. Kanske ett rakt nova då? :idea:

Säger som Popeye, har du provat ett rakt bett? Min ponny var förut orolig i munnen och ville inte riktigt ta stöd på bettet. Men sedan jag bytte från 3-delat till rakt har hon varit kanon, verkar trivas mkt bättre med det bettet.:)

Annars verkar det gummibett som Cactuspower visade vara trevligt.

Syntetbett brukar ha den fördelen att hästarna älskar dem i början men allt eftersom tiden går brukar de senare istället bli sega i truten. Inget jag skulle rekommendera annat än som växelbett, dvs att använda ibland!

Jag hade också problem innan med att min ponny inte ville ta stöd på bettet, och slängde med huvudet mm.
Blev tipsad på hästaffären om Happy mouth betten, och köpte ett vanligt två delat, alltså vilken skillnad det blev, han är mjuk och följsam och inte alls "hård i munnen" längre.
Och jag är inte heller hård i handen. Så det är en bra ide med syntetbettet om du vill prova. :banana:
Lycka till!!

molnskimmer skrev:
Min ponny trivdes inte alls med Happy Mouth bettet. Blev bara oroligare av det..

Det är nog olika mellan varje häst, man får väl testa sig fram till ett bra alternativ! :smirk: :banana:

roslagen skrev:
Syntetbett brukar ha den fördelen att hästarna älskar dem i början men allt eftersom tiden går brukar de senare istället bli sega i truten. Inget jag skulle rekommendera annat än som växelbett, dvs att använda ibland!

Den effekten upplevde jag lite på min ponny. Hon älskade det i början sedan blev hon bara oroligare och oroligare i munnen och ville inte alls ta stöd på bettet. Så iofs blev hon inte seg i munnen, men hon trivdes bara sämre och sämre med det.

Så jag håller med, väexelbett tror jag det är okej som. Men inte att rida på alltid..

Alla hästar är ju som sagt olika men bettet i sig är lite för lätt och de lätt blir oroliga med huvudet, samma effekt brukar ihåliga metallbett ge.
Segheten kan nog variera men den är en ganska välkänd bieffekt på dessa enkla syntetbett.

Ungpållen är känslig i munnen å vill inte riktigt ta stöd, på den funkar ett vanligt rakt bett bra. Har precis testat Novas raka bett men det verkar inte passa lika bra på honom... men de e väl olika på olika hästar ;)

Orolig med huvudet är han inte, han är snarare så att han "släpper" bettet eller hur man ska säga... Han gör allt han ska och samlar ihop sig själv men ibland Utan kontakt, dvs mina tyglar glappar - Som att han säger "jag går snyggt med mitt huvud själv och trampar på snällt, så behöver du inte röra på bettet".

En annan häst jag vet har gått på eggbett, funkade mkt bättre på detta tredelat än vanligt tredelat då det verkade ligga lite "stadigare"
och hon vågade söka mer kontakt/stöd med bettet. Kanske du kan testa annars?

min häst är orolig i munnen och det enda bettet hon tar stöd på är ett tredelat bett i sötmalm med koppar mitt.

Liknande trådar

Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 708
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Lipperta
·
Utrustning Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida... 2
Svar
35
· Visningar
3 165
Senast: Speedway
·
Utrustning Har just nu endast två olika tredelade bett med rörliga ringar men känner att jag vill kunna ha flera bett att variera mellan. Hästen är... 2
Svar
29
· Visningar
2 460
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?