Syntet-bett

Sv: Syntet-bett

När jag red in min häst som treåring var hon väldigt orolig i munnen och gillade inte alls bettet. Red då på en novabett istället för det vanliga och det var jättebra! Efterhand tog jag dock över henne på det vanliga eftersom det egentligen var meningen att hon skulle visas och då var inte syntetbett tillåtet.

Har bara goda erfarnheter av novabettet på just hästar som inte vill ta stöd på bettet. Annars kan de nog bli ganska starka på det.

Rekomenderar oxå bett med fasta ringar, ligger mkt mer still o inbjuder hästen till att ta mjukt stöd på bettet.

De Nova-betten är oxå bra, mjuka o fina ;)

Hingsten rids på ett smalat tvådelat böjt bett, det är STOR skillnad mot de tidigare smala tvådelade som inte var böjt. Båda är med fasta ringar. Han ville oxå gärna släöppa bettet lite alt när jag red ut ta tag i det i ren frustration över at det var "skarpt".

Min häst var jättetjaffsig i munnen och trivdes inte alls med betten hon hade när vi köpte henne (reds på pessoa och rakt bett)
Hästtandläkaren föreslog just då ett sånt vitt smalt syntetbett...så nu har hon ett sånt tredelat från Globus utan smak, och har haft det i nästan ett år nu. Hästen är som en helt annan häst, absolut inte tjaffsig eller hård i munnen längre..hon slutade slänga med huvudet och trivs verkligen superbra med det!

För henne funkar inte vanliga metallbett..och de tjocka svarta gummibetten är alldeles för tjocka.

Tror Globusbetten finns även i rakt och tvådelat om man hellre vill ha det. Kanske finns de i andra formationer också.

ja har äntligen hittat min lösning ;) ett rakt bett, hade alltid tredelat mässing förut å provat alla möjliga men de här funkar riktigt bra. menb man får inte tävla på de va?

Jag hittade inget Nova-bett nånstans, men jag köpte ett rakt vitt från Equalityline. Red en liten sväng med det i dag och det kändes lite "stadigare". Dock så funderar jag på om det kanske är lite för långt.. Det är 12,5, hans vanliga stl (hade inte mindre heller), men eftersom det är rakt så står det ut lite mer antar jag. Gör det nåt?

Om man får tävla på det vet jag faktisk inte?

:bump:

Red lite mer med det i dag och han tar helt klart mer stöd på det! :) Blev liiite hårdare att hålla också, men inte så att det var något problem. Var ju även ute på fältet och red så han var ganska pigg :angel: så det kan vara därför också.

kl

finns det fler ställen som säljer nova-betten?
jag tänkte köpa ett pelham också men det fanns ju inte oledat.. typiskt att aldrig saker man ska ha finns på samma ställe!:devil:

Liknande trådar

Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 708
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Lipperta
·
Utrustning Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida... 2
Svar
35
· Visningar
3 165
Senast: Speedway
·
Utrustning Har just nu endast två olika tredelade bett med rörliga ringar men känner att jag vill kunna ha flera bett att variera mellan. Hästen är... 2
Svar
29
· Visningar
2 460
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur